Fånghäst som ätit MASSOR av äpplen!!

Presto

Trådstartare
Bakgrund: I februari konstaterades det att min ponny hade fång och hon svarade bra på behandlingen och vet var nöjd. Ponnyn (B-ponny) är pigg och glad och springer som bara den när vi kör :D

För några dagar sen skoddes min ponny om och hovslagaren tyckte bärranden(??) såg sämre ut, dvs. mer fångaktig. Vilket för mig kan vara omöjligt då alla symptom att ponnyn skulle ha fång är som bortblåsta och hon älskar och springa och har inga bekymmer med något som skulle kunna vara fång. Man ser på hoven att den växt ut i mycket fina vinkel sen vi upptäckte fången men att det är kanske 2-3 skoperioder kvar till hela hoven är "utbytt". Så det sista som är kvar är ju det mest kritiska innan vi upptäckte att hon hade fång, så jag trodde det med bärranden berodde på det, så det kanske nästa gång hon skos kommer det vara ännu värre men när hoven är "utbytt" kommer det se fint ut? Eller kan det inte bli så här? Det är min första fånghäst så jag vet inte så mycket (än).


Idag var min mamma iväg och handlade och kom hem för 30min sen och frågade om jag gett hästarna äpplen då dom står och käkar från var sin hög och jag ser ut såhär :eek:

Jag springer ut och visst, där står hästarna med två gigantiska äppelhögar, eller snarare märken efter vad som en gång varit äppelhögar. Det ligger lite äpplen kvar men hästarna är inte så intresserade. Min hästar går alltså inte på bete och så fort dom är utanför hagen försöker dom äta av allt som kommer i närheten, dessa hästar har alltså ätit sig mätta på äpplen!!
Slänger ut resterna och upptäcker då ytterligare två högar i hagen! Slänger givetvis ut dessa också. Dom två andra högarna såg ganska orörda ut, så om mina hästar ätit varsin sån hög så har dom kanske fått i sig MINST en hink var med äpplen!

Vad gör jag nu? Mina hästar är gamla båda två och har aldrig haft kolik eller varit i närheten trots att dom varit med om en hel del. Så det är jag inte lika orolig för som för fången. Men som sagt, vad gör jag nu??

Ska jag ut och springa med dom (köra, vilket jag helst inte vill göra då det åskar), ställa in dom på box så dom verkligen inte kan äta någonting, ringa veterinär?

Än så länge märker man inget på hästarna, men dom åt ju så nyss.

Ska sätta upp en lapp vid hagen att man inte får mata hästarna samt leta upp den skyldiga och höra hur mycket dom egentligen fick och om det har hänt innan i sommar.

Jag är verkligen livrädd för vad som ska hända med mina små pluttar, nu går dom iaf lugnt i hagen och ser oberörda ut...

Tack på förhand!!
 
Sv: Fånghäst som ätit MASSOR av äpplen!!

Ska jag ge dom filmjölk kanske? Brukar man inte ge det till hästar som förätit sig av något?
 
Sv: Fånghäst som ätit MASSOR av äpplen!!

Avvakta du och se vad som händer, en del hästar klara hur mycket äpplen som helst andra inte .Börja inte ge dom andra saker, för dom kanske reagerar även på Fil om dom inte är vana
Hemskt att nån ger hästarna äpplen utan att fråga !

Hej från Hambo
 
Sv: Fånghäst som ätit MASSOR av äpplen!!

Okej, har lugnat mig lite nu eftersom inget har hänt med hästarna. Dom står inne nu men jag ska släppa ut dom när åskan har lagt sig.

Det var en granne som hade renast trädgården från äpplen och tänkte bara vara snäll och ge det till hästarna :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 208
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 625
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp