Klocka med timerfunktion?

I min ungdom har jag arbetat med travhästar och då använder man sig mycket av tidtagarur. Jag har provat alla möjliga och omöjliga varianter och det har alltid slutat med att jag kommit fram till att ett vanligt hederligt tidtagarur som man håller i handen vid ridning/körning är det som funkar bäst. Att hålla på och trycka på en liten knapp på en klocka är rätt bökigt. Ett smidigt tidtagarur som ligger rätt i handen är guld värt vid tidtagning bakom/på hästryggen.
Som du håller samtidigt som du håller i tygeln?
 
Som du håller samtidigt som du håller i tygeln?
Ja den ligger i handen. Utanför tygeln. Använder tummen för start och stopp. Är bra om det finns ett snöre på klockan så man kan hänga den på handleden så man inte tappar klockan på marken om man släpper klockan. Klockan får ju inte vara för stor men inte heller för liten. Den ska ligga kvar i handen utan att man måste krama om handen över den.
 
Ja den ligger i handen. Utanför tygeln. Använder tummen för start och stopp. Är bra om det finns ett snöre på klockan så man kan hänga den på handleden så man inte tappar klockan på marken om man släpper klockan. Klockan får ju inte vara för stor men inte heller för liten. Den ska ligga kvar i handen utan att man måste krama om handen över den.
Jag kanske är trög men ser inte riktigt framför mig hur jag ska kunna hålla ett stoppur i handen samtidigt som jag rider dressyr utan att det påverkar kontakten? Är det någon miniversion av stoppur?
 
Jag kanske är trög men ser inte riktigt framför mig hur jag ska kunna hålla ett stoppur i handen samtidigt som jag rider dressyr utan att det påverkar kontakten? Är det någon miniversion av stoppur?
Det som man inte kan göra är att hålla stoppuret i handen och korta tygeln samtidigt. Det är därför man har ett snöre på klockan som sitter fast på handleden. När man kortar tygeln så släpper du uret för att sedan fånga upp det igen när du har rätt längd på tygeln. Till exempel från skritt på lång tygel till skritt på kort tygel (sen går det att korta tygeln med uret i handen men det kräver viss teknik och funkar kanske inte direkt från början). Det finns lite olika storlekar och utseende på stoppuren, vad man trivs med är individuellt.
Om du ska trycka på en knapp på en klocka på handleden så lär det också påverka kontakten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp