_Skifting_

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp igen!!!

Jag har som sagt en arabtös -92.
hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag har kunnat hålla henne i bra hull och utan fångkänningar sen jag fick henne (dock har hon vilat den sista tiden och är något muskelfattig).

När jag skulle ta ut henne i morse, så har jag min morgonrutin med att jag ger hö, ger henne sitt kraftfoder, tar av innetäcket och känner igenom henne ordentligt... Börjar med att känna på mankammen, ingen spänning, känner vidare på rygg och överlinje. Känns bra. Går vidare ner på benen, inte gallig som hon ibland kan bli, men kommer ner till kronranden på vänster fram och där känns hon liksom "svampig" :crazy: och lite svullen/gallig (alltså precis nere vid hoven). Hon är varm om hoven, inte brännhet, men definitivt en tempökning. Känner vidare på de andra benen och hovarna och inget annat är varmt. Dom är svala och fina, precis som de ska. Tar tempen på henne och hon ligger normalt...

Kontrollerar då självklart allt annat och hon har druckit bra under natten, avföringen är normal, hon har ätit höet bra under natten (damsugat boxen) och hon är pigg och glad. inte rinniga ögon, luktar bra i öronen, fina slämhinnor överallt och ingen snuva..

Tar ut och löslongerar henne, ingen markering eller hälta. Bara den vanliga stelheten (lättare rörelsestörning i ouppvärmt tillstånd i höger bak som är konstaterat och kontrollerat av vet och equi)...

Jaha... Släpper ju ut henne, då hon verkar frisk för övrigt.. Rör sig som vanligt och är rent överlag som vanligt..

Lite övrig info:
Hon är dräktig på 161 dygn idag. okomplicerad dräktighet.

hon äter ca 9kg hö på natten + 2-3kg på morgonen.

Hon får
ca 1 liter Kornkross
ca 4dl Lucernpellets
ca 4dl Betfor (uppmätat i torr form)
½dl Hippo Groov mineraler
4ml E-vitamin med Selen (selenfattiga marker här)
8ml ADE-vitaminer
1mått Biotin.

höets värden:
TS(%) 84
VT 240
Ca 4
P (g/kg) 2
SRP > 65
Energi (MJ/kg) 8,0
Fe 110
Cu 5
Mn 40
Zn (mg/kg) 45
Se 0,01
Co 0,1
Mg (g/kg) 2,4

vad tror ni baserat på detta??

(lägger bara till att jag fattar NADA om vad analysen betyder)
 
Senast ändrad:
Sv: fång?

Jag vet inte vad du menar med fångkänningar. Antingen har en häst fång eller också inte även om det finns lindriga fånganfall.

Men jag antar att ni har haft en del frostnätter precis som vi har haft eller i alla fall frost på morgonen. Det är inte så lämpligt för en fånghäst att äta frostigt gräs. Min fångponny får inte komma ut tidigt på morgonen när det är frost.

Sedan hade jag inte gett kornkross till en fånghäst heller. Då hade jag ökat lucern och betfor mängden, beroende på varför du ger kornet.

Om det är ngt på gång eller inte är alltid svårt att veta.
Men hoppas att det inte är ett fånganfall på väg för din häst!
 
Sv: fång?

Jag vet inte vad du menar med fångkänningar. Antingen har en häst fång eller också inte även om det finns lindriga fånganfall.

Men jag antar att ni har haft en del frostnätter precis som vi har haft eller i alla fall frost på morgonen. Det är inte så lämpligt för en fånghäst att äta frostigt gräs. Min fångponny får inte komma ut tidigt på morgonen när det är frost.

Sedan hade jag inte gett kornkross till en fånghäst heller. Då hade jag ökat lucern och betfor mängden, beroende på varför du ger kornet.

Om det är ngt på gång eller inte är alltid svårt att veta.
Men hoppas att det inte är ett fånganfall på väg för din häst!

det var min hovslagare som sa att hon antagligen hade haft fångkänningar förra sommaren då det var något som syntes på bärranden...

VARFÖR är det så farligt med frostgräs? Är det bara nu det är farligt? Eller alltid som det är frostigt? Bor ju i skåne och här är inte mycket snö, så hagarna är så gott som gröna hela året... Men frost har vi ju...
Isåfall så kommer jag inte kunna ha henne ute alls i vinter pga frosten...
Varför inte kornkross? Hon har alltid ätit kornkross, tappar lätt överlinjen och får proteinbrist. Jag kan inte få i henne mer än ca ½liter Lucern (i alla diverse olika former), då hon VÄGRAR äta det blötat och veterinären har sagt att man inte ska ge mer torrt..
Hon tål inte havre (får stora knutor i som varierar mellan pingisbolls- och äggstora knutor i ljumskar, armveck och mellan ganacherna) och betfor funkar bara i denna mängd (just för att det är blött)..

Jag får snart spel på min kräääääsna, finsmakande, arab!!

Men hon måste ju ha kraftfoder, står sig inte på bara hö och dessutom så är hon dräktig...

Hon såg ju ut såhär när jag fick hem henne i november förra året:
24738537.jpg


6veckor senare efter att jag ÖKAT fodret:
25415060.jpg


Sen lämnade jag tyvärr henne till en tjej som inte tog hand om henne som hon skulle, så hemtade henne igen efter ca 5veckor. Hon fick sen vila och bara lulla runt i stor hage pga. flytt och att min motivation låg i botten. Hon gjorde ingenting mellan feb och juli. såg ut såhär i slutet på juni:
28339129.jpg

28339128.jpg


För ca 1månad sen såg hon ut såhär.. Hon har börjat sättas igång och bli stödfodrad:
29230265.jpg


Kanske lättare för er att komma med bra tipps med hjälp av bilder...
 
Sv: fång?

Nu behöver jag lite hjälp igen!!!

vad tror ni baserat på detta??

(lägger bara till att jag fattar NADA om vad analysen betyder)

Varför ger du ditt dräktiga sto kornkross?

En ”fånghäst” tål inte stora mängder socker och stärkelse i foderstaten. Korn innehåller stora mängder stärkelse. Dessutom har du din häst tydligen på bete. Vid soliga dagar och kalla nätter accumuleras socker i gräset. Dessutom motioneras tydligen inte hästen. Inte så konstigt att din häst har fångkänning.

Ett dräktigt sto behöver främst extra protein de sista dräktighetsmånaderna. Man brukar rekommendera en kvot på 12 mellan smRp och OE f.o.m. den 8:de dräktighetsmånaden. Ditt hö har kvoten ca. 8 vilket är ett förhållandevis högt värde. Korn har en kvot på ca. 6,6 dvs. lägre än ditt hö!!! Ge mer hö istället och ett proteintillskott som du ökar efter hand tills du kommer upp i kvoten 12 den 8:de dräktighetsmånaden.

Gör en ordentlig foderstatsberäkning. Mikromineralerna är inte i balans. Järnhalten är hög och kopparhalten låg.
 
Sv: fång?

Varför ger du ditt dräktiga sto kornkross?

En ”fånghäst” tål inte stora mängder socker och stärkelse i foderstaten. Korn innehåller stora mängder stärkelse. Dessutom har du din häst tydligen på bete. Vid soliga dagar och kalla nätter accumuleras socker i gräset. Dessutom motioneras tydligen inte hästen. Inte så konstigt att din häst har fångkänning.

Ett dräktigt sto behöver främst extra protein de sista dräktighetsmånaderna. Man brukar rekommendera en kvot på 12 mellan smRp och OE f.o.m. den 8:de dräktighetsmånaden. Ditt hö har kvoten ca. 8 vilket är ett förhållandevis högt värde. Korn har en kvot på ca. 6,6 dvs. lägre än ditt hö!!! Ge mer hö istället och ett proteintillskott som du ökar efter hand tills du kommer upp i kvoten 12 den 8:de dräktighetsmånaden.

Gör en ordentlig foderstatsberäkning. Mikromineralerna är inte i balans. Järnhalten är hög och kopparhalten låg.


Hej. Tack för ditt svar (delvis), men jag undrar om du läste mitt sista inlägg?? Det med bilderna...?? :crazy:

Som sagt, jag kan ingenting om foder!! därför jag ber om hjälp, så jag kan ge mina djur det ultimata..
så här kommer en massa frågor och kommentarer till..

* Hur vet man om det är stärkelse i fodret? Korn är väl en "ren" naturprudukt?
Vad ska jag ge istället?

*om hon inte ska ha så mycket socker, då ska jag väl ta bort betforen?

*Hon går inte på bete, har varit stallad i ca 5veckor, överflyttad till vinterhagen för 3veckor sen. dom går ute till ca 22-23, men dom får inte gå ut förrens den värsta frosten är borta eftersom det var någon som sa att det var dåligt för dom (varför?)

*hon är relativt igång (som jag skrev i ovan inlägg), rids blandad ridning (lite lättare såklart) ca varannan dag.

*du skriver att hon behöver protein, vad ska jag ge henne?

*hur vet man detta med kvot? Jag har försökt kolla på hippokampus, men fattar ingenting... :confused:

*hur mycket hö till kan jag ge henne? Hon får ca 9-10kg när hon kommer in på natten vid 22-23, sen ger sambon henne ca 3-4kg till vid 6 när han kör till jobb, och jag brukar ge henne ca 2kg till när jag skiftar täcken och visiterar för att ta ut vid 10... hon får med andra ord ca 15kg/dygn, det är en arab på 146cm i mkh, ca 400kg.. Hon har gått ganska exakt hälften av dräktigheten nu..

* vad gör det att kornen har lägre kvot än höet?? :crazy:

*hon tål inte havre som sagt, får stora knutor i ljumskar mm.

*gillar inte för mycket uppblötad mat, och lucern äter hon INTE ALLS blött... Så jag kan ju inte ge mer än ca ½liter lucern och betfor går inte att truga i henne mer än samma mångd.. just för att det är blött.. :grin:

*Mikromineraler?? Vad är det?? Hur räknar man ut detta??

Som du/ni kanske ser så är jag helt oviss om detta med foder... hjälp kanske??
 
Sv: fång?

*
Hur vet man om det är stärkelse i fodret? Korn är väl en "ren" naturprudukt?
Vad ska jag ge istället?
All spannmål som tex havre, korn osv innehåller stärkelse. det är växternas förråd av socker och inte ngt onaturligt, konstigt på ngt sätt.
*
om hon inte ska ha så mycket socker, då ska jag väl ta bort betforen?
´det är den tillsatta melassen i betfor som innehåller socker inte betfibrerna i sig. Vill man ha bort sockret häller man av vattnet.

*ut förrens den värsta frosten är borta eftersom det var någon som sa att det var dåligt för dom (varför?)
fruset gräs innehåller mkt fruktan vilket kan framkalla ett fånganfall

*
du skriver att hon behöver protein, vad ska jag ge henne?
proteinkoncentrat som tex soja eller grovfoder som ex lusern
* vad gör det att kornen har lägre kvot än höet?? :crazy
:
Om du ger korn för att höja proteinet så är det bättre att ge henne hö i stället.
Men jag antar att ditt sto behöver även energi.
Det är nog inte fel att läsa på lite. Låna en bok på biblioteket om utfodring av hästar eller köp en egen. Det finns en bra bok som är skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren från SLU. Den heter ungefär Hästens utfodring och är ganska utförlig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 977
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 155
Senast: Zamira
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 010
Senast: mily
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 526
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp