Bukefalos 28 år!

fånghäst-höanalys

Vår_Vinter

Trådstartare
Hej!

Jag behöver lite hjälp.

Min häst har fått fång. Försöker hitta ett hö med så låga värden som möjligt vilket inte är helt lätt.
De flesta som säljer hö här gör inte analys. Nu har jag hittat en, men tyvärr så har dom inte tagit analys på sockret.

Så jag har två val, antingen köpa hö med analys dock utan socker eller använda det jag har som inte är analyserat.

Har fått en analys, så här ser den ut. Jag är jätte dålig på detta så lite hjälp hade behövts.
Är det något för en fång häst? Tror det är de enda dom har som har lågt innehåll.

Mvh Emelie

http://www.ladda-upp.se/bilder/wqlszgxwyzfdnb/
 
Kan du inte analysera det hö du redan har? Att köpa nytt hö utan sockeranalys är bortkastat, det kan om du har otur ha dubbelt så mycket socker som det höet du har.

Du kan blötlägga höet för att laka ur socker. Oftast säger man att man kan sänka sockerhalten med 30%, jag har lyckats sänka med 50% med min egna lakningsmetod. Den är som följer:
1. 1 timme i hett vatten
2. Byt till kallt vatten, låt stå minst 2-3 timmar. Kan stå över natten förutom mitt på sommaren
3. Häll av och skölj höet, servera

Viktigt att använda mycket vatten, du behöver en stor balja. Exakt hur mycket socker man kan få bort beror på vilka växter som finns i höet och hur grovt det är.
 
Kan du inte analysera det hö du redan har? Att köpa nytt hö utan sockeranalys är bortkastat, det kan om du har otur ha dubbelt så mycket socker som det höet du har.

Du kan blötlägga höet för att laka ur socker. Oftast säger man att man kan sänka sockerhalten med 30%, jag har lyckats sänka med 50% med min egna lakningsmetod. Den är som följer:
1. 1 timme i hett vatten
2. Byt till kallt vatten, låt stå minst 2-3 timmar. Kan stå över natten förutom mitt på sommaren
3. Häll av och skölj höet, servera

Viktigt att använda mycket vatten, du behöver en stor balja. Exakt hur mycket socker man kan få bort beror på vilka växter som finns i höet och hur grovt det är.

Jag har ingen större mängd hö hemma. Utan jag har en öppnad storbal av torr hö som varit inplastad, vi har även en till sån vi kan hämta. Det är hö från 2014.
Eller så har jag löspressat hö från 2014, men ingen större mängd hemma (kanske runt 60 kg)...

Frågan är om jag tar analys på det i storbal kan jag då bara ta ett prov av den som vi har öppnat och hoppas det är liknande värde på den andra som är tagen från samma vall?

Vi står på lösdrift med bara kallstall o inget rinnande vatten i stallet. Så att blötlägga höet är inte helt lätt. O vad jag läst mig till så måste det ligga i 12 tim o det blir bara en liten skillnad på det.
 
Jag har ingen större mängd hö hemma. Utan jag har en öppnad storbal av torr hö som varit inplastad, vi har även en till sån vi kan hämta. Det är hö från 2014.
Eller så har jag löspressat hö från 2014, men ingen större mängd hemma (kanske runt 60 kg)...

Frågan är om jag tar analys på det i storbal kan jag då bara ta ett prov av den som vi har öppnat och hoppas det är liknande värde på den andra som är tagen från samma vall?

Vi står på lösdrift med bara kallstall o inget rinnande vatten i stallet. Så att blötlägga höet är inte helt lätt. O vad jag läst mig till så måste det ligga i 12 tim o det blir bara en liten skillnad på det.

Hur får hästarna vatten om ni inte har rinnande? Nånstans borde ju vatten finnas? Hämta i nåt hus eller så?
 
Hur får hästarna vatten om ni inte har rinnande? Nånstans borde ju vatten finnas? Hämta i nåt hus eller så?

Vi har thermobar ute med påfyllning.
Just nu dunkar jag vatten hemifrån till hästen på box.

Men den mängden vatten som krävs för att blötlägga effektivt, minst 17 L per kg enligt sidor kan jag inte ordna fram.
 
Ofta sparar laboratorierna höet man skickar in. Så ett alternativ kan ju vara att ta kontakt med hjortens lab och se om du kan göra en tilläggsanalys på socker /wsc på det analyserade höet. Om du betalar det själv borde ju inte säljaren ha något emot det.
 
Hej!

Jag behöver lite hjälp.

Min häst har fått fång. Försöker hitta ett hö med så låga värden som möjligt vilket inte är helt lätt.
De flesta som säljer hö här gör inte analys. Nu har jag hittat en, men tyvärr så har dom inte tagit analys på sockret.

Så jag har två val, antingen köpa hö med analys dock utan socker eller använda det jag har som inte är analyserat.

Har fått en analys, så här ser den ut. Jag är jätte dålig på detta så lite hjälp hade behövts.
Är det något för en fång häst? Tror det är de enda dom har som har lågt innehåll.

Mvh Emelie

http://www.ladda-upp.se/bilder/wqlszgxwyzfdnb/


Jag undrar om du tycker att din häst är ok på höet ni har? Blir hästen inte varm om hovarna eller visar annat som kan vara täcken på fång, det är lite olika på individ från indivd har jag märkt. Är det ok är det bara att fortsätta med höet ni har. Men var försiktig när det mycket goda gröna stråna kommer upp ute.

Mvh
Pudlan
 
Med tanke på att studier visar att det är som lotto att laka ut socker, samt att du lakar ur näringsvärde med skulle jag inte använda det annat än i nödfall.
 
Med tanke på att studier visar att det är som lotto att laka ut socker, samt att du lakar ur näringsvärde med skulle jag inte använda det annat än i nödfall.

Vilka studier visar det?

Jag har som sagt gjort min egna lilla studie där jag blötlagt på olika sätt, torkat och skickat in för ny analys. Skillnaden i andra näringsämnen än socker var faktisk försumbar. MJ blir såklart lägre.

Om hö med lågt sockerinnehåll ej finns att tillgå så är det en bra metod. Men man måste göra det rätt, och då krävs mycket vatten. Flera hundra liter varje dag.
 
Vilka studier visar det?

Jag har som sagt gjort min egna lilla studie där jag blötlagt på olika sätt, torkat och skickat in för ny analys. Skillnaden i andra näringsämnen än socker var faktisk försumbar. MJ blir såklart lägre.

Om hö med lågt sockerinnehåll ej finns att tillgå så är det en bra metod. Men man måste göra det rätt, och då krävs mycket vatten. Flera hundra liter varje dag.

Ingen säker metod, finns info och referensen här: http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-kan-man-laka-ur-socker.htm
 
Vilka studier visar det?

Jag har som sagt gjort min egna lilla studie där jag blötlagt på olika sätt, torkat och skickat in för ny analys. Skillnaden i andra näringsämnen än socker var faktisk försumbar. MJ blir såklart lägre.

Om hö med lågt sockerinnehåll ej finns att tillgå så är det en bra metod. Men man måste göra det rätt, och då krävs mycket vatten. Flera hundra liter varje dag.

Flera stycken, både äldre och nyare. Jag tjatade om det redan för 5 år sedan, när alla gick på en studie och tyckte ca 30% lakas ur. Redan DEN studien visade att vissa partier lakades inte ur alls, och vissa partier ÖKADE sockerhalten av urlakning.

Pemi har länkat också till mer ny information.

Så, laka ur som nödåtgärd absolut, men jag skulle aldrig förlita mig på det som standard.
 
Orsaken till fången tror inte
Jag undrar om du tycker att din häst är ok på höet ni har? Blir hästen inte varm om hovarna eller visar annat som kan vara täcken på fång, det är lite olika på individ från indivd har jag märkt. Är det ok är det bara att fortsätta med höet ni har. Men var försiktig när det mycket goda gröna stråna kommer upp ute.

Mvh
Pudlan

Han är inte super varm i hovarna, känner ingen jätte puls som i början. Nu har han inte ätit någon större mängd av det, 1 kg enligt rek. från vet. Har nu ökat till 3 kg och mer får han inte, resten halm.
 
Jag har hittat 2 olika sorters hö nu från grannbyn.
Har fått analyserna på den.

Den ena säger Per kg/foder
Ts 82.7
8.8 MJ
Smältbart protein 57g
Råprotein 88 g

Det smarta som hon har säger hon att det inte är "lika gott" men innehåller lägre energi men högre protein.
Så räknat jag på en foderstat så blir det för högt protein. :/

Ts 82.5
MJ 7.4
Smältbart 78g
Råprotein 111g.

Det är okej att jag kommer o hämtar för att göra en socker analys. Men vilket foder är bäst i övrigt?
 
Jag har hittat 2 olika sorters hö nu från grannbyn.
Har fått analyserna på den.

Den ena säger Per kg/foder
Ts 82.7
8.8 MJ
Smältbart protein 57g
Råprotein 88 g

Det smarta som hon har säger hon att det inte är "lika gott" men innehåller lägre energi men högre protein.
Så räknat jag på en foderstat så blir det för högt protein. :/

Ts 82.5
MJ 7.4
Smältbart 78g
Råprotein 111g.

Det är okej att jag kommer o hämtar för att göra en socker analys. Men vilket foder är bäst i övrigt?

Var inte rädd för högt protein. Tvärtom är det bra, ett sådant hö kan du dryga ut med halm
 
Okej så då är det bättre att köpa det med låg energi och högt protein?

Han får halm oxå.

Japp. Rent på värdena är det bättre. Dels för att det är lägre MJ, och då för det är högre protein. sen kan hygienisk kvalitet, socker, ingående grässorter osv ändå göra det andra bättre. Men av siffrorna så det andra
 
Japp. Rent på värdena är det bättre. Dels för att det är lägre MJ, och då för det är högre protein. sen kan hygienisk kvalitet, socker, ingående grässorter osv ändå göra det andra bättre. Men av siffrorna så det andra

Okej. Tack för svar. Ska kolla på båda och se vilket som ser bäst ut i övrigt :)
 
Flera stycken, både äldre och nyare. Jag tjatade om det redan för 5 år sedan, när alla gick på en studie och tyckte ca 30% lakas ur. Redan DEN studien visade att vissa partier lakades inte ur alls, och vissa partier ÖKADE sockerhalten av urlakning.

Pemi har länkat också till mer ny information.

Så, laka ur som nödåtgärd absolut, men jag skulle aldrig förlita mig på det som standard.

Jag känner till flera som har lakat ur och sen analyserat och det har fungerat enligt plan sas. Vad var det för konstigt hö som fick MER socker och hur i hela friden gick det till?? :confused:

Klart att det är bäst att köpa ett hö med lägre sockerinnehåll, det är fruktansvärt mycket jobb med att laka ur socker. Tror ingen är så dum att de väljer det som standardmetod. ;) Det är en nödlösning tills man kan få tag på bättre hö. Men beroende på vilket distrikt man bor i är det inte alltid så lätt. Här får man vara glad för att få hö med bra hygienisk kvalitet, det finns inte hundra olika analysvärden att välja på. Ytterst få bönder analyserar socker. Jag litar oavsett inte på andra analyser än de jag själv utfört, särskilt sockeranalys är helt beroende av att man gör ett bra urval.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 422
Senast: Glimris
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 312
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp