• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 813
J

jupiter-judex

ni som är insatta i fång...hur funkar det egentligen? har ju läst en del trådar eftersom jag nu har en shettis som sällskap till mitt halvblod. vet att många stora fick det förra året men det är väl främst ponnyer som får det. sen jag fick hem han har jag gått oc hvart ständigt orolig för fång, som jag inte vet nåt om:crazy:
har ju läst en del fodertrådar och försöker sätta mig in i det också med hjälp av en duktig bukare...
har ju fått lära mig nu att även shettisar kan gå på höga kvoter grovfoder, och att gräs har en kvot på 10-15. vad är det som gör att dom kan gå på höga värden grovfoder men inte på gräs? vet om detta fruktanet som finns när det är frost, så det är ju lätt att undvika. men sen då, varför får dom det bara för att dom går på gräs? känns som att jag oroar mig hela tiden och snart inte vågar släppa han på gräs för att slippa att han skulle drabbas, och det är ju synd!
har hört att hingstar drabbas mer sällan av fång också, för att dom rör sig mer. försöker hålla honom fin i hullet eftersom jag förstått att överviktiga hästar drabbas lättare...men varför?

Sv: fång!

Just ja. Glömde svara påd etta med FÅNG i PM:et till dig.

Jag ska ge dig lite klarhet i det här. Det är INTE proteinet som är boven när det gäller fång, det är gammal tro. Så KVOTER har inget med fång att göra! Inte helelr höga proteinhalter!
Forskningen har kommit fram till att det är en kolhydrat som heter FRUKTAN som är den främsta orsaken till fång (i övrigt kan fång orsakas av magstörningar av olika slag).
Fruktan finns i gräs, framför allt när gräset är torrt eller det har varit frost. Då lagras fruktan i växten. När det är blött späds den ut istället, så blött, långt gräs är det bästa för en fånghäst och torrt, kort gräs är det värsta. Och det är farligt för en fångis att beta dagen efter en frostnatt. Vi soligt väder bildas mycket fruktan i gräset, en molnig mindre.
En grundregel för en fånghäst, så vitt jag förstått det, är att alltid BEGRÄNSA mängden gräs/foder. Ett torrt, kort gräs har en hög halt av frukatn men tar längre tid att få i sig ett kilo medan blött, långt gräs har mindre fruktan men går fortare att få i sig ett kilo... Förstår du?
Jag läste en artikel om detta i tidningen HÄsten för ett tag sen. Mycket intressant. Jag visste att det var fruktan som var boven men visste inte hur och när det bildades.

Förresten. När vi talar om GROVFODER menar vi även GRÄS.

Senast ändrad:

hej igen:D
jo det var ju väldigt intressant måste jag säga!
det är ju faktiskt det som är det viktiga för att kunna förebygga!
fast allting kändes så motsägelsefullt på nåt sätt...hade varit lättare om det bara varit vid frost:smirk:
men dagen efter frost, gäller det även om man väntar några timmar fram på fömiddagen så det hinner värma på sig?
och soligt är ju svårt att undvika...:crazy:
långt gräs är väl i och för sig inte torrt så ofta så det kanske är därför dom som släpper ut sina på knähöjdsgräs klarar sig bra? då behöver jag inte oroa mig för att gräset växer och blir långt... eller sen när det blir torrperiod ett tag och gräset torkar är det då risk menar du eller? eller jo, då får dom ju i sig gräs fort...äh, va svårt...när sjutton är det bäst då? går det förebygga mer än hålla sig borta från frosten...för så långt hängde jag me?
hmm, blev nog flummigt...

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt - det bästa man kan göra är att hela tiden BEGRÄNSA betestiden. En sån häst kanske inte ska gå på dygnet-runt -bete till exempel.

I artikeln i Hästen finns några punkter man kan tänka på när det gäller fångbenägna hästar:

• När temperaturen är eller har varit under noll eller lägre, är risken hög under hela dygnet.

• Vid varmt och soligt väder är den bästa betestiden på natten och morgonen.

• Vid varmt och molnigt väder är den bästa betestiden på eftermiddagen och kvällen.

Det är TRYGGT att beta:

• Tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte har varit under fem minusgrader.

• På en molnig dag när det är varmare än 15 plusgrader.

• Uteslutande när gräset har tillräckligt med vatten och näringsämnen.

Av det att bedöma verkar det bästa vara att låta dom gå ute och beta nattetid och morgonen och inte beta (stå inne eller i hage utan gräs) mitt på dagen.

Ett tips är att ha en sån där gräsreducerare på shettisen om du vill att han ska kunna gå på dygnet-runt-bete. Dock bör han bara ha den på sig halva dygnet.

åhh, såna svar gillar jag, hahaha. punkter och klara svar...jag är en punktmänniska:)
jag pratade fakiskt om det med min sambo idag när vi hämtade hem hästarna efter deras tretimmars bete i sommarhagen....att jag funderade på att bara ha dom i sommar hagen sent på kvällen och nattetid. i min vinterhage har jag en utebox som är i anslutning till stallet, så förra sommaren hade vi dom hemma på dagen för alla blinningar och skit....och jösses, har aldrig varit med om att dom stått och häckat i uteboxen så mycket! regn, blåst och snö går dom sällan in där utan står och trycker ute ändå, men sommartid öppnar jag in till stallet så dom får tillgång till den ena av boxarna+uteboxen, blir riktigt svalt och skönt eftersom vi har stall i sten. har aldrig tänkt på det tidigare när man ser alla hästar i stora varma hagar, men värmen verkar dom ha ganska ont av!
i alla fall....det borde ju passa min lille shettis ganska bra då? kände att mitt halvblod inte behöver bli så hemskt fet så han behöver gå dygnet runt,det blir ju ändå 10-12 timmar bete men det kanske är ok för shettisen?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 404
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Kristall10
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
783
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 844
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka