Fånghäst med eller utan skor?

Zetronis

Trådstartare
(Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått anfall igen (händer oftast den här tiden på året för denna häst, alltså när marken tinar efter vintern)
Nu kom hovis och skodde min häst idag och skulle även sko hennes men då hon är behandlad med både metacam och butta en tid så ville inte ägaren ha nya skor eller verka alls, utan bara plocka av de gamla, hovis gjorde som han blev tillsagd och plockade av skorna så nu stapplar stackaren runt utan skor men med långa tår (9v intervall sen senast sko/verkning)
Jag har inga egna erfarenheter att luta mig mot utan bara vad jag snappat upp i förbigående från folk som diskuterat fång i min närhet. Dock har jag fått för mig att man ska hålla tån kort och försöka avbelasta sulan (alltså gärna behålla skorna på)
Ägaren till pållen ville undvika att mecka med hovarna/slå i söm eftersom hästen är öm med dubbelslag och stelhet och tänkte då att utan skor skulle vara bäst.
Finns det någon här som här insatt och kan dela med sig av lite erfarenhet? Jag blev rådfrågad av ägaren och kände bara att jag inte alls var rätt person att fråga och då hade hovis redan lämnat stallet och hästen var utan skor.
Finns det några generella hovråd en kan luta sig mot?
 
Beror lite på, haft en fånghäst hon är borta nu pga av andra omständigheter. Hennes hovar rörde vi aldrig i de akutskedet, men när hon hade slutat med medicinering ( fång två gånger på 12 år ) så verkades hon och skor sattes dit tillsammans med sulor, för de var vad som fungerade för henne. Alla fånghästar är olika och reagerar olika. Men har den upprepade fånganfall ungefär samma tid på året så är de nog dags att börja fundera på vad som orsakar de.
 
Beror lite på, haft en fånghäst hon är borta nu pga av andra omständigheter. Hennes hovar rörde vi aldrig i de akutskedet, men när hon hade slutat med medicinering ( fång två gånger på 12 år ) så verkades hon och skor sattes dit tillsammans med sulor, för de var vad som fungerade för henne. Alla fånghästar är olika och reagerar olika. Men har den upprepade fånganfall ungefär samma tid på året så är de nog dags att börja fundera på vad som orsakar de.

Ja hon ska testas för ppid nu i veckan, så hästen är under utredning. Jag hade tänkt att man kanske skulle vänta med att plocka av skorna eftersom det ju blir en förändring för hästens hovar men det är ju inte min häst och jag blev rådfrågad först efter att skorna plockats av så fanns ju inte mycket att göra annat än att hålla tummarna att det går bra.

Det började med (sand)kolik, vet inte hur det varit under tidigare fånganfall för hästen har varit ok sedan jag flyttade in för ett år sedan så fick höra i veckan att det var en ”fånghäst” sedan tidigare. Det är 5 pållar i stallet och de går i en och samma hage från när det börjar mörkna runt kl 18 på höst/vinter tills det börjar bli lite grönare och torrare i de andra hagarna på våren.
Fin kuperad hage med lite skogsinslag men fruktansvärt upptrampat och den mockas ej övh. Nu börjar jag känna att det kanske inte är helt optimalt ens för min egen häst som saknar fånghistorik. Kan de få fång av dåligt skötta hagar? Tänkte eftersom den hästen som fått fång tidigare bott i samma stall i 8+ år och ofta får anfall när hagen tinat igen runt denna tiden, eller är jag bara onödigt harig?
 
När det gäller hästar mitt i ett fånganfall måste man avgöra från gång till gång vad som är bäst att göra.
Ibland (inte sällan!) har de för ont för att man ska kunna sko dem, både för att man spikar i fötterna och för att de tvingas stå en längre stund på en ömmande hov medan hovslagaren jobbar med den upplyfta.
Jag personligen skulle inte sko en häst med aktiv fång, just pga smärtan.
I det fall du nämner så kanske det hade varit bättre att kapa av tårna ordentligt när skorna togs av. Hästen ska väl ändå helst stå på box medan den har som mest ont och då behöver den inga skor och blir dem ömfotad av att plötsligt vara barfota (vilket känns ganska osannolikt om den bara står i boxen), så får kanske den smärtan räknas in i den övriga fångsmärtan.
 
Har ar det vanligt att skara ut och med silvertape (manga lager) tapa fast en ganska tjock "skiva" av frigolit under alla hovar pa en akut fang hast.
 
Beror på hur smärtan ser ut.
Att få av skona är bra om hästen klarar att stå på 3 ben för verkning är det oxå bra men har hästen riktigt ont kan det vara för mycket belastning för tillfället.
Att slå på skor finns det ingen anledning för, hästen ska ju så på box 24h/dygn = inte sätta en hov utanför boxen ens för mockning och boxen ska ha ett riktigt tjockt lagar av mjukt strö.

När min gamla häst fick fång satte hon inte en hov utanför boxen på 3 månader förutom när veterinär ville det.
 
En häst med pågående anfall ska helst inte göras något med men ska verkas med kort tå så snart det går. Dvs. så snart hästen klarar av att lyfta hovarna utan smärta. Skor behöver hen inte ha sålänge hen står inne. Det är en onödig påfrestning att sko då.
Du skriver att hästen stapplar runt nu, står inte hästen inne? Isåfall är det prio ett just nu. In i box på djupt underlag (helst kutterspån) så att hästen kan avlasta tån. Hästen ska bara tas ut ur boxen vid veterinärbesök. Det här är jätteviktigt då en häst som får röra sig riskerar att bli än sämre/få större skador i hovarna. Det är också viktigt att genast börja kyla vid fånganfall. Då hästen ska stå i box är kylbandage lämpligt. Man kyler från knät och ner, tjugo minuter i taget minst fyra gånger/dygn. Kylan både smärtlindrar och kan förhindra att skador uppstår i hoven.
För långa skonings/verkningsperioder där hästen hinner få för lång tå kan i sig göra att lamellranden bryts sönder även på en häst som aldrig har haft fång så det får aldrig ske med en häst som tidigare har haft fång. Där måste tån alltid hållas kort för att undvika att långa tår triggar igång nya anfall.

En häst som behöver skor ska såklart få skor innan hen går ut igen och kan även behöva sula (flytsulor eller sula med silikon under) för att ytterligare avlasta men det är som sagt inget man behöver/ska greja med sålänge det är i det akuta stadiet.
 
Tack för alla era vettiga, kunniga svar jag är som sagt inte erfaren inom detta! Hästen går ute som vanligt, men har enligt stallägaren blivit sämre sedan fenylbutazonen byttes till metacam och nu ska alltså fler tester tas bla för cushings. Fick även höra att det var stallägaren (alltså inte hästägaren) som för en tid sedan bytt hö från det magra fånghöet till en tyngre sort för att hon tyckte fånghästen magrat av, vilket jag fick stora skälvan av. Den här hästen har alltså stått i detta stall i över 8 år och haft sina fånganfall här, så nu känner jag personligen att jag ska ta och se över möjligheten att flytta det här vill jag varken vara med om, stödja eller bevittna.
 
Tack för alla era vettiga, kunniga svar jag är som sagt inte erfaren inom detta! Hästen går ute som vanligt, men har enligt stallägaren blivit sämre sedan fenylbutazonen byttes till metacam och nu ska alltså fler tester tas bla för cushings. Fick även höra att det var stallägaren (alltså inte hästägaren) som för en tid sedan bytt hö från det magra fånghöet till en tyngre sort för att hon tyckte fånghästen magrat av, vilket jag fick stora skälvan av. Den här hästen har alltså stått i detta stall i över 8 år och haft sina fånganfall här, så nu känner jag personligen att jag ska ta och se över möjligheten att flytta det här vill jag varken vara med om, stödja eller bevittna.
Om du kan, förklara för hästägaren vikten av att hästen står inne på box med mycket strö. Att släppa ut en häst med pågående fånganfall som dessutom står på smärtlindring är samma sak som att be om att hästen inte ska överleva fånganfallet. Hårt men sant. Skadorna i hovarna kan bli så illa att hästen aldrig återhämtar sig.
Jag förstår dig. Så fruktansvärt att behöva bevittna sådant. Det är en sak att inte ha kunskap om allt, ingen kan allt, men när något drabbar ens djur och dessutom igen och igen är det ens skyldighet att läsa på och göra det bästa möjliga för dem och i det här fallet gör de precis tvärtemot.
 
Om du kan, förklara för hästägaren vikten av att hästen står inne på box med mycket strö. Att släppa ut en häst med pågående fånganfall som dessutom står på smärtlindring är samma sak som att be om att hästen inte ska överleva fånganfallet. Hårt men sant. Skadorna i hovarna kan bli så illa att hästen aldrig återhämtar sig.
Jag förstår dig. Så fruktansvärt att behöva bevittna sådant. Det är en sak att inte ha kunskap om allt, ingen kan allt, men när något drabbar ens djur och dessutom igen och igen är det ens skyldighet att läsa på och göra det bästa möjliga för dem och i det här fallet gör de precis tvärtemot.

Ja jag försökte ju sist att lite försiktigt höra mig för om det nu skulle vara så att hästen fick stå i sjukhage iaf (eftersom jag oroade mig för att hagen var i sådant räligt skick för en häst som inte är kry) men då verkade det största bekymret vara att hästen skulle bli nedstämd och påverkad mentalt av att vara ifrån flocken, så jag antar att resonemanget är likadant gällande boxvilan. Kan ju vara så att hästen rör sig mindre i hagen om den är nervös av sig på egen hand.
Men börjar bli lite fundersam på upplägget veterinären är en äldre gubbe som verkar väldigt erfaren men nu när jag läst era kommentarer så känns han ju mer nonchalant av sig. Ägaren är vanligtvis om sig och kring sig av oro för hästen, stannar vid möte med trafik, täcker hästen så snart temperaturen sjunkit minsta grad osv. Men här känns det som att hon släppt allt och lämnat över ansvaret till stallägaren som ju bevisligen hanterar det hela väldigt godtyckligt.
Är verkligen illa till mods av allt detta,
 
Ja jag försökte ju sist att lite försiktigt höra mig för om det nu skulle vara så att hästen fick stå i sjukhage iaf (eftersom jag oroade mig för att hagen var i sådant räligt skick för en häst som inte är kry) men då verkade det största bekymret vara att hästen skulle bli nedstämd och påverkad mentalt av att vara ifrån flocken, så jag antar att resonemanget är likadant gällande boxvilan. Kan ju vara så att hästen rör sig mindre i hagen om den är nervös av sig på egen hand.
Men börjar bli lite fundersam på upplägget veterinären är en äldre gubbe som verkar väldigt erfaren men nu när jag läst era kommentarer så känns han ju mer nonchalant av sig. Ägaren är vanligtvis om sig och kring sig av oro för hästen, stannar vid möte med trafik, täcker hästen så snart temperaturen sjunkit minsta grad osv. Men här känns det som att hon släppt allt och lämnat över ansvaret till stallägaren som ju bevisligen hanterar det hela väldigt godtyckligt.
Är verkligen illa till mods av allt detta,
Risken med vissa äldre veterinärer är att de inte är uppdaterade på de nya rönen kring fång. De kör på den gamla, då man trodde att det var protein som var farligt för fånghästar och boxvila ordinerade man inte heller...
 
Risken med vissa äldre veterinärer är att de inte är uppdaterade på de nya rönen kring fång. De kör på den gamla, då man trodde att det var protein som var farligt för fånghästar och boxvila ordinerade man inte heller...
Jag har en pensionerad distriktsveterinär som är jätteduktig och ”up to date” och tidigare hade jag en pensionerad hästveterinär jättebra. De två är bra men du måste veta vilka som är bra oavsett ålder. Usch jag har en makalös berättelse men den tar jag inte just nu.

Just med fång har det hänt väldigt mycket ny utveckling.

I princip är det väl så att alla hästar mår bäst ute med sina kompisar men ta det lite lugnt nu @Zetronis . Ingen av oss har sett hästen. Ibland kan det finnas en plan som inte är eller känns optimal i varje ögonblick. Om ägaren brukar sköta hästen optimalt, lita på att hon gör det nu också. Ta det lugnt och prata med ägaren och stallägaren, lugnt och fint. Just fång är så krångligt med magen och foder och rörelse men ändå inte rörelse och det är ett långt tillfriskningsförlopp. Hästen rör sig i hagen så mycket den orkar.
 
Ja jag försökte ju sist att lite försiktigt höra mig för om det nu skulle vara så att hästen fick stå i sjukhage iaf (eftersom jag oroade mig för att hagen var i sådant räligt skick för en häst som inte är kry) men då verkade det största bekymret vara att hästen skulle bli nedstämd och påverkad mentalt av att vara ifrån flocken, så jag antar att resonemanget är likadant gällande boxvilan. Kan ju vara så att hästen rör sig mindre i hagen om den är nervös av sig på egen hand.
Men börjar bli lite fundersam på upplägget veterinären är en äldre gubbe som verkar väldigt erfaren men nu när jag läst era kommentarer så känns han ju mer nonchalant av sig. Ägaren är vanligtvis om sig och kring sig av oro för hästen, stannar vid möte med trafik, täcker hästen så snart temperaturen sjunkit minsta grad osv. Men här känns det som att hon släppt allt och lämnat över ansvaret till stallägaren som ju bevisligen hanterar det hela väldigt godtyckligt.
Är verkligen illa till mods av allt detta,
Ja en häst som har ett pågående fånganfall behöver ofta sällskap inne. Stress hos häst som har fång förvärrar och/eller förlänger ofta anfallet eftersom stress ökar kortisolet i kroppen och hög mängd kortisol kan i sig ge fång. Även en häst som vanligtvis kan vara ensam kan behöva sällskap vid boxvila eftersom de instinktivt vet att de är så utsatta när de har ont och en kompis kan lugna enormt mycket då. Visst kan det ibland vara så illa att det inte går att ha hästen på box trots sällskap men då ska man iallafall inte ge smärtlindring eftersom det gör att hästen rör sig än mer än hen borde och man får vara beredd på att det kanske inte kommer gå vägen. Tvärtemot vad @tara skriver så rör sig hästar mer än de borde vid skador/smärta som de flyktdjur de är om de får gå i hage. Att visa sig svag, dvs skadad/ha ont innebär döden i naturen och det sitter djupt hos alla hästar.

Att hästar med fång ska hållas stilla har gällt iallafall i tjugo år men tyvärr är vissa fortfarande väldigt dåligt uppdaterade. Det är ju konstigt att ägaren släpper det så när det faktiskt gäller hästens liv! Kanske har hon inte alls förstått hur farligt fång är?

Usch. Hemsk sits du är i.
 
Jag har en pensionerad distriktsveterinär som är jätteduktig och ”up to date” och tidigare hade jag en pensionerad hästveterinär jättebra. De två är bra men du måste veta vilka som är bra oavsett ålder. Usch jag har en makalös berättelse men den tar jag inte just nu.

Just med fång har det hänt väldigt mycket ny utveckling.

I princip är det väl så att alla hästar mår bäst ute med sina kompisar men ta det lite lugnt nu @Zetronis . Ingen av oss har sett hästen. Ibland kan det finnas en plan som inte är eller känns optimal i varje ögonblick. Om ägaren brukar sköta hästen optimalt, lita på att hon gör det nu också. Ta det lugnt och prata med ägaren och stallägaren, lugnt och fint. Just fång är så krångligt med magen och foder och rörelse men ändå inte rörelse och det är ett långt tillfriskningsförlopp. Hästen rör sig i hagen så mycket den orkar.

Fast nej - vetenskapen är idag väldigt enig om att fånghästar ska stå stilla. Det är en del alternativa rörelser som hävdar rörelse. Men det finns ingen oenighet där vetenskapligt. Dock om nästan allt annat...
 
Jag skulle säga att det finns generella rekommendationer men samtidigt måste man utvärdera varje fall. Min stod på box 12 dagar och fick smärtstillande 6 dagar. Alltså inte följt rekommendation.
 
Att hästen blev sämre efter byte av smärtstillande beror inte nödvändigtvis på att det ena medlet verkar sämre än det andra. Hästen kan också ha fått mer ont efter att ha haft för mycket rörelsefrihet efter fånganfallet.
 
Jag har en pensionerad distriktsveterinär som är jätteduktig och ”up to date” och tidigare hade jag en pensionerad hästveterinär jättebra. De två är bra men du måste veta vilka som är bra oavsett ålder. Usch jag har en makalös berättelse men den tar jag inte just nu.

Just med fång har det hänt väldigt mycket ny utveckling.

I princip är det väl så att alla hästar mår bäst ute med sina kompisar men ta det lite lugnt nu @Zetronis . Ingen av oss har sett hästen. Ibland kan det finnas en plan som inte är eller känns optimal i varje ögonblick. Om ägaren brukar sköta hästen optimalt, lita på att hon gör det nu också. Ta det lugnt och prata med ägaren och stallägaren, lugnt och fint. Just fång är så krångligt med magen och foder och rörelse men ändå inte rörelse och det är ett långt tillfriskningsförlopp. Hästen rör sig i hagen så mycket den orkar.
Självklart finns det även många äldre veterinärer som är uppdaterade - absolut! Det jag menar är bara att jag stött på vissa som inte är det. Just när det gäller fång är det ju, som du skriver, extremt mycket som hänt på senare år och är de inte uppdaterade så kan de bli väldigt fel. Den yngre generationen har ju liksom lärt sig rätt, d v s de senaste rönen, från början.
 
Fast nej - vetenskapen är idag väldigt enig om att fånghästar ska stå stilla. Det är en del alternativa rörelser som hävdar rörelse. Men det finns ingen oenighet där vetenskapligt. Dock om nästan allt annat...
Det Är möjligtjag var otydlig, visst, jag håller med. I mittförsta inläggskrev jag att fånghäst ska st inne. Ingen av oss har ändå sett hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 163
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 540
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp