Fång... Försäkringsfrågor m.m

Nixehen

Trådstartare
Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry:

Hon hade fång hos förra ägaren för drygt två år sedan, ett "lätt anfall" enligt veterinären. Har efter det funkat som vilken häst som helst, gått på grönbete här (med noggrann koll förstås!) och inte ett symptom. Åkte till fodervärd i höstas då fröken beslöt sig för att hon inte kunde stå på box utan sparkade sönder hela stallet. Bara sådär. Har nu varit iväg i tre månader och allting har funkat jättebra där på lösdrift.
För ett par veckor sedan fick jag ett sms om att hovslagaren hittat förändringar i en framhov och men att de inte trodde att det var någon fara. Hovis verkade och donade. Fröken visade inga symptom varken före eller efter.
Ikväll hittade de henne avlastande på bägge fram, vägrade att gå och allmänt loj. Ville INTE lyfta fötterna. Vet tillkallades och konstaterade FÅNG (stora svarta bokstäver, för det är så det känns.). Nu står hon på smärtstillande och antiinflammatoriskt, enligt vet var prognosen för en återfalls fångis inte god. Hon trodde nog att hon skulle bli bra efter detta, om hon bara svarar på behandlingen - men också att det med all trolighet skulle bryta ut igen till sommaren... (Jag har själv pratat med behandlande veterinär.)
Vet rekommenderade mig att ringa till närmasta ATG (Umeå från fv sett) och prata med dem, de hade tydligen mer erfarenhet än henne. Så dit blir det samtal imorgon.

Jag har aldrig haft en "aktiv" fånghäst tidigare och frågorna är många givetvis. Planen för det här stoet var att ta hem henne till försommaren (för att undvika att hon fick fång igen hos någon som kanske hade mindre koll. Det gick bra! :grin:) och betäcka henne.
Någon betäckning blir det ju tal om på henne någonsin nu, både för hennes och avkommans skull. Så det har jag liksom redan fått inse och släppa.
Hon är varken gammal eller ung, -98.
Men det största problemet av dem alla: Jag har inte möjlighet att ha en fånghäst. Helt krasst är det så. Vi har inte markerna för det helt enkelt och att anlägga en grushage på ängsmarkerna här är visserligen möjligt, men knappast optimalt för någon - allra minst för denna tjej som är van att få ströva på stora marker året om. Hon skulle antingen ge upp helt och bli deprimerad, eller helt enkelt spränga sig ut ur hagen. Det är ett faktum tyvärr. :cool:

Hästen befinner sig ca 30mil från närmaste klinik med röntgen, så någon sådan är inte gjord och kan inte göras - hon kan naturligtvis inte transporteras i det skick som hon är i nu. Veterinärerna där uppe har heller ingen portabel röntgen, så den tanken fick jag slå ur tanken direkt.

Tanken på att försöka hitta någon som kanske redan har en fångis och behöver ett sällskap finns. Men är livrädd för att hon sedan ska hamna fel och bli sjuk igen. De krassa tankarna börjar vandra:
Hur funkar det rent försäkringsmässigt? Kan en fånghäst bli triangelmärkt? Dömas ut?
Hon är försäkrad hos Sveland om det har betydelse, utan reservationer och A1 + liv.

Jag ser det på något vis positivt att hon är hos fodervärd, det ger mig en chans att se saker på avstånd och försöka handla med hjärnan och inte enbart med hjärtat.
Som det ser ut nu så är hennes framtid enormt begränsad och enligt vet så kunde hon kanske fungera någorlunda som ridhäst igen. Men hon lät tveksam.
Gräshagar etc är otänkbart rakt av.

Det här --> :cry: <-- är jag just nu. Jag hoppas ni kan undvika påhopp i den här tråden
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Beklagar att hon blivit dålig igen, och hoppas hon svarar på medicinen fort.

Har du kollat annonser på typ blocket, hastnet och här på buke? Det brukar finnas annonser om att sällskap sökes till fånghästar/ponnyer. Eller i stall i närheten av där du bor?
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Usch, förstår din vånda. Alla som har/haft fånghäst förstår hur det känns och hur tankarna snurrar. Tycker det låter som om det borde finnas möjligheter att veterinär dömer ut. Har du nån veterinär som du har förtroende för och kan prata med om allt detta? Man kan ju alltid ta bort sin häst, oavsett vad vet tycker. Och man förlorar pengar. Men man vinner allt det andra; att hästen inte har ont längre, att man slipper oron och ovissheten. Lycka till!
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Triangelmärka en fånghäst skulle jag inte göra eftersom du då tar bort försäkringsskyddet vid ev. framtida anfall vilket ju är dumt och frågan är om det går? Däremot döms en fånghäst ut om anfallet inte kan hävas eftersom det då är djurskyddsskäl.

Vad gäller att anpassa sig för hästens del så trodde jag aldrig att min skulle kunna anpassa sig till det liv han lever idag men det har gått utmärkt och han mår idag faktiskt ganska bra trots cushing diagnos. Han är harmonisk och trivs med livet. Jag har haft och har mycket hjälp av en person som är helt fantastiskt duktig på foder och med mycket pengar, tålamod, tillskott och medicin så mår han nu så bra han kan må tror jag. Han går med sin godmodiga kompis i en grushage och har gjort så sedan sitt första anfall som var i februari -10. Han älskar sin sommarhage men tyvärr har det inte fungerat att ha honom på gräs. Han blir stingslig på våren när gräset kommer men sedan lugnar det ner sig mer och mer vad sommaren lider.

Men, att ha fånghäst är ett ständigt orosmoment och ingen ska på något sätt se ner på dig om du väljer att ta bort hästen. Det är dyrt och det tar mycket tid med en häst som när som helst kan bli sjuk igen. Det är ett ständigt passande med tider och foder och att hålla stenkoll efter nya anfall.

Om du inte kan ordna en tillfredsställande grushage så är det bättre att ta bort hästen tycker jag. Du behöver ha en hage som är säker för alternativet är ju att stå inne och det tror jag ingen häst mår väl av. Jag hade iallafall aldrig klarat mig utan. Även med munkorg klarar inte min häst mer än någon timme på magert gräs någon dag då och då och då på sensommaren enbart. Vinter, höst och vår hade jag inte vågat släppa honom i gräshage alls. Risken att han hade grävt fram fruset och därmed sockersprängfyllt gräs på vintern är alltför stor och på våren är gräset så fullt med socker att det inte hade gått. På hösten är hans cushing så känslig att han inte hade klarat gräs överhuvudtaget ens lite grann.

Nu har ju min cushing också och det är ju betydligt värre än "bara" två fånganfall men jag förstår dig ändå om du tar bort hästen.


En stor tröstkram vill jag ge dig. Det är en fruktansvärd sjukdom som verkligen inte borde få finnas.
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Beklagar att hon blivit dålig igen, och hoppas hon svarar på medicinen fort.

Har du kollat annonser på typ blocket, hastnet och här på buke? Det brukar finnas annonser om att sällskap sökes till fånghästar/ponnyer. Eller i stall i närheten av där du bor?

Både jag och fodervärden bor i Norrland, hon riktigt långt upp i ingenstans - så att hitta någon i närheten känns hopplöst. Hela situationen här uppe är helt annan än den jag är van vid (är från Uppsala) bara att inte ha möjlighet att ringa ut en privatpraktiserande veterinär tex - för det finns inga!

Usch, förstår din vånda. Alla som har/haft fånghäst förstår hur det känns och hur tankarna snurrar. Tycker det låter som om det borde finnas möjligheter att veterinär dömer ut. Har du nån veterinär som du har förtroende för och kan prata med om allt detta? Man kan ju alltid ta bort sin häst, oavsett vad vet tycker. Och man förlorar pengar. Men man vinner allt det andra; att hästen inte har ont längre, att man slipper oron och ovissheten. Lycka till!

Tyvärr inte, är relativt ny här uppe i skogarna och "mina" veterinärer finns kvar hemma i Uppsala. Den behandlande veterinären vill, som det lät idag, inte befatta sig med utdömningsfrågan utan att ha fått en röntgen på hovarna. När vi då frågar hur sjutton vi ska få en röntgen på dem när hon inte har en portabel och närmsta klinik är 30+ mil bort hade hon inget svar på...

Givetvis är det så. Samtidigt känns det rent ut sagt fördjävligt att lägga upp X antal tusen på att ta bort henne, när jag betalar Y tusenlappar om året för en försäkring - just ifall om något sådant här skulle inträffa! Inte stor vits att ha hästar livförsäkrade för att täcka avlivning om veterinärerna ändå sätter sig på tvären.
Det handlar inte om en dyr häst på något sätt, utan livvärdet i försäkringen täcker avlivning och bortforsling i stort sett... Åh jag blir så ledsen!

Triangelmärka en fånghäst skulle jag inte göra eftersom du då tar bort försäkringsskyddet vid ev. framtida anfall vilket ju är dumt och frågan är om det går? Däremot döms en fånghäst ut om anfallet inte kan hävas eftersom det då är djurskyddsskäl.

Det är helt sant, tänkte inte ens på konsekvenserna i försäkringen. Det känns ju också vidrigt, att man ska behöva vänta tills veterinären säger att "nej, nu har jag provat allt och lite till. Jag får inte hejd på det. Nu kan jag döma ut." istället för att direkt konstatera att det är ett livslångt tillstånd och väga in konsekvenserna för hästen i ett framtida liv mot att få somna in snabbt och smärtfritt.

Vad gäller att anpassa sig för hästens del så trodde jag aldrig att min skulle kunna anpassa sig till det liv han lever idag men det har gått utmärkt och han mår idag faktiskt ganska bra trots cushing diagnos. Han är harmonisk och trivs med livet. Jag har haft och har mycket hjälp av en person som är helt fantastiskt duktig på foder och med mycket pengar, tålamod, tillskott och medicin så mår han nu så bra han kan må tror jag. Han går med sin godmodiga kompis i en grushage och har gjort så sedan sitt första anfall som var i februari -10. Han älskar sin sommarhage men tyvärr har det inte fungerat att ha honom på gräs. Han blir stingslig på våren när gräset kommer men sedan lugnar det ner sig mer och mer vad sommaren lider.

Tro mig när jag säger att jag känner den här hästen. Det skulle INTE gå att försöka stänga in henne. Hon bryter sig ut med rent våld, oavsett åtgärder. Nå, om jag inte skulle ha henne neddrogad dygnet runt förstås - men det känns inte som ett alternativ. Alls.


En stor tröstkram vill jag ge dig. Det är en fruktansvärd sjukdom som verkligen inte borde få finnas.

Tack för pepp och råd och allt! :cry:
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Det är oftast inga problem att få en fånghäst utdömd med försäkringsbolagets godkännande, prata med de även om behandlande vet sätter sig på tvären.

Efter att ha haft fånghäst så skulle jag bara ge det en chans, för mkt lidande för alla inblandade :(
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Jag pratade med försäkringsbolaget idag och det var ytterst ohjälpsamma måste jag säga (Sveland), kanske stötte jag på fel människa? Jag vet inte...
Hon menade i allafall att de kunde absolut inte göra någonting eller säga någonting alls utan veterinärens utdömning. Och efter att de fått den så skulle de kolla den och sedan återkomma med om de godkänner eller ej.
Hon kunde inte ens klämma ur sig om försäkringen täcker behandling av fång eller ej...

Jo men exakt! Lite så känner jag också. Hon har redan gått igenom det här en gång, det gav henne 2 extra år - men jag vill inte sätta henne i det lidandet igen... :cry:
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Men varför skulle inte försäkringen täcka fång? Finns det någon anledning till att den inte skulle det?
Jag tycker att du ska ringa i morgon igen för den personen du pratade med verkar ju ha dålig koll. Mitt försäkringsbolag har alltid varit vänliga och hjälpsamma och svarat på mina frågor. Det är ju det kundtjänst är till för.
Visst kan de inte säga något innan de har veterinärens utlåtande men de kan ju säga vad du behöver ha med och så.

Jag förstår att alla hästar inte kan anpassa sig som min men jag ville ändå berätta hur det har fungerat för oss.
Om det är så att din häst lider så ska veterinären döma ut henne. När min häst fick fång första gången så bestämde vi att vi skulle ge honom 6 veckor. Hade han inte blivit mycket bättre då och klarade sig utan smärtlindring och var ohalt så skulle vi ta bort honom. Nu vände det ju tack och lov för oss men jag tror att det är bra att bestämma sig för hur lång tid man är villig att ge hästen. Sedan måste jag ge en hel massa cred till min andra häst för det var mycket tack vare att hon var så lugn som det fungerade att ha honom på box så länge. De fick ju stå inne bägge två för det räckte med att hon kom utom synhåll så stod fånghästen på bakbenen och försökte ta sig ut ur boxen men med henne bredvid sig som var så lugn så gick det bra.

Ännu en gång, en stor tröstkram!
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Vad utlöste fången nu? Var det hög sockerhalt i höet. Fånghästar går att få friska men det är livslång dietkoll som gäller.
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Stoet börjar ju bli medelålders o har lättare att gå upp i vikt.

vet du om hon har ökat i vikt, ridits hela tiden eller haft en massa foderbyten?

Nu ser jag i tråden att du får en massa råd om förs. frågor ang. avlivning:confused:

Är det det du vill?
Tror inte att din vet kan ställa en livslång diagnos utan att veta någonting egentligen. De flesta blir återställda trots ngt återfall.

Du kan ha munkorg på henne så kan hon gå hos dig, men du får nog rida henne hela tiden.

Lycka till o hoppas att det går väl.:laugh:
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Jag pratade med försäkringsbolaget idag och det var ytterst ohjälpsamma måste jag säga (Sveland), kanske stötte jag på fel människa? Jag vet inte...
Hon menade i allafall att de kunde absolut inte göra någonting eller säga någonting alls utan veterinärens utdömning. Och efter att de fått den så skulle de kolla den och sedan återkomma med om de godkänner eller ej.
Hon kunde inte ens klämma ur sig om försäkringen täcker behandling av fång eller ej...

Jo men exakt! Lite så känner jag också. Hon har redan gått igenom det här en gång, det gav henne 2 extra år - men jag vill inte sätta henne i det lidandet igen... :cry:

En häst jag kände väl blev utdömd efter första fånganfallet, så om det är det andra så....Men hon hade inte Sveland
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Det är fel anser jag. En fånghäst kan bli frisk om man utesluter det som gör hästen sjuk, vilket är sockerrikt foder eller övervikt i kombination (om det inte är cushing/ppid)) Med andra sjukdommar på hästen får man jobba med att få hästen frisk, varför inte fång?
(fångbehandling täcks av försäkningen)
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Nu förstår jag inte alls hur ni resonerar, varje fall är förstås unikt och ska bedömnmas utifrån det även om det i alla fallen rör sig om fång. Om första fånganfallet har lett till att hovbenen gått genom sulorna är det väl solklart att hästen ska dömas ut, men det måste finnas fall som har upprepade fånganfall /-känningar av lindrigare art som fortfarande har en hyfsad prognos.

För att dra väldigt långtgående grova paralleller: Ska alla hästar som bryter ett ben hanteras liga oberoenda av vilket ben det är och hur brottet ser ut? Ska alla hästar med första resp 4:e sårskadan hanteras på samma sätt?
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

En parantes om utdömning.

Det är ju inte nödvändigt att vänta på att veterinären dömer ut hästen. Det är bara att ta bort den, om man inte är väldigt beroende av livvärdet. Vi har tagit bort en fånghäst där hästens väl fick gå före pengarna, även om plåtarna var väldigt tydliga och veterinären tydlig vägrade bolaget. Vi valde dock att redan dagen efter att fången konstaterats ta bort hästen, eftersom det var helt klart att hon led och inte hade någon god prognos (med tanke på hovbensrotation och -sänkning).
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Det är ytterst ovaligt att hovbenet går igenom!!! Jag har själv en som hade så nära att sulan buktade utåt kraftigt p g a kraftig rotation. Han har varit frisk och ridbar i över 2,5 år.
Efter att stärkelse och sockerrikt grovfoder undviks helt. Han har haft 3 fånganfall i sitt liv och har ändå ett gott liv idag!
Jag har ingenstans sagt att alla ska behandlas lika men att de förtjänas att få en chans, men det är ofta jobbigt för ägaren och tyvärr är det ont om kunniga hovslagare och veterinärer som vet hur man gör.
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Det försäkringsbolag som jag har till min ponny täckte kostnaderna för fång - röntgen, hovslagare, mediciner, veterinärbesök.. Var ju tvungen att betala självrisken så klart, men fick ändå en del pengar tillbaka.
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Det är fel anser jag. En fånghäst kan bli frisk om man utesluter det som gör hästen sjuk, vilket är sockerrikt foder eller övervikt i kombination (om det inte är cushing/ppid)) Med andra sjukdommar på hästen får man jobba med att få hästen frisk, varför inte fång?
(fångbehandling täcks av försäkningen)

Och kolla noga i hagen så ingen gammal mat finns för hästen att äta, fruset gräs eller att boxgrannens mat inte sopas in i boxen till hästen. Och att de andra i stallet (om man är inhyrd) inte ger hästen extra med mat...
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

När våran (numera borttagen) ponny fick sitt sista fånganfall ringde jag faktiskt till sjukhuset i Strömsholm, dom ger gratis telefonråd oavsett om hästen står under behandling där eller inte. Deras råd var, strikt boxvila samt medicinering tills hästen är smärtfri, sen transport till röntgen, eftersom det är först när dom sett röntgen att dom kan göra en riktig bedömning och ge en prognos.

Har inte du o fv möjlighet att göra så?
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Det är någonting sådant som det lutar åt nu. OM mitt lilla sto klarar av att stå på box. Hon fick som sagt åka till fodervärd akut i höstas för att hon helt enkelt vägrade stå i box om nätterna (Så kort nätter som lagen tillåter 8h) och helt sonika sparkade sig ut.
Med sparkade sig ut menar jag att hon, när vi förstärkt boxdörren och barrikerat den inför natten, fullkomligt demolerade boxarna, som består av 3-4" tjocka granplank, 50-60cm breda. Vi snackar REJÄLT virke av det gamla handsågade slaget.
Jag är rädd att så snart smärtstillande börjar hjälpa ordentligt, så sätter hon fart igen. Men vem vet, det KAN ju lyckas!

Ett annat problem som börjar uppdaga sig är att fodervärden vill "smita undan" alla kostnader och bara göra det allra minsta tänkbara för att få henne frisk. Hela tiden är det "men det kan ju inte jag behöva göra", "Den kostnaden kan ju inte jag behöva stå för" etc.
Jag känner mig enormt frustrerad! Hon lånade en frisk häst, med noggranna instruktioner om att hålla koll på henne och att hon har haft fång, behöver motion och kontrollerad kost. Nu står vi ändå här med en sjuk häst. Hon får utnyttja min försäkring givetvis, och den ska ju äta upp det mesta av kostnaderna. (Självrisk 1900kr + 20% rörlig). Kontraktet säger tydligt att alla kostnader för hästen under fodervärdstiden ska fodervärden stå för.
För mig är det självklart att man som fodervärd sköter om hästen på bästa sätt - även om den blir sjuk. Även om det innebär att man får köra den till klinik för röntgen etc.
 
Sv: Fång... Försäkringsfrågor m.m

Ja, hon får stå för kostnaden om ni avtalat det. Har ni även skrivit att hästen ska återlämnas i samma skick?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 662
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 604
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp