Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Efter vad jag har hört så börjar dom väl att välja bort denna metod....
Men jag vågar inte svära ed på det.

Men det kommer ju nya rön hela tiden, om några år kan man väl trolla bort fång med hjälp av nån mystiskt medecin !

Hej från hambo
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Han har inte gjort som man gör på Strömsholm iallafall:crazy:

Skulle ta mig dit eller maila bilderna till Micke.

hur mkt rotation hade den?

Varför har han skurit upp så mkt?
Den borde raspas upp till det friska däremot.

Huruvida du ska ta bort den eller inte lägger jag ingen aspekt på.

Lycka till!:)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Vill du göra ett sista försök skulle jag ha gjort det hos Micke Westerberg på Strömsholm som har stor erfarenhet av fång, och dessutom får många hästar friska.
Men jag skulle tagit bort hästen för länge sen, skulle aldrig kunna se min häst gå sådär länge med smärta.

Sen det här med att fång måste få tid, ja håller med delvis, men att hästen ska gå såpass länge utan att bli smärtfri är inte okej i mina ögon.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Det är ju lite så det är. Fånghästar blir utdömda av veterinärerna ganska snabbt och enkelt, MEN går nästan alltid att rädda bara man ger dom tid..

De som går att "rädda" är de som svarar på smärtstillande. A och O är att hästen får smärtlindring, efter det börjar den långa väntan på tillfrisknande och återställande. Får man inte stopp på det akuta förloppet så bör man avsluta lidandet för hästen snarast möjligast.

Får man stopp på det akuta och lyckas förhindra återfall så ser prognoserna goda ut för de flesta om man bara ger det tid. Men de stackare där processen inte avstannar bör man låta somna in.

Med tanke på hästens beteende har den haft enorma smärtor under lång tid. Och med tanke på att den fortfarande blöder och varar vid verkning så har den en pågående process. Att den, även om den nu rör sig bättre mot innan, fortfarande har så ont när den rör sig så att det går att se med blotta ögat att den är besvärad, gör att det i mitt tycke inte finns någon tvekan om vad som är det bästa för hästen.

Ger det tid gör man bara när hästen svarar på smärtstillande. Inte annars.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Man skar inte upp hovarna på det sättet när jag hade min islänning på Helsingborgs djursjukhus... ÄR det verkligen vanligt att göra så? Hur ser man till att det inte blir infektion?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

håller med dig..

och ang verkningen så är Inte alla fångisar verkade så, den där metoden är mkt omdiskuterad och leder ofta till mkt lidande (i onödan?) för hästarna. min har aldrig öppnats. oftast gör man alltför mkt med fånghästarna, särskilt dom unga veterinärerna är väldigt ambitiös och ska göra massor..

forska lite på utländska sidor och se vilka metoder som rekommenderas.

själv skulle jag behållt båda, dragit in på annat och försökt med en annan metod för fånget. eftersom hon faktisk mår bra nu! tar du bort nu så har ju alla smärta Verkligen varit förgävas.. då har hon lidit till ingen nytta.... :crazy: och sen ta ev beslut om avlivning om hon blir dålig igen.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

"Nu skrittar hon glatt i hagen och ser pigg/glad/busig ut, men "bakåtlutad" som fånghästar brukar röra sig."
Det här är ju inte bra.
Hur mycket skall den behöva lida för att ni skall få den tillbaka?

Värdefulla hingstar och avelsston eller en välutbildad Grand Prix häst, visst då kan man kanske motivera hästens lidande.
Men annars så tycker inte jag att det är värt det.
Priset hästen får betala blir för högt.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Mina fångisar har aldrig blivit vetkade på det viset, varken av hovis hemma eller på kliniken. Visst har man kortat tån men inte så det blöder. Har aldrig sett det tidigare heller
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Nu har vi kämpat snart ett halvår med en av våra hästar. Hon fick ett rejält fånganfall och låg ned ca en månad, och stapplade fram ytterligare några månader. Nu skrittar hon glatt i hagen och ser pigg/glad/busig ut, men "bakåtlutad" som fånghästar brukar röra sig. Hon har fortfarande varma hovar och liiite puls. Hovarna ser förjävliga ut, och det rinner blod och var varje gång vi verkar. Hon har stått på både metacam och butta (ingen

Till ts
Jag förstår att det måste kännas hemskt. Jag hade nog gett upp.

Men en fråga till någon som har erfarenhet
Är det vanligt att fånghästar blir så här sjuka? Jag har trott att man brukar få stopp på den akuta fasen ganska snabbt, måste ha levt i min egen värld. Hoppas att min häst inte råkar ut för detta. Jag undrar om jag hade orkat med att se min häst ha så ont under så lång tid.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag har ju, tyvärr, ägt en fånghäst och på henne blev det näst intill omöjligt att få stopp på den akuta fasen. Hon fick först fång på sommaren, och då blev hon snabbt bättre med hjälp av Fenylbutazon. Tyvärr, efter att ha mått väldigt bra i flera månader, fick hon sedan ett återfall i december. Vi kunde aldrig riktigt räkna ut vad som orsakade det anfallet. Hon fick Fenylbutazon och Metacam hemma i några omgånger, men fortsatte att ha ont. Till slut lastade vi henne och körde ner till Helsingborg. Där stod hon i några dagar, började svara på behandling, men då fick hon en infektion med mycket snabbt förlopp och gick inte att rädda :(. Tråkig historia och, ja, ibland är det SVÅRT att häva akut fång...
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Det låter jättetrist! Jag hatar denna sjukdom och att jag alltid kommer att vara rädd.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Men det kommer ju nya rön hela tiden, om några år kan man väl trolla bort fång med hjälp av nån mystiskt medecin !

Hej från hambo

Förmodligen är enda sättet att trolla bort okunniga hästägare som fel/överutfodrar sina hästar den bästa medicinen.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag har aldrig vare sig sett eller hört talas om liknande verkning vid fång, inte annars heller, jag anser ändå att min hovslagare är extremt välutbildad, men har jag missat något, verkar man verkligen fånghästar såhär och varför?
Kort tå med PG, smärtlindring, är det förlegat?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

... fortsätter,är det inte smärtsamt?
Min spontana reaktion är att ropa djurplågeri, men..... ?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

En aspekt är om ni har möjlighet att hålla hästen i framtiden så att den inte får fång igen.
Vissa fånghästar kan inte gå på bete på sommaren, en del kan knappt gå på gräs någon gång under året, särskilt så som klimatet uppför sig nu.

Det kan vara klurigt att få till en fångvänlig milijö som tillåter hästen att bete sig hästaktigt utan att man riskerar ny fång.

Åsa
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Vad jag minns så blev den väll dålig i december, då ni först misstänkte korsförlamning?
En häst som har så ont så den ligger i månader hade jag aldrig låtit fortsätta behandla. Och sen stå med uppskurna hovar utan smärtlindring.
Nej, snälla människa, ta bort den stackars hästen, den har lidit tillräckligt nu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp