Utrustning på brun fux?

IdaPiida

Trådstartare
Hej!
I maj ska jag tävla en av ridskolans hästar i hoppnig. I vanliga fall kör jag med:
* Mörkgrå kortärmad skjortoch ljusgrå tröja/ljusgrå långärmad skjorta
* Svart kavaj, kort modell, softshell eller "vanligt" material
* Lami-Cell master ridhjälm
* Svarta richmond high rider stövlar

Eftersom det är en ridskole häst vill jag inte kosta på FÖR mkt då jag inte vet om jag ska tävla ngt mer.
Då till frågorna: Passar ett grått schabrak på en Brun fux? han har en brun sadel, och ett svart träns. Ska jag kosta på honom ett brun träns också eller går det ändå? hade tänkt ta klubben träns sen byta ut nosgrimman till en pullarniosgrimma med smala remmar utan några pärlor eller något, sen ett v format pannband med några stenar på.
Pasar detta eller blir det för mkt blandnig?

Om nån har bild på en brun fux med tex grått schabrak vore det super snällt om ni la upp den här!
Tack på förhand :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning på brun fux?

Jag tycker att det passar jättebra med grått, men ännu finare med vitt. Och JA, köp ett brunt träns istället! :laugh:

Lycka till på tävlingen!
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Tänkte mig grått då jag har går tröja och inte jätteförtjust i vitt i hoppningen, tycker er om lite variation då :)
Men tack så mycket för tipsen iaf :)
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning på brun fux?

Om du med brun fux menar en svettfux så går grått jättebra. Det har jag på min mörka svettfux och hon är supersnygg i det.
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Tycker grått är ok, inte fint men inget jag skulle tycka ser illa ut heller, brukar smälta in bra. På svarta/mörka hästar tycker jag det syns desto mer och är snyggt, lite bättre i allmänhet till svart sadel.

Om hästen har brun utrustning tycker jag cremefärgat är snyggt! :d
Men jag skulle aldrig skaffa nya hästgrejer för en endaste tävling. Om det inte är så illa att man skulle skämmas ögonen ur sig med hästens befintliga utrustning eller den inte är godkänd för tävling.

Varför ska du byta till pullarnosgrimma? (hoppas att svaret inte blir "för att det är snyggt" :crazy: )
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Varför är det så farligt att tävla med pullarnosgrimma för att det är snyggt? Det är inte direkt en skadlig nosgrimma.
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Är i allmänhet emot utrustning som "inte behövs" och pullarnosgrimma inverkar skarpare än en vanlig. Jag skulle inte dra på en graman om jag tyckte det var snyggt heller, även om den hänger lös. :angel:
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Det är sån otroligt liten skillnad så det spelar ingen större roll. Vissa hästar trivs bättre med pullarnosgrimma, själv har jag inte märkt någon skillnad när jag har använt det. Luftvägarna blir friare med pullarnosgrimma, det är väl en bra sak?
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Sant, och jag förutsätter inte att alla ska tycka som jag.
Men jag tycker det är tråkigt när det går trender i sånt som jag själv skulle skämmas för att "behöva" dra på av en anledning, och plötsligt sitter alla och rider med det - som om halva ryttarbefolkningen backat tillbaka i utvecklingen! ;)
Jag skäms lite för att behöva nosgrimma överhuvudtaget, hade hellre ridit utan, men OM hästen börjar gapa blir det en ond cirkel där den blir irriterad på hur bettet lägger sig i munnen när den gapar, så den till slut går och halvt vrider käkarna ur led utan kontakt med handen från att ha varit jättelugn i munnen. :crazy:

Är väl bara att inse, så länge t o m TR kräver viss hjälputrustning kommer det alltid vara mer status med snygg hjälputrustning än ingen alls. :angel: Men det blev ett litet sidospår.
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Fast det är ju väldigt svårt att snöra ihop munnen med en pullarnosgrimma, då är det ju isåfall lättare med en aachen- eller remontnosgrimma. Dessutom måste man ju inte spänna nosgrimman benhårt. Jag tycker att det ser hemskt ut att rida utan nosgrimma och jag vet att många håller med mig.
 
Sv: Utrustning på brun fux?

Jag har mkt grått till min fux (med brunt läder), här är ett exempel:



Och ja, kosta på den ett brunt träns! ;)
 

Liknande trådar

S
Utrustning Har ett litet problem här... Jo, jag har ett fuxsto på ca 140 cm med brun sadel o träns och mina svarta stövlar är för små *tumme ner*...
2
Svar
21
· Visningar
10 107
Senast: Catrool
·
Dressyr Har ALLTID haft svart utrustning då jag haft svart häst men nu har jag en liten fuxkille o min kära vän har sått ett frö i min skalle om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
20 742
Utrustning Ska beställa från Lillhästens, tre Mia´s schabrak bl.a. Ett ska vara vitt (tävlingsschabrak), ett ljusgrått och sen då? Vet inte...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: domino
·
Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp