Fångfallbeskrivningar

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi verkar vara ett stort gäng med fångfålar här.
Vill ni dela med er av era fångerfarenheter?

Före: (Anledningen till fånganfallet)
Under: (Händelseförlopp och behandling)
Efter: (Hur har det gått? Återfall? Ev hagvistelse?)
Misstag & Smarta drag: (Tips och icke-tips i eländet)

~ FlipTheFrog *en av oss med fångest*

Sv: Fångfallbeskrivningar

Är på väg till stallet så jag kan svara lite snabbt nu.

Före: Nytt slags bete (från ängsbete till skogsbete de sista två årens anfall) Dessutom har hon Cushing som gör att hon är extra känslig.
Under: Vila och Finadyne. Medicin mot Cushingen. Extra B-vitamin, extra protein (lucernhack), väl avsköljd betfor att blanda mineraler i. 2-3 dl Proviva för magen. Samt nu även E-vitamin.
Efter: Hon hade anfallet i sept/okt förra året och jag började rida lite smått för någon månad sen. Nu har hon dock stått igen pga röta. Hon går i helt gräsfri hage men betar 1/2 till 1 timme per dag. Ska så smånigom ut i hage med minimalt med gräs dygnet runt (igen) och betas under uppsyn någon timme per dag.
Misstag & Smarta drag: Gör en ny invängning vid byte av bete!!!

/Maria

Jag har 2 fånghästar

Före: Frostgräs på den ena men den andra vet jag inte

Under: Vila o medicin på bägge den andra hade dessutom boxvila 6 veckor för hon blev dålig mitt i vintern o frusen mark är inte mjukt underlag.

Efter: Första hade ett återfall på hösten o den andra hade 2 återfall på våren, bägge har dock varit "friska" i ett år nu.
Inget bete som gäller, endast hö av bra kvallitet asmt minimalt med kraftfoder.

Misstag& smarta drag:Inte låta dom äta foder med mkt socker o stärkelse

Före- magert bete, dock litet tillskott av tävlingshästen foder-För mkt protein?
Under-varierande hälta från hov till hov-misstanke om hovböld inga typiska fångsymptom- inte ens vändning var ett problem-ringde Ultuna fick efter några hårda ord komma in då jag trodde det var annat än fång o inte ville betala jour avgift två ggr på en oförsäkrad häst - vid inkommande så visade det sig fångsymptom-röntgen med hovbensänkning o rotation på tre ben och sänkning på ett- smärstillande och kyla o svält på sjukhuset under helgen-skodd mån- hem då- liten boxhage tre veckor-jordhage sen
efter- ingen havre på ett halvår- långsam invänjning på gräs varje år- med stor oro som följd-ohalt dock med sula fram, gick motionsjobb- då o då- slaktades senare pga att denna oro var för jobbig o hästen led av att inte få gå på bete . Han levde dock symptomfri i nästan fyra år. Notan? 8500kr för en oförsäkrad häst över en helg på sjukhus-
Misstag? att låta dem på ultuna sko honom., att inte få ta beslutet att slakta direkt, ville ha ett utlåtande direkt men den enda? vet som kunde kolla röntgenplåtar var på op. Annars hade han gått direkt till slakt då det var så illa som jag befarade och anser att det för mkt lidande. Gör ej om detta nästa ggn

Före: Tror att det var pga. frost i gräset. Han gick på bete länge.

Under: Barfota, kort tå, verkning på Strömsholm, boxvila sen sjukhage, Metacam..

Efter: Går i skogshage bredvid betet nu med lite gräs att plocka med här och var. Efter midsommar ska jag börja beta honom och målet är att han ska kunna beta dagtid på en avbetad/övervuxen hage. Han är perfekt i hullet nu, tränas hårt igen och mår bättre än före fången nästan.

Misstag och smarta drag: Tänk på att aldrig stressa med fodret. Låt invänjning ta TID! Och var kritisk, läs innehållsförteckningar på fodret, lyssna på flera röster och plocka ut det som du tycker låter sunt och bra för din häst.

Före: Shetlandsponny som gick på fri tillgång ensilag och fick kraftfoder

Under: Korta tår. tvärtåade skor, mjuk bädd och stå i djupsnö i hagen samt bantning (hon var inte så himla fet, men fick åt helvete för mycket protein)

Efter: Inget återfall (peppar, peppar), bantades ner och tränas nu ett par gånger i veckan (är ponnytravare). Har haft en bra karriär efter fången och jag räknar henne som helt återställd även fast hon har en liten roation på båda fram. Är försiktig med foderbyten och ännu mer försiktig med foder/bete som innehåller mycket protein.

Misstag och smarta drag: Mitt stora misstag var att överutfodra, mitt smarta drag var att köpa ett specialfoder från England som är speciellt utformat för att "rensa" matsmältningssystemet från "fångförgiftningen". Sen om det är det fodret eller något annat som gjorde att både min och en kompis ponny som fick också fick fång har hålit sig friska det vete gudarna. Jag tackar och tar emot jag...

Jenny

Före : Hon fick fång pga det tidiga kraftiga vårgräset i vinterhagarna.
Behandling : Först Finadyne i blodet när hon hade som mest ont sedan 2 påsar Finadyne i 4 dagar. Därefter bytade vi prep. till Fenylbutazon och går nu på en halv påse butta morgon och kväll och ska så göra i 2 veckor till sedan nerminskning till ½ påse om dagen i 3 veckor.
De sista 3 veckorna ska jag kunna släppa henne på en liten bit av ridbanan som succesivt ökas.
Tjock spånbädd och boxvila fram tills dess gäller. Jag kyler benen ett par g om dagen.
Har kollat henne på klinik för en vecka sedan och där var ingen rotation men en liiiiten sänkning som knappt var synbar h fram.
Efter: Så långt har vi inte kommit men tanken är han hon ska vara dräktig vilket gynnar henne pga foderomsättningen säger de som vet.
Lämmnade henne hoss hingst idag !!! Spännande.
3 veckor efter behandlingens slut om allt går som det ska kan jag börja med korta promenader. Det blir ett lugnt år för henne...
Misstag jag inte gör igen : Ska lyssna mer på mig själv ( o pållan).
Vetrinären trodde inte det var fång vid första besöket och jag svalde det tyvärr.
Vara mer uppmärksam på gallorna och ta det som första tecken på fång. (fodergallor givetvis).
Inte underskatta gräset som kommer tidigt på våren bara för att det är få strån.
Ska så in nya hagar i höst och ska verkligen kolla up vilket gräs som det är minst krut i och undvika rajgräs.
Ge mag preparat vid alla foderbyten och ta det över lång tid.
Jag missade även att man kunde kyla i akuta skedet för att häva ett anfall min stackare stod lindad istället...
Hoppas det blir till någon hjälp för nån....
Mvh Madeleine

Före: 11-årigt halvblod (normalt arbete, ngt i överhullo) gick ute dygnet runt i september på en nedbetad förstaårsvall. Soliga dagar och kalla nätter.

Under: Blev knubbigare och knubbigare. Efter en månad på detta bete märkte jag att hon rörde sig lite långsamt i skritt. Upplevde henne som stel och det blev värre. Åkte in till veterinär efter några dagar som konstaterade fång med lindrig/måttlig hovbensrotation. Metacam, 5v boxvila, sedan ökade jag på med lite hagvistelse i taget.

Efter: Går nu i sandpaddock och äter hö. Har puls och värme till och från och jag har tyckt att hon sett halt ut vid ngt tillfälle men veterinären tycker att hon ser fin ut.. Satte igång henne i skritt e 3 månader, korta travpass e 4 månader. Galopp e 6 månader. Nu vilar hon pga att jag blivt opererad - och det kanske är lika bra? Har varit orolig för att jag satte igång för tidigt - 8-9 månader sägs det att man ska vänta..

Misstag & Smarta drag: Att öht släppa på vallen var misstag nr 1. Att jag inte reagerade när hon gick upp i vikt var misstag nr 2. Att inte koppla den första 'stelheten' till fång var nr 3. Smart drag: 1) Hellre stå inne på mjuk bädd än vara ute i frusen och knagglig hage. 2) Hellre sandpaddock eller möjligen ängs/skogsbete än att de hela tiden pressar i sig den första centimeterna av grässtråna i en nedbetad hage.

FlipTheFrog skrev:
Vi verkar vara ett stort gäng med fångfålar här.
Vill ni dela med er av era fångerfarenheter?

Före: (Anledningen till fånganfallet)
Under: (Händelseförlopp och behandling)
Efter: (Hur har det gått? Återfall? Ev hagvistelse?)
Misstag & Smarta drag: (Tips och icke-tips i eländet)

~ FlipTheFrog *en av oss med fångest*

vad är symptomen till fång då? bara stelhet eller vad=?

Före: Vet ej, endast spekulationer. Troligen en kombination av ämnesintag och en viss predisposition.
Hästen fick första anfallet i mars, andra i augusti och tredje i juni. De första två gångerna var hästen i full träning den tredje var hästen under återhämtning.

Under: 1:a gg svältkur, Finadyne och sandpaddock.
2: gg boxvila 12 veckor, akut till djursjukhus för röntgen, rotation och sänkning i det omfattning att sulan buktade av hovbenets tryck. Komplikationer i form av hovbölder troligen pga heartbarskor.
3:e gg hembehandling (kraftig rotation på alla fyra), specialdiet, röntgen och verkning när hästen var smärtfri och NSAID fri (2 veckor). Satsade allt på att ge en lugn miljö hemma med större rörelsefrihet i stallet samt utsikt över hagen.
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=4146&c=523&userid=709 (verkning, hovväggrecession.)
Efter: Frisk utan spår av förändringar på röntgen efter 12 månader, hagvistelse ca 45-75 minuter. Specialdiet året om (samma giva året om), special hö och extra methionin och E vitamin. Peppar peppar har armada varit frisk i två somrar.

Misstag & Smarta drag: Kommer aldrig mer att köra en akutsjuk häst med sänkning (fick nervblocka båda fram). Ser idag på helheten och inte bara foder/bete som orsak. Jag har en trygghet i att jag känner igen symptomen innan fånget bryter ut och kan agera snabbt, jobbar året om med förebyggande (inte bara under betessäsongen). Jag är övertygad att man lägger "grunden" för fånget under hela året, gräset är bara en triggande faktor.

/N

Vad är methionin och varför ger du det?

Nä jag tycker också det är helt vansinnigt att transportera en fånghäst. Tänk vad ont det måste göra! :( Och måste man absolut köra den så borde en rejäl smärtlindring sättas in först.

/Maria

Finns många symptom. Stelhet kan vara ett. Ibland står dom i typiskt fångställning. Dom vill helst inte röra sig (gällde min ponny) och när dom går så har dom tydligt ont om det är ett rejält anfall. Min ponny brukar dessutom se slö ut i ögonen dvs man ser tydligt att hon har ont. Vid vändningar skjuter dom över massa vikt på bakbenen.

Andra tecken är puls om man känner vid kotan. Värme i hovarna ibland.

Sen finns det andra mer eller mindre tydliga tecken. Man får lära sig sin egen hästs symptom.

/Maria

110 cm knabstrupper, 8 år. Har varit i våran ägo i 5 år och har gått på bete dygnet runt under sommarmånader tidigare. Gick nu dagtid i samma hage som tidigare, inne nattetid. Normalhull och god kondition.
Före: (Anledningen till fånganfallet) Veterinärens teori; att hon fått smak på smörblommor (som är giftigt), jag tror att en bidragande orsak kan ha varit att vi kört henne något mer än vi brukar på grusväg.
Under: (Händelseförlopp och behandling) Skolavslutningsdagen; ohalt när vi tog in från hagen vid lunch, gick orent vid ridning med dottern kompis på gräs, halt då hon gick tillbaka ut. På kvällen kom "hovis" som konstaterade att hon var sulöm på båda fram, ingen värme i hov/kronrand och ingen ökad puls. Jag rådgjorde med Agrias tel.vet. som tyckte jag kunde låta henne vara ute i hagen en halvtimme åt gången under helgen o kontakta vet på måndag. Jag ställde henne i sin box och gav Finadyn. Lördag eftermiddag fick hon värme och ökad puls i hovarna. Under söndagen sjönk sulan på båda fram... :cry:
Måndag tog jag ut veterinären som ordinerade Finadyne och boxvila (så långt hade jag gjort rätt...) MEN påpekade att hennes prognos hade varit mycket bättre om hon fått veterinärvård redan på fredagskvällen.... :o
Efter: (Hur har det gått? Återfall? Ev hagvistelse?) För tillfället står hon på boxvila med Finadyne. Om hon sätter i hoven på normalt sätt på måndag ska hon få komma ut i liten rasthage utan gräs på jättemjukt underlag (för att kunna avlasta hovarna).
Misstag & Smarta drag: (Tips och icke-tips i eländet) Jag önskar att jag tagit ut veterinären tidigare!!!

~ FlipTheFrog *en av oss med fångest*[/QUOTE]

Methionin är en korsning mellan den svenska aminosyran metionin och den engelska methionine... f'låt.:o

Iom att min hästs grästillgång är begränsad så ökar risken att han inte kan kompensera för de misstag som matte gör i foderstatet och därför ger jag ett överskott på metionin (svavel aminosyra). IOM att jag grundar hela foderstatet på lusern (baljväxt) så kan det finnas ett överskott på lysin (kväveaminosyra). Metionin är en viktig byggsten för horn och används flitigt i många tillskottsfoder eftersom det är en essentiell aminosyra.
Rent praktiskt så kan en begränsad tillgång på den ena aminosyran göra så att hästen inte kan tillgodogöra de övriga aminosyrorna, trots att man fodrar med en relativt hög kvot så kan hästen se ut att ha proteinbrist.

Har ej nån fånghäst, men känner till en:

Före: Har haft fång ett bra tag, osäker på hur lång tid

Under: Flyttar hästen, hästen snubblar och söker sig till gräset

Efter: Får gå på näringsfattigt hö hela vintern, går på gräs nu

Senast ändrad:

Tips: Ring vet. vid minsta gissning! Det blir lätt en stor sjukdom, hor stor får man se, men...

Ah ok. Så om han har en relativt normal foderstat utan massa lucern så borde man klara sig ändå? Min pålla får huvudsakligen hö och sen som lite extra proteintillskott så får hon 0,5 kg lucern. Plus att hon betar ca 30 min-1 h per dag.

/Maria

Har två hästar som haft fång, ponnier båda. Blivit rek. boxvila, fått buta och smärtstillande. Boxvila dock bara under en dag eller två - sedan ut i paddock eller kraftigt nedbetad skogshage, fodrat med halm och hö, självklart inget kraftfoder. Blev dålig i magen av butan, fixades dock mha filmjölk. Har gått väldigt bra alla tre gångerna och har också kunnat sätta igång dom efter någon månad beroende på hur mycket de ömmat. Ingen av dem har haft fång de senaste fem åren, får hö av bra kvalite men kraftfoder med lägre proteinhalt. Om somrarna går de först i en skogshage med lite gräs, efter midsommar ca börjar jag vänja dom vid gräs i redan nedbetade hagar. I mitten av juli går dom med de andra hästarna i hagar med lite mer gräs. Att fånganfallen varit lindriga beror nog på att jag sett ganska många fånghästar redan och kunnat uppmärksamma symtomen i tid. Är nog svårt att se om man inte sett en fånghäst förut. Efteråt har jag varit och röntgat för att se att hovbenet inte roterat.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
En liten vidarespinning?
Ni som haft fång (har en tjockis-halvblod-nu o är paniskt rädd för det..inga symptom ännu..peppar peppar)...har ni märkt någon skillnad jämfört med vilket hö/ensilage ni ger?
Typ om man givit kraftigt hö (höga protein/energivärden) el. ensilage och sedan gått på gräs vår/sommar jämfört med hö med lägre värden och sen gått över på gräs...kan det vara en större chock att gå från "näringsfattigare" hö till gräs än från "kraftigt" hö till gräs?
Har alltid haft kraftigt hö och gått till gräs (efter tillvänjning förstås) utan problem men har blivit rek av vet att byta till ett mer näringsfattigt hö för att hålla volymen på magen nere :smirk: (vill ge mycket hö, minst 1,2 kg torrsubs/100 kg) men av lägre värden då)
Men är orolig nu om jag byter till ett sånt hö och får fångrisk under nästa vår för att omställning i näring blir för stort. Nån ide?
(Ger nästan ingen havre bara min)...
Lyssnar mycket på mig själv och tycker det borde vara en ökad risk?
Nån som har nån tanke här?

Jag tror på tvärtom.
att man bygger upp med för kraftigt silage under vintern/ våren.

Gav mer under kalla perioder förra vintern o då måste de först signalerna ha kommit, som vi inte lyckades tolka rätt.

Har bara gett bra hö i vinter- inget återfall.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 628
Senast: Otherside
·
IT & mobiler Jag skulle vilja ha en armbandsklocka med timerfunktion. Typ som de klassiska digitala klockorna men gärna aningens snyggare😆 Har... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 284
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 314
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka