fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

*kl*

Jag har alltid hört att man ska vara försiktig med betet före midsommar. Vår lilla ponny (ej fånghäst) har vi alltid väntat med att släppa till de andra på vallen till efter midsommar. Detta året har det ju varit extremt varmt i skåne (3,5 grader över medel stod det i tidningen idag). Det märks på alla växter, allting har kommit igång mkt tidigare än vanligt. Hur påverkar värmen betet? Gäller detta med midsommar i år eller kan man släppa tidigare? Vad är det som normalt händer vid midsommar? Var kommer detta ifrån från början? Ja det var många frågor på en gång. Jag hoppas på svar. Egentligen är jag bara nyfiken på hur det fungerar. Jag tänker nog inte släppa ngn av mina två ponnyer på det stota betet i år över huvudtaget - om nu ngn känner igen mina inlägg och tror att jag ska släppa fånghästen där så är det inte tanken. Men jag vill gärna veta till en annan gång.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Av det jag läst om fång i de senaste rönen känns det som att det där med att vänta till efter midsommar är en gammal regel som grundar sig på att proteinet är boven - vilket det ju INTE är!
Dock är ju näringen som högst i början av sommaren och det gör att de lättare blir tjocka än senare på sommaren och det är ju förstås en nackdel... Sen ska man vara försiktig med FROST och det kan vara en anledning att inte släppa för tidigt. Men frost uppkommer väl sällan ens i slutet på maj (i södra delarna av landet)?

Jag tycker artikeln i tidningen Hästen var kanonbra! Man förstår bättre vad som orsakar fången när man läst den - när det är mest fruktan i gräset, när det är tryggast att låta dem beta, varför det stor risk för fång även på torrt, nedbetat gräs osv.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det stämmer nog det du har skrivit. Jag tänkte inte på att man har trott på att det var protein som var farligt. Dessutom kan det säkert vara frost i andra delar av landet. Jag har inte läst artikeln i tidningen men jag har läst en hel del annat med samma innehåll. Det känns lite tryggare när man vet vad man ska akta sig för.
Men jag är fortafarande lite nyfiken på det här med hur den varma perioden har påverkat näringsinnehållet. Är det så att näringen fortfarande minskar efter midsommar? Antagligen, det styrs väl av ljuset? det är ju vilket du också skriver ändå viktigt att veta eftersom de inte bör beta för mycket så de blir överviktiga.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Du har rätt. Kort och nedbetat gräs innehåller mest fruktan och då är det farligt för en fånghäst/fångbenägen häst. (källa tidningen Hästen artikeln om fång i nr 1-2, 2007)
Och när gräset är torrt (då lagras fruktan i det).

Det är det som många inte vet. :crazy:

Blött, långt gräs innehålelr minst men det å andra sidan hinner de sätta i sig en stor MÄNGD av på kort tid - vilket gör att de riskerar få i sig för mycket fruktan iaf. Därför är regeln alltid att BEGRÄNSA betandet på något sätt och försöka undvika låta dom beta på förmiddagen, mitt på dagen och eftermiddagar (kvällar och nätter är bäst)... lite beroende på väder (t ex vid soligt väder stiger fruktanhalten). (källa samma som ovan)

Det är ju just det som är dilemmat. Även om fruktanet i kort gräs är något högre så har jag hellre min fånghäst på kortbetat och stödutfodrar med hö. Höet är ju basen och det är på så sätt minst risk för fång som jag ser det. Så håller man även hästen smal och i fint trim som är viktigt på en fångkänslig häst. Övervikt ger sämre ämnesomsättning.
Långt gräs skulle jag aldrig vilja släppa på pga mängden de snabbt får i sig.
Det är ju också skillnad på vilka grässorter som finns både i bete och hö. Bete med rajgräs kan ju ligga dubbelt så högt i fruktanhalt som bete med timotej tex.


Kortbetad mindre hage med hö som bas är ändå det bästa för en fångbenägen häst som jag ser det.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Tack för trådkapningssvaren! Ni ska veta att det är banne mej inte lätt att vara stallplatsuthyrare och tillgodose allas behov!! Har du 15 inhyrningar så har du 15 experter.....:cool: Med 15 olika önskemål ang hagar som är det omptimala för varje häst! Helst skulle jag ha 30 olika hagar så skulle experterna vara nöjda....så har de en växelhage också!! Ville med detta säga att tråden var intressant!!!
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det är ju just det som är dilemmat. Även om fruktanet i kort gräs är något högre så har jag hellre min fånghäst på kortbetat och stödutfodrar med hö. Höet är ju basen och det är på så sätt minst risk för fång som jag ser det. Så håller man även hästen smal och i fint trim som är viktigt på en fångkänslig häst. Övervikt ger sämre ämnesomsättning.
Långt gräs skulle jag aldrig vilja släppa på pga mängden de snabbt får i sig.
Det är ju också skillnad på vilka grässorter som finns både i bete och hö. Bete med rajgräs kan ju ligga dubbelt så högt i fruktanhalt som bete med timotej tex.


Kortbetad mindre hage med hö som bas är ändå det bästa för en fångbenägen häst som jag ser det.


Eller kan jag jämföra detta med att rekommendera att ställa in dagtid och ta ut framåt kvällen?? Fånghästen har en stark samvaro med den övriga stora flocken som går på enorma beten. Tycker synd om henne........ När flughelvetet kommer brukar ju ändå flera stalla in dagtid??
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Är det någon som provat munkorg?? Fungerar det eller är det djurplågeri??
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag ger min shettis betfor med bakjäst (som man köper i en vanlig affär, en färsk sådan) o linfröolja (har glömt skriva det i tidigare inläggen) o så lusernhack oxå! Jag ger honom 10gram bakjäst per dag.

HUR gör du mer exakt för att få i din shettis detta? Låter ju inte så gott direkt... Löser du upp jästen i betfor vattnet eller smular du bara jästen på svälld (men avhälld) betfor?

N (som ska pröva imorgon efter jobbet att få i lille kusingen denna blandning)

Just det...har provat munkorg eller snarare betesreducerare, både hinkmodellen (våran favorit) och greenguarden (shettisens favorit då han lyckades upprepade ggr att trassla sig ur den.
Tycker inte han såg ut att fara illa- fick gå i samma hage som stora hästarna och kunde både klia dem och äta tillsammans med dem (tog lite längre tid dock) men trivdes mkt bra skulle jag vilja säga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

HUR gör du mer exakt för att få i din shettis detta? Låter ju inte så gott direkt... Löser du upp jästen i betfor vattnet eller smular du bara jästen på svälld (men avhälld) betfor?

N (som ska pröva imorgon efter jobbet att få i lille kusingen denna blandning)

Just det...har provat munkorg eller snarare betesreducerare, både hinkmodellen (våran favorit) och greenguarden (shettisens favorit då han lyckades upprepade ggr att trassla sig ur den.
Tycker inte han såg ut att fara illa- fick gå i samma hage som stora hästarna och kunde både klia dem och äta tillsammans med dem (tog lite längre tid dock) men trivdes mkt bra skulle jag vilja säga.

Jag smular ner bakjästen i uppsvällda betforn. Och han gillar det SKARPT! Sen häller jag på lite linfröolja för pälsen o magen.
Förstår inte riktigt vad du menar med "avhälld" betfor?
Jag häller INTE ut vattnet ur uppsvällda betforn. När betforn har svällt klart o sedan smular jag på bakjästen i den o blandar med lite lusernhack o sen är det klart o servera.
I den andra sk vattenbaljan lägger jag i 3 kg lusernhack, som han får tugga under dagen o sen lägger jag på för natten så att han klarar sig.
Det finns lite gräs utanför, som han gärna tar en tugga.

Det finns ju Diamond V med samma art som bakjästen, Sacchomyces caravisie, men jag vet inte om det är en "levande" jäst som bakjästen har.
Och så har oxå vimital harmoni Sacchomyces caravisie såg jag, 800gr jästkulturen (består av Sacchomyces caravisie) o 200gr spårämnen o lite annat. Funderar länge på att börja ge min shettis o även fölmärren något av dem till hösten.

Min shettis har klarat sig bra i år. "Naturligt" foder är bättre utan färdigfoder då det innehåller stärkelse.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

var köper du linfröoljan? finns det billigare än på willys?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

var köper du linfröoljan? finns det billigare än på willys?

Linfröoljan köper jag på travshopen för 65 spänn. Inte så farligt dyrt! :) Tänkte köpa en dunk linfröolja, men det har dom inte hemma än.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

var köper du linfröoljan? finns det billigare än på willys?

Jag köper linfröolja från Gunnarshögs gård i södra Skåne, min ridsport/foderbutik tar hem det sedan jag tipsat och det blev en säljsuccé. Jag betalar 249 kronor för 10 liter.

Immer
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Attans va billigt! Vilken ridsportsbutik då om man får fråga. Vill du inte annonsera kan du väl skicka ett pm. Bor också i trakten.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Tack för trådkapningssvaren! Ni ska veta att det är banne mej inte lätt att vara stallplatsuthyrare och tillgodose allas behov!! Har du 15 inhyrningar så har du 15 experter.....:cool: Med 15 olika önskemål ang hagar som är det omptimala för varje häst! Helst skulle jag ha 30 olika hagar så skulle experterna vara nöjda....så har de en växelhage också!! Ville med detta säga att tråden var intressant!!!

:rofl: Sådär hade vi förra året.
I år har vi 2 stoooora hagar , ston och valacker.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

När ni pratar om bakjäst, tar ni färsk eller torr?? Vet inte om det framgår nånstans, det var många sidor att läsa:)
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag tycker att man ska vara försiktig med sådana påstående.
Vi har en Islandshäst som vi kan se revbenen på och han har just nu lindriga fångsymtom. Detta trots att han står på hö 12-13 timmar varje natt, och har munkorg när han betar övrig tid. Har mår bättre när man tömkör honom några kilometer varja dag.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag tycker att man ska vara försiktig med sådana påstående.
Vi har en Islandshäst som vi kan se revbenen på och han har just nu lindriga fångsymtom. Detta trots att han står på hö 12-13 timmar varje natt, och har munkorg när han betar övrig tid. Har mår bättre när man tömkör honom några kilometer varja dag.

Är du medveten om att tråden är 2 år gammal?
Även om jag tycker att det var mkt intressanta diskussioner i denna så känns den lite ....

Det går inte heller att följa vad du menar.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Munkorg är mindre djurplågeri är inlåsning och fång och hästarna vänjer sig ganska snabbt vid att har dom. Men det är ingen garanti för att helt slippa fångsymptom även om de hittills är ganska lindriga i vårt fall. Men man får lägg lite morotsbitar i korgen när man tar på den så är det lite roligare. Vi har våra hästar i grushage på nätterna och ger hö på kvällen och tv gånger på natten med magnetgrind och foderautomat. HD
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Morötter får min häst fång av:cry::cry:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp