Fälttävlansnewbies

@Lavinia Japp du behöver korta också och jag gissar på att anledningen till att sambon fick tillsägelse är att han har ngt sämre balans än du har. Man måste ju träna på detta hemma, så börja med att korta 2 hål, galoppera hemma med det några dagar sen ta 1 hål till och se hur det känns efter några dagar. De första gångerna kommer du tro att du har ett nytt liv som jockey... :D
 
@Wilisia Ja, jag håller med ang hoppryttare. Vet inte när den här trenden kom med så långa läder? Och varför? Man får helt klart sämre balans, är mycket svårare att följa med bra över hinder för man får ju häva sig upp när lädren är långa, och skänkeln ligger inte intill som den ska osv osv.
 
Haha!

Det var tredje gången jag red i sadeln så har liksom inte hittat hur jag vill ha saker än. Egentligen vet jag hur korta stiglädrena ska vara - har inte benen domnat bort är dom för långa - men det märks ju inte förrän halva passet gått :-).

Jag har faktiskt redan kortat, eftersom jag insåg att det behövdes. Sjukt hur bra det är med bilder när man rider. Det går ju inte att missa alla fel man gör :-).

För att ha ridit "ordentligt" i ungefär 1,5 år har sambo rätt bra balans - musklerna saknas dock en del, och orken. Men det blir bättre och bättre :-).

Jockey-träning påbörjas på söndag - då blir det galoppträning! Tvingar sambo också att hissa upp fötterna lite till :-).

Imorgon blir det bad :-)

/Lavinia, tacksam för input, inte alltid man kan rida för Uffe som skriker på en :-)

@Lavinia Japp du behöver korta också och jag gissar på att anledningen till att sambon fick tillsägelse är att han har ngt sämre balans än du har. Man måste ju träna på detta hemma, så börja med att korta 2 hål, galoppera hemma med det några dagar sen ta 1 hål till och se hur det känns efter några dagar. De första gångerna kommer du tro att du har ett nytt liv som jockey... :D
 
Jag håller ju inte med dig. Stämmer säkert om man kommer upp i höjd och tempo.
Hindrena var defenitivt under 50cm och vi hade knappast tävlingstempo. Tror vi hoppade en liten stock i galopp, resten var travhoppning.
Jag kanske skulle haka på till Åby någon gång; det där låter som lagom stora hinder för mig och Lilla Hästen just nu. :) (Eller snart, åtminstone, vi jobbar på att få bort lite semestermagar först. :bump: :D )
 
Jag kanske skulle haka på till Åby någon gång; det där låter som lagom stora hinder för mig och Lilla Hästen just nu. :) (Eller snart, åtminstone, vi jobbar på att få bort lite semestermagar först. :bump: :D )
Åby kändes bra till Rookie häst! Min var ju tokspänd och hade inte lust att hoppa pga det. Men tex diket på bilden är ju en nedgrävd stock och sen lite sand så man lätt kan GÅ igenom det.
Sen finns det ju rätt mycket som set ut att ligga på 90-100 men tills dess är det ju länge för min lilla häst.
 
@Wilisia Ja, jag håller med ang hoppryttare. Vet inte när den här trenden kom med så långa läder? Och varför? Man får helt klart sämre balans, är mycket svårare att följa med bra över hinder för man får ju häva sig upp när lädren är långa, och skänkeln ligger inte intill som den ska osv osv.
Ja och det verkar bli mer och mer ovanligt att lära ut lätt sits. Även bland vissa terrängtränare. Kan tillägga att inte jag heller fick lära mig lätt sits när jag var liten och gick på ridskolan... Kunde önska att det hade lagts mer fokus på det när jag var yngre.
 
Ja och det verkar bli mer och mer ovanligt att lära ut lätt sits. Även bland vissa terrängtränare. Kan tillägga att inte jag heller fick lära mig lätt sits när jag var liten och gick på ridskolan... Kunde önska att det hade lagts mer fokus på det när jag var yngre.
Min ridskola lärde ut lätt sits mer än vad de gjorde nedsittning, men så var det ju också ett galopp stall med en hög fullblod och ridlärare med bakrund i ft.
Lite jockey sits fick man också lära sig :).
Fram tills jag skaffade fuxen så hade jag helst kortkorta läder :).
Sen att man själv glömt bort och numer saknar alla nödvändiga muskler för att göra annat än att stå 20m i taget är en annan sak :angel:
 
Åby är jättebra för oss newbies.

Lagom söta hinder, lite lagom med svårigheter.
Jag hoppas Uffe kommer dit igen - han är definitivt den bäste jag tränat för där.

/L

Jag kanske skulle haka på till Åby någon gång; det där låter som lagom stora hinder för mig och Lilla Hästen just nu. :) (Eller snart, åtminstone, vi jobbar på att få bort lite semestermagar först. :bump: :D )
 
Min ridskola lärde ut lätt sits mer än vad de gjorde nedsittning, men så var det ju också ett galopp stall med en hög fullblod och ridlärare med bakrund i ft.
Lite jockey sits fick man också lära sig :).
Fram tills jag skaffade fuxen så hade jag helst kortkorta läder :).
Sen att man själv glömt bort och numer saknar alla nödvändiga muskler för att göra annat än att stå 20m i taget är en annan sak :angel:
Tror de äldre är bra på det. Tror inte det var så bra ridläraresystem när jag var ung och bodde i Norge
 
Åby är jättebra för oss newbies.

Lagom söta hinder, lite lagom med svårigheter.
Jag hoppas Uffe kommer dit igen - han är definitivt den bäste jag tränat för där.

/L
Jag såg någonstans på Facebook hur banan var bokad. Det är ju sjukt hur ofta det arrangeras träningar! Och det var på EN bana! :eek: Ni har ju flera banor där nere, ni lär ju kunna träna när som helst. Om än kanske inte för just den tränare ni vill, men det utbudet är ju också större... Det får mig att undra vad jag pysslar med egentligen. :banghead:

/Lady_S
 
Jag såg någonstans på Facebook hur banan var bokad. Det är ju sjukt hur ofta det arrangeras träningar! Och det var på EN bana! :eek: Ni har ju flera banor där nere, ni lär ju kunna träna när som helst. Om än kanske inte för just den tränare ni vill, men det utbudet är ju också större... Det får mig att undra vad jag pysslar med egentligen. :banghead:

/Lady_S
Men det stora antalet träningar där nu var ju för att de har tävlingar där nästa helg. :)

Annars brukar det väl vara 1-2 träningar där/vecka men det är verkligen en bra bana att träna på - hinder från 60-100 med enstaka *-hinder (de siktar på att ha * där nästa år) + att de flyttar hinder väldigt ofta så man kan träna på olika linjer etc. :up:
 
Jag såg någonstans på Facebook hur banan var bokad. Det är ju sjukt hur ofta det arrangeras träningar! Och det var på EN bana! :eek: Ni har ju flera banor där nere, ni lär ju kunna träna när som helst. Om än kanske inte för just den tränare ni vill, men det utbudet är ju också större... Det får mig att undra vad jag pysslar med egentligen. :banghead:

/Lady_S

Flytta... :angel:
 
Ja det är många träningar.

Sen ska man bara hitta en tränare man gillar. Vi gillar Uffe och han är inte där sådär jätteofta tyvärr :-(. Vi har testat lite andra, men Uffe funkar bäst!

Och sen ska man ha råd att åka också. Mig kostar det ca 1000/träning eftersom jag behöver hyra släp (eller hyra släp med chaufför om båda hästarna ska med). Hade jag haft obegränsat med tid, ork och pengar hade jag inte gjort annat är tränat. :-)

/L


Jag såg någonstans på Facebook hur banan var bokad. Det är ju sjukt hur ofta det arrangeras träningar! Och det var på EN bana! :eek: Ni har ju flera banor där nere, ni lär ju kunna träna när som helst. Om än kanske inte för just den tränare ni vill, men det utbudet är ju också större... Det får mig att undra vad jag pysslar med egentligen. :banghead:

/Lady_S
 
Ny dum fråga, det står i ryttarmeddelandet att man får skritta banan och även genom
Vattnet, man får alltså göra det?! Det är inget dåligt skämt? :o Vore ju helt underbart att få lugna en debutants nerver med att få ta ett varv innan start! :D
 
Ny dum fråga, det står i ryttarmeddelandet att man får skritta banan och även genom
Vattnet, man får alltså göra det?! Det är inget dåligt skämt? :o Vore ju helt underbart att få lugna en debutants nerver med att få ta ett varv innan start! :D

Japp! Är ganska nytt sedan några år tillbaka och blir mer och mer vanligt i den lägsta klassen :)
 

Liknande trådar

Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 927
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: gulakatten
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 599
Senast: __sofia__
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp