Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Rejält opepp just nu.... Var på inomhusterräng i helgen och dag 1 var hästen glad och hoppade fint. Men igår var hon jättespänd direkt i traven och i galoppen var det bara rodeo... Hon var extremt missnöjd med nåt, så det var inte ens lönt att försöka hoppa. Vi hade liknande problem i höstas och då blev det bra när jag ändrade sadeln så jag hoppas att det går att lösa den vägen nu också, men just nu överväger jag nästan att sluta rida... Är alltid nåt som krånglar, tyckte det räckte med att baklämmen på släpet nyss gett upp och måste bytas.

Den här helgen har vi haft fixardagar på banan. Det är mycket som ska göras inför tävling och banan är stor med många hinder. Det ska rensas, röjas, krattas och räfsas, hinder ska tvättas, målas, häckar ska risas om, flaggor och infångare ska upp, rep ska dras osv.
Vi hade tur med vädret och set kom mycket folk båda dagarna. Trevlig stämning och mycket gjort!
Hade med min icke hästintresserade men händiga partner som tyckte det var väldigt trevligt!

Blev fantastiskt fint och jag är så taggad på att tävla i helgen!
Klart att det är kul att bli placerad men det är inte mitt mål. Jag vill göra en fin dressyr, inte fucka upp banhoppningen fullständigt och ha roligt i terrängen.
Lyckas jag med det och Ärtan är glad, då kommer jag vara supernöjd 😊

Tråden jag alltid glömmer 😆
I helgen gjorde vi årets första start och jag nådde målen att göra en fin dressyr, inte fucka upp hoppningen fullständigt och ha roligt i terrängen.
Ärtan har varit fantastisk bägge dagarna, så glad och ambitiös ❤️

Lite småslarv från mig i dressyren och toknervös inför hoppningen som gav två ner men ändå rn väldigt glad häst!
Terrängen kunde inte gått bättre, Ärtan är helt fantastisk.
Sen är hon som alltid en dröm att ha med sig, så snäll och enkel med precis allting 🥰

Film från andra delen av banan.
https://www.facebook.com/share/r/1CB3tbknSW/

Ok, köpte från broddpluggen.se eftersom folk på fb sa att de haft dem i länge utan problem. Idag bröt jag av en skruvmejsel när jag skulle ta ur dem... Håll tummarna för att det hjälper med vattenbad och lite hävstång, annars blir det ett paniksamtal till hovis!

Ok, köpte från broddpluggen.se eftersom folk på fb sa att de haft dem i länge utan problem. Idag bröt jag av en skruvmejsel när jag skulle ta ur dem... Håll tummarna för att det hjälper med vattenbad och lite hävstång, annars blir det ett paniksamtal till hovis!

Så himla störigt 😅
Hoppas ni får ut den.
Jag har inget i hålen just pga det där. Rensar, gängar och broddar varje gång istället, använder pallbock från biltema och lägger upp hoven på.
Inför tävling broddar jag med blindbrodd dagen innan.

Så himla störigt 😅
Hoppas ni får ut den.
Jag har inget i hålen just pga det där. Rensar, gängar och broddar varje gång istället, använder pallbock från biltema och lägger upp hoven på.
Inför tävling broddar jag med blindbrodd dagen innan.
Ja vi får nog göra så. Men det lät ju så bra med de här! 😅

Vi var iväg i fredags med dotter och ponny som deltog i Sugar Cup. Första gången dottern rider terräng ”på riktigt”, men ponnyn tog så himla fint hand om henne. :love: Det gav mersmak!

IMG_8396.webp

Hemsk olycka i p90 i Trossnäs idag. Ponnyn hoppade av stort på vattnet, gjorde en kullerbytta och tog sig inte upp. När den väl kom upp med hjälp stod den på tre ben, ena fram bara hängde. Avlivades på plats. :cry: det är inte utan att man börjar fundera på om det är värt det...

Den risken finns alltid. Inte så vanligt dock att det händer i såpass låga klasser. Men ja jag tycker ändå det är värt det pga det är ändå mindre risk för slitage när man håller på med fälttävlan och mindre risk för återkommande behandlingar osv. Visst man kan träna varierat trots att man bara sysslar med hoppning men få gör det. Hopphästarna är inte heller befriade från detta och hästar bryter mest ben i hagen faktiskt. Det var nog en jäkla otur tror jag det som hände! Ramlade den på själva hindret eller vad hände?

Den risken finns alltid. Inte så vanligt dock att det händer i såpass låga klasser. Men ja jag tycker ändå det är värt det pga det är ändå mindre risk för slitage när man håller på med fälttävlan och mindre risk för återkommande behandlingar osv. Visst man kan träna varierat trots att man bara sysslar med hoppning men få gör det. Hopphästarna är inte heller befriade från detta och hästar bryter mest ben i hagen faktiskt. Det var nog en jäkla otur tror jag det som hände! Ramlade den på själva hindret eller vad hände?
Jo jag vet ju det, en bekants häst bröt benet i hagen förra året.
Den måste ha tappat balansen och snubblat i landningen, det var nedhopp i vattnet med stock på kanten. Erfaren ponny.

Liknande trådar

• Secret Santa 2025
  • Inte Shakespeare och inte Richard III under parkeringen (Ulvlek)
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Den stora tråden om hovar!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka