fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

något som jag funderat på över natten är. om hästarna går i en hage med lite gräs i och så exploderar det när det kommer regn (som nu*) s¨å borde fruktan halterna vara höga då fotosyntesen går på högvarv.
om man då har en hage som vilat sen förra sommaren, visst är et mycket gräs i den, men det är ju "äldre" och inte lika högproduktiv (?) lä'ngre. borde det inte vara bättre att släppa hästen där då?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Funderar på det du skriver. Efter vad jag förstått uppstår fruktan när gräset är stressat (vid frost och torka framför allt). Fruktan påstås också vara vattenlösligt vilket borde innebära att om det regnar spolas fruktanet bort, eller???? Fick reda på av min veterinär att gammalt torrt gräs visst inte var nyttigt. Fruktan-svärt rörigt, eller hur?:)
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Vem är Margaretha Bendroth.Någon med vettiga, publicerade synpunkter som man kan få ta del av?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

jo, men någon här skriver ju att fruktan bildas genom fotosyntesen. man kanske ska säga att allt färskt gräs innehåller höga halter fruktan även om det sjunker något under eftermiddagen/kvällen...

alltså... om gräsgivan ökar kraftigt oavsett bete, dra ner på övrig kraftgiva kraftigt under första dagarna och öka sedan sakta igen för att vara på den säkra sidan. ge gärna bakjäst som komplement för att gynna trevliga bakterier i tarmen. vidare bör man väl inte minska arbetet heller den närmsta veckan... (kanske där mycket tokigt händer, man släpper hästen på bete - den ska vila och får i sig för mkt energi jmf med hur mkt den gör av med ?)

känns det rimligt?

har aldrig haft med fång att göra men känner mig orolig i år av ngn anledning.. så ha överseende om jag är helt ute och cyklar... :)
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Fruktanhalten i gräs är väldigt oförutsägbar för den beror på så väldigt många faktorer. Principiellt kan man säga att om växtbetingelserna är gynnsamma – mkt sol och regn – så är den lägre för då använts energin till att växa och behöver inte lagras. När det blir kallt och mörkt blir den högre. Men halterna kan växla på ngn timme.

Jag har alltid släppt hästar på bete direkt - från inget gräs ena dagen till bara gräs andra dagen. (jag säger inte att detta är rätt för alla). Däremot är jag stenhård på att aldrig släppa på gödslat bete och alltid sätta ut all kraft vid släpp.Peppar, peppar har ingen häst någonsin fått betesrelaterat fång.HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Min ponny som fick fång i höstas gick på en gammal ogödslad vall. Hon hade inte ätit kraftfoder på flera månader. Ska jag tolka det som det finns en möjlighet att hennes fång ej var betesrelaterat eller ens pga foder? Belastningsfång?
Vi har visserligen alltid öppet in i den stora vinterhagen, de dricker ur dammen som finns där. Hon kan ju ha ätit många äpplen som jag har skrivit om på ngn tidigare sida.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag har alltid släppt hästar på bete direkt - från inget gräs ena dagen till bara gräs andra dagen. (jag säger inte att detta är rätt för alla). Däremot är jag stenhård på att aldrig släppa på gödslat bete och alltid sätta ut all kraft vid släpp.Peppar, peppar har ingen häst någonsin fått betesrelaterat fång.HH

Men är det alltid farligt med gödslat bete? Trodde att det var värst när det är precis nygödslat, men menar du att det om det gödslas i april (hästar till sommarbete) så är det lika obra mot hästarnas magar i september (tillbaka till vinterhage)?

N
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det finns inga undersökningar om detta. Bara spridda erfarenheter.

Jag följer min instinkt! Har funkat bra hittills. Jag släpper på skörd 2-3 dvs återväxten, aldrig första skörd efter gödsling. Men släpper hej vilt på första ”skörd” utan gödsling. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Min ponny som fick fång i höstas gick på en gammal ogödslad vall. Hon hade inte ätit kraftfoder på flera månader. Ska jag tolka det som det finns en möjlighet att hennes fång ej var betesrelaterat eller ens pga foder? Belastningsfång?
Vi har visserligen alltid öppet in i den stora vinterhagen, de dricker ur dammen som finns där. Hon kan ju ha ätit många äpplen som jag har skrivit om på ngn tidigare sida.

Njaej. Om en ponny får fång på bete och inte varit sjuk på annat sätt eller fått ormbett så är det nog troligt att det beror på betet. Det blev för mkt helt enkelt. Troligen var den litet rund också? HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Alltså det här med gödsling... Jag har aldrig vart med om att beteshagarna gödslas på nåt av ställena jag haft min häst inackorderad på. Inte heller nu när jag är medryttare (har ingen egen längre).

Verkar inte vara så vanligt?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Njaej. Om en ponny får fång på bete och inte varit sjuk på annat sätt eller fått ormbett så är det nog troligt att det beror på betet. Det blev för mkt helt enkelt. Troligen var den litet rund också? HH

Litet rund är nog inte någon överdrift. Men det är hon inte längre och ska aldrig bli heller - inte av för mycket mat i alla fall.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Alltså det här med gödsling... Jag har aldrig vart med om att beteshagarna gödslas på nåt av ställena jag haft min häst inackorderad på. Inte heller nu när jag är medryttare (har ingen egen längre).

Verkar inte vara så vanligt?

På stuterier gödslas betena oftast, det behövs till fölston och unghästar. De som har mjölkkor gödslar också, då är det vanligt att man gödslar flera gånger på en säsong.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Skulle jag ha behov av att förbättra tarmflora/funktion skulle jag välja vanlig bakjäst och betfiber/betfor och en skvätt linfröolja. Inte de dyra färdigblandningarna utan dokumentation. Men det är ju jag det!
HH

Är det då möjligt att börja ge en numera frisk fånghäst bakjäst och (avsköljd?) betfor för att fortsätta hålla magen i trim?
Och likaså ett nsv brukssto som fick fång efter tetracyklinbehandling, hon får fn. butta, eller ska jag vänta tills hon blivit frisk?

N (som söker råd och är redo att pröva för kusarnas bästa)
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det är väl utmärkt att ge fånghästen jäst o betfor.

Vad gäller hästen som står på butta skulle jag vänta med jäst tills butazolidinet gått ur kroppen. På råttor har man sett att ett ämne i jäst – en typ av Beta-glucan- förstärker en av effekterna som anti-inflammatoriska läkemedel kan ha. I den lilla dos som man ger jäst kan det knappast ha betydelse iofs men för säkerhets skull…

Det är däremot helt OK och kanske infektionsprofylaktiskt att ge jäst samtidigt som man ger antibiotika. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det är väl utmärkt att ge fånghästen jäst o betfor.

Vad gäller hästen som står på butta skulle jag vänta med jäst tills butazolidinet gått ur kroppen. På råttor har man sett att ett ämne i jäst – en typ av Beta-glucan- förstärker en av effekterna som anti-inflammatoriska läkemedel kan ha. I den lilla dos som man ger jäst kan det knappast ha betydelse iofs men för säkerhets skull…

Det är däremot helt OK och kanske infektionsprofylaktiskt att ge jäst samtidigt som man ger antibiotika. HH

Hur mycket bakjäst ska man i så fall ge? Jag antar att det är färsk jäst som man köper i en vanlig affär?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Hur mycket bakjäst ska man i så fall ge? Jag antar att det är färsk jäst som man köper i en vanlig affär?


Jag ger min shettis betfor med bakjäst (som man köper i en vanlig affär, en färsk sådan) o linfröolja (har glömt skriva det i tidigare inläggen) o så lusernhack oxå! Jag ger honom 10gram bakjäst per dag.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

*kl*

Vad är då den ideala hagen nu så här års? Jag har en stor flock som går på fina beten, och så har jag 2 inhyrda ponnies varav en haft fång för nåt år sedan. Så fort stora flocken byter hage så släpper ponnyägaren över sina till den nerbetade hagen. Jag har inte läst hela tråden, men borde det då inte vara så att det växer mest där som det är nerbetat så att den är farligare för dom? Så är ju även de dåliga farliga växterna kvar.... Hon gör ju som hon vill men man börjar ju undra............
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

På stuterier gödslas betena oftast, det behövs till fölston och unghästar. De som har mjölkkor gödslar också, då är det vanligt att man gödslar flera gånger på en säsong.

Jo det förstår jag att man gödslar vid nämnda tillfällen men det är väl sällan man gör det annars? Som sagt har jag aldrig vart med om det iaf.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

*kl*

Vad är då den ideala hagen nu så här års? Jag har en stor flock som går på fina beten, och så har jag 2 inhyrda ponnies varav en haft fång för nåt år sedan. Så fort stora flocken byter hage så släpper ponnyägaren över sina till den nerbetade hagen. Jag har inte läst hela tråden, men borde det då inte vara så att det växer mest där som det är nerbetat så att den är farligare för dom? Så är ju även de dåliga farliga växterna kvar.... Hon gör ju som hon vill men man börjar ju undra............

Du har rätt. Kort och nedbetat gräs innehåller mest fruktan och då är det farligt för en fånghäst/fångbenägen häst. (källa tidningen Hästen artikeln om fång i nr 1-2, 2007)
Och när gräset är torrt (då lagras fruktan i det).

Det är det som många inte vet. :crazy:

Blött, långt gräs innehålelr minst men det å andra sidan hinner de sätta i sig en stor MÄNGD av på kort tid - vilket gör att de riskerar få i sig för mycket fruktan iaf. Därför är regeln alltid att BEGRÄNSA betandet på något sätt och försöka undvika låta dom beta på förmiddagen, mitt på dagen och eftermiddagar (kvällar och nätter är bäst)... lite beroende på väder (t ex vid soligt väder stiger fruktanhalten). (källa samma som ovan)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp