Fång, hur vet man?

Vad är problemet med folk på buke. Om man inte skriver något rakt ut så har man per automatik inte gjort det. När min pålle ätit metacam så har det köpts på recept av veterinär så man kan anta att TS haft kontakt med en veterinär för att få metacam även om hon inte skriver ut det bokstavligen.

Dessutom gör var och en som den vill och elaka kommentarer på forum kommer inte att ändra på det. Dessa ständiga påhopp gör att man tappar suget för diskussionsforum.
Exakt :bow:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Just IR-hästarna kan vara extra knepiga. Min fick ett IR-utlöst anfall mitt i vintern. Halt till och från på EN hov. Både hemmavet, hemmahovslagare, klinikvet och klinikhovslagare tänkte fång men avfärdade det. Jag med.
Hovarna avslöjade det ett bra tag senare...
Hur märktes det på hovarna efteråt?
 
Prova leda runt hästen i en riktigt liten volt (i skritt) och se hur hästen rör på sig med bakbenen. Om hästen rör sig stelt med bakbenen kan det vara fång... Känns också på hovarna varje dag om dom är varma är kan väl också vara fång symytom. Om hästen står konstiga tillexempel med frambenet väldigt långt fram kan också vara symptom. Håller tummarna att det inte är något farligt!:heart
 
Hur märktes det på hovarna efteråt?


Brutala fångränder, breddad lamellrand, blödningar i lamellranden. Dock ua på rtg på före, under och efter. Men de fångränder han fick av det (på båda fram) är de värsta jag sett och mycket värre än efter det långdragna anfallet med obelgrad 4 han hade tidigare. Tur som en tokig att hovbenet höll sig i läge, han busade runt i hage hela tiden och reds periodvis.
 
Brutala fångränder, breddad lamellrand, blödningar i lamellranden. Dock ua på rtg på före, under och efter. Men de fångränder han fick av det (på båda fram) är de värsta jag sett och mycket värre än efter det långdragna anfallet med obelgrad 4 han hade tidigare. Tur som en tokig att hovbenet höll sig i läge, han busade runt i hage hela tiden och reds periodvis.
Min hade knappt några fångränder alls, men syntes tydligt på röntgen. Han hade svårt att vända , nästan ramlade omkull. Inte lätt med fång:cry:
 
Var det först efter 6 månader det märktes? Hur märkte hovslagaren det?
Reds hästen under den tiden?
Ja, 6 månader senare åkte jag vill veterinären för att röntga hovarna i annat ärende. O då sa de "oj, hon har ju haft fång, för ca 6 månader sen". Kände jag mig som en dålig ägare då tror du....
 
Min har haft fång enligt veterinär. Dessutom ett mycket kraftigt anfall. Inget har synts på röntgen trots flera kontroller, inte heller har hovslagaren sett något i hovarna under de år som gått sedan dess. Inte heller några fångränder på hovarna osv. Kort sagt, inga tecken alls att det skulle ha varit fång, men dålig var hon och ont i speciellt ena framhoven hade hon. Ville inte ens gå vissa dagar. (Hon fick själv välja om hon skulle gå ut i hagen som låg precis utanför stalldörren. Veterinärens ordination btw.)
Fång kan yttra sig på så extremt många sätt och det känns som att allt som man inte direkt kan sätta en diagnos på får diagnosen fång. Ungefär som att allt ont i magen får diagnos kolik.
 
Usch ja, ibland får man verkligen chansa.
I Luleå. Vi har tyvärr ett väldigt dåligt veterinärt utbud. Det har dock öppnat en ny klinik i grannstaden, tänkte ringa dom och rådfråga imorgon, får passa på och fråga om dom eventuellt har.

Jag tror det ska finnas någon i området som kör ut med röntgen. Jag bor norr om dig och för några år sen hade vi en häst i stallet som hade en spricka i benet. Då kom det nån från vad jag antar var Luleå-hållet.. Kolla på facebook i "hästforum norrbotten"?
 
Prova leda runt hästen i en riktigt liten volt (i skritt) och se hur hästen rör på sig med bakbenen. Om hästen rör sig stelt med bakbenen kan det vara fång... Känns också på hovarna varje dag om dom är varma är kan väl också vara fång symytom. Om hästen står konstiga tillexempel med frambenet väldigt långt fram kan också vara symptom. Håller tummarna att det inte är något farligt!:heart
Tack. Det är ju dom där tydliga fångsymptomen som hon saknat. Varm var hon första dagen, sedan har hon varit sval om hovarna.
 
Brutala fångränder, breddad lamellrand, blödningar i lamellranden. Dock ua på rtg på före, under och efter. Men de fångränder han fick av det (på båda fram) är de värsta jag sett och mycket värre än efter det långdragna anfallet med obelgrad 4 han hade tidigare. Tur som en tokig att hovbenet höll sig i läge, han busade runt i hage hela tiden och reds periodvis.
Oj.

Min hade knappt några fångränder alls, men syntes tydligt på röntgen. Han hade svårt att vända , nästan ramlade omkull. Inte lätt med fång:cry:
Verkligen inte lätt.
 
Min har haft fång enligt veterinär. Dessutom ett mycket kraftigt anfall. Inget har synts på röntgen trots flera kontroller, inte heller har hovslagaren sett något i hovarna under de år som gått sedan dess. Inte heller några fångränder på hovarna osv. Kort sagt, inga tecken alls att det skulle ha varit fång, men dålig var hon och ont i speciellt ena framhoven hade hon. Ville inte ens gå vissa dagar. (Hon fick själv välja om hon skulle gå ut i hagen som låg precis utanför stalldörren. Veterinärens ordination btw.)
Fång kan yttra sig på så extremt många sätt och det känns som att allt som man inte direkt kan sätta en diagnos på får diagnosen fång. Ungefär som att allt ont i magen får diagnos kolik.
Det verkar verkligen vara än mer komplicerat med fång än jag trott. Det är det som "stör" mig, att man inte kan veta helt säkert.
Känns som att veterinärerna helt enkelt får gissa ganska ofta.
 
Jag tror det ska finnas någon i området som kör ut med röntgen. Jag bor norr om dig och för några år sen hade vi en häst i stallet som hade en spricka i benet. Då kom det nån från vad jag antar var Luleå-hållet.. Kolla på facebook i "hästforum norrbotten"?
Jaså. Var det många år sen?
Jag vet att det har funnits men att den veterinären flyttade, men då kanske det ändå finns någon annan.
 
Hur ska man veta att vererinär är kontaktad? Jag uppfattade det som att veterinär skulle kontaktas efter helgen. Har du en aning om hur många som självmedicinerar sina djur? Där av min reaktion.
Hoppas hästen är bättre. Fång är komplext o så mycket olika sätt den kan visa sig. Det är olika från häst till häst.
Man kan ju till att börja med inte bara anta en massa saker. Det är faktiskt rent löjligt att man ska behöva skriva exakt varenda varenda detalj för att inte bli idiotförklarad.
Och veterinär kan ju kontaktas flera gånger eftersom funderingar uppstår, eller hur.
 
Det verkar verkligen vara än mer komplicerat med fång än jag trott. Det är det som "stör" mig, att man inte kan veta helt säkert.
Känns som att veterinärerna helt enkelt får gissa ganska ofta.

Så är det verkligen och det är det som är så otroligt jobbigt... Min blev helt bra och kom tillbaka som tävlingshäst och kan faktiskt t.o.m gå på bete om jag vänjer in långsamt och inte släpper fullt ut förrän ungefär så här års. :)
Så det finns hopp! :heart
 
Så är det verkligen och det är det som är så otroligt jobbigt... Min blev helt bra och kom tillbaka som tävlingshäst och kan faktiskt t.o.m gå på bete om jag vänjer in långsamt och inte släpper fullt ut förrän ungefär så här års. :)
Så det finns hopp! :heart
Tack, Det är väldigt skönt att veta.
 
Man kan ju till att börja med inte bara anta en massa saker. Det är faktiskt rent löjligt att man ska behöva skriva exakt varenda varenda detalj för att inte bli idiotförklarad.
Och veterinär kan ju kontaktas flera gånger eftersom funderingar uppstår, eller hur.
Vad sade veterinären som ordinerade metacam då? Med tanke på att veterinären ska ha undersökt hästen för att skriva ut smärtstillande mm. menar jag. Eller har man tagit bort den regeln kanske? Ja, hur som helst så verkar det som om ni reagerade i tid, men metacamen mörkar ju förstås smärtsymptomen. Håller tummarna för att det ordnar sig till slut.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 549
Senast: Sirap
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
2 997
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp