A

aska

Har nu hört detta från flera håll: att det kan vara fång trots att hästen bara är halt på ett ben. Visst kan fång leda till att hästen lättare får hovböld men. Vad vet ni om detta?
 
Vad jag själv tyvärr fått uppleva är att fång kan vara väldigt diffusa symptom ibland. Det var en hälta som kom och gick tydligt i ett ben, men inte märktes i de andra benet. Hältan var alltså inte ens konstant utan var nästan borta vissa dagar.
 
Hästen kan få fång bara i en hov. Min hade det för exakt ett år sedan(senare fick han på alla, men det är en annan historia)
Det innebär att man får en inflamation i hoven som påverkar lammellkoplingen mot hovbenet. I mitt fall fick min häst även rotation på endast en hov. Det kan bero på något yttre som felbelastning i hoven, dålig skoning mm. Det finns ju både mekanisk och foderrelaterad fång. När det bara drabbar en hov så tror jag mer på mekanisk fång.
 
Vår ponny har haft rotation i endast en hov! Han blev bara halt på det benet, en del hästar visar inte ens hälta utan blir bara lite "knackiga"...
 
Fång börjar på en hov och "sprids" till dom andra efterhand. Min hästs fång började på vänster bak.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
543
Senast: mily
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 335
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 180
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp