FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Tänkte väl, damen skulle rulla fram om jag skulle ha i henne 3 kg vatten om dagen :rofl:

Det blir väl ungefär 3 dl vatten för hennes del då? Svårt att hålla koll dock, det dunstar ju en del också.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

*kl*

Jag ville bara tillägga att det går att vätska upp en katt genom att spruta in vatten under huden. (hos veterinär då, förstås)
Det håller ett par, tre dagar.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

jo, blev faktiskt förvånad över att när mamma sa att hon inte tagit
några prover.. hon är ju "våran" vet. som vi haft i många år..men å
andra sidan så är hon grymt utbränd.. alla går till henne..:crazy:

hmm.. en liten spin off fråga:
-kan kattsnuva/pest smitta andra djur änn katt(har kaniner hemma här oxå)?


Hej, jag är själv veterinär och har läst ditt inlägg och svaren här med intresse. Nej, vare sig kattsnuva eller kattpest kan smitta dina kaniner. För övrigt instämmer jag med flera andra här om att det är litet konstigt att din veterinär skickat hem katten med dessa två alternativ-diagnoser: symtomen vid de båda sjukdomarna är helt olika! Föreslår att du avvaktar något dygn och ser hur det hela utvecklar sig, blir hon inte bättre tycker jag att du ska åka till en välutrustad veterinärklinik/djursjukhus. Om det mot förmodan skulle vara kattpest kommer hon att behöva sjukhusvård.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Visst går det, men om allmäntilltåndet blir dåligt kan upptaget den vägen bli sämre än om man ger via munnen. För att det skall räcka tre dagar till en diarrekatt måste man ge ungefär en liter till en trekiloskatt o så häftig är inte ens jag. Nej räkna med att man klarar vätskan under det närmaste dygnet under förutsättning att allmäntilltåndet inte är ordentligt nedsatt.
PL
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Om man bortser från diarren behövs de bara 500 ml o så mkt har jag nästan gett på en gång. Har katten vettig cirkulation tas det mesta ändå upp inom ett halvt dygn o överskottet pinkas ut eftersom det inte kan lagras.
PL
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

*kl*

Jag ville bara tillägga att det går att vätska upp en katt genom att spruta in vatten under huden. (hos veterinär då, förstås)
Det håller ett par, tre dagar.

Inte vatten, men vätskeersättning (typ elektrolytlösning eller glukoslösning) Det senare är dock vävnadsretande, så jag skulle gissa att när man lägger en subcutan depå så väljer man elektrolytlösning...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 990
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 542
Senast: nickan1
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp