Fång, orolig....

Det är inte mycket socker i ditt hö, så jag skulle tro att din häst antingen är extremt känslig, analysen fel (hur har den analyserats? En fånghäst bör man kosta på en kemisk analys av höet, det är lite dyrare men NIR analys har för stor felmarginal), eller så har den PPID. Hur gammal är hästen? Den yngsta jag känner till var 12 år men har läst om 8-9 år gamla hästar som fått det, det är väldigt ovanligt men förekommer. Men en häst som är 15+ och får fång bör man alltid tänka PPID.

Han är född 02 så 13 år. Det är analyserat med WSC så det är väl både socker+fruktan?
Jag ringer veterinären imorgon o jag antar att det blir provtagning för EMS och PPID framöver.
Hästen har nu normal temperatur när man känner på hovarna o vid stapplingskollen så syntes inte mycket alls.
Så från o med imorgon kommer jag trappa ner för att sluta med medicinen.
 
@Centaur har helt rätt i det h*n säger. En häst som har laminitis/fång ska vara smärtfri efter ca 7 dagar. Den här hästen felbehandlas.

Men alla hästar reagerar ju olika, hur kan man då säga att om den inte är smärtfri på en vecka så är den felbehandlad? Flera uppdaterade veterinärer som jag har frågat säger att även lindriga till måttliga rotationer kan orsaka mycket smärta hos vissa individer, och det försvinner ju inte på en vecka.
 
Men alla hästar reagerar ju olika, hur kan man då säga att om den inte är smärtfri på en vecka så är den felbehandlad? Flera uppdaterade veterinärer som jag har frågat säger att även lindriga till måttliga rotationer kan orsaka mycket smärta hos vissa individer, och det försvinner ju inte på en vecka.

Håller med, och citerat från Strömsholms djursjukhus:

"Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?
Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. Utifrån röntgenbilderna kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder för att hjälpa hästen att återfå ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel.
Hos oss behandlas en genomsnittlig fånghäst ungefär så här:

Hästägarens bild av sjukdomshistorien gås igenom. Hästens medicinska status går igenom. Om hästen är i en riskgrupp eller har misstänkta symtom tas prover för ämnesomsättningssjukdom. Hovens status gås igenom och vi gör en röntgenanalys av hovkapsel/hovben. Hästen bedöms och behandlas av hovslagare och får åka hem på strikt boxvila.
Vid återbesök 5 veckor senare, ny status och röntgenkontroll och hovslagare bedömer hur utvecklingen i hoven blivit. Eventuell behandling.
Efter ytterligare 5 veckor kan oftast hovslagare hemma verka hästen.
Efter ytterligare fem veckor kommer hästen tillbaka på ett sista återbesök och slutkontroll. Vi går igenom igångsättning och rehabilitering. Ordinarie hovslagare får information om fortsatt skötsel av hästens hovar.
Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.
Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag. Genom att den står inne, helst på spån, torkar hästens egen sula och ger ett stabilt naturligt understöd. Under perioden kommer kan hästen att ha symptom och ont i hovarna men det avtar med tiden.
Är hästen inte symptomfri efter femton veckor och ett normalt samband mellan hovben och hovkapsel inte har erhållits är prognosen för att hästen ska bli symtomfri sämre."

Fånghästar kan ha ont länge. Betydligt längre än en vecka!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 044
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 724
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Icfafn
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp