Familjens stöd.

Sv: Familjens stöd.

jag är den enda i min familj som rider :crazy: . min mamma brukade vara livrädd för hästar, men nu är hon modig nog att hjälpa till att ryckta och ibland ta in någon häst från hagen (då får det bli den lilla shettisen :p ), och så följer hon alltid med på alla tävlingar. Min pappa är så gullig att han till och med har tagit lektioner så att han kan låna en snäll lektions häst och rida ut med mig ibland :D. Min store bror och lille bror hatar hästar...dom påstår att dom är dumma och luktar illa:mad: . och min morfar ääääälskar hästar! han kan stå hur länge som hels och kela/ryckta/prata med mina hästar.

Senast ändrad av en moderator:

I onsdags så följde min mamma med mig till min hästen och hon hjälpte till att borsta min häst och sen så följde hon med ut när jag skulle rida... (jag skrittade bara)

och i morgon ska hon köra mig till ridskolan för jag ska tävla... men hon kommer inte att stana...:(

den enda utom jag som är hästintresserad i familjen är min faster som föder upp russ. Jag får väl inte sådär jättemycket stöd av min familj överhuvudtaget mer än att dom klagar över dittan och dattan men jag är ändå så himla glad att de ställer upp och hämtar hö/stolpar osv. Resten gör jag själv. Ringer veterinärer, hovslagare, bygger stall, slår ner stolpar...sätter upp hagar... betalar ALLT...

Men sen har jag stöd från annat håll - gamla ridlärare/uppfödare osv.. har kompisar med väldigt kunniga föräldrar osv, så ja klarar mig*

Du är inte ensam, jag är övertygad om att ingen av mina fammiljemedlemmar skulle stanna och se mej tävla heller... vet inte ens om de hade skjutsat mig. Men det är så det är, man kan ju inte tvinga dom bli intresserade. Det viktigaste är att man själv VET att man vill det här.

Jag skulle aldrig ge upp hästarna, DOM är mitt liv, utan dom har jag ingenting. Jag vet att det är hästar jag vill hålla på med och inget annat. Det är det viktigaste.

Senast ändrad av en moderator:

den enda utom jag som är hästintresserad i familjen är min faster som föder upp russ. Jag får väl inte sådär jättemycket stöd av min familj överhuvudtaget mer än att dom klagar över dittan och dattan men jag är ändå så himla glad att de ställer upp och hämtar hö/stolpar osv. Resten gör jag själv. Ringer veterinärer, hovslagare, bygger stall, slår ner stolpar...sätter upp hagar... betalar ALLT...

Men sen har jag stöd från annat håll - gamla ridlärare/uppfödare osv.. har kompisar med väldigt kunniga föräldrar osv, så ja klarar mig*

Du är inte ensam, jag är övertygad om att ingen av mina fammiljemedlemmar skulle stanna och se mej tävla heller... vet inte ens om de hade skjutsat mig. Men det är så det är, man kan ju inte tvinga dom bli intresserade. Det viktigaste är att man själv VET att man vill det här.

Jag skulle aldrig ge upp hästarna, DOM är mitt liv, utan dom har jag ingenting. Jag vet att det är hästar jag vill hålla på med och inget annat. Det är det viktigaste.

jag brukar inte be om hjälp från mamma man när man går på kryckor och inte kan köra bil själv (än) så har jag inte så mycket val... jag har tagit taxi till stallet ett par gånger och jag kommer nog att få ta taxi hem i morgon...

jag delar hästintresset med mina tre döttrar så det funkar bra. däremot har vi lite olika inriktning på vad vi gillar att göra och åka och kolla på, men man får jämka lite. det mesta är ju kul när man gör det ihop med folk man gillar

vad dina stackars föräldrar missar mycket. det är ju underbart med ungar med sunda intressen. jag sitter som klistrad vid varje lektion ungarna tar och fumlar runt som funktionär på tävlingar, men det gör jag inte för deras skull utan för att jag tycker det är så kul att se dem utöva sin hobby. sen har jag bara ren tur att det är mitt intresse också, men hade de valt fotboll eller nåt hade jag väl stått och skrikit mig hes på matcher och sålt bingolotterna från hästryggen;) så jag hinner ägna mig åt det ändå.

Här har vi hela familjen involverad i hästeriet, vi åker på kurser, tävlingar etc tillsammans oavsett vem som kursar eller tävlar.
Jag tror att ska man få ett riktigt bra gehör för det man håller på med, så bör så många som möjligt i familjen vara inblandade.

I onsdags så följde min mamma med mig till min hästen och hon hjälpte till att borsta min häst och sen så följde hon med ut när jag skulle rida... (jag skrittade bara)

och i morgon ska hon köra mig till ridskolan för jag ska tävla... men hon kommer inte att stana...:(

Hon försöker nog så gott hon kan. Hon har ju ett eget liv också! Se det omvänt, att ex.vis din mamma hade en hobby t.ex. dans som hon ansåg att resten av familjen också skulle tycka vara jättekul och därmed följa med och titta och engagera er i. Skulle ni andra avsätta massor av tid till det?

Jag tycker att din mamma ställer upp mycket. Du har ditt liv och hon har sitt. Du kan inte begära att hon ska ge upp hela sitt liv för att vara med i ditt så mycket som du anser.

Var glad att du har föräldrar som ställer upp! Se vad dom gör istället för vad de inte gör!

vad dina stackars föräldrar missar mycket. det är ju underbart med ungar med sunda intressen. jag sitter som klistrad vid varje lektion ungarna tar och fumlar runt som funktionär på tävlingar, men det gör jag inte för deras skull utan för att jag tycker det är så kul att se dem utöva sin hobby. sen har jag bara ren tur att det är mitt intresse också, men hade de valt fotboll eller nåt hade jag väl stått och skrikit mig hes på matcher och sålt bingolotterna från hästryggen;) så jag hinner ägna mig åt det ändå.

jag skulle nog inte säga att jag är en unge (snart 27) men det är ju inte varge dag ens barn tävlar i något...

men i dag är jag glad att hon inte följde med för jag hade lite problem med att sita kvra... nmen det gick...

Hon försöker nog så gott hon kan. Hon har ju ett eget liv också! Se det omvänt, att ex.vis din mamma hade en hobby t.ex. dans som hon ansåg att resten av familjen också skulle tycka vara jättekul och därmed följa med och titta och engagera er i. Skulle ni andra avsätta massor av tid till det?

Jag tycker att din mamma ställer upp mycket. Du har ditt liv och hon har sitt. Du kan inte begära att hon ska ge upp hela sitt liv för att vara med i ditt så mycket som du anser.

Var glad att du har föräldrar som ställer upp! Se vad dom gör istället för vad de inte gör!

om mamma hade haft någon hobby som hon tävlade i så hade ja kommit för att se...

för det första så har jag bara en förälder och det är bara nu som jag vill ha lite hjälp för det är inte så lätt när man går på kryckor och jag inte kan köra bil just nu...
förut red jag två gånger på ridskolan och två gånger min häst /vecka... och nu rider jag bara en gång på ridskolan (då kör inte min mamma) och min häst någon gång... så det är inte så att jag ber henne köra mig varje vecka...
jag har även tagit taxi till ridskolan.........

r mycket är eran familj med i ert häst liv.
Följer någon med er när ni åker och tävlar/tränar.
Om ni skulle vilja göra en häst resa typ att prova på western/tur ridning eller bara åka och titta på en stor tävling (typ världscupen eller nåt) vilka vill följa med?

Min familj som består av: 4 år yngre syster, 1 år yngre bror och mamma o pappa.
Min syster och jag äger två hästar tillsammans, och våra föräldrar hjälper till i stallet så gott som varje dag! Pappa är den som bygger och fixar om någonting är söndrigt o dylikt, men hjälper även till när hästarna ska in och ut om någon är borta.
Mamma är också jätte flitig och hjälper till med det mesta sålänge jag eller min syster sköter ridningen.
Min bror brukar hålla oss sällskap i stallet och hjälpa till när vi rider lektion och dylikt.
Pappa skulle helt klart följa med på western! Mamma skulle helst vilja titta på dressyr som går "mest lugnt till" :rofl:

r mycket är eran familj med i ert häst liv.
Följer någon med er när ni åker och tävlar/tränar.
Om ni skulle vilja göra en häst resa typ att prova på western/tur ridning eller bara åka och titta på en stor tävling (typ världscupen eller nåt) vilka vill följa med?

Min familj som består av: 4 år yngre syster, 1 år yngre bror och mamma o pappa.
Min syster och jag äger två hästar tillsammans, och våra föräldrar hjälper till i stallet så gott som varje dag! Pappa är den som bygger och fixar om någonting är söndrigt o dylikt, men hjälper även till när hästarna ska in och ut om någon är borta.
Mamma är också jätte flitig och hjälper till med det mesta sålänge jag eller min syster sköter ridningen.
Min bror brukar hålla oss sällskap i stallet och hjälpa till när vi rider lektion och dylikt.
Pappa skulle helt klart följa med på western! Mamma skulle helst vilja titta på dressyr som går "mest lugnt till" :rofl:

det låter ju härlit... att bara veta att om något händer dig så har hästarna det bra en då...

nä så mycket unge var du ju inte. jag kanske släppt en del på att vara med när mina är så stora, men jag hoppas att jag kommer att tycka det är lika kul som jag tycker det är nu, för det ska ju inte vara en uppoffring, då har det förlorat lite av charmen

nä så mycket unge var du ju inte. jag kanske släppt en del på att vara med när mina är så stora, men jag hoppas att jag kommer att tycka det är lika kul som jag tycker det är nu, för det ska ju inte vara en uppoffring, då har det förlorat lite av charmen

men om dina barn skadar sig när dom är äldre skulle du inte hjälpa dom då...

men om dina barn skadar sig när dom är äldre skulle du inte hjälpa dom då...

Jo, självklart gör man det (och säkert chilla också), men det är annorlunda.

Som barn bestämmer föräldern vilka fritidsaktiviteter barnet ska syssla med och vad föräldern står bakom.

Som vuxen bestämmer inte föräldern längre över barnet och dess fritidsaktiviteter. Du bestämmer själv och därmed får du som alla andra vuxna anpassa dig till omgivningen och andras vilja att underlätta din hobby.

Jag menar inte att vara otrevlig. Jag vill bara att du ska försöka förstå att man kan ha olika förutsättningar, oavsett om man är handikappad eller inte.

Jo, självklart gör man det (och säkert chilla också), men det är annorlunda.

Som barn bestämmer föräldern vilka fritidsaktiviteter barnet ska syssla med och vad föräldern står bakom.

Som vuxen bestämmer inte föräldern längre över barnet och dess fritidsaktiviteter. Du bestämmer själv och därmed får du som alla andra vuxna anpassa dig till omgivningen och andras vilja att underlätta din hobby.

Jag menar inte att vara otrevlig. Jag vill bara att du ska försöka förstå att man kan ha olika förutsättningar, oavsett om man är handikappad eller inte.

jag har red när jag var lite men har börjat igen...

Det är inte så att jag ber min mamma köra mig varje gång till ridningen... till min häst åker jag med min medryttare och till ridskolan åker jag med en tjej i min grupp och när vi hade teoriveckan och jag tog grön kort så tog jag taxi till ridskolan...

det är bara någon gång jag ber henne köra mig... kanske 1-2 gånger i månaden... det hade varit kul om hon hade kommit och tittat när jag tävlade... det är ju inte så att jag tävlar varje helg...

min första tävling som jag var på i januari i år så ringde mamma på morgonen och frågade hur jag kom dit och då hade jag en kompis som följde med och som körde... då säger hon att hon komma på dagen och städa,diska och åka och handla om det var något jag ville ha handlat...
jag ville inte att hon skulle komma för att köra min utan för att titta...

tävlingen jag var på i måndags frågade jag inte ens om hon ville komma och titta men när jag inte fick tag på någon som jag kunde åka med och inte har råd till att åka taxi så frågade ja min mamma...

Mina föräldrar har alltid hjälpt mig med mina hästar och stallet. Nu så är det bara jag och pappa, men han är ändå i gasen och hjälper till med det han vill och kan:)

Tävlar inte och när jag åker för att träna, så är det till ridklubben 1,7mil härifrån. Ibland så följer han med och ibland inte (samåker med det inhyrda så han behöver inte köra mig dit).
När jag är med på det årliga 5-gångers dressyren så brukar han nästan alltid vara där, mamma också.

Och att kanske åka till globen i år, eller till något av tingsryds hästaktiviteter - det är pappas ide:D

Jag får alltså otroligt mycket stöd.

Läs gärna det jag skrev igen.

Jag har en nära vän som har en skada, så jag tror att jag kan se ditt behov likväl som de som står dig nära.

Vad gäller taxi, kan du inte få färdtjänst? Jag vet att det inte är gratis (men det är det inte att ha bil heller ;) ) men det skulle ju underlätta för dig! Dessutom kan man ansöka om ytterligare biljetter (och ev. riksfärdtjänst för annan ort) när man är ung och har en hobby som innebär att man behöver ta sig utom de vanliga kommunikationerna som buss osv.

Mina föräldrar är kanon! Mamma höll på med hästar när hon var yngre men slutade efter en skada. Hon bröt fingret när hon ledde en unghingst som hon sedan hade tänkt köpa, tänk hur mitt liv hade kunnat se ut då, om hon kade köpt den där King... Då kanske jag hade vuxit upp på en hästgård istället :P

Mamma och Pappa betalar hälfte, syster hälften. Pappa sjussar både till stallet och tävling. Mamma följer med och tittar. Som tur är har jag hästen med min syster som har körkort, så om vi åker ihop behöver ju inte mamma och pappa sjussa mig. De ska med till High Chaparall iår och ta hand om min systers lille son medans vi (förhoppningsviv) tävlar. Jag skulle nog aldrig klara av att ha häst utan mina föäldrar... Borde tacka dem lite oftare. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 458
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka