Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Vad bra att din ponny fick en diagnos och hjälp :)! Eftersom min häst också äter Cushingmedicin och har tappat rejält i vikt (vilket behövdes) så blir jag såklart intresserad av dig o din ponny. Är den insulinresistent också? Min häst går numera på en i stort sett sockerfri kost och äntligen så har hovarna slutat att spricka och fettdepån i mankammen är helt borta. Vad fodrar du med?

Ja det är fantastiskt skönt! :love::love: den bästa julklappen någonsin! :)
Och va härligt att din ponny börjar bli bättre också! Ingenting känns så härligt som när sina älsklingar mår bra!
Vad är det för ponny du har? hur kom din vet fram till att han skulle få cushing medecin?
Jag vet inte riktigt om Zalle (min ponny:love:) är insulinsresistens, däremot vet jag att han har problem med insulinet, dels så producerar hans kropp för mycket och dels så kan han inte göra sig av med det, så det lagras bara i hans kropp och det är det som gör att han får fång hela tiden.
Men nu med medecin så ska det ju bli bra, men jag kommer fortsätta att sköta honom som en fång häst hela hans liv (alltså inget bete, ingen "socker kost", noggrann hovvård, mycket motion och väldigt försiktiga foderbyten etc)
Nu fodrar jag honom med 7 kg hö med låga värden, dock är det väldigt bra kvalité på det. Sen får han också lite rivna morötter för att jag ska kunna blanda ner hans medecin samt hans mineraler som heter biopromin (dem är super bra, kan varmt rekommendera!) och probimin (tarmstabiliserande medel)
Vad äter din häst?
Lycka till med allt! :)

KL

Vill bara tala om att det gick bra hos hovis igår. Han konstaterade att Belles hovar var riktigt fina, och att lamellerna börjar dra ihop sig och se "friska" ut. So far so good, med andra ord :D! Inga fel på Cloettas "fötter" heller. Hovisarna fick sin julklapp, och det kändes som om den uppskattades väldigt mycket, även om den kom i efterskott...:) Hur gick det för er andra som gav julklappar till er hovslagare? Vad fick de (lite nyfiken på vad andra ger)?!

Blev också väldigt stolt över mina pållar när de knatade rakt in i en kolsvart hästtransport på vägen hem. Min lampa hade gått sönder (batterierna dött i kylan antagligen), men det bekom dem inte. Det svåraste var att knyta Cloettas grimskaft i blindo - Belle har transportgrimskaft.

Senast ändrad:

Kul att det gick bra. :)
Det känns ganska bra att veta att hovarna har hämtat sig igen, fast man är orolig ändå för allt, jag i alla fall.

Härligt att fötterna är bra! :-D Min ponnys små hovar börjar också se riktigt fina ut nu, dessutom är han inte alls lika ömfotad länge (han går barfota nu) som han var förut. Innan så hade vi skor och tappade han en blev han nästan blockhalt på det benet, så öm var han! Men nu går han på jättebra trots att han saknar skor på alla fyra! Jag upplever också att hovarna blir hårdare och av bättre kvalité när dem inte har skor, hur har ni gjort med era fångisar? Har dem skor eller ej?

Jag upplever också att hovarna blir hårdare och av bättre kvalité när dem inte har skor, hur har ni gjort med era fångisar? Har dem skor eller ej?

L har kanonfin hovkvalitet, alltid haft. Däremot har han alltid varit känslig för sten/hårt grus och ömmat då. Var rätt plattfotad som liten men är mycket bättre nu. Har tidigare gått oskodd utom periodvis vintertid då det blivit påfruset lerknöggel, det tål hans arma sulor inte.

Han är skodd runt om sen nu i höstas, inte pga fånget utan helt enkelt för det behövs, utan för att han behöver det när han ska ridas, grepp nu vintertid, och ömhet i övrigt. Han har hela men mjuka sulor BF.

Även Ls hovar är helt återställda sen ett bra tag nu, det enda man ser är fångranden (på alla 4) som nu är 3/4 ner på hoven. Lamellerna ser kanonfina ut. Har generellt himla fina hovar, väldigt runda fina hovar med.

Den nya går oskodd, och har alltid gjort. Har fula lameller och liten nyss synlig fångrand med liiiiten vinkeländring ovanför. Bra hovkvalitet men inte helt hundra bra hovform (inget med fånget att göra)

KL
Hur gick det för er andra som gav julklappar till er hovslagare? Vad fick de (lite nyfiken på vad andra ger)?!

I år en chokladask, hovis blev jätteglad och jag fick kramar. Förra året fick han choklad plus en flaska fin whiskey som jag redan sommaren innan börjat försöka luska ut vilka sorter han gillade. Som han ställde upp när jag höll på med mina 'vilda ideer' och mitt heartbarexperiment med fullblodet var han mer än väl värd en flaska whiskey. Det året fick jag också kramar, och en middagsinbjudan ;)

Min hovis är för övrigt BÄST, och ställer alltid upp superbra! :love:

Både och. Min haflinger har haft heartbar-skor när det var som värst (15 resp 10 graders rotationer på båda fram) och är nu tillbaks till "vanliga" skor igen. Hon är normalt rätt ömfotad, så hon är ingen bra "barfotakandidat". Shettisen har hela tiden varit barfota. Hearbar-skor testades på henne, men det verkade inte fungera, så de togs av igen. Hon har, vad jag vet, varit barfota hela livet.

Min hovis är för övrigt BÄST, och ställer alltid upp superbra! :love:

Nej, nej där har du helt enkelt fel...Mina är bäst ;):D!

Mina hovslagare fick en flaska glögg (Blossa med rom) och en burk hemlagade tryfflar packade i en "tub trug" (heter de mjuka spannarna väl?) tillsammans med en fleecefilt. Det kändes som om de blev uppriktigt glada över uppskattningen :)!

Okej, VÅRA hovisar är bäst, tror FA vill ha med sin hovis med =) Och bra present, kan förstå den blev uppskattad.Jag gav hovis en påse nybakade bullar en gång, bara för jag råkade ha bakat just då, han blev överlycklig då med, hovisar gillar presenter som går att äta/dricka tror jag? =)

Min hovis prickade in besöken med julen precis mitt i så han blir utan julklapp. Men han är också bäst. Han har alltid kommit meddetsamma när det gällt min fångponny och det är bra att veta. Sedan tycker jag att "min" klinikveterinär också är bäst. Jag tror eller snarare vet att det är jätteviktigt att ha tillgång till en bra hovis och en bra veterinär när man har en fånghäst.

Kl
Ville bara berätta att vår shettis fång nu har vänt helt, allt skedde på en gång. Lite konstigt på samma gång så vi tar det väldigt försiktigt....

Vi har haft minst 10 minus länge nu så fick jag ideen av någon här som sa att det var bra att kyla med snön ute. Så vi gjorde iordingen en plätt vi ställde henne på. Det konstiga var att på 3sek så rörde och förde hon sig helt normalt i sin gång, har funderat på om hon mådde så dåligt av att stå inne i boxen dag efter dag vecka efter vecka att hon deppa och mådde extra dåligt av det. Nu har det gått 4dagar i alla fall och hon är som en helt ny häst med några timmar i snön ute med sin kompis nära, har inte sett en ömande fot sedan dess.
Jag måste fixa lite kort sen!!!

Nu måste jag ju köra dit, men det har ALDRIG (och jag menar aldrig) varit något besvär att få komma när det behövts, även om det egentligen har varit efter "stängningstid" ibland. De har ställt upp för oss hela tiden. Hoppas att de förstår att det är det jag vill säga med julklappen, även om jag har svårt för att uttrycka det i ord...:) Det är så himla skönt när man blir tagen på allvar, tycker jag!

Underbart att höra :)! Man känner med varenda fångponny/häst och ägare i fångtråden, tycker jag, och våndas och gläds med dem!

Ja, med fd hovis kändes det inte alls bra...:( Kändes som om han hade dålig koll på sjukdomen överlag, dvs orsaker, symtom etc. Hade inte känts bra att ha kvar honom nu under behandlingstiden... "Ställ in den på box och banta den", fick jag som svar när jag var orolig över shettisen. Och hon var ju verkligen ingen häst som behövde bantas. Det var väl, bland annat, då jag kände att, nej, det här går inte!

jag flyttar över en brodd-diskussion från bantar tråden.

Här har vi kallt och hårt underlag, ingen snö på marken och ingen i sikte bara fortsatt kyla. Jag ska ju sätta igång min ponny så sakta med lite längre ridturer och lite trav. Hon är skodd runt om med skor med två broddhål. Jag undrar lite hur pass klokt det är att rida eller gå med henne med broddar på så hård mark? Det som verkar mest olämpligt är asfalten. Utan broddar är inte ngt alternativ, det blir för halt. med broddar är inte heller så bra.
Hon är friskskriven från sin fång men var ngt halt på böjt spår hf i hvarv vid åb i början av dec. Jag ska rida igång henne enligt veterinären.
Men jag är inställd på att ta det lugnt nu med tanke på vådret.

Till bm
Vi är nog två som oroar oss för allt.
Just nu är det broddar och gräset.
Men hon får vara ute i den stora hagen fyra timmar om dagen med munkorg. Det verkar fungera om man nu vågar skriva det. Det finns en del gräs kvar i denna hage. Hon är överlycklig över att få gå i stor hage igen (har nog skrivit om det innan här).

Ni kan få lite snö av oss.... här har vi MASSOR!! blunder har en så stor hög i sin hage att han kunde ställa sig på skidor och åka ner:p Synd bara att man inte kan rida ännu! eller köra släde!

Jag är inte förtjust i två brodd, sen om det sas bara är jag som nojar i onödan eller ej är ju en bra fråga. Men när det är vinterunderlag tycker jag de inte får bra grepp utan tåbrodd med, och på hårt underlag så var det det där med vinkeln.

Samtidigt så är det ju otroligt vanligt med bara traktbrodd, så det borde inte vara så stor fara? Och fyra brodd blir ju väldigt stumt på hårdare underlag, speciellt om det inte är så halt heller (dvs brodden tar i 'direkt'). Så tycker just det där med påfruset/hårt men ingen snö är jättesvårt, tack och lov brukar vi slippa det här, men det händer. Och det är ett av få underlag jag verkligen är 'rädd' för. Annars är jag ganska härdad, jag skrittar och travar utan problem på grudvägarna på sommaren, och gör 'klappertest' när det gäller galopp. Klapprar det inte om hovarna så är det galoppbart (i avvägd, balanserad hastighet såklart!).

Men vinterns påfrusna, hårda där det just är som beskrivs, för halt för att vara utan brodd, men för hårt för brodden ska gå ner rikigt - det är jättesvårt.

Lillen gick med bara traktbrodd fram förra skoperioden (inga broddhå l i tån), och nu sist fick han äntligen fyrbroddat. Jag inbillar mig att han rör sig trevligare med fyra brodd, men så har vi just vinterunderlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka