Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation
Vad jag funderat över många gånger är hur fastan och i mitt fall ny miljö påverkar hästens värden. Tänker som så att fastan i sig själv och stress utlöser adrenalin som i sin tur hämmar upptaget av och kanske till och med produktionen av insulin.
Stress påverkar, och de hästar som blir stressade av att vara utan mat påverkas. Alltså det enkla blodprovet. Glukosbelastningen är vad jag förstått med betydligt mindre felmarginal då noll-provet som tas innan belastning kan öka av stress, men själva belastningsresultatet blir ärligt ändå. Däremot, en glukosbelastning kan slå fel med. När man slangar glukos te x (man kan ju ge glukos via sond ner i magen, eller ge i kanyl i blodet) så hänger ju då allt på att upptaget via tarmen är normalt.
Men, just för att stress påverkar fasteprovet så rek ju att det görs first thing på morgonen och gärna i hemmiljö, för att miniminera stressen. Dock så i t ex UK så rekommenderar flera av de ledande att hästen får hö som vanligt, men inget kraftoder, inför testet. Just för att vissa hästar blir rejält stressade av att inte ha/få mat. Jag tog upp det i mail med OW, ang hur man såg på det i Sverige, men fick då svaret att de svenska gränsvärdena är framtagna med 'svenskt hö', och grundade på fasta. (Jag har av rent intresse provat att ge fri halm inför ett prov, jag har ju tagit flera på L, och det påverkade inte hans provresultat alls, men han var betydligt mindre skeptisk när han möttes av en veterinär med en kanyl i handen istället för ett 'godmorgon här är frukosten'

)
Sen är det ju lite luddigt det där med gränsvärdena med, på enkla blodprovet. Från lab kommer för insulin gränsvärdet 30 'vad man nu mäter i' för insulin. Dvs under 30 = negativt. Medan OW anser att förutom två raser jag nu glömt, den ena var shetlandsponny, så ska friska hästar ligga på max 10. Dvs min Ls värde på ca 25 i fasteinsulin ansåg OW vara förhöjt och klar indikation på nedsatt insulinkänslighet iom kvarstående för höga insulinvärden.
Medan VH på Strömsholm inte var så bekymrad förrän de var upp över 60. Och labbet säger 60.
Nu är det ju ett extremt trubbigt redskap och kan som sagt ge både falska negativa och falska positiva, men om det är som FA säger att de håller på att studera nya/andra/bättre/säkrare test är ju det väldigt bra, för helt ärligt så känns fasteprovet väldigt, väldigt luddigt. Och ett prov säger eg ingenting mer än ang just den minuten..
Däremot ger ju glukosbelastningen som sagt ett mycket säkrare svar, och då inte bara på IR ja/nej, utan även mer svar ang HUR mycket IR hästen är (om den är det). Samtidigt så är det mer stress, mer påfrestning/belastning etc med en belastning.
Jag drömmer om den dag de hittar någon markör eller liknande, dvs när man kan ta ett helt vanligt blodprov under helt normala omständigheter och få svar..
Men tills dess vore ökad kunskap om de provtagnings/undersökningsmetoder som finns en väldigt, väldigt bra början. Alltså inte bara att den kunskapen finns på de större klinikerna, utan även ute hos veterinär på fältet, mindre kliniker osv.