Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Nu är det antagligen kanske ett kraftigare anfall som behöver mer vila?! Har inte kontaktat vet ang detta nyligen då hon inte är jättedålig på nått sätt, pulsen är helt borta och värmen på hovarna är svår att konstatera om den finns. Tyckte inte jag behövde någon akut vet utan kan vänta till måndag morgon, hon har ju inte blivit sämre. Hon är ju bättre än när allt börja i alla fall!

Det är ganska svårt att avgöra hur dålig din häst är. Jag fick uppfattningen att den var mkt sämre än vad det verkar nu? Men jag kan ha missuppfattat dig. Vad är problemet?

Vad jag minns så var pulsen det sista som försvann. Då hade min ponny kunnat röra sig utan problem ganska länge. Men det är säkert olika.
Det viktiga tycker jag är att den inte har alltför ont. Annars räcker det säkert att vänta till på måndag med veterinären. Om du nu lyckas få tag i ngn då. Det var inte så lätt förra julen när min var sjuk.

Det viktiga är att ha hästen stilla i box på mjukt underlag alternativt ute i minihage i kall mjuk snö. Foder och vatten ska helst vara högt upp så att den avlastar frambenen om det är dem hon har ont i.

*KL*

Jag sitter och klurar på framtiden, här gäller det att vara ute i tid ;)

Jag har ju en vinterhage som i vår vilat 2 år (eller är det 2½? Jaja, sak samma). Den är således komplett överväxt, med kvickrot, lite timotej och liknande gräs samt standardogräs (maskrosor, tistlar, nässlor etc). Gräset var ju HÖGT i höstas, och har sen vissnat ner. Nu ligger det ju snö över och sticker bara upp långa, torra strån, men när snön kom var det grönt spätt gräs i 'botten'.

Hursom, jag vill ha över hästarna dit i sinom tid, dvs jag vill de ska gå där i vår och sommar. Och att de ska dit innan det vuxit upp nytt gräs. Men NÄR ska jag flytta? När törs man lita på att det gräs som finns är ofarligt sockermässigt? Nu törs jag inte, och får inte ner nya stolp heller för den delen. Men till våren när det töar men innan värmen, törs man då, eller när/hur sjutton ska jag få den i bruk igen? Den går inte slå/klippa/annat.

i de artiklar jag läste för ngn månad sedan är det ofarligt när det har vissnat ner helt dvs när det är brunt ända ner. Jag tänkte att jag skulle kolla det på långt gräs men har glömt det. Men antar nästan att det blir så när det varit kallt en tid - kanske? Jag menar när det definitivt har slutat att växa. Ibland växer det länge här nere i skåne.

Jo,har ju läst det med, tänkte mer då det var grönt i botten när snön kom, och säkerligen är så under snön fortfarande =/

Men då borde det teoretiskt iaf funka att släppa över dem så snart snön smälter (dvs man kan få ner stolp), men innan det börjat växa igen? Om det blir en vettig/normal vår alltså..

Så kan de äta upp det gamla då, och gå där och hålla nere det nya. Om de hinner, men förhoppningsvis så. Vill ju som sagt gärna ha dem där i sommar, dels för den hagen är helt ren, det är i den hagen lösdriften ligger som jag tänkt damma av och skaka liv i igen, samt att det iom att det är slänt med sten + träd och så i den BORDE vara det som det växer sämst gräs i/är magrast? Enda kruxet är väl att det teoretiskt är mer socker i det gräset än i klövern?

Senast ändrad:

trodde det bara var jag som är vaken så här tidigt (går upp för att fodra hästarna)

Jag antar att det är en hage med naturgräs dvs icke odlat utan vilt (eller vad det nu heter?)? Jag har nog förstått det så att de odlade gräsen är framtagna för att ge extra mkt energi (och protein) och att de därmed ofta innehåller mkt socker. Om man ska jämföra gräs med en klövervall så är nog mängden som de får i sig viktig också. Så även om klövern eventuellt innehåller mindre socker per kg jämfört med gräset så blir det nog ändå mindre? Men det förutsätter ju att den är nerbetad hela tiden. Det enda sättet att få den så verkar vara att släppa dem där tidigt. Jag hade kanske gjort det och hållt koll på hästen. Men det tidigaste gräst är väl ganska häftigt? Nu har vi ju fler hästar. Jag hade låtit de andra gå i den först så den var riktigt nerbetad. Sedan hade jag släppt min där men inte hela dygnet utan gett henne lusern inne också.

Jag har tänkt släppa min ponny i vår vinterhage i maj månad ungefär. Den är full med stengärdsgårdar, stor damm och annat så den är nog svår att stänga av på ngt sätt. Dessutom kan hon nog inte gå där med munkorgen. Hon kommer säkert att kunna ta av den mot ngt och om hon tappar den där hittar jag aldrig den igen. Men jag kommer att begränsa betestiden. Jag vet att det finns olika ideer om detta med begränsad tid.

Det är så jag tänker nu. Men man kan ju aldrig veta så det är inte alls säkert att det är en jättebra ide.
De tre senaste dagarna har hon gått på den stora vallen (definitivt inte nysådd eller gödslad de senaste åren) med munkrogen på en begränsad tid. Hon är överlycklig och galopperar glatt ut där varje gång. De andra hästarna tycks undra om hon är helknäpp.

Senast ändrad:

trodde det bara var jag som är vaken så här tidigt (går upp för att fodra hästarna)

Jag antar att det är en hage med naturgräs dvs icke odlat utan vilt (eller vad det nu heter?)?

Ibland så ;) T ex när jag börjar jobba kl 08 (eller än värre 07), 8½ mil bort. Då är det bara gå upp i svinottan. Och kom hem nyss. Inte mina favoritpass alls, men ger fiiin storhelgsOB sådana här tider.

Hagen är till 60% (ja lite beroende på hur jag stängslar men som jag tänkt stängsla) av en 'slänt' i princip (med platåer men sak samma), där det är ganska mkt träd (lövträd) och sten. Där växer alltså i princip kvickrot, maskrosor samt diverse blommor (vitsipppor, skilla, etc). 40% är vall, som år 2000 såddes in med en ekologisk örtmix, men sen dess har den aldrig gödslats, den har trampats sönder brutalt, betats sönder, torkat sönder, översvämmats osv - gång på gång. Så när den las i vila var det snudd på dött, fläckvis bara jord, stora fläckar med oätliga ogräs och fläckvis med kvickrot, maskrosor, timotej och annat ogräs (nässlor, tistlar etc).

Sen har den vilat, och jag har inte kollat så noga men i somras såg det ut som den hämtat sig rätt väl, men det är de härdiga ogräsen som klarat sig, dvs just kvickrot, maskrosor osv. Och lite timotej osv. Det mesta 'av värde' dog nog under misshandelsåren (den har använts som vinterhage).

En bild, dock efter att ha använts hela vintern och hela våren. Men här ser man den 'fina' delen av slänten, andra bilden visar hur mestadels av slänten ser ut, trädbevuxen. Vallen syns nedanför.
Bild från mitten på april ett normalår.
Thumbnail.aspx

Annan vinkel, här ser man hur det mesta ser ut, trädbevuxet
https://sakerlagring.telia.se/user/...d-46b4-94e5-d367e4ed3354&Image=1191771&Size=1

Min tanke/ide/dröm - återstår att se vad som sa strykas - är att de ska kunna gå där UTAN munkorg, och det ska hållas nedbetat och i balans. Det är ju för- och nackdelar med allt, men jag kommer inte undan alla nackdelar med något annat än grushage (och det har sina nackdelar). Hårt nedbetat = stressat. Men frodigare med munkorg = för mycket. Osv. Men kan jag ge dem ett 'liv utan munkorg hela tiden' så skulle ingen vara lyckligare än mig. Inledningsvis funderade jag på att bara ge dem slänten men vill de ska kunna sträcka ut och springa fritt med om det går. Men känns som bästa och antagligen enda chansen att ge dem vettig hagstorlek, slippa munkorg osv det är i den hagen. Så värt ett försök. Men just nu är det som sagt knähögt gräs under snön där.

Men det tidigaste gräst är väl ganska häftigt? Nu har vi ju fler hästar. Jag hade låtit de andra gå i den först så den var riktigt nerbetad. Sedan hade jag släppt min där men inte hela dygnet utan gett henne lusern inne också.

Det där tidiga gräset skrämmer mig, men jag ser inte hur jag ska komma undan det. Var de än går kommer jag hamna i samma läge. Funderatde från början på att helt enkelt ha kvar där de går, minska den i vår om det krävs, så den aldrig får en chans att ta sig. Men blir ju exakt samma nackdelar gräsmässigt, men mindre yta och mycket tristare hage (läs: Platt, kal fyrkant). Har ju tyvärr ingen/inget jag kan släppa att förbeta, oavsett var. Tyvärr. Och har ju ingen gräsfri hage heller om jag inte när tjälen släpper låter dem trampa sönder något komplett och gå i gegga och sen hålla dem kvar där. Den hagen jag talar om blir (inte vallen men slänten) inte lika geggig heller, vilket är en baktanke.

Inne kommer de att gå del av dygn i princip hela tiden. De står ju inne nattetid tills vädret är varmare, sen i en ideal värld är det en kort period med dygnet runt ute, tills knotten kommer, då tas de in för dem. Sen kommer bromsen och insektsjävlarna och då vrider jag dygnet och de står inne dagtid. Sen i samma utopiavärld kommer en period på hösten med dygnet runt. Alltså även för de som kan och bör gå på dygnet om bete.

De här kan ju fetglömma dygnet runtbete om inte min ide funkar sanslöst bra. Utan de kommer få stå inne del av dygn, endera inne-inne (i box), eller instängd i lösdrift med svälthage utanför. Räknat med och har foder för att tillskottsfodra hela sommaren. Det viktiga är eg inte de får äta gräs, hagen kan gärna stendö för min del, men att de kan få tuffla runt och leta mat och röra sig och klia sig mot träd och 'beta' i meningen leta enstaka grässtrån eller utströsslat silage. Så gick det fick ju gärna gräset stendö och försvinna och aldrig komma tillbaka, men jag tror inte riktigt att det är möjligt utan att göra yttepyttelliten tortyrhage. Men är ju där tanken med hagbytet är, kunna ha hyfsad yta, hyfsat att 'roa' sig med men minimalt med mat.

Och funkar det hålla dem kvar där till vintern med, så jag SLIPPER den här idiotångesten för frostgräs. (Tills jag måste byta hage igen då, men den dagen den sorgen. Samma sorg som när 5 hektar prima betesvall kommer växa igen och grannarna grina..)

Jag är långt ifrån säker på att det alls kommer funka som tänkt, men känns väl värt ett försök. Men det som känns som första 'hindret' och oron är när jag ska få över dem, och 'hur', och där tas tankar tacksamt emot.

Jag förstår hur du tänker med hage till dem. Jag tänker ungefär likadant. däremot så är jag inte så negativ till munkorg. Just nu går min ponny med de andra ute i stora hagen några timmar varje dag. Det är klart att hon säkert hade velat vara utan munkorgen. Men det går inte, här är gräset fortfarande grönt. Men hon verkar så nöjd med att få vara ute i stooooor hage och få vara med alla (= 3 st) de andra. Men jag hade inte släppt in en häst med munkorg på i den hage du har med på bilden. Den verkar på många sätt vara som vår vinterhage. Dvs massor av ställen att ta till hjälp för att plocka av sig den. Och omöjligt att hitta den om den försvinner.

Jag antar att det minst dåliga måste vara att släppa dem innen gräset kommer. Men är inte alls säker.

När det gäller maskrosor så lagrar de fruktan. Jag klipper in ett inlägg från en annan tråd om maskrosor. HelenaHandberg har svarat i den

Sv: Maskrosor?
Det kan vara bra att veta att maskrosor innehåller mer av fruktaner och andra snabba kolhydrater än de flesta (alla?) andra svenska betesväxter. Vid massiv maskrosinväxt är tillvänjningen till betet extra viktig för den fångkänsliga hästen. HH

Senast ändrad:

Oj, det visste jag inte ang maskrosor, bra att veta. Den där hagen är inte så pepprad, men en annan hage jag har är rena maskroshavet på våren, det hade varit mitt 'andra alternativ' efter den där, så bra att veta!

Ang munkorg så är det mest för han ju går hela jäkla året med munkorg känns det som. Var ju inte förrän nu innan jul han slapp den. Och även om han inte verkar bry sig så hemskt, även fast känselhåren skavs av och så, så jag vill ju han ska kunna klia, kunna gnaga på träd, busa (han är en oral herre, busar genom bita-slita-dra) och så vidare. Allt det försvinner ju med den förbenade munkorgen. Och kanske han skulle ägan mer tid åt 'sånt' och lite mindre tid åt att äta om han slapp munkorg? Jag kan ju inte svära på att det är munkorgen och inte skulle vara så ändå, men med munkorg finns ju bara äta och sova typ. Förr innan munkorgen så även på frodigt bete så var det ju rätt mycket 'bus och jäkelskap' och så. Och letandes efter den där ultimata grästuvan - med munkorg blir det ju 'gräs, det kommer in i hålet, ÄTA UPP det :devil: Men jag förmänskligar säkerligen. Men går det så gärna utan munkorg, åtminstone del av dag. Nu är (utom nu när det inte går pga snön) det ju munkorg hela tiden ute, dvs minst 12 h/dag i normalfallet, hade jag haft en hage jag kunnat ha munkorgslöst i och ha några h med så hade jag nog inte 'ynkat' lika mkt. Men behövs den kommer den sitta där nästa säsong med, tveklöst.

Finns rätt mycket att plocka av den på även i de andra hagarna, haken med den här hagen är väl att många ställen nog är svåra att nå med munkorg, där mellan stenarna och så t ex. Men den hagen blir mindre än tidigare, så hitta den gör jag nog. Tror jag ;) Däremot är det möjligt han börjar plocka av mer, han har ju varit rätt snäll med det sen jag satte remmarna i framkant. Det andra lilla ynglet fick jag höra att 'kan inte ha grimma, plockar av'. Hitills har grimman suttit här, men det kan ju vara en tillfällighet, och han lär ju också behöva munkorg så..

KL
En fundering över det med grönt gräs vintertid. I hästarnas vanliga hage finns det på en del ställen små grästuvor under snön. Var och krafsade upp och kollade för ett par dagar sen. Nu ligger allt begravt i MASSOR med snö. Antar att det bevarar gräset? Eller finns det alls nån chans att det dör bort i vinter?

Har annars märkt att fjordisen inte gärna vill lyfta framhovarna, kommit de senaste dagarna. Men han är pigg, galopperar och sparkar bakut, ingen puls alls, inga varma hovar. En snabb igenomkänning av hans bog och rygg visade sig i mycket sjuka/stela muskler! T.om då täcket skulle på idag för att han skulle vara torr då massören kommer gjorde att han ryggade tillbaka.:crazy: Hon sa i telefon att det bästa vore att börja promenera honom men då håller jag ju på att vänja in honom i större hage. Där det iof bara finns ofarligt brunt gräs. MEN man är ju förståss hypokondrisk.

MEN man är ju förståss hypokondrisk.

Ja, eller hur :crazy:! Just nu håller jag på att oroa mig över om det är för hårt i min lilla hage. Det har, konstigt nog, lyckats frysa relativt jämt så inget "knöggel" att prata om, tack och lov. Kan vara för att jag var så flitig med att kratta flera kvällar i följd för ett tag sedan. Men det är riktigt hårt i marken... Vet egentligen inte vilket, av två onda ting, som är värst. Hård frusen mark eller blött och lerigt? Idealiskt sett har man ju ingetdera, men vintern är sällan idealisk i Skåne...:crazy:

Jag menar låga brodd- max 5 mm.

Hm, var på Börjes idag och köpte nya isbroddar. De fanns, som sagt, i 10 och 14 mm storlek. Det fanns blindbrodd också, och de var 5 mm höga, men det var väl inte dessa du menade? De såg också verkligen jättelåga ut... Kan något så "smått" verkligen ge bra grepp på snö och is:confused:? Var någonstans köper du 5 mm höga isbroddar?

Jag har inte använt dessa på många år o har ej kollat läget numera.

Gör en tråd så kanske ngn hovis svarar.

I nuläget med mkt is fr.o.m imorgon kanske högre behövs o definitivt 4 brodd.

Ibland så ;) T ex när jag börjar jobba kl 08 (eller än värre 07), 8½ mil bort. Då är det bara gå upp i svinottan. Och kom hem nyss. Inte mina favoritpass alls, men ger fiiin storhelgsOB sådana här tider.

Hagen är till 60% (ja lite beroende på hur jag stängslar men som jag tänkt stängsla) av en 'slänt' i princip (med platåer men sak samma), där det är ganska mkt träd (lövträd) och sten. Där växer alltså i princip kvickrot, maskrosor samt diverse blommor (vitsipppor, skilla, etc). 40% är vall, som år 2000 såddes in med en ekologisk örtmix, men sen dess har den aldrig gödslats, den har trampats sönder brutalt, betats sönder, torkat sönder, översvämmats osv - gång på gång. Så när den las i vila var det snudd på dött, fläckvis bara jord, stora fläckar med oätliga ogräs och fläckvis med kvickrot, maskrosor, timotej och annat ogräs (nässlor, tistlar etc).

Sen har den vilat, och jag har inte kollat så noga men i somras såg det ut som den hämtat sig rätt väl, men det är de härdiga ogräsen som klarat sig, dvs just kvickrot, maskrosor osv. Och lite timotej osv. Det mesta 'av värde' dog nog under misshandelsåren (den har använts som vinterhage).

En bild, dock efter att ha använts hela vintern och hela våren. Men här ser man den 'fina' delen av slänten, andra bilden visar hur mestadels av slänten ser ut, trädbevuxen. Vallen syns nedanför.
Bild från mitten på april ett normalår.
Thumbnail.aspx

Annan vinkel, här ser man hur det mesta ser ut, trädbevuxet
https://sakerlagring.telia.se/user/...d-46b4-94e5-d367e4ed3354&Image=1191771&Size=1

Min tanke/ide/dröm - återstår att se vad som sa strykas - är att de ska kunna gå där UTAN munkorg, och det ska hållas nedbetat och i balans. Det är ju för- och nackdelar med allt, men jag kommer inte undan alla nackdelar med något annat än grushage (och det har sina nackdelar). Hårt nedbetat = stressat. Men frodigare med munkorg = för mycket. Osv. Men kan jag ge dem ett 'liv utan munkorg hela tiden' så skulle ingen vara lyckligare än mig. Inledningsvis funderade jag på att bara ge dem slänten men vill de ska kunna sträcka ut och springa fritt med om det går. Men känns som bästa och antagligen enda chansen att ge dem vettig hagstorlek, slippa munkorg osv det är i den hagen. Så värt ett försök. Men just nu är det som sagt knähögt gräs under snön där.

Det där tidiga gräset skrämmer mig, men jag ser inte hur jag ska komma undan det. Var de än går kommer jag hamna i samma läge. Funderatde från början på att helt enkelt ha kvar där de går, minska den i vår om det krävs, så den aldrig får en chans att ta sig. Men blir ju exakt samma nackdelar gräsmässigt, men mindre yta och mycket tristare hage (läs: Platt, kal fyrkant). Har ju tyvärr ingen/inget jag kan släppa att förbeta, oavsett var. Tyvärr. Och har ju ingen gräsfri hage heller om jag inte när tjälen släpper låter dem trampa sönder något komplett och gå i gegga och sen hålla dem kvar där. Den hagen jag talar om blir (inte vallen men slänten) inte lika geggig heller, vilket är en baktanke.

Inne kommer de att gå del av dygn i princip hela tiden. De står ju inne nattetid tills vädret är varmare, sen i en ideal värld är det en kort period med dygnet runt ute, tills knotten kommer, då tas de in för dem. Sen kommer bromsen och insektsjävlarna och då vrider jag dygnet och de står inne dagtid. Sen i samma utopiavärld kommer en period på hösten med dygnet runt. Alltså även för de som kan och bör gå på dygnet om bete.

De här kan ju fetglömma dygnet runtbete om inte min ide funkar sanslöst bra. Utan de kommer få stå inne del av dygn, endera inne-inne (i box), eller instängd i lösdrift med svälthage utanför. Räknat med och har foder för att tillskottsfodra hela sommaren. Det viktiga är eg inte de får äta gräs, hagen kan gärna stendö för min del, men att de kan få tuffla runt och leta mat och röra sig och klia sig mot träd och 'beta' i meningen leta enstaka grässtrån eller utströsslat silage. Så gick det fick ju gärna gräset stendö och försvinna och aldrig komma tillbaka, men jag tror inte riktigt att det är möjligt utan att göra yttepyttelliten tortyrhage. Men är ju där tanken med hagbytet är, kunna ha hyfsad yta, hyfsat att 'roa' sig med men minimalt med mat.

Och funkar det hålla dem kvar där till vintern med, så jag SLIPPER den här idiotångesten för frostgräs. (Tills jag måste byta hage igen då, men den dagen den sorgen. Samma sorg som när 5 hektar prima betesvall kommer växa igen och grannarna grina..)

Jag är långt ifrån säker på att det alls kommer funka som tänkt, men känns väl värt ett försök. Men det som känns som första 'hindret' och oron är när jag ska få över dem, och 'hur', och där tas tankar tacksamt emot.

Gud vilken fin hage!! Ser jättefin ut! :love:

Hoppar också in i tråden :)
Har en liten b ponny som fick fång hösten 2006 för första gången, efter det så har han, trots att vi har varit så EXTREMT noga som man bara kan vara, fått tillbaka det flera gånger. Dock så har det bara varit lättare anfall så han har blivit bra och kunnat sättas igång igen efter två veckor, men nu i somras så fick han det igen och den här gången blev det riktigt kraftig och ville inte ge med sig. Vi ställde han i en sjukhage (4*4 m) fylld med massor av sand, vi kylde hovarna varje dag, han fick butta samt att vi enbart gav han hö och lite halm samt tarmstabiliserande medel. Men trots det så blev han inte bättre, han låg ner väldigt mycket och var jättetrött. Jag fick självklart panik och jätteångest, och inte blev det bättre när veterinären på kliniken började prata om att vi skulle överväga ett beslut.. Men det kunde jag inte tänka på, Zalle (som min ponny heter) är min absolut bästa vän och han har bokstavligen talat räddat livet på mig och utan honom skulle jag nog helt ärligt inte överleva, men självklart så ville jag inte se han lida. Hur som helst, innan vi tog något beslut så ville jag prova någon annanstans först (alltså någon annan klinik) för jag ville verkligen göra allt och få överbevisat att det inte gick att göra något. Så sagt och gjort, vi bytte klinik från Atg i täby till Strömsholm, och gissa om jag är glad för det!?
På strömsholm så kunde dem inte bara se till att "bota" hans små hovar, utan även komma fram till att han har cushing och att det är det som har gjort så att han har fått fång hela tiden och att det var därför som hans anfall i somras inte ville ge med sig. Så nu har han fått medecin och är som en helt ny häst! Han är så pigg och pinnar på med sina små ben och har inte ont för fem öre i sina hovar! :bump::bump::love:
Så ett tips från mig är att får era hästar fång som inte ger med sig så be er veterinärer ta ett blodprov och kolla om det är cushing, för med rätt medecin kan dem leva många fina år utan den förjävliga fången!

Skönt att få klarhet.:bow:
Många kliniker har inte en susning, varav man bör åka till Strömsholm om man vill få det utrett o få en bra hovbehandling( om man bor i mellanSverige)

Vad gjordes åt fötterna?
Hade den ngn hovbenslägesförändring?
Hur gammal är den? Fel på pälssättningen?
Bulor ovanför ögonen?

Vad bra att din ponny fick en diagnos och hjälp :)! Eftersom min häst också äter Cushingmedicin och har tappat rejält i vikt (vilket behövdes) så blir jag såklart intresserad av dig o din ponny. Är den insulinresistent också? Min häst går numera på en i stort sett sockerfri kost och äntligen så har hovarna slutat att spricka och fettdepån i mankammen är helt borta. Vad fodrar du med?

Fast jag var där häromdagen och köpte dessa småbroddar, här kallar vi dom för "travhästbrodd", dom ligger i bilen (iskaos här, så dom är för små), jag kan gå ut o mäta dom om du vill.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 922
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 586
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka