Fång - orsaker?

Sv: Fång - orsaker?

När mina hästar har fått fång så har ingen av dom haft feber eller varit hängiga, ätit bra osv. men har ändå fått rotation. Jag har två fångisar.
 
Sv: Fång - orsaker?

Hade ut hovslagarn som tittade lite på när Skrållan gick o hur hon rörde sig sen undrade han va den va för veterinär jag hade haft ute?

Vad jag har fattat om fång så vill fånghästar inte gå på tårna sas och försöker i största möjliga mån avlasta frambenen, min ville inte sätta i trakten och avlastade dessutom bakbenen, precis som jag o kompisen också tyckte medans vet sa att nej nej det här sitter i frambenen.

På med skor fram och sen drar hovis ett par tag med raspen på bakhoven o vips så kommer det ut massa var o blod = en rejäl hovböld! Nähä inte så konstigt att hon va halt! Hovis fixade den o på med en sko, vidare till nästa bakhov.. LIKADANT där!!! fast en ännu större böld! Inte konstigt att stackars lilla skrållan vart så halt! Fattar inte att jag inte tänkt hovböld, men hovis säger iaf att konstigt att vet inte upptäckte bölderna med visitertången varpå jag håller med, men så säger kompisen att vet inte alls använde tången på bakhovarna utan bara visiterade benen (jag var lite uppskakad o missade tydligen det) fram klämde hon med tången så jag tog förgivet att hon gjorde det bak också!

Men men nu har hon gått i hagen några dagar och nu är hon tillbaks på betet ohalt o kanon glad!

Men jag tänkte fortfarande åka till klinik o röntga men skönt att det inte var nån fång iaf!
 
Sv: Fång - orsaker?

å så skönt att höra! Önskar jag kunde byta min hästs fång mot några hovbölder.. Hoppas hon blir oöm snart och du slipper fler hovbölder i fortsättningen!
 
Sv: Fång - orsaker?

Det va jätte skönt att det var så "enkelt" stackars pållan bara som fick stå med bölderna några dagar extra :(

Troligtvis var det väl kombinationen ömma fullblodsfötter och tappskor som orsakade bölderna så nu går hon med boots för att undvika att hon trampar av sig skorna o sen ska jag se till att hon inte behöver gå flera dagar med tappsko även om betet borde vara mjukt att gå på!

Nu är hon bra iaf och glad att få vara tillbaka hos kompisarna på betet!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 407
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp