Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Smärtsamt verkar det absolut inte vara, för hon travade just förbi huset i snön och brallade glatt :crazy:. Hon är väldigt pigg och glad, därför det känns tufft att skicka henne till himlen. Förmodligen skulle ingen tänka på att hon var sjuk om jag inte sa att hon har fång. JAG ser ett annorlunda rörelsemönster, men det är inte så att hon vinglar omkring i frutansvärda smärtor.. Men hon har som sagt värme och puls och vätskande hovar som adrig vill ge med sig.

Jag vet inte riktigt vad ni menar med "öppna upp", tårna är kraftigt avkapade för att drastiskt ändra hovens "färdriktning". Hon har inte blivit kapad så här kraftigt tidigare.. Hovis (som är den mest välutbildade här uppe) har behandlat många fånghästar med framgång, vissa av dem i sämre skick än våran. Men vi kommer antagligen skicka henne till himlen i veckan (har just pratat med veterinären, ska nu ringa försäkringsbolaget).

Tack alla för era synpunkter, både dom negativa och positiva :bow:.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om du kan ge henne gräsfri hage nu i sommar så ska du ge henne ett par månader till. Du har redan kämpat ett halvår och det verkar ju som det börjar vända.
Det är värt det. Jag kämpade med en häst och den var inte helt smärtfri på länge men idag helt återställd ridhäst.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Till ts
Jag förstår att det måste kännas hemskt. Jag hade nog gett upp.

Men en fråga till någon som har erfarenhet
Är det vanligt att fånghästar blir så här sjuka? Jag har trott att man brukar få stopp på den akuta fasen ganska snabbt, måste ha levt i min egen värld. Hoppas att min häst inte råkar ut för detta. Jag undrar om jag hade orkat med att se min häst ha så ont under så lång tid.

ja jag har läst om fall på nätet där dom legat ner i flera veckor. på ett sätt är det ju kanonbra att dom ligger! då tas all vikt bort från hovarna. men jag är fundersam på hur bra det är för organen om hästen ligger ner HELA tiden. ligger mkt är ju en annan sak. om du googlar laminitis treatment så lär du hitta en hel del fallbeskrivningar.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag trodde att det var farligt för hästar att ligga ner länge men det är klart hovarna avlastas ju. Tack för tipset om att söka på behandlingar. Jag har läst en hel del rapporter om själva sjukdomen. Men jag tror att jag avstår från att läsa om olika fall. Jag är tillräckligt nojig ändå nu när det är vår.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Min ligger ner väldigt mycket (det gör hon normalt sett också) men hon ligger inte ner HELA tiden utan ganska ofta istället.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Min ligger ner väldigt mycket (det gör hon normalt sett också) men hon ligger inte ner HELA tiden utan ganska ofta istället.

Jag menade mer om de ligger stilla längre perioder.
Din häst är kanske lite trött av fölungen i magen. Det är säkert bra för hovarna att få vila.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag hade nog slaktat fånghästen...
Ett så kraftigt fånganfall som du beskrivit här här hade jag nog personligen avslutat för länge sen...

Det är alltid svårt att veta hur bra en riktigt sjuk häst kommer att bli. Jag är villig att lägga ner jobb för att få en häst frisk igen... men då vill jag att prognosen för att den verkligen blir frisk är god.

Den här hästen kommer ju alltid för tid och evighet ha ett begränsat liv. Även om den kan bli smärtfri... så småning om...

Tiden fram till att den blir "frisk" räknas ju också in... Är den tiden allt för lång och plågsam så anser jag att det kan vara bättre att avsluta även om prognosen så småning om är god...
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

jag hade tagit bort hästen...

Idag kan man göra fantastiska saker för att få en fånghäst att må bra, men ett riktigt hästliv, nej det får den ju aldrig igen ändå med härligt friskt bete osv...
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Idag har hon galopperat omkring hela morgonen och brallat och busat i djupsnön (vi har tre hektar hage) medan JAS-planen haft flygövning. Känns inte så kul att skicka en sådan gladskit till himlen precis :crazy:. Verkar rörligare efter senaste verkningen. Fast å andra sidan- när snön försvinner och det blir hårt i backen kanske hon inte kan röra sig alls..:crazy:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag hade personligen inte avlivat en häst som tillfrisknat såpass mycket. Hade nog snarare övervägt att göra det tidigare, om hon varit väldigt dålig under lång tid. Men nu har ni ju kämpat er igenom det båda två och hästen verkar vara betydligt bättre så jag ser inte riktigt meningen med att avliva nu. Min personliga åsikt är, som Centaur skrev, att hon då på sätt och viss "lidit i onödan", även om jag absolut inte dömer dig på något sätt. Det är alltid svårt att veta hur man ska agera och du har ju verkligen gett henne en chans. Men så länge hon är så här glad och allt går åt rätt håll hade jag försökt behålla båda. Börjar det gå åt fel håll igen så får man förstås fatta ett beslut då och agera snabbt.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

det är ju ditt beslut att ta.

men i mina ögon låter det helt korkad att låta hästen lida såpass mkt som den gjort och sen, när den äntligen blir betydligt bättre och kan börja njuta livet igen, avliva den ändå! det känns så fruktansvärt onödigt. Kan ni inte på nåt sätt behålla båda??

många här har ju sagt att ni är djurplågare som inte avlivat hästen för länge sen, men det vill jag inte uttala mig om. sånt kan vara olika från häst till häst, hur bra dom hanterar smärta. och det är svårt att veta vad man skulle gjort, och lätt att säga "avliva" när det inte är ens egen häst.. jag har själv en fånghäst, som dessutom är gammal. så jag vet hur det är. han har aldrig varit så dålig som din. men jag kan tycka att människor är fruktansvärt rädda för smärta. i många fall lider ägaren betydligt mer än djuret som är halt/sjukt. många djur kan hantera viss smärta väldigt bra, och tycker att livet är bra ändå. jag lever själv med svåra smärtor men trots det vill jag heller leva än dö.. och så är det för väldigt många människor. varför skulle dte vara annorlunda för djur? (nu säger jag inte att man ska låta dom plågas i onödan, bara att en öm hov eller ett stelt knä inte är ngt större besvär för hästen, om den inte behöver prestera).

du kanske skulle avlivat din häst då den var jättesjuk och inte kunne stå på benen. men att avliva NU, det tycker jag är väldigt fel.. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om hon nu är bättre- hur kan du låta henne galoppera omkring så pass:confused:
hästar vet ju inte sitt eget bästa.

du har bestämt dig för att det är hennes sista dagar?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Idag har hon galopperat omkring hela morgonen och brallat och busat i djupsnön (vi har tre hektar hage) medan JAS-planen haft flygövning. Känns inte så kul att skicka en sådan gladskit till himlen precis :crazy:. Verkar rörligare efter senaste verkningen. Fast å andra sidan- när snön försvinner och det blir hårt i backen kanske hon inte kan röra sig alls..:crazy:

sätt boots på henne. min har boa boots med comfortsulor, med dom går han bra även på betong. friska hästar kan ju också ömma om dom är oskodda.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Ja, men om hon inte blir bättre än så här.. Känns som om sjukdomen står stilla just nu!

Någon här inne som har erfarenhet att fånghästar blivit HELT återställda, dvs kan tränas och tävlas?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag har aldrig sett en med egna ögon men det finns fallbeskrivningar på nätet

Men det tar TID.´

En HELT ny hov måste hinna växa ner där allt är som det ska.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om hon nu är bättre- hur kan du låta henne galoppera omkring så pass:confused:
?

Har fått rådet att röra på henne så mycket som möjligt nu när hon är i farten av egen fri vilja. Rörelse är det som håller gifterna borta, stillastående blir hon aldrig riktigt frisk..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag har aldrig sett en med egna ögon men det finns fallbeskrivningar på nätet

Men det tar TID.´

En HELT ny hov måste hinna växa ner där allt är som det ska.

Visst finns det fång som är kronisk, där hovarna aldrig rättar till sig igen? Hur lång tid ska man ge hästen innan man kan säga att fången är kronisk?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Minst en halv ny hov ska ha vuxit ner innan man ger fri rörelse i hage. Innan dess finns inte hållbarheten i hoven då lammellerna som håller upp hovbenet i hovkapseln blir förstörda vid fång. Det är det som ser blodigt ut nu vid verkningen. Ny frisk lammell som håller hovbenet på plats måste kunna bildas innan hästen frestar på hovarna.
Du ska ge hästen ca 1-1,5 år innan den är återställd. De flesta som får tid med vila blir återställda.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

I den situationen skulle jag absolut välja att behålla den friska hästen även om det känns fel att utsätta en häst för en plågsam konvalecens för att sedan ta bort den när den blivit bättre, men den har ju inte blivit bra.
PL
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Förmodligen är enda sättet att trolla bort okunniga hästägare som fel/överutfodrar sina hästar den bästa medicinen.
Nog är detta en lite taskig formulering med tanke på hur många frågetecken det fortvarande finns kring fång.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp