Familjens stöd.

Sv: Familjens stöd.

Vissa människor tycker inte om hästar/är rädda för dem helt enkelt, så jag tror tyvärr inte du kan göra så mkt åt saken.

Visst är det tråkigt att din mor inte ställer upp, och jag förstår hur du känner, men ibland får man acceptera att folk inte kan gilla allt, oavsett om det är ens föräldrar eller inte.

Du har inte pratat med henne och sagt att du blir väldigt ledsen när hon inte kommer och tittar på tävlingarna, eller följer med till stallet?

nej jag har inte prattat med henne men hon vet vad det betyder för mig att komma upp på hästen eller bara komma dit...

Ensam hästintresserad och har alltid varit.
Föräldrarna ställde upp så tillvida att de körde mig till ridskolan en gång i veckan när jag var yngre. Mamma hoppades in i det längsta att det skulle gå över. Pappa är allergisk. OM de kom och kollade när jag tävlade på klubbens tävlingar var det mer med motiveringen att de kunde passa på att gå ut med hunden än att de tyckte det var kul att titta på tävlingen.

Nu har jag egen häst sen 7 år tillbaks och de har bara fått gilla läget men mer engagerade är de väl inte. Mamma är livrädd och skulle aldrig följa med på träning eller tävling som hållhjälp eller annat. Fick tjata på henne första gången att överhuvudtaget komma. Pappa ställde upp och lånade ut sin bil innan jag hade egen med dragkrok.
Numera kan dock mamma fråga lite spontant hur det är med hästen och vid någon svagt ögonblick erkände hon ändå att min häst på sätt och vis ändå var en familjemedlem värd att planera lite efter (hon är dräktig och mamma ville dra med mig på semester precis vid fölningsdags men var väldigt förstående). Hon tycker faktiskt också att det är lite spännande med fölningen. :D

Så du är dårakt inte ensam men ett råd är att inte tjata eller kräva något. Hur kul är det att ha tjatat med någon som inte vill? Det förstör ju även ditt nöje. Kolla runt med kompisar istället som ärligt skulle tycka att det var roligt.

nä.. jag har slutat att tjata på min mamma...
om jag frågar om hon kan köra mig till stallet och inte kan så säger jag bara att det fixar jag själv då...
vilket jag inte gör för min bil funkar inte och jag vet inte om jag kan köra än (med tanke på foten)...

Både min mamma och pappa är intresserad, fast mest mamma nu för pappa har väl slutat med hästar och gått över till sånt med motor! ;)
På träningar/tävlingar följer båda två med, har även fått med brorsan några gånger och fått upp han på mina två förra hästar, men han har lovat att rida den här också. Förra sommaren hoppade han tillochmed! :banana: även om han inte vågar erkänna så tycker han nog att det är roligt med hästar han också!

Om vi skulle kolla på ngn stor tävling eller turridning te x. skulle nog både mamma och pappa följa med. (:

Jag är uppväxt i ett hästhem där vi fött upp travhästar så länge jag kan minnas. Jag håller dock på med ridhästar och valde tidigt grenen dressyr. Min mamma är gammal hoppryttare som sedan gick över till dressyr och är väldigt ridhästintresserad så att få med sig henne på en resa till typ världscupen i dressyr skulle inte va svårt. Däremot min pappa tycker mest ridhästar är skräp och dressyr är lika kul som att se målarfärg torka så det tror jag inte han skulle nappa på.
Nu är jag ju vuxen men som barn kanske han var med på max två tävlingar under hela min uppväxt så ridning är inte hans starka sida men han kan ju ändå hästar. Min sambo tycker det är roligt att följa med på tävlingar och titta när jag rider iallafall och stöttar mig i allt.
Han skulle nog kanske kunna övertalas åtminstone till att åka med till Globen Horse show

Det har alltid bara varit jag som varit hästintresserad i familjen, men i augusti förra året fick mamma upp ögonen för westernridining =) så nu rider vi ihop, och har delfodervärdshästar tsm. :) . ( pojkvännen är intresserad men vågar inte riktigt erkänna det :P )

Senast ändrad av en moderator:

Min pappa vill helst inte ha men hästen att göra , han kommer ut på tävlingar & tittar, o han betalar hellre något än att tex kör mig till en träning. (Han hade nog helst sett att jag körde cross:D haha)

Mamma är som någon skrev BOB :P(betalar&bär) haha (tyckte de var ett skoj uttryck :D)
Hon kör till träningar / tävlingar & hjälper mig (som är något förrvirrad) att att köpa foder, boka hovslagare osv :D haha
Jag vill helst inte ha hennes hjälp i stallet på vardagarna men om jag ska bort någon helg så brukar mamma bli den som får ställa upp :D
Guud vad jag älskar min mamma!! :love:

Det är jätter kul att hör att ni har familjen med i det ni gör...
Själv så ska jag iväg på tävling men jag vet inte hur det kommer att gå för det är lite jobbigt att vara helt själv då men jag tror att en kompis kan följa med...

Jag är ensam hästintresserad i min familj (mamma, pappa, syster). Pappa ställde dock upp och skjutsade till och från stallet när jag var yngre, tävlade gjorde jag mest på klubben så där har han inte kört så mycket. På senare år har han följt med på någon tävling, då har jag kört själv men med pappa som medhjälp (ibland någon kompis också). Nu när jag har egen häst så hjälper han mig ibland med lastningen när jag skall träna.

Om det var fint väder så kunde det hända att de kom och tittade på någon tävling, men de var sällan med när jag red lektion (bara första året).

Däremot så åker de gärna med till Falsterbo, både mamma och pappa. De gillar att titta på hästhoppning.

Min man har jag lyckats få lite hästintresserad (igen - han red när han var 7-8 år). Vi har varit på turridning i fjällen med islandshäst och han hjälper mig när jag skall träna och tävla (men inte för ofta - det tycker han är onödigt...). Han har även hjälpt mig att mocka när jag inte hunnit.

Att mina föräldrar inte varit och tittat när jag tävlat har jag inte brytt mig så mycket om. Oftast har jag hjälpt till med tävlingarna förutom att tävla, så jag har inte haft tid att fundera på om de varit där eller inte.

Mamma är den som introducerat mig i den underbara hästvärlden. Hon satte mig på hästryggen innan jag kunde gå, hon såg till att jag fick min första egna ponny när jag var tre.
Hon såg till att jag kom ut och började tävla.

Allt paralellt med att hon själv har tävlat på hög nivå.

Nu för tiden åker jag själv iväg och tränar, hon kommer ibland och tittar, men vill alltid ha rapport om hur det har gått.
På tävling följer hon med om jag inte kan hitta någon annan som följer med, och ibland kommer hon och bara tittar. Och vill såklart alltid ha rapport om hon inte varit där.

Hon blir alltid minst lika glad som jag när det går bra.
Hon är den som jag ringer om råd när hästen är skadad eller vi har problem o liknande.

Min mamma är underbar :love:

Övriga familjen är inte intresserade av hästar, men pappa har varit tvungen att följa med förut, på ponnytiden, och han vill oxå veta hur det gått på tävling osv.
Och han klarar av att leda en häst men inte så mycket mer :p

Min mamma är GULD!
Hon red väl endel när hon var liten, men aldrig på ridskola utan på sin grannes ardennrar och var lite "stallflicka" där.
Men hon har inga direkta kunskaper.

Hon har verkligen stöttat mig så gott hon kunnat, först med 2 ridlektioner i veckan på olika ställen, sen med skjuts till medryttarhäst och alla år jag varit i stallet hela dagar flera gånger i veckan och hjälpt till med lektioner, longerat hästar, fodrat och gått ut och gått. Min första egna häst var det hennes ide att jag skulle få:p

Honom hade jag i 4,5 år, och visst, jag hade hela ansvaret och hade koll själv på allt kring honom, men hon har alltid tyckt det varit roligt och uppmuntrat träningar osv, skjutsat när det varit dåligt väder och kört med transporten till ridhuset.
Ett tag (jag har varit mkt sjuk och så) hjälpte hon mig och gav mig en "hästfri dag" och mockade och pysslade om honom åt mig.
Nu är vi i full gång med att köpa min häst nr 2, och även om mamma blir lite trött ibland och tycker att det kostar mkt pengar vet hon att det är hästar jag verkligen vill hålla på med, så hon ställer upp så gott hon kan:love:

Vill jag åka på något hästarrangemang eller liknande är det oftast en stallkompis som följer med.
Jag har inte många hästintresserade kompisar som bor i närheten annars, och mina andra kompisar ksulle nog inte uppskatta att följa med på sånt:p

Nja egentligen är hästen hela familjens, men det är bara jag som tar hand om henne, tog till och med med henne när jag flyttade. Men lillasyster rider nån gång då och då och mamma kommer och tittar ibland när jag tränar. Storasyster red mycket förr (innan denna pållens tid). Så det är väl "min" häst, fast jag inte äger den själv. Min familj har hästintresse och har haft en del hästar men nu är det mest jag som håller igång.

Gubben sköter hämtning av hö o spån, snickring o lagning av grejor, staketuppsättning, plogning av väg, bär vatten och bortforsling av gödsel, putsning av åker och slår o tar in hö.

Han har provat rida två gånger och konstaterade att det var inte hans grej. Däremot brukar han få köra ponnyn, om den behöver motioneras. Det tycker han är ok. Tror inte han skulle följa med på nån western eller turridning. Får med honom på trav, men inte någon annanstans. Funderar på att tvinga honom följa med på Apassionata.

Mina barn däremot brukar hänga med på det mesta, den mellersta både rider och kör. Den äldsta kan ta nån ridtur ibland, och till sommaren ska hon med på långritt. Den minsta är med varje dag, när vi mockar o matar.

Om ni skulle vilja göra en häst resa typ att prova på western/tur ridning

Turridning hos ett seriöst företag är ett sätt för ickehästälskare att kanske få en inblick i frihetskänslan det är att bli omkringburen i vår härliga natur.

Jag tror att din mamma behöver prata med din tränare/ridskolelärare för att förstå hur mycket ridningen kan ge dig. Som mamma är man alltid orolig, oavsett vad ens barn gör, men är det något man själv inte har erfarenhet av så blir det värre.

Ge henne tid. Var entusiastisk! Finns få föräldrar som kan motstå ett entusiastiskt barn ;)

Lycka till! och försök förstå att din omgivning är rädd om dig och kanske inte har tillräckliga kunskaper om ditt intresse.

Hur mycket är eran familj med i ert häst liv.
Jag har egen häst, syrran och mamma har varsin foderhäst, dock bor vi allihop på olika ställen just nu. Pappa är egentligen inte särskilt intresserad, men är med mamma i stallet ibland och hjälper till med fodring, ut/insläpp och sådant.
Min pojkvän är med mig i stallet när han är här uppe, fixa höpåsar, släppa in/ut hästarna och leda min treåring när jag försöker mig på att sitta på honom är sådant han brukar göra. Han har börjat tycka det är rätt kul med hästar och har faktiskt sagt att han funderar på att lära sig rida och skaffa en egen häst när jag slutar plugga :eek: :) .

Följer någon med er när ni åker och tävlar/tränar.
Ja, både pappa och mamma har alltid ställt upp när jag eller syrran ska iväg :bow: . Pappa tog tom BE-kort samtidigt som mig för att kunna hjälpa till att köra om jag inte kan.

Om ni skulle vilja göra en häst resa typ att prova på western/tur ridning eller bara åka och titta på en stor tävling (typ världscupen eller nåt) vilka vill följa med?
Om det var typ turridning skulle nog både pappa och min pojkvän kunna tänka sig att följa med, vi har faktiskt funderat på det. Titta på tävlingar, då skulle nog jag, mamma och syrran få åka själva, där går gränsen för herrarna :D .

Nej, dom undviker hästarna. Två av hästarna var iofs far med och hämtade, men det är det enda. Dom förundras över andra märkliga familjer där föräldrarna är med som skötare på tävlingar, hjälper till på jourer osv. Har dessa föräldrar inget eget liv?

Turridning hos ett seriöst företag är ett sätt för ickehästälskare att kanske få en inblick i frihetskänslan det är att bli omkringburen i vår härliga natur.

Jag tror att din mamma behöver prata med din tränare/ridskolelärare för att förstå hur mycket ridningen kan ge dig. Som mamma är man alltid orolig, oavsett vad ens barn gör, men är det något man själv inte har erfarenhet av så blir det värre.

Ge henne tid. Var entusiastisk! Finns få föräldrar som kan motstå ett entusiastiskt barn ;)

Lycka till! och försök förstå att din omgivning är rädd om dig och kanske inte har tillräckliga kunskaper om ditt intresse.

Jo jag kan för stå att dom är rädda om mig och särskilt nu när jag är skadad men det vara i en annan hobby och den har jag slutat med. Visst har jag flyggt av och varje går har jag fått höra att jag ska sluta med hästar men det var av mamma som jag fick hästen.

Hur mycket är eran familj med i ert häst liv.
Jag har egen häst, syrran och mamma har varsin foderhäst, dock bor vi allihop på olika ställen just nu. Pappa är egentligen inte särskilt intresserad, men är med mamma i stallet ibland och hjälper till med fodring, ut/insläpp och sådant.
Min pojkvän är med mig i stallet när han är här uppe, fixa höpåsar, släppa in/ut hästarna och leda min treåring när jag försöker mig på att sitta på honom är sådant han brukar göra. Han har börjat tycka det är rätt kul med hästar och har faktiskt sagt att han funderar på att lära sig rida och skaffa en egen häst när jag slutar plugga :eek: :) .

Följer någon med er när ni åker och tävlar/tränar.
Ja, både pappa och mamma har alltid ställt upp när jag eller syrran ska iväg :bow: . Pappa tog tom BE-kort samtidigt som mig för att kunna hjälpa till att köra om jag inte kan.

Om ni skulle vilja göra en häst resa typ att prova på western/tur ridning eller bara åka och titta på en stor tävling (typ världscupen eller nåt) vilka vill följa med?
Om det var typ turridning skulle nog både pappa och min pojkvän kunna tänka sig att följa med, vi har faktiskt funderat på det. Titta på tävlingar, då skulle nog jag, mamma och syrran få åka själva, där går gränsen för herrarna :D .

ja det låte ju härligt...

Det var mina föräldrar som fick mig intresserade av hästar, mamma hade ridit som liten, pappa kunde inget men lärde sig snabbt. Jag har inga syskon så vi tre blev ett tight gäng som lärde oss mer och mer, jag fick egen ponny och började tävla efter några år, alltid med mor och far som stöttade.
Idag försöker jag själv vara lika stöttande till min dotter som rider, tycker vi har det kul ihop.
Mannen är väl inte jätteintresserad, men morgonfodrar faktiskt alla vardagmornar:D
Dottern skulle vilja att han kom lite oftare och kollar när hon tävlar men vi har ju fler barn och det är svårt att vara överallt.. dock brukar han dyka upp om tävlingen är i närheten;)
jumanji

Jag har alltid kännt ett stort stöd från mina föräldrar:love: Ingen av dem har någon häst bakgrund men jag och syrran har alltid varit hästtokiga. Jag och min syster fick första hästen när jag var 9 och hon 12 år och även om vi fick ta ansvaret för honom till 110% så fanns de alltid där i bakgrunden.

Min mamma är lite rädd för hästar men trots det så kunde hon emellanåt morgonfodra och släppa ut! När jag hade den nuvarande hästen utlånad när jag befann mig i USA och det blev strul så tog mamma hem hästen och skötte den i 6 månader tills jag kom hem. Det var en otrolig prestation av henne:love:

Nu när jag bor på annan ort så åker vi nästan alltid ut till stallet när de kommer på besök och min kära pappa betalar stallhyran för den ena hästen då jag pluggar (ja, jag är bortskämd;))

Jag vet inte hur man ska få med familjen, känns som att med min familj så hade de inget val då vi skaffade häst tidigt:)

Har nog en familj som blivit hästintresserade med tiden. Farmor red mycekt som ung och fick mig att börja. Var med jämt de första åren och försöker komme lite då och då nu också. Men mest av allt bidrar hon ekonomiskt.

Mamma var rädd för hästar men red på ridskolan brevid under ett år för att bli av med hästrädslan. Slutade pga det blev för dyrt men saknar det.

Pappa har nog alltid gillat djuren men det var först när han träffade Therese som han fick ett riktigt intresse. Therese ärvde nämligen nyligen sin mammas stuteri som de båda numera är väldigt delaktiga i. Pappa rider dock inte utan pysslar med det praktiska runt om kring.

Så visst finns intresset men att skjutsa hit och dit, åka med på tävlingar osv har det aldrig funnits tid eller ork för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 458
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka