Högt eller lågt proteinvärde till fånghäst?

Skolli

Trådstartare
Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om man lyckas få tag på hö över huvud taget så man blir nog tvungen att tumma på önskemålen om vad höet skall ha för värden. Sockret i höet tycks ju ligga jättehögt. Men hur tänker men med smältbara proteinvärdet? Har möjlighet att köpa ett hö med onödigt lågt proteinvärde och ett hö med alldeles för högt proteinvärde (högt socker i båda). Skall man försöka kompensera höet med lågt protein med lucern eller vågar man ge hö med jätte högt proteinvärde åt lättfödda hästar? (plastade balar, blir tvungen att öppna en bal i gången så det går inte att kombinera o ge av båda balarna samtidigt för att få ett idealvärde och får heller inte tag i halm för att dryga ut höet med mycket protein).
 
Jag hade hellre köpt det med jättehögt protein. Protein från vallfoder är inte farligt.

Det är oftast billigare att fodra upp energi än att fodra upp protein. Samt det kommer alltid vara lättare att "byta bort" en riktigt bra bal mot något mer proteinfattigt hö än tvärtom.
 
Protein från grovfoder behöver man aldrig vara rädd för oavsett om hästen har haft fång eller inte. Protein från grovfoder ger ingen ökad risk för fång. Kombinationen högt protein och högt socker ger inte högre risk än högt socker och lågt protein. Det är sockret som är farligt och är det över 10% så måste du laka ur det innan det ges.
När det gäller fånghäst och överhuvudtaget lättfödda hästar är högt i protein och lågt i energi och sockerhalt under 10% alltid önskvärt.
 
Tack för era kloka svar! o visst om man tänker efter så låter det ju nog klokare att ge "mindre" av ett proteinrikt hö än att bli tvungen att ge "mer" av ett proteinfattigt.
 
Så skönt att höra !! Mitt hö har 78 smb.råprotein, 8,7 mj och 12,7 socker. (kg)Fattar inte hur det kunde bli så högt, men var ju tvungen att ta det tidigt då det höll på att torka ner. Å andra sidan behöver jag inte ge så mycket men trist då hästarna äter upp det på ett nafs. Har jättefin vetehalm men så grov att de bara plockar ut det fina :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 908
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: lomuxx
·
Hästvård Har under några veckor nu varit tvungen att fodra med vad visat sig en extremt proteinrik andra skörd, vilket har fått till följd att...
2
Svar
29
· Visningar
9 756
Senast: inbetween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp