Sv: Fångfallbeskrivningar
Före: Vet ej, endast spekulationer. Troligen en kombination av ämnesintag och en viss predisposition.
Hästen fick första anfallet i mars, andra i augusti och tredje i juni. De första två gångerna var hästen i full träning den tredje var hästen under återhämtning.
Under: 1:a gg svältkur, Finadyne och sandpaddock.
2: gg boxvila 12 veckor, akut till djursjukhus för röntgen, rotation och sänkning i det omfattning att sulan buktade av hovbenets tryck. Komplikationer i form av hovbölder troligen pga heartbarskor.
3:e gg hembehandling (kraftig rotation på alla fyra), specialdiet, röntgen och verkning när hästen var smärtfri och NSAID fri (2 veckor). Satsade allt på att ge en lugn miljö hemma med större rörelsefrihet i stallet samt utsikt över hagen.
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=4146&c=523&userid=709 (verkning, hovväggrecession.)
Efter: Frisk utan spår av förändringar på röntgen efter 12 månader, hagvistelse ca 45-75 minuter. Specialdiet året om (samma giva året om), special hö och extra methionin och E vitamin. Peppar peppar har armada varit frisk i två somrar.
Misstag & Smarta drag: Kommer aldrig mer att köra en akutsjuk häst med sänkning (fick nervblocka båda fram). Ser idag på helheten och inte bara foder/bete som orsak. Jag har en trygghet i att jag känner igen symptomen innan fånget bryter ut och kan agera snabbt, jobbar året om med förebyggande (inte bara under betessäsongen). Jag är övertygad att man lägger "grunden" för fånget under hela året, gräset är bara en triggande faktor.
/N