Bukefalos 28 år!

Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Ja, men om hon inte blir bättre än så här.. Känns som om sjukdomen står stilla just nu!

Någon här inne som har erfarenhet att fånghästar blivit HELT återställda, dvs kan tränas och tävlas?

90 %!!! av de behandlade hästarna på Strömsholm har återgått till där de var innan fånget.

Min är bättre än någonsin:bow: snart 3 år senare, men har haft en massa annat elände att tampas med oxå. Tävlades i MSV A då.
Det är ägaren som MÅSTE ge hästen rätt förutsättningar att inte få återfall. Cushinghästar är ju annat.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Väntar på veterinären just nu, tänkte be han titta till henne igen och diskutera lite. Kanske jag skulle be honom skriva ut en kur butta igen? Skulle det göra någon skillnad, jag tänkte när hon fortfarande har lite värme osv? Jag börjar nästan bli lite peppad att kämpa vidare :banana:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

VEM har tutat i dig att gifterna ska komma ut:mad: via bra cirkulation:confused:

Jag gav Hagtorn för cirkulationen, inte belastning av hovarna- som är sjuka- inte tål belastning.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Våran hovslagare vill att vi håller igång henne så mycket som möjligt, han bedömmer det är det bästa för hästen just nu, för fortsatt tillfrisknande.. Han var hit senast i förrgår och kontrollerade hovar + rörelse.. Är det helt fel, nu vet jag varken ut eller in :crazy:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Våran hovslagare vill att vi håller igång henne så mycket som möjligt, han bedömmer det är det bästa för hästen just nu, för fortsatt tillfrisknande.. Han var hit senast i förrgår och kontrollerade hovar + rörelse.. Är det helt fel, nu vet jag varken ut eller in :crazy:

Har du varit på klinik och röntgat hovarna? Vet du hur stor rotation och eventuell hovbenssänkning din häst har?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Har du varit på klinik och röntgat hovarna? Vet du hur stor rotation och eventuell hovbenssänkning din häst har?
Detta måste man veta för vidare behandling!

En hovis som rekommenderar sånt, utan att veta hur läget är i hoven o som dessutom öppnar hoven som han har gjort:eek:
Har den varit skodd tills nu? Ser den andra hoven eller är det bak?
Gjordes ingen verkning i början?
Var den halt fram eller på alla 4?
 
Senast ändrad:
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

En fånghäst ska inte sättas igång förrän tidigast 9 månader efter den tillfrisknat helt, nytt horn måste hinna växa ut helt o hållet, det tar mellan 9-12 månader enl. min vet på klinik
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Jag började skritta och sakteligen travaså fort min häst gick rent och det på rekomendation utav vet. på skara. Och Hennes hovar blev oxå kapade fram men inte så mycket. var och röntga henne igen för typ 2 veckor sedan och det har redan blivit mindre avstånd.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Ja, men om hon inte blir bättre än så här.. Känns som om sjukdomen står stilla just nu!

Någon här inne som har erfarenhet att fånghästar blivit HELT återställda, dvs kan tränas och tävlas?

Japp, min:D

Han tränas och tävlas nu för fullt i hoppning och dressyr. Det tog tid och det har varit nära att han har tagits bort ett par gånger, men det gick vägen, så ge inte upp hoppet!
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Både Vet. o många hovisar har sina egna metoder:crazy:

tur att man inte hamnade där.:eek:

Nej det var ingen slump att jag valde Strömsholm. Jag hade varit där tidigare med min andra häst o har stort förtroende för hovis där:bow:

Skara har väl ingen uppföljning av deras resultat?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Min häst fick fång första gången sommaren 2005. Det var ett kraftigt fånganfall som jag turligt nog upptäckte i tid. Jag såg henne i hagen och upptäckte att hon lyfte frambenen med jämna mellanrum. Veterinär tillkallades omgående och hade jag inte haft så pass mycket kunskaper om hovars anatomi, funktion och skötsel hade jag antagligen svimmat av hennes spontana kommentarer som "Å herre gud!" och "Kära nån!" m.m. Hästen fick en spruta med inflamationshämmande och skulle sedan gå på butta. Det viktigaste vad gäller verkningen av en fånghäst är att verka ner trakterna så mycket som möjligt dock inte lägre än till den friska sulans nivå. Tån verkas så kort som möjligt med en rundad kant så det inte är någon risk att hovväggen bryts utåt. Det som benämns hovbensrotation, dvs den ökade vinkeln mellan hovbenet och hovväggen som syns på röntgenbilden, uppstår när lamellerna blir förstörda och hovväggen bryts utåt. Detta är alltså inte en rotation av hovbenet utan en separation av hovkapseln från kötthoven. Därför är det så viktigt att fånghästar verkas rätt med låga trakter (hovbenet parallellt med marken), korta tår och rundade kanter. En så våldsam verkning som bilden visar är inte nödvändig för att uppnå rätt avlastning av hovväggen. Min häst har haft ett par fångkänningar efter detta men sedan jag bytte kraftfoder och utfodrar höet med foderhäckar som ger fri tillgång men utspritt på lång tid (hästen får dra ut höstråna genom ett relativt stormaskigt, ca 8x8 cm, stålnät) har hon inte haft en tendens till fång, hon är helt återställd. I naturligt tillstånd äter hästar ca 16 timmar per dygn. Jag kollar pulsen och hovarna varje dag ändå för att kunna vidta åtgärder i tid och förhindra att hon får ett fånganfall igen.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

En barfotaanhängare- antar jag:smirk:

Hur förklarar du då att hovbenet kan penetrera sulan?
Vet att OL aldrig har sett röntgenbilder på detta, utan tror sig ha egna superkrafter:mad:

Vänta här nu:idea:
Det är Strasser som vill "slakta" trakterna.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

tycker inte du ska ge butta nu.

ang. rörelse eller ej så är det ju två olika läger sas. dom som vill ha hästarna på boxvila i ett havlvår och dom som tycker att hästen ska röra sig som den har lust.

jag anser att boxvila inte alls är bra för en fånghäst. men att galoppera omkring som din gjort i dag är inte heller så bra. däremot lugna och korta promenader i skritt och att få strosa omkring i hagen är bra. örter i all ära (min får också hagtorn, i tillägg till rosmarin och vallört, homeopatmedel samt akupunktur flera ggr i veckan) men den bästa cirkulationen i hästens kropp får man genom lugn rörelse.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

det där stämmer väl ändå inte?? dom som kapar tån extremt (som visad på bild i tråden) tar ju även ner trakterna. och det är ju just hovisar, som arbetar efter den metoden du förespråker?
jag pratade med hovis om det senast i dag, som tecknade och förklarade. allt för att hovbenet ska komma i rätt läge igen. och att hovbenet roterar och at det lossnar från lamellerna är f.ö två sidor av samma sak så jag förstår inte riktigt vad savvy menar med det?

min är dock inte verkad så hårt, bara med kort tvärad tå och rätt låg trakt.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

När min hade måttlig rotation verkades inte trakten ner i - i det skedet. Utan först var överrullningen viktigast- att inte slita på de friska lamellerna som växer ut.

Savvy menar sådan verkning som den där beryktade numera avlidna "Barfotahästen" hade. kommer du ihåg?

som jag förstår handlar det mest om böjsenorna som kan bli förkortade o dra mer i hovbenet om man har för höga trakter- inte om man har normal trakthöjd i förhållande till hästens exteriör o inte bara ser till en hov.
 
Senast ändrad:
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

det kanske beror på graden av rotation hur mkt dom ändrar på hoven?

hm nej jag tror inte jag kommer i håg det... eller jag kommer ihåg en barfotaverkad som det var mkt prat om men minns ej om den hade fång.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om man skär upp hoven så drastiskt som denna- långt efter själva insjuknandet måste det väl ändå finnas stor inflammationsrisk- levande vävnad:eek: så kan man man förmoda en stor rotation- även om den inte har ett sånt utséende på själva hoven.:confused:
den har ju haft skor länge- det syns- gamla sömhål som borde ha vuxit ner för länge sen.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

jag frågade min hovis om just det, jag tycker det ser båda ont och farligt ut med tanke på inflammation. hon sa att dom skar bara lite varje gång - så att lamellerna blir hårda mellan varje gång, och att man kunde göra det utan bedövning.

men jag tycker som dig, ser väldigt farligt ut. nu är kanske bilden tagen precis efter verkning så det ser extra illa ut..
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Även om trakterna är för höga är det värsta man kan göra att verka ner dem i det akuta skedet, då ökar man verkligen dragningen i hovbenet. I det akuta skedet måste man kompensera ett för brant hovben genom understöd.
PL
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Förmodligen är enda sättet att trolla bort okunniga hästägare som fel/överutfodrar sina hästar den bästa medicinen.

Fast även Cushingen har ju blivit vanligare (eller kanske bara upptäcks mer + att många hästar blir äldre nu för tiden) och där kan man ju inte skylla på hästägaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp