Familj som säger till mig VAD jag ska göra

Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster.
De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem..
Det har gett mig ångest, stress, känsla av att de jag gör inte duger, eller att de inte har något förtroende, att jag vore rent av dum i huvudet mm till att jag nu blir irriterad.

Nu är jag en sån jobbig jävel att jag brukar inte säga ifrån utan börjar förklara mig. Jag gör det redan från början aldrig det till någon fråga "jag funderar på att köpa en jaktlabbe" utan de har alltid varit "jag ska köpa en jaktlabbe"
Men ÄNDÅ, "Oj, ja då kommer du ha att göra i 3år!! Oj oj, det kanske inte va så bra? Oj, hur tänkte du då?"
Och då har alltså min mamma en jaktcocker hon varken jagar med, tränar med, knappt motionerar och antagligen inte ens vaccinerar nu?
Och min moster har en jaktsetter som jagar allt, med SKALL?
Jag har aldrig sagt till dem. Aldrig.
Jag sa bara "va roligt! Va kul :)"

Jag tänker att vuxna människor tar vilka beslut de vill?
Detta hänger över mig hela tiden. Att berätta saker, som att jag har någon redovisningsplikt och sen VET jag att första reaktionen är alltid negativ.

Nu ska jag ju ärva stugan med... som morfar byggde.
Ni kan ju tänka er? Mamma har släppt det men min moster? Som har en egen stuga nu?

Jag vet inte vad jag vill. Jag antar jag borde säga saker direkt men nu har jag byggt upp en massa... speciellt med moster.
Hon gick in i stugan som nu är min förresten i somras utan att be om lov.
Veckan efter går hon förbi (den ligger på en udde så du går liksom inte förbi där) och påpekar hur jag lagt veden 🤪

Kan jag skriva till henne? Borde jag släppa de?
Hon är en sån som pratar över mig hela tiden, inte "kommer ihåg" mm så svår att prata med
 

Jag tror att du kanske behöver vara ännu tydligare.
Typ:
"Jag är vuxen och kapabel att fatta mina egna beslut. Jag vill inte höra mer gnäll och kommentarer om det! Har du åsikter så kan du behålla dem för dig själv!"
och
"Stugan är min nu. Den är INTE allmän egendom! Vad jag gör i och runt stugan har du inte med att göra! Och går du in i stugan utan min tillåtelse - som du INTE har - så polisanmäler jag det!"
(du har för övrigt rätt att ha en övervakningskamera i stugan, det finns rätt billiga sådana som spelar in rörligt material när de känner av rörelser i omgivningen...)
 
Jag får ändå intrycket av att du är tydlig och får sagt var dina gränser går. Upplever mer släktingen som en gränslös bulldozer. Förstår absolut om du landar i att ta en paus från umgänge.
Jag kan också tycka det. Jag har sagt de flera gånger. Hon kan vrida o vända på allt.
Tyckte typ synd om sig själv för HON sagt upp kontakten och skrikit diverse åt mig när jag var 17 år och allt pga HON slog min hund o jag sa typ "jag vill inte att du rör honom"
 
Jag tror att du kanske behöver vara ännu tydligare.
Typ:
"Jag är vuxen och kapabel att fatta mina egna beslut. Jag vill inte höra mer gnäll och kommentarer om det! Har du åsikter så kan du behålla dem för dig själv!"
och
"Stugan är min nu. Den är INTE allmän egendom! Vad jag gör i och runt stugan har du inte med att göra! Och går du in i stugan utan min tillåtelse - som du INTE har - så polisanmäler jag det!"
(du har för övrigt rätt att ha en övervakningskamera i stugan, det finns rätt billiga sådana som spelar in rörligt material när de känner av rörelser i omgivningen...)

Ja det var tydligt :) tack!
Hon svara nu men har inte läst
 
Ja. Varför låter en släkt behandla en såhär? Det är som att en känner att en måste ha kontakt typ

Ja, och det blir ibland jobbigt att bryta kontakten eftersom man inte umgås med personen isolerat utan tillsammans med andra som man vill umgås med. Det är lättare att bryta med en person man träffar isolerat från alla andra. När folk är i ett nätverk som en släkt är då blir det jobbigt för alla andra ska ha åsikter och sen ska sånt som släktmiddagar lösas på nåt sätt. Jag känner iaf ett alldeles för stort ansvar att alla blir glada. Jag har själv ett litet släktdilemma som jag funderar på hur jag ska lösa utan att någon blir arg, ledsen eller mår dåligt. Det är jobbigt...
 
Dags att byta lås och inte lämna ut extranyckel till någon i släkten.
behöver man en extranyckel på plats kan man använda en nyckelgömma med kodlås. Skruva upp en sån på ett väl valt ställe, för att inte själv bli utelåst ifall man själv åkt dit och glömt ta med sig nyckeln...
1706099042696.png


TIllägg:
(och sätt upp en lapp där tidigare nyckel hängt "Nähäddu, här finns ingen nyckel för du har ändå inte i mitt hus att göra!" 🤪 )
 
behöver man en extranyckel på plats kan man använda en nyckelgömma med kodlås. Skruva upp en sån på ett väl valt ställe, för att inte själv bli utelåst ifall man själv åkt dit och glömt ta med sig nyckeln...
Visa bifogad fil 137560

TIllägg:
(och sätt upp en lapp där tidigare nyckel hängt "Nähäddu, här finns ingen nyckel för du har ändå inte i mitt hus att göra!" 🤪 )

Ska köpa en sån, jättebra ide!
 
Ja det förstår jag att du gjorde.
Det är väl det jag känner, ”blir det fel om jag säger ifrån” men jag skrev faktiskt ett meddelande nu. Skrev även då hon gick in i stugan för de tog ett tag o smälta…
Byt lås! Ha ingen nyckel ute där den kan hittas. Strikt så är hennes besök inne i stugan olaga intrång eller hemfridsbrott, typ.

Stugan DIN. Punkt.
Du bestämmer vem som får vistas där och NÄR.
Vill hon vara i stugan får hon vänta på din inbjuan. Inte vistas där på egen hand.

Hennes vilja och åsiker trumfar inte dina och ditt liv är ditt.

*jag blir så arg...*
 
Byt lås! Ha ingen nyckel ute där den kan hittas. Strikt så är hennes besök inne i stugan olaga intrång eller hemfridsbrott, typ.

Stugan DIN. Punkt.
Du bestämmer vem som får vistas där och NÄR.
Vill hon vara i stugan får hon vänta på din inbjuan. Inte vistas där på egen hand.

Hennes vilja och åsiker trumfar inte dina och ditt liv är ditt.

*jag blir så arg...*

Ja då sa hon typ att de på gården ska veta vart den är OM de börjar brinna t.ex.
Då får en väl slå sönder ett fönster tänker jag? 😂 Svepskäl
 
Ja det var tydligt :) tack!
Hon svara nu men har inte läst

Men vilket rikspucko! Skit i att läs och göm konversationen eller liknande om du känner för det, blocka om du känner för det, eller läs och ge ETT enda svar till om hon inte visade sig respektera vad du skrev där du meddelar att du pauar/inte vill ha kontakt eller vad du nu känner för.

Det där orkar man ju fan inte med alltså!!! Helt sjukt. ❤️‍🩹
 
Men vilket rikspucko! Skit i att läs och göm konversationen eller liknande om du känner för det, blocka om du känner för det, eller läs och ge ETT enda svar till om hon inte visade sig respektera vad du skrev där du meddelar att du pauar/inte vill ha kontakt eller vad du nu känner för.

Det där orkar man ju fan inte med alltså!!! Helt sjukt. ❤️‍🩹

Tack jag svara inte men läste tyvärr.
Men de var offerkofta på så det blir ingen konversation av det 🙃
 
Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster.
De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem..
Det har gett mig ångest, stress, känsla av att de jag gör inte duger, eller att de inte har något förtroende, att jag vore rent av dum i huvudet mm till att jag nu blir irriterad.

Nu är jag en sån jobbig jävel att jag brukar inte säga ifrån utan börjar förklara mig. Jag gör det redan från början aldrig det till någon fråga "jag funderar på att köpa en jaktlabbe" utan de har alltid varit "jag ska köpa en jaktlabbe"
Men ÄNDÅ, "Oj, ja då kommer du ha att göra i 3år!! Oj oj, det kanske inte va så bra? Oj, hur tänkte du då?"
Och då har alltså min mamma en jaktcocker hon varken jagar med, tränar med, knappt motionerar och antagligen inte ens vaccinerar nu?
Och min moster har en jaktsetter som jagar allt, med SKALL?
Jag har aldrig sagt till dem. Aldrig.
Jag sa bara "va roligt! Va kul :)"

Jag tänker att vuxna människor tar vilka beslut de vill?
Detta hänger över mig hela tiden. Att berätta saker, som att jag har någon redovisningsplikt och sen VET jag att första reaktionen är alltid negativ.

Nu ska jag ju ärva stugan med... som morfar byggde.
Ni kan ju tänka er? Mamma har släppt det men min moster? Som har en egen stuga nu?

Jag vet inte vad jag vill. Jag antar jag borde säga saker direkt men nu har jag byggt upp en massa... speciellt med moster.
Hon gick in i stugan som nu är min förresten i somras utan att be om lov.
Veckan efter går hon förbi (den ligger på en udde så du går liksom inte förbi där) och påpekar hur jag lagt veden 🤪

Kan jag skriva till henne? Borde jag släppa de?
Hon är en sån som pratar över mig hela tiden, inte "kommer ihåg" mm så svår att prata med
Byt lås på stugan.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp