Familj som säger till mig VAD jag ska göra

Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster.
De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem..
Det har gett mig ångest, stress, känsla av att de jag gör inte duger, eller att de inte har något förtroende, att jag vore rent av dum i huvudet mm till att jag nu blir irriterad.

Nu är jag en sån jobbig jävel att jag brukar inte säga ifrån utan börjar förklara mig. Jag gör det redan från början aldrig det till någon fråga "jag funderar på att köpa en jaktlabbe" utan de har alltid varit "jag ska köpa en jaktlabbe"
Men ÄNDÅ, "Oj, ja då kommer du ha att göra i 3år!! Oj oj, det kanske inte va så bra? Oj, hur tänkte du då?"
Och då har alltså min mamma en jaktcocker hon varken jagar med, tränar med, knappt motionerar och antagligen inte ens vaccinerar nu?
Och min moster har en jaktsetter som jagar allt, med SKALL?
Jag har aldrig sagt till dem. Aldrig.
Jag sa bara "va roligt! Va kul :)"

Jag tänker att vuxna människor tar vilka beslut de vill?
Detta hänger över mig hela tiden. Att berätta saker, som att jag har någon redovisningsplikt och sen VET jag att första reaktionen är alltid negativ.

Nu ska jag ju ärva stugan med... som morfar byggde.
Ni kan ju tänka er? Mamma har släppt det men min moster? Som har en egen stuga nu?

Jag vet inte vad jag vill. Jag antar jag borde säga saker direkt men nu har jag byggt upp en massa... speciellt med moster.
Hon gick in i stugan som nu är min förresten i somras utan att be om lov.
Veckan efter går hon förbi (den ligger på en udde så du går liksom inte förbi där) och påpekar hur jag lagt veden 🤪

Kan jag skriva till henne? Borde jag släppa de?
Hon är en sån som pratar över mig hela tiden, inte "kommer ihåg" mm så svår att prata med
 

Sluta berätta om planer tills de är ett faktum, skit i evt negativa reaktioner och ignorera mosters barnslighetsfasoner.
Möjligen, om hon säger något så svara bara lagom paasivt i stil med "jaha, du tycker så du".

Ja det gjorde jag med Knut. Hade varit där o bokat honom då så det var bestämt och handpenning lagd.

Nu tycker hon att Knut ska underhålla hennes setter på somrarna.. "du har sån tur med Knut"
Ja tur ja, ja det va TUR att jag va ute 2 timmar igår och tränade med han. De är tur de.
Lägger liksom 3-4 aktiva timmar på honom varje dag (det är för jag mår bra av det med såklart)
 
Ja det gjorde jag med Knut. Hade varit där o bokat honom då så det var bestämt och handpenning lagd.

Nu tycker hon att Knut ska underhålla hennes setter på somrarna.. "du har sån tur med Knut"
Ja tur ja, ja det va TUR att jag va ute 2 timmar igår och tränade med han. De är tur de.
Lägger liksom 3-4 aktiva timmar på honom varje dag (det är för jag mår bra av det med såklart)
Hon får väl roa sin flams-setter sjäkv, eller än bättre träna den så att den jagar som den ska.
Jagar den allt ochdessutom med skall, så är det ju en gåvolös jakthund :D
 
Hon får väl roa sin flams-setter sjäkv, eller än bättre träna den så att den jagar som den ska.
Jagar den allt ochdessutom med skall, så är det ju en gåvolös jakthund :D

Ja är de riktigt understimulerade så hittar de på annat. Men att driva djur med skall ligger inte direkt i genetiken :D
 
Fräs ifrån bestämt att om de inte har nåt snällt att säga så kan de vara tysta. Fortsätter de hade jag nog inte kunnat låta bli att kläcka ur mig vad jag tycker om deras hundhållning faktiskt. Ibland behöver man tyvärr sätta gränsen för vad man låter folk komma undan med. Kanske lär de sig att det inte är en bra idé att göra så mot dig.
 
Jag hade nog kunnat säga, tex som det där med veden, att man ändå tar illa upp och att man gör så gott man kan. Vissa är ju gnatiga och tjatiga men menar på nått sätt ändå väl och då får man påpeka för dom att hur dom uttrycker sig faktiskt sårar.
 
Fräs ifrån bestämt att om de inte har nåt snällt att säga så kan de vara tysta. Fortsätter de hade jag nog inte kunnat låta bli att kläcka ur mig vad jag tycker om deras hundhållning faktiskt. Ibland behöver man tyvärr sätta gränsen för vad man låter folk komma undan med. Kanske lär de sig att det inte är en bra idé att göra så mot dig.

Ja jag känner att det är påväg till att jag exploderar av allt faktiskt…
Det är allt från hur mycket jag jobbar till hundval liksom.
Och hyckleriet är ju… ja stort
 
Jag hade nog kunnat säga, tex som det där med veden, att man ändå tar illa upp och att man gör så gott man kan. Vissa är ju gnatiga och tjatiga men menar på nått sätt ändå väl och då får man påpeka för dom att hur dom uttrycker sig faktiskt sårar.

Ja det var liksom inte en stor grej heller. Det var att presseningen enligt henne låg för tätt men där hade jag lagt med luft på alla fyra sidor.
Men just att hon går dit helgen eftrr hon gått IN i stugan utan min tillåtelse…

Även märkt innan hon varit inne då hon undrat om jag flyttat nyckeln.
Även ett långt utlägg om varför nyckeln ska va på ett ställe jadi,jadi
 
Ja jag känner att det är påväg till att jag exploderar av allt faktiskt…
Det är allt från hur mycket jag jobbar till hundval liksom.
Och hyckleriet är ju… ja stort

Helt förståeligt om du gör det tycker jag!

Jag fräste ifrån mot en släkting för några år sen. Jag har ett barn och tänker inte skaffa fler. När hon insåg detta (på en släktmiddag) så gnatade hon på mig om hur otroligt synd det var om mitt barn som var ensambarn och inte skulle få några syskon. Jag försökte förklara för henne att vi skaffar inte fler för att vi inte vill ha fler barn. Att vi inte kan skaffa barn vi inte vill ha. Men hon lyssnade inte så till sist exploderade jag och sa att hon kan ju titta på sig själv i första hand. Hennes egna barn pratar ju inte med varandra så de kan ju inte ha så stor nytta av att ha syskon direkt. Sen sa hon faktiskt aldrig mer om den saken till mig. Ja, det var kanske lite elakt av mig att ta upp det som förmodligen är en sorg i hennes liv. Men samtidigt inte ok att hon hackade så mycket på mig och vägrade sluta när jag förklarade hur vi tänker i frågan. Tyvärr måste man ibland fräsa ifrån innan en del förstår att deras åsikter i frågan inte är uppskattade. Nu råkade det ju vara så att vi valt att inte skaffa fler. Men det hade ju lika gärna kunnat vara ofrivilligt och det har faktiskt inte alla med att göra.
 
Ja det var liksom inte en stor grej heller. Det var att presseningen enligt henne låg för tätt men där hade jag lagt med luft på alla fyra sidor.
Men just att hon går dit helgen eftrr hon gått IN i stugan utan min tillåtelse…

Även märkt innan hon varit inne då hon undrat om jag flyttat nyckeln.
Även ett långt utlägg om varför nyckeln ska va på ett ställe jadi,jadi

När det är din stuga? Alltså inte en gemensamt ägd stuga? Oj!
 
Helt förståeligt om du gör det tycker jag!

Jag fräste ifrån mot en släkting för några år sen. Jag har ett barn och tänker inte skaffa fler. När hon insåg detta (på en släktmiddag) så gnatade hon på mig om hur otroligt synd det var om mitt barn som var ensambarn och inte skulle få några syskon. Jag försökte förklara för henne att vi skaffar inte fler för att vi inte vill ha fler barn. Att vi inte kan skaffa barn vi inte vill ha. Men hon lyssnade inte så till sist exploderade jag och sa att hon kan ju titta på sig själv i första hand. Hennes egna barn pratar ju inte med varandra så de kan ju inte ha så stor nytta av att ha syskon direkt. Sen sa hon faktiskt aldrig mer om den saken till mig. Ja, det var kanske lite elakt av mig att ta upp det som förmodligen är en sorg i hennes liv. Men samtidigt inte ok att hon hackade så mycket på mig och vägrade sluta när jag förklarade hur vi tänker i frågan. Tyvärr måste man ibland fräsa ifrån innan en del förstår att deras åsikter i frågan inte är uppskattade. Nu råkade det ju vara så att vi valt att inte skaffa fler. Men det hade ju lika gärna kunnat vara ofrivilligt och det har faktiskt inte alla med att göra.

Ja det förstår jag att du gjorde.
Det är väl det jag känner, ”blir det fel om jag säger ifrån” men jag skrev faktiskt ett meddelande nu. Skrev även då hon gick in i stugan för de tog ett tag o smälta…
 
Ja det var liksom inte en stor grej heller. Det var att presseningen enligt henne låg för tätt men där hade jag lagt med luft på alla fyra sidor.
Men just att hon går dit helgen eftrr hon gått IN i stugan utan min tillåtelse…

Även märkt innan hon varit inne då hon undrat om jag flyttat nyckeln.
Även ett långt utlägg om varför nyckeln ska va på ett ställe jadi,jadi
Usch så gränslöst, jag hade nog haft ett ordentligt samtal med henne där jag är tydlig och otroligt bestämd med hur man skall prata till dig. Om personen inte lyssnat hade jag nog själv, om inte slutat ses helt haft en lång paus från umgänge bara oss och antagligen förbjudit henne att gå ut till stugan. Det där är absolut inte ok och skulle tro det är olagligt, men jag vet inte En kan väl inte bara hoppa in i nån annans hus så. Ok att det en gång kanske varit i släkten men ändå, nu är det ju inte det, verkligen tokigt
 
”Förlåt men jag är lite less på att alltid få höra vad jag ska göra o inte.
Så jag kommer be att inte behöva höra det mer nu.

Igår t.ex, att jag ska skjutsa mamma o följa med in på US även fast jag är sjukskriven själv och har egen tid till läkare.
Jag hjälper mamma o pappa så mycket jag orkar o det är ändå varje vecka.

Men även negativa kommentarer som när jag berätta att jag tingat en valp. ”Ja då kommer du få o göra i 3år!!”
Ja jag brukar tänka igenom de jag gör o tänker alltid att det ska bli bra. Eller försöker men det blir inge kul att berätta nått när de alltid ska ifrågasättas?

Eller vart jag ska ställa soffan i stugan. Eller om jag ska ha luftvärmepump eller inte.
Hur jag lagt veden.
Det blir för mycket och det är ALLTID nått.

Hur ofta säger jag till dig?
Vilken hund du ska köpa?
Hur mycket du ska va sjukskriven eller ej?
Vart soffan står i din stuga?”
 
Usch så gränslöst, jag hade nog haft ett ordentligt samtal med henne där jag är tydlig och otroligt bestämd med hur man skall prata till dig. Om personen inte lyssnat hade jag nog själv, om inte slutat ses helt haft en lång paus från umgänge bara oss och antagligen förbjudit henne att gå ut till stugan. Det där är absolut inte ok och skulle tro det är olagligt, men jag vet inte En kan väl inte bara hoppa in i nån annans hus så. Ok att det en gång kanske varit i släkten men ändå, nu är det ju inte det, verkligen tokigt

Ja det sa jag. Jag kommer polisanmäla om det händer igen.
Hon har blivit utköpt av mamma för flera år sen. Jag fråga tillomed nunom hon ville köpa den men de vill hon inte.
 
Har svårt att prata med henne för hon vrider o vänder på saker så skrev det där.
Det är en liten lista av MYCKET.
Hur mycket/lite jag ska va sjukskriven t.ex.
Hon hade nått utlägg igår om ett virus jag fått men jag hade varit hos läkare som sagt vad jag ska göra.
 
Måste du ha kontakt med dom? Jag hörde inte av mig till mina föräldrar på minst ett par år när dom inte kunde prata och bete sig snällt. Efter det så har dom ändrat sig helt och är mycket bättre och faktiskt trevliga att umgås med.

Nä verkligen inte. Jag måste faktiskt tänka så för relationen med henne ger mig inget.
Hade ett uppehåll på flera år då jag var 17 och hon slog till min hund.
Då sa hon upp kontakten
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp