Pillaiskogen

Trådstartare
Hej min islänning på 9 år har fått fångkänning som veterinären kallade det, stapplig gång och puls i frambenen är inte fet lite nacke men min fråga är hur vanligt är det att detta kommer i februari? Märkte på han innan snön kom att han tyckte det var jobbigt att gå i stenhård o knagglig hage ( just vid utgången till hagen) han står inne i box med metacam just nu, någon som har varit med om samma dilemma? Kan tillägga att han är skodd runt om... vad har ni för erfarenheter av denna symtom?
 
inte alls ovanligt med fång så här års
Det skulle kunna utlösas av att sockerhalten (totala mängden kolhydrater, för att vara mer korrekt) i foderstaten tippat över till "för mycket" efter att ha legat på gränsen fram till nu.
Det finns också något som kallas vinterfång, eller köldutlöst fång, som är lite mer komplicerat. Jag har en ponny med köldutlöst fång, den är just nu (när marken är snötäckt, vi har ca 20 cm snö) väl inpackad i kläder, strumpor och skor för att inte bli nerkyld. På det sättet har vi hållit den fångfri de senaste vintrarna.
 
De kan komma när som helst året runt, de är ju det som är olustigt med fång. Visserligen kopplas nog generellt fång till feta hästar på sommarbete .Och som Ameo skriver de finns vinterfång, och fånghästar kan tyvärr få problem med kylan och få reaktioner av kylan och snön.
 
inte alls ovanligt med fång så här års
Det skulle kunna utlösas av att sockerhalten (totala mängden kolhydrater, för att vara mer korrekt) i foderstaten tippat över till "för mycket" efter att ha legat på gränsen fram till nu.
Det finns också något som kallas vinterfång, eller köldutlöst fång, som är lite mer komplicerat. Jag har en ponny med köldutlöst fång, den är just nu (när marken är snötäckt, vi har ca 20 cm snö) väl inpackad i kläder, strumpor och skor för att inte bli nerkyld. På det sättet har vi hållit den fångfri de senaste vintrarna.
Det skulle ju mycket väl kunna vara kylan ligger runt -10 och -15 här nu hur fick du reda på det? Är ny på denna skit sjukdom och verkar vara svårt att googla på...
 
Det skulle ju mycket väl kunna vara kylan ligger runt -10 och -15 här nu hur fick du reda på det? Är ny på denna skit sjukdom och verkar vara svårt att googla på...
Jag fick en hint om en artikel om vinterfång/köldutlöst fång här på buke för några år sedan och insåg snabbt att den exakt beskrev min ponny. Den artikeln finns dock inte kvar på nätet, så jag kan inte länka till den. Det mesta som finns skrivet om vinterfång är på engelska. Googla t.ex "winter laminitis", "cold induced laminitis" och "dr eleanor kellon"
 
Min shettis fick fång i fredags. Men för hennes del så ligger sjukdomen PPID bakom. Även mitt gamla halvblodssto fick för ett antal år sedan fång den här årstiden och då visade det sig att även hon hade PPID. Det finns många orsaker till fång men en vanligt orsak är PPID. Så vore jag dig skulle jag be veterinären att provta för PPID, är endast ett enkelt blodprov.
 
Låter nog banalt, men du kan ge honom kli tre gånger om dagen för fibrerna hjälper till att hålla blodsockret lågt. Hö som inte är skördat tidigt är mycket bättre än hösilage eller ensilage som skördas 2 ggr per sommar.
 
Låter nog banalt, men du kan ge honom kli tre gånger om dagen för fibrerna hjälper till att hålla blodsockret lågt. Hö som inte är skördat tidigt är mycket bättre än hösilage eller ensilage som skördas 2 ggr per sommar.
Kli innehåller stärkelse så det ska man absolut inte ge en fånghäst.
Man kan inte heller generellt säga att en viss skörd innehåller mer eller mindre socker. Sockerinnehållet beror dels på vilka växter som ingår och dels växt och skördeförhållandena. Jag har haft hö taget i början av juni med låga sockervärden liksom jag har haft hö taget i augusti med låga sockervärden.
Har man riktigt ensilage dvs. där det blir en ensileringsprocess blir sockervärdena lägre än hö taget på samma ställe och tidpunkt eftersom ensileringsprocessen använder socker.
 
Hej min islänning på 9 år har fått fångkänning som veterinären kallade det, stapplig gång och puls i frambenen är inte fet lite nacke men min fråga är hur vanligt är det att detta kommer i februari? Märkte på han innan snön kom att han tyckte det var jobbigt att gå i stenhård o knagglig hage ( just vid utgången till hagen) han står inne i box med metacam just nu, någon som har varit med om samma dilemma? Kan tillägga att han är skodd runt om... vad har ni för erfarenheter av denna symtom?
Inte ovanligt tyvärr men ofta misstas det för annan hälta. Att fång kommer mitt i vintern kan ha många olika orsaker. Dels kan det vara ett tecken på att hästen inte mår bra metaboliskt och därför ska prov för PPID tas när hästen mår bra igen. Man kan inte ta det provet vid pågående anfall då smärta och annan stress ger felaktigt provresultat. Det man kollar med det provet är ACTH vilket innebär att man kontrollerar kortisolhalten i blodet. Kortison kan utlösa fång och om det kroppsegna kortisonet som heter kortisol blir för högt kan det i sig utlösa fång. Kortisolet höjs vid smärta och annan stress men också vid sjukdomen PPID. Har hästen PPID är det livslång behandling med medicinen prascend som gäller.

Det kan också bero på köldutlöst fång och det är vanligast att fånganfallet då kommer när temperaturen faller snabbt. De hästarna som får köldutlöst fång har vanligtvis haft fång tidigare vilket har skadat hovens blodgenomströmning men första fånganfallet kan också komma mitt i vintern. Oavsett ska en häst som haft fång skyddas mot kylan och då framförallt när temperaturen faller snabbt. Så som @ameo beskriver är ett bra sätt. Man kan använda yllesockar som går från knä till hov, smidiga transportskydd eller annat som täcker och värmer från hov till knä (hov till has i bak) och det är vanligt att de hästarna helt enkelt inte klarar snabba temperaturfall utan behöver komma in flera gånger per dag för att värma upp sig och få torra värmekällor på ben och hov för att undvika nya fånganfall.

Tredje orsaken kan vara insulinresistens. Vanligare på överviktiga hästar men kan förekomma även på normalviktiga. Att ha en foderstat med lågt stärkelse och sockerinnehåll och titta på det totala sockerinnehållet i foderstaten är viktigt för alla fånghästar men kan vara direkt livsavgörande för en häst med insulinrestistens. Man kan testa om hästen har insulinresistens men eftersom det testet i sig kan utlösa fång (man ger hästen sirap på fastande mage och tar sedan blodprov med visst intervall för att se hur sockret hanteras av kroppen) är det inget jag skulle göra på mina hästar utan istället skulle jag utgå ifrån att hästen är insulinresistent och fodra utefter det. Det finns medicin även för insulinresistens vid svåra fall där kostomläggning inte ger tillräcklig effekt. Den totala sockerhalten i foderstaten ska aldrig överstiga 10%. Ju lägre desto bättre och stärkelse ska inte ges alls. Inga spannmål överhuvudtaget.

Man bör också räkna på mineralerna. Både makro och mikromineralerna och se till att det blir rätt balans mellan mineralerna. Järnöverskott kan i sig ge fång och därtill relaterade sjukdomar.

Googlar du på "Dr Kellon laminitis" så hittar du massor med information och forskning om fång och fångrelaterade sjukdomar.

Just nu ska du se till att hästen står på mjukt och djupt underlag. Spån är bäst men torv kan också fungera. Det viktiga är att hästen kan borra ner tån och därmed avlasta så djupet bör vara minst 20 cm men gärna djupare. Du ska inte ta ut hästen från boxen ens för att mocka. Enda gången hästen ska tas ut från boxen är vid veterinärbesök. Du kan också kyla hov och ben, från hoven till knät 20 minuter åt gången minst 4 gånger per dag. Det är enklast att göra det med kylpaddar. Det ger förutom smärtlindring också en chans till att skadorna i hoven inte blir så allvarliga.
Allt foder ska serveras så att hästen inte behöver hänga på frambenen för att kunna äta och dricka. Servera alltså inget foder från golvet utan använd hönät eller annat så att det kommer rakt framför hästen (inte så att hästen äter uppåt! Det kan ge andra problem) och häng vattenhinken tillräckligt högt.
Se också till att hästkompis finns inne så att hästen inte blir än mer stressad. Stress i sig kan göra att kortisolhalten höjs än mer i blodet och förvärra fången. Smärtan i sig ökar stressen i kroppen och även en häst som i normalfallet är okej med att vara ensam kan fara väldigt illa utav att vara ensam när hen är sjuk.
 
Kli innehåller stärkelse så det ska man absolut inte ge en fånghäst.
Man kan inte heller generellt säga att en viss skörd innehåller mer eller mindre socker. Sockerinnehållet beror dels på vilka växter som ingår och dels växt och skördeförhållandena. Jag har haft hö taget i början av juni med låga sockervärden liksom jag har haft hö taget i augusti med låga sockervärden.
Har man riktigt ensilage dvs. där det blir en ensileringsprocess blir sockervärdena lägre än hö taget på samma ställe och tidpunkt eftersom ensileringsprocessen använder socker.
Kli sänker blodsockernivån hos människor så varför inte hos hästar i så fall? För att dom har längre tarm? Är det säkert att stärkelsen i kli kan brytas ned till socker hos hästar? Ja, vilka växter som finns i höet har betydelse, det vet väl alla. Men jag vet också att sockerhalten sjunker då gräset blir äldre. Att hö taget som första skörd i augusti skulle innehålla mycket lättillgängligt socker låter underligt tycker jag.
 
Kli sänker blodsockernivån hos människor så varför inte hos hästar i så fall? För att dom har längre tarm? Är det säkert att stärkelsen i kli kan brytas ned till socker hos hästar? Ja, vilka växter som finns i höet har betydelse, det vet väl alla. Men jag vet också att sockerhalten sjunker då gräset blir äldre. Att hö taget som första skörd i augusti skulle innehålla mycket lättillgängligt socker låter underligt tycker jag.
Hästar är inte människor. Vi får inte samma sjukdomar och har inte samma metabolism. Enligt den här länken stämmer det inte heller att kli sänker blodsockernivån hos människor https://www.diabetesportalen.lu.se/article/vitt-ragmjol-bra-for-blodsockret men du kanske har en annan källa?

Man kan inte säga generellt att sockerhalten blir lägre när gräset blir äldre. Det beror på växterna, vädret när det skördas och väderförhållandena den tid gräset har växt. Har det varit svår torka och det sedan kommer mycket regn och man skördar första soliga dagen efter kan man däremot garantera att sockerhalten är högre än om samma gräs hade fått jämn tillväxt med lagom regn, värme och sol och skördats en molnig dag.

Jag har inte skrivit att hö taget i augusti som första skörd innehåller mycket socker. Jag har skrivit att man inte kan säga generellt att hö taget då eller då innehåller mer eller mindre socker. För att veta måste man ta en analys.
 
Låter nog banalt, men du kan ge honom kli tre gånger om dagen för fibrerna hjälper till att hålla blodsockret lågt. Hö som inte är skördat tidigt är mycket bättre än hösilage eller ensilage som skördas 2 ggr per sommar.
Snälla, ge inte råd om fång när du inte har riktig koll. Det kan ställa till så himla mycket elände. Jag förstår att du menar väl men det kan verkligen skada. Att ge kli till en fånghäst kan vara förödande och att generalisera så kring hö håller inte heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 730
Senast: Amk
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: Vinur
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 357
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp