Bukefalos 30 år!

angolobella

Trådstartare
Hej!

Vill höra lite åsikter om mitt sto på 14 år. Varmblodstravare. Köpt för snart 1 år sedan.
Används främst som ridhäst på hobby nivå men lite träning och små klubbtävlingar också.

Denna hästen är enormt kraftig av sig och har väldigt lätt att gå upp I vikt.
Hon har fått gå på väldigt begränsat bete här hos mig denna sommaren. Går ute egentligen större delen av året. Kommer in i box i värsta ovädren.

Har mer eller mindre innan jag köpt henne stått i hagen mest, fått obegränsat med hö, godis och godsaker, inte riden speciellt. Har varit halt några gånger men obehandlad (inte ringt veterinär) märkbart öm i hovar. Har glapp läpp under ridning.

Nu när jag satt igång henne i några månader så blev hon plötsligt halt, tog ut veterinär och det var fång. Enligt veterinär så kändes det i hovarna tydligt att hon haft fång förut, hovarna har aldrig varit så bra eller fina men ser betydligt bättre ut. Nu har hon boxvila i 2 veckor, ska testas för EMS, sedan ev om någon bättring sjukhage 2-3 månader, gräshage är uteslutit för henne nu och måste gå i sand/grushage och väldigt begränsat om ens något bete alls.

Detta känns jätte hemskt för mig. Hon älskar att gå i hagen och beta, och vill gärna ha sällskap i hagen. Är detta verkligen något man vill sin häst? Kommer det se ut så här för henne efter att hon blivit bra från fång? Är detta hästvälfärd att låta henne gå i en grusad hage och begränsad mat och om ens lite gräs? Inget socker eller godis eller kraftfoder ska ges till henne. Dom misstänker EMS och att hon har mycket överfett lite överallt på kroppen. Hon är mycket lättfödd och går upp i vikt snabbt. Hon vägde 600 kg när vi var inne på klinik i början på året då hon hade ögon besvär.

Detta känns så hemskt. Kommer hon kunna leva ett värdigt liv som häst? 😔

Hej!

Vill höra lite åsikter om mitt sto på 14 år. Varmblodstravare. Köpt för snart 1 år sedan.
Används främst som ridhäst på hobby nivå men lite träning och små klubbtävlingar också.

Hon har fått gå på väldigt begränsat bete här hos mig denna sommaren. Går ute egentligen större delen av året. Kommer in i box i värsta ovädren.

Har mer eller mindre innan jag köpt henne stått i hagen mest, fått obegränsat med hö, godis och godsaker, inte riden speciellt. Har varit halt några gånger men obehandlad (inte ringt veterinär) märkbart öm i hovar. Har glapp läpp under ridning.

Nu när jag satt igång henne i några månader så blev hon plötsligt halt, tog ut veterinär och det var fång. Enligt veterinär så kändes det i hovarna tydligt att hon haft fång förut, hovarna har aldrig varit så bra eller fina men ser betydligt bättre ut. Nu har hon boxvila i 2 veckor, ska testas för EMS, sedan ev om någon bättring sjukhage 2-3 månader, gräshage är uteslutit för henne nu och måste gå i sand/grushage och väldigt begränsat om ens något bete alls.

Detta känns jätte hemskt för mig. Hon älskar att gå i hagen och beta, och vill gärna ha sällskap i hagen. Är detta verkligen något man vill sin häst? Kommer det se ut så här för henne efter att hon blivit bra från fång? Är detta hästvälfärd att låta henne gå i en grusad hage och begränsad mat och om ens lite gräs? Inget socker eller godis eller kraftfoder ska ges till henne. Dom misstänker EMS och att hon har mycket överfett lite överallt på kroppen. Hon är mycket lättfödd och går upp i vikt snabbt. Hon vägde 600 kg när vi var inne på klinik i början på året då hon hade ögon besvär.

Det där med inget gräs, godis eller kraftfoder är väl mest nu i det akuta stadiet, blir hon väl bra igen och du kan hålla henne i en normalhull, ev får behandling för EMS om hon har det och är försiktig kan hon säker gå med sällskap och i viss mån äta gräs också. Men man kanske får ha tillgång till grushage under de perioder då gräset är extra farligt och pyssla lite extra med att flytta runt, ha munkorg, flytta staket osv.

Just den här frågan kan egentligen bara du som känner din häst svara på.

Jag tog bort min 18-åring pga fång. Det var ett väldigt enkelt beslut då han avskydde att stå på box eller att vara hungrig. Jag såg inte hur jag skulle kunna erbjuda honom ett bra liv framåt.

Min ponny behandlar jag som om hon har EMS fast hon aldrig testats. Hon äter gräspellets istället för kraftfoder (få hobbyhästar behöver kraftfoder), hon äter begränsat med gräs beroende på hur upplägget är i olika stall och jag försöker hålla henne åt det smalare hållet. Motionerar så mycket jag hinner med (körning främst).

Men hon är okej i en tråkig lerhage och hon älskar att stå på box. Så då fungerar det.

Just i år experimenterar vi med lite mer bete (släpp i juli efter två månader med handbete, långt obetat gräs, kuperad hage, kompis som springer mycket, ogödslat naturbete) och hittills funkar det bra. Men man får ha mycket mer koll än med frisk häst helt enkelt.

Sen finns såklart också frågan kring hur mycket du orkar med, det kanske är bättre att sälja hästen som sällskap till annan fånghäst när anfallet är över? Som sagt, bara du vet vad som blir rätt i just detta fall.

Hej!

Jag fattar att det blir chockartat nu i början men om du skaffar dig rätt kunskap så kommer du förmodligen kunna erbjuda din häst ett bra liv. På din beskrivning så låter det som att ägaren inte lyssnat tillräckligt på hästens signaler. Att en häst visar hälta och ömhet i hovarna ska tas på allvar. Att tyda tecken tidigt är A och O när det gäller fång.

Min lilla ponny hade fång för 10 år sedan och har sedan dess inte haft något återfall. Jag är jättenoga med att hålla fodret under 10 %, daglig motion och noggrann hovvård. Min lilla klarar att gå på bete med betesreducerare, det gör inte alla utan då är grus/skogshage ett alternativ.

Hur känslig hästen kommer bli framöver är individuellt men det finns mycket du kan göra som ägare för att stötta din häst. Ny forskning kommer hela tiden, jag tycker Hästsverige.se är en bra källa.

Det där med inget gräs, godis eller kraftfoder är väl mest nu i det akuta stadiet, blir hon väl bra igen och du kan hålla henne i en normalhull, ev får behandling för EMS om hon har det och är försiktig kan hon säker gå med sällskap och i viss mån äta gräs också. Men man kanske får ha tillgång till grushage under de perioder då gräset är extra farligt och pyssla lite extra med att flytta runt, ha munkorg, flytta staket osv.

Detta! @angolobella hitta en bra veterinär som är uppdaterad I sin kunskap och kan ge dig svar på både dessa frågorna du ställer här och hur det rent praktiskt löser sig bäst för din häst. Det är guld värt än när man bara får generella hårda riktlinjer, de behöver ju kunna implementeras etiskt för varje individ för att fungera. Jag tillhör de som inte oroar mig jättemycket utan utgår ifrån att man kan behöva anpassa sin hästhållning mycket och se till att man har riktigt bra hovvård. Men grunden är ju att få koll på hur ens egen individ funkar. Och att I det initiala skedet vara väldigt strikt för att sedan när man får provsvar o vet hur hästen reagerar på förändringarna man gör lägga upp en plan allt eftersom.

Det korta svaret är det beror på. På dig, på hästen, på varför den fick fång, på vad du har för möjligheter. En del klarar att gå gräs igen, andra inte och gräs är på intet vis avgörande för ett gott hästliv.

Ex:

När jag köpte Mirax (ponny) hade han haft fång bara några månader innan, det är 2 år sedan nu i september och han lever i mitt tycke ett ypperligt hästliv trots inget bete.

Men tex om Axel (storhäst) hade fått fång (det fick han aldrig även om han var den av våra stora som var i mest risk) så hade jag ärligt tagit bort honom direkt. Dom ända gräsfria hagarna vi har är ponny hagarna och han hade aldrig kunnat gå med dom utan att bli benrangel, och att hitta ett nytt hem till en gammal, ej ridbar häst som krävde kraftfoder för att bara kunna skrota i hagen med pågående lr tidigare fång(historik) hade aldrig varit aktuellt. Och med tanke på åldern hade jag aldrig utsatt honom för den rehaben med ett vagt hopp om att han kanske kunde gå på gräs igen någon gång i framtiden medans med några av de yngre storhästarna skulle jag nog ha mer is i magen.

Som du fått svar av ovan, försök hitta en bra vet som kan ge individ anpassade svar och hjälpa dig med upplägg.

Det är ju väldigt, väldigt olika. Jag har två valacker av olika kallblodsraser, ponnymått. Den äldre är inte särskilt lättfödd (för rasen) och har i alla år klarat bra att gå på fullt bete. Det är hans absolut bästa grej i livet, han mår aldrig så bra som då. Den yngre klarar inte fullt bete utan det måste begränsas på olika sätt. I år har jag valt att släppa sent (och på bete av magrare sort).

Andra sidan av myntet är att den yngre egentligen mår fint när han utfodras med hö också, han är en godmodig typ som gillar all mat = han skulle fixa att inte gå på bete alls. Den äldre, däremot, skulle få ett tydligt tristare liv utan betessäsongen. Om han fick fång skulle jag överväga att ta bort honom, med den yngre är det en annan sak.

Jag har ett lättfött kallblod som blir smällfet även på bara några veckors (magert) bete. Han går i en grushage i sommar med portionerat hö, då han blev så hiskeligt fet förra året då jag helt missbedömde hur lättfödd han faktiskt är. Inget godis, kraftfoder eller gräs. Endast mineraler som tillskott. Han mår inte dåligt på något sätt utan bete.

Är detta hästvälfärd att låta henne gå i en grusad hage och begränsad mat och om ens lite gräs?

Är det hästvälfärd att ha en fet häst som får fång?

Jag har ett lättfött kallblod som blir smällfet även på bara några veckors (magert) bete. Han går i en grushage i sommar med portionerat hö, då han blev så hiskeligt fet förra året då jag helt missbedömde hur lättfödd han faktiskt är. Inget godis, kraftfoder eller gräs. Endast mineraler som tillskott. Han mår inte dåligt på något sätt utan bete.

Är det hästvälfärd att ha en fet häst som får fång?
Jag tänker att det är detta som behöver få större fokus, än risken för fång. Jag tror vi har väldigt mycket okunskap gällande övervikt på häst och hur det påverkar negativt deras mående och prestation även vid mild övervikt. När hästen väl får fång har det ofta föregåtts av en lång process inne i hästens kropp. Dag är det normaliserat med överviktiga hästar och en slimmad häst blir mer ifrågasatt.

Jag tänker att det är detta som behöver få större fokus, än risken för fång. Jag tror vi har väldigt mycket okunskap gällande övervikt på häst och hur det påverkar negativt deras mående och prestation även vid mild övervikt. När hästen väl får fång har det ofta föregåtts av en lång process inne i hästens kropp. Dag är det normaliserat med överviktiga hästar och en slimmad häst blir mer ifrågasatt.

Verkligen! Jag tycker det är skitsvårt som ägare till en äldre häst med många åsikter om mat också. Han är lättfödd men har också PPID och inte de bästa hovarna så vill inte råka ge honom tex för lite kvalitativt protein på ålderns höst eller att han börjar falla ur. Det är dessutom tydligt att det påverkar hans generella välmående så mycket när han inte får tillräckligt med grovfoder. Hans lilla tjocka sällskapsponny däremot verkar inte påverkas alls. 12 h fasta och hon var exakt samma lilla matglada ponny, lugn och glad, åt lika snabbt som vanligt men ingen extra stress alls medan den äldre var väldigt påverkad.

Till TS också. Tänker att det I alla val man gör (dvs alla rutiner man också redan har) försöka tänka på både det fysiska och psykiska välmåendet. Och det kan variera mycket mellan individer vad som behöver prioriteras och hur anpassningsbara de är.

Hej!

Jag tycker du ska fundera på att ta bort henne.

Mina går inte på bete, inte pga fång eller liknande utan för att vi inte har mycket till betesmark. De har en plätt vanlig svensk granskog med inslag av diverse andra träd och sly, dock mestadels gran och tall. Det är kuperat, de har att gnaga på och de går i flock. Jag har haft en fånghäst i en av hagarna tidigare utan några symptom. Så jag ser inte bristen av bete som något vidare problem, även om lösningen kanske inte heller helst är en platt grusruta.

Jag fodrar fem gånger om dagen och strör ut silaget i många små tussar, typ en handfull per tuss. Då har de att plocka med länge och jag upplever dem mer nöjda med det här än att lägga i ett fåtal högar. Eftersom att en stor del av hagen är torv blir den heller inte lerig där. Finns leriga sektioner men de är inte i majoritet. Där det är torv blir det heller inte knöggligt på det sätt som det gärna blir i upptrampade och frusna gräshagar.

För mig är det en "det beror på".

I min värld (haft ett par fånghästar) ska hästarna kunna leva hästliv. I det ingår för mig att kunna äta grönt sommartid, åtminstone i magert bete/skogshage. Kan det antas vara omöjligt hade jag övervägt avlivning. Blir det inte avlivning direkt hade jag, vid tidigt upptäckt fång och kort läkning, gett det ett försök och provat att försiktigt låta hästen beta kommande år och varit extremt noga med vikt och träning.

En äldre häst som redan känns sliten och på sluttampen hade jag antagligen tagit bort så den slipper lidandet.

Så, jag hade tänkt igenom vad jag vill ge och kan ge och därefter diskuterat med veterinären vad man kan tänka att det kan bli för prognos. Om det är tillräckligt stor chans att hästen kan tänkas klara det för att vara värt att försöka.

Vet inte hur vetenskapligt det är men jag såg ett inslag från USA om att de här hästarna som blir "feta", är svåra att banta och hålla normalt hull. Skulle ha problem med ämnesomsättningen.
Det ska finnas ett preparat/tillskott som hjälper dessa hästarna att få till rätt ämnesomsättning.
Det finns numera även att köpa i Sverige. Jag se om jag kan komma ihåg vad det heter.

Vet inte hur vetenskapligt det är men jag såg ett inslag från USA om att de här hästarna som blir "feta", är svåra att banta och hålla normalt hull. Skulle ha problem med ämnesomsättningen.
Det ska finnas ett preparat/tillskott som hjälper dessa hästarna att få till rätt ämnesomsättning.
Det finns numera även att köpa i Sverige. Jag se om jag kan komma ihåg vad det heter.
Invokana?

Liknande trådar

• Fundering om fång
  • Gasig häst
  • Snubblig häst
  • Från barfota till skodd.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur