Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Nu är nog detta längre tillbaka än 2012, men i Skåne saknar jag Flyinge x 2 (Skatteberga och Revinge), Trolleholm, Skönabäck (kommer inte ihåg vilken klubb som anordnade tävlingarna där), Falsterbo, Bollerup. Sen hade väl alla inte dom bästa förutsättningarna, och Bollerup hade väl "bara" svår klass, men trist att se banor försvinna.
Vad hette banan där Lars C aldrig var klar i tid? (Eller ja, var/är han nånsin klar i tid :rofl: ) tänker på nånstans i Skåne.

🏇 Hur har antalet tävlingsarrangörer förändrats över tid?
🏇 Hur många ryttare startar i fälttävlan varje år?
🏇 Hur stor andel av alla tävlingsryttare rider fälttävlan?
🏇 Hur många nya fälttävlansryttare tillkommer varje år och hur många slutar?

Här har jag sammanställt lite siffror som jag tycker är intressanta. Nån som har några tankar runt detta?

https://skuleridhus.se/statistik/FTstatistik-2025.pdf

Själv är jag nyfiken på hur årets siffror i Mittsvenska kommer se ut när vi går från 1 till 2 tävlingsplatser och inför en lagserie i distriktet
Apropå arrangörer så blev ju jag avskräckt pga kommittéen. Så bakåtsträvande och revir-tänkande och absolut inget intresse av att utveckla arbetet kring nya arrangörer. Tyvärr. Vet inte om samma personer sitter kvar idag men jag hoppade av arrangörs-grejen. Inte bara pga det utan annat i klubbens styrelse också men en del var just hur manöver bemött som arrangör.

Ja det är märkligt?
Som sagt har ju dessa ekipage tränat, och gillat det, och sen tagit fälttävlanskortet, och gillade det. Sen kommer de ut på en tävling och det var inte kul?

Jag har varit inne på det tidigare, och undrar om kanske möjlighet rida ”terrängritt” (slippa bedömning i dressyr och att ha pressen att klara hoppningen för att få starta det man sökt upp grenen för att få göra).
Och jag VET att nu kommer säkerhetsaspekten snart 😅 men kanske kunde terrängsritt tävlingarna göras så säkra som möjligt? Och för orutinerade ryttare kanske FT kort bara ska gälla med den häst det togs så man får ta ett nytt med nästa? Då har ju någon kollat att ekipagen är ok släppa ut på en terrängbana?
Jag är inte så säker på att de slutar för att det inte var kul, det kan lika gärna vara så att de tyckte att det var kul och kollar i TDB efter fler tävlingar och inser hur långa resor det blir. Jag har fått förklara för nya ryttare på våra tävlingar att nästa närmsta arrangör var 28 mil bort, det kan suga lusten ur många. De distrikt som har många arrangörer har fler ryttare också, jag är SÅ GLAD över att vi har en arrangör till i vårt distrikt from i år! :love:

Mvh,
Lady_S

Nu är nog detta längre tillbaka än 2012, men i Skåne saknar jag Flyinge x 2 (Skatteberga och Revinge), Trolleholm, Skönabäck (kommer inte ihåg vilken klubb som anordnade tävlingarna där), Falsterbo, Bollerup. Sen hade väl alla inte dom bästa förutsättningarna, och Bollerup hade väl "bara" svår klass, men trist att se banor försvinna.
I Revinge, på Teds bana, ordnas tävling 2 ggr per år, plus en massa Sugar Cup.
Eller menar du den gamla banan nere vid sjön?

Apropå arrangörer så blev ju jag avskräckt pga kommittéen. Så bakåtsträvande och revir-tänkande och absolut inget intresse av att utveckla arbetet kring nya arrangörer. Tyvärr. Vet inte om samma personer sitter kvar idag men jag hoppade av arrangörs-grejen. Inte bara pga det utan annat i klubbens styrelse också men en del var just hur manöver bemött som arrangör.
Vill du utveckla? Vad hade du velat ha för stöd från förbundet?

Mvh,
Lady_S

Aha, tror jag red sista gången där runt 98, sen hamnade jag i Stockholm ett par år. Synd, gillade den banan..

Vilken bana som helst som han är involverad i skulle jag säga. Hoppas han blivit bättre på det nu. På skatteberga som var gården där han bodde då hade han inte ens byggt hindret som skulle stå på ett ställe när vi hade banvisning kvällen före :laugh:
Det är nog skatteberga jag tänker på då :D

Ja det är märkligt?
Som sagt har ju dessa ekipage tränat, och gillat det, och sen tagit fälttävlanskortet, och gillade det. Sen kommer de ut på en tävling och det var inte kul?

Jag har varit inne på det tidigare, och undrar om kanske möjlighet rida ”terrängritt” (slippa bedömning i dressyr och att ha pressen att klara hoppningen för att få starta det man sökt upp grenen för att få göra).
Och jag VET att nu kommer säkerhetsaspekten snart 😅 men kanske kunde terrängsritt tävlingarna göras så säkra som möjligt? Och för orutinerade ryttare kanske FT kort bara ska gälla med den häst det togs så man får ta ett nytt med nästa? Då har ju någon kollat att ekipagen är ok släppa ut på en terrängbana?

Att dressyren är så avgörande ffa i de lägre klasserna tror jag gör att många som gillar att hoppa hellre fortsätter med det.
Många gånger krockar ju dessutom tävlingarna med varandra och då väljer nog många hoppning som inte kostar skjortan + lite till och inte tar minst en hel dag 😆

Tävla dressyr tex är ju otroligt simpelt i jämförelse. Fast tid, i princip inga förberedelser, ingen packning, ingen bangång.
Bara lasta, rida, starta och åka hem 😁

Vi var en av dem som testade, men inte fortsatte.
Jag trodde dottern skulle bli helt såld. Men jag hade fel. Med ADD i botten så tog det såklart mycket energi, med tre grenar.
Ponnyn var ingen dressyrstjärna. Men det var så fint och prydligt, fast hon inte gick i form.
De blev placerade i mitten och vi alla var så glada och stolta.
Men när jag frågade om jag skulle anmäla till nästa tävling var intresset vagt.
Hoppa terräng älskar hon dock.

lite längre bort bara på samma ställe. Det är militären som äger området och vill väl ha tillbaka det typ. Sedan när i tid det ska ske om det sker har jag ingen aning om.
Sånt onödigt jätteprojekt, de har ju hur många hinder som helst 🙁

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka