Bukefalos 28 år!

Fång, dåliga råd från veterinären?

Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Jag förstår inget av tråden. Är det samma häst som är IR och har haft fång tidigare?

I så fall tycker jag definitivt inte att den ska släppas ut i någon hage och dessutom att det är viktigt att röntga hovarna.
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Jag förstår inget av tråden. Är det samma häst som är IR och har haft fång tidigare?

I så fall tycker jag definitivt inte att den ska släppas ut i någon hage och dessutom att det är viktigt att röntga hovarna.

TS häst är inte IR och har aldrig haft fång innan.
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Jo, vi har funderat på röntgen, men vet tycker att det inte behövs, mest eftersom jag inte har någon brådska att få igång henne, och att det ändå inte skulle leda till någon annorlunda behandling.

Det är långt ifrån alltid man kan se utvändigt på hoven om den har någon lägesförändring. Man måste ha röntgenbilder för att avgöra detta. Om röntgen skulle visa på rotation menar du att hästen då inte skulle behandlas annorlunda?

men att se plåtarna skulle ju inte förändra något.

I så fall är det mycket beklagligt. En hovbensrotation växer sällan bort av sig självt. Man måste verka hoven så att den nya hovväggen får en chans att växa ner med tät anslutning till hovbenet.


Det som gjort att hon haft problem är att hon haft smärtsamma hålväggar, troligen till följd av fånget, och även den något ändrade hovvinkleln belastar senorna annorlunda.

Ja, det är mycket vanligt med hålväggar efter det att en häst har fått fång. Bakterier tränger lätt in i en hov med separationer i lamellranden.

Om din häst har ändrad hovvinkel så är det högst troligt att den har rotation. Varför skulle annars hovvinkeln ändras?
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Jag förstår du har mycket funderingar. Min häst hade ungefär samma förlopp som din. Fick ett "fånganfall" juli, upptäcktes tidigt, svarade bra på metacam. Mjuk i kronrand men ingen synlig förändring. Boxvila 5 veckor, Hältkoll, gick lite på stallplan. Lindrigt? Ingen röntgen nödvändig! Stod i sjukhage i augusti, gick sen i skogshage, korta promenader. I september gick han i hage med de andra. Inga problem, men reds inte. Senare korta skritturer. Hovslagare hade också koll på hovarna regelbundet under hela perioden.

Jag läste mycket om fång samt hade kontakt med veterinär men de kan inte göra så mycket, ge råd utifrån vad jag berättade. Viktigt med mjukt underlag. Fodrades med hö.

Detta var för snart 2 år sen och det har inte varit något mer fånganfall, hästen mår idag bra!
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Jo, vi har funderat på röntgen, men vet tycker att det inte behövs, mest eftersom jag inte har någon brådska att få igång henne, och att det ändå inte skulle leda till någon annorlunda behandling. Vi har vet nära och hon lastar sig i stort sett själv, så att åka in är inget jag tvekar på, men att se plåtarna skulle ju inte förändra något. Jag har haft henne i 13 år så vi känner varandra bra nu och hon visar alltid tydligt om nåt är fel. Hon är ju helt besvärsfri utan belastning och går runt i hagen obehindrat (hennes hage är nästintill isfri pga bra läge) Det som gjort att hon haft problem är att hon haft smärtsamma hålväggar, troligen till följd av fånget, och även den något ändrade hovvinkleln belastar senorna annorlunda. Hon har alltid varit jättekänslig för sånt.
Nu hoppas jag ändå på att vi ska vara klara för lite försiktig körning till våren för det gillar hon verkligen :)


Veterinären som behandlade min plutt när han fick fång trodde inte det blivit någon ändring alls i hoven då han svarade så bra på medicinen och det var ett lindrigt anfall. Men plåtarna visade en minimal sänkning vänster fram. Den var knappt synlig, men gjorde ju vilan längre.
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Kan du inte ringa och prata med en annan veterinär?

Jag hade åkt in och kollat hovarna, och tills dess haft hästen på box och en liten fålla inte går att ordna. Jag hade även låtit hästen vila, inga promenader.
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Jag är ju TS och inte Ogres.

Jag har ingen annan häst med fång, du blandar ihop mig med en annan som skriver i tråden.
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Helt rätt! Vi är olika personer. Att jag la mig i tråden var bara för att tala om att även vid så kallade lindriga fall kan det ta tid. Att man kanske kan vara tvungen att ge dem längre vila än vad man tänkt från början.
Jag hoppar ur den här tråden nu för TS är inte hjälp i folks ifrågasättande av vad min veterinär och jag har valt för behandling.
Lycka till med Tummen iaf. Hoppas det går bra :)
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

... han kände då fram på hoven vid kronranden inte där jag lärt mig att man ska känna.

Han kände om det fanns någon eftergivlighet i kronranden.
Vid fång kan man ibland känna som ett litet"glapp" i kronranden på hovens framsida.
 
Sv: Fång, dåliga råd från veterinären?

Det första man kan känna är ödemet- det som sedan ger fångranden på hoven.
Om det även senare är mjukt utan svullnad har den troligen fått en rotation.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 643
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 475
Senast: s957
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 739
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 510
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp