fånghästar?

T

Tess82

någon som har erfarenhet av det?jag har fått hem ett gotlandsruss som sällskap,och när vi longerade henne så markerade hon i traven.hon hade haft fång innan jag fick henne.kan detta ha något samband tror ni? /Tess :bump:
 
Ja tyvärr har jag det... Har shetlandsponnyer och haft en som haft det två gånger. Det första vi gjorde var att ta av skorna och sedan ta ut veterinären som verkade honom kort i tån. Sen skrev veterinären ut Fenylbutazon plus att jag köpte Probimin (bra för magen). Självklart fick han stå på boxvila ett par veckor med tjockt bädd. Har hästen jätteont kan man ställa hovarna i en hink med vatten, det brukar dom tycka är jätteskönt när dom väl har förstått vad det går ut på. :)

Men annars är det bara se till att dom inte får äta för kraftigt gräs/kraftfoder. Min ponny får gå i en skogshage året runt men det går lika bra det, annars fungerar han som vilken ponny som helst och har fått guld på utställningar med 8-9 på gångarterna. Hoppas det går bra med din häst!
 
tack för tipset,men hon har inte fång nu utan hon bara markerar i traven. /Tess :confused:
 
Ok men var försiktig så det inte är en fångvarning! Jag hoppas att det inte är det för det är inte kul alls när dom har fått fång. Har dom en gång fått det får dom det lätt igen.
 
för att det finns inga tecken som tyder på det.fick råd i somras av vet. som då beskrev hur en typisk fånghäst ser ut mm. /Tess :bump:
 
Men.... om hun ömmar i hovarna, så kan det vara pga fång...... och det kan uppstå på bara ett ben. så kolla iaf upp det!
Var noggrann med skoning och fodring, inga hastiga byten.... Fins även många tråder här om fång, sök!
 
för att det finns inga tecken som tyder på det.fick råd i somras av vet. som då beskrev hur en typisk fånghäst ser ut mm.

En häst kan ha fång utan något typiskt beteende!!! Och har en gång hovbenet roterat (vilket man ser på röntgen) är vägen tillbaka lång och kräver ofta specialskoning + att man alltid måste vara noga med foder...
 
Finns en häst i stallet nu som har fång. För tillfället står hon endast inne i boxen och pälsen är lockig av svett :( Kanske ska hon avlivas... :cry:
 
Hej!

Kan inte du skriva vad din veterinär har berättat om en häst med typiskt fångbeteende??

Jag har en häst som fick fång i januari i år.
Om du tänker på den position hästen gärna ställer sig i den "typiska fångställning" med frambenen långt framför sig, så har sjukdomen gått (för) LÅNGT anser jag. Då har man kanske inte märkt av symtomen innan... Man behöver inte hamna i det läget, liksom att man kan hamna där ändå, hur mycket man än försöker, men om man häver tillståndet/sjukdomen tidigt har man störst chans att hästen återhämtar sig helt och snabbt!!

Jag tror att det alltid är "sunt" att bli halvt vettskrämd och anta att det rör sig om ett fånganfall, varje gång en häst som haft fång uppvisar hälta.... Såpass allvarlig är sjukdomen eller tillståndet!

Hur har hästen varit i magen? Gasig, lös?
När fick du hem hästen? Om det var nyss så har den troligtvis också bytt foder= Mkt. stor fångrisk!!!!
Kan du känna någon puls vid kotan?
Någon värme som är bestående (som inte verkar gå över sas)i benet/hoven? Hoven måste inte vara kokhet...
Är hästen stel att böja/svänga eller går stelt?
Har den mkt. lätt för att bli svettig just nu? Mella bakbenen, på halsen?

Tänk bara på att vara otroligt säker på att det inte är fång på just din häst som haft det förut för att våga avfärda det.

MVH/Linda
 
Är hästen skodd? Efter ett fånganfall är det vanligt att dom blir lite mer ömfotade än innan, har dom klarat av att gå barfota kanske dom inte gör det längre. Första åtgärd måste dock vara att utesluta ett nytt fånganfall.
 
nej hon är barfota.hon är pigg och ser allmänt bra ut på alla punkter.men att hon just markerade lite i traven.den som verkat henne sist måste varit blind.hovarna ser ut som 7 svåra år. :eek: . men hovis kommer snart ut och fixar dem.ska höra med honom hur han tycker vi ska göra med hennes fötter och om hon har några tecken på fång./Tess :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 166
Senast: Oknytt
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
629
Senast: Murray
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp