Fälttävlan och dess utrustning

carriemma

Trådstartare
Snart börjar det dra ihop sig till första fälttävlansstarten i Nyköping v.39!:crazy:

Jag undrar då, vad är det för särskilda utrustningsmåsten? Medicinkort och stor nummerlapp vet jag om i alla fall :)
Jag tävlar hoppning i vanliga fall så det har jag kläm på, men i dressyren? Är det "okej" att ha röd kavaj och tretorn advance? Jag tänker att det ska vara annorlunda än vanlig dressyr men vad tycker ni? Annars är det att köpa ny svart kavaj men det är jag mindre sugen på:o
Och i terrängen, kan man rida den med röd kavaj eller är det bättre med bara en vanlig svart långärmad?

Finns det något annat att tänka, tips eller knep för att lyckas så bra som möjligt?
Är det värt att ha dressyrsadel och hoppsadel och byta mellan momenten eller tar det för mycket tid?
Måste man rida med spö i terrängen?
Kan man vara för snabb i terrängen och få straff för det?

Och sen en icketävlingsfråga. Tycker ni det är värt att köpa terrängskydd eller funkar vanliga strykkappor bra?

Röd kavaj och tretornstövlar funkar fint i debutant. Använd inte kavajen i terrängen utan använd en tunnare gärna långärmad tröja under säkerhetsvästen.
Sadel beror på vad du är van vid. Rider du bättre i dressyrsadel så gör det och byt, en halv timme är inte så ont om tid när hästen redan är uppvärmd.
Du måste inte ha spö i terrängen
Man kan rida för fort, 15 sekunder under optimaltiden är ok men mer så blir det tidsfel.
Vanliga strykkappor går bra, kolla bara så att de inte suger upp vatten och att de sitter bra utan att kasa.

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Nevermind
·
Fälttävlan Vad behöver jag? :D Nummerlappshållare & medical card har jag koll på. Nåt mer "special" man ska investera i? Får man ha hat silk i... 2
Svar
21
· Visningar
3 067
Senast: Speedway
·
Utrustning Hej! I maj ska jag tävla en av ridskolans hästar i hoppnig. I vanliga fall kör jag med: * Mörkgrå kortärmad skjortoch ljusgrå...
Svar
14
· Visningar
2 085
  • Låst
Dressyr Hejsan! Jag har lite frågor ang utrustning vid dressyrtävling. Får man tävla dressyr med: 1. Hoppsadel? 2. Röd tävlings kavaj...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: lektra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka