Sv: Fångfunderingar!
Nu har det gått bra, peppar peppar. Har gjort såhär:
Förra våren/sommaren gick hon i skogshage som hade blandat bete (löv, gräs osv). Stödfodrades lite vill jag minnas (var inte så inblandad i det där just då, hade på fullservice långt från mig och jobbade en del).
Övergången sommar-höst flyttade hon, stod i stoooor gräshage med högt gräs så det var inte sådär superkraftigt även om det var mycket gräs. Hade munkorg i försök några dagar men hon hittade inte riktigt tekniken och man såg hur förbannad hon blev på allt så jag gav upp och lät henne gå utan, stödfodrade dock med hö för att blanda lite.
Nu i vinter har hon fodrats i potioner fram tills all snö och kyla kom, efter det gått på fri tillgång. Än så länge funkat bra.
Blir tillbaka i skogshagen hon gick i förra sommaren nu i skiftet maj-juni.
Den här hästen är 22 år gammal och anledningen till att jag över huvudtaget har agerat såhär och chansat är att det inte kändes rätt mot en "gamling" att gå i minihage/tråkhage ensam då hon lika gärna kan falla ihop av att kroppen blir gammal en månad senare så att säga. Skogshage är dock det som gäller tillsammans med de andra lättfödda i stallet när det är som mest kritiskt under våren/sommaren. Sen får man ju hålla ett öga på hullet såklart.