Bukefalos 28 år!

Fångtråd igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Jo, min haflinger hade sina heartbar-skor från mars till augusti. Det var väl då hovis ansåg att hon var såpass bra att hon klarade sig utan stödet från sjukbeslagen.
 
Sv: Fångtråd igen!

Vad härligt det låter!! När var anfallen?
Jag minns att du skrev om torvhagen här.

Min fick faktisk snösulor vid sista skoningen. jag visste inte att det kunde vara ett problem och hovslagaren sa inget heller. Vad är problemet med snösulor? Min har ju stått inne sen dess, så jag har inte märkt något konstigt.

Var någonstanns bor du om man får fråga?
Jag beställde GP alfalfa på City Gross i Växjö. De har vanligt vis bara den med melass men det var inget bekymmer att få dom att ta hem den andra.


Första anfallet var i maj eller början av juni förra året. Det var ganska lindrigt, men den kliniken missade att hon fick sänkningar på bägge fram redan då. Sedan blev hon dålig på bara ett framben i december för ett år sedan och låg inne på klinik ett tag. Hon svarade inte på behandling hemma och det fanns en del frågetecken kring det. De ganska allvarliga sänkningarna på bägge fram såg likadana ut då som på de tidigare röntgenbilderna. Sedan började ju den långa kampen med lång boxvila, torvhage o grushage, puls och kylning. Hon hade ju lite puls ganska långt efter det akuta stadiet, ibland trodde jag att det var för att solen låg på. Som man oroade sig och höll på. Hela sommaren fortsatte vi att kyla varje morgon med kyldamasker och hon har haft sina specialskor kvar. Man tror att senan påfrestades en del i början i o m att hovbenet drog mer i den pga sänkningarna. Vi smorde med zon ett tag på slutet och vi tycker väl att det hjälpte. Veterinärerna har hjälpt oss jättemkt.

Vi är lite oroliga för att reaktionen som kom i december förra året berodde på att hon fick tryck av snöklampar. Man vet inte varför hon blev dålig så och just bara på ett ben. Snön kom just samma dag hon blev dålig. I vilket fall så har klinikhovisarna avrått från att jag ska sko med snösula. Jag minns inte exakt varför tyvärr, det har varit lite mkt. Men hennes hovben ligger lägre ner och hon är väl känsligare i sina hovar. Vi har valt att ha kvar ringskor bak och heartbarskor fram. Just nu har hon sulor fram för förra hovbölden.

Usch, jag vet inte alls vad jag ska våga göra. Det får ju inte bli att det trycker på sulan av snön. Tack för hjälpen med alfaalfan; jag ska kolla i Växjö. :)
 
Sv: Fångtråd igen!

Har hon lädersulor? Vissa sulor ger ett skapligt skydd mot klampar.
annars kan man spraya på silkon.

Titta på den ganska nya heltäckande snösulan/ alt. den som skruvas fast med broddarna. o diskutera vidare med hovis.
Vet ju inte hur dina specialskor ser ut.:confused:

Din trägen har gett resultat:bow:

Tack.

Hon har lite mjukare, vita vanliga sulor. Du vet; det finns ju de som är av lite hårdare plast och som knappt går att böja. De här är lite mjukare och "flexar" lite mer, om man nu kan säga så. Vi har väl sagt att den snösulan som är med en bulle i mitten inte verkar vara bra för henne. Det blev för mkt rörelse i hoven tror jag. Hon har ringskor bak och sedan heartbar fram.

Sulan man sätter fast med brodd kanske skulle kunna funka ja. Det är svårt för hovisarna kan ju inte heller säga vad som säkert kan funka för hennes hovar. Kanske ska jag ändå satsa på att skotta hennes hage...
 
Sv: Fångtråd igen!

Kanske ska jag ändå satsa på att skotta hennes hage...

Hm, ikväll har jag varit ute med kratta och pannlampa och jämnat till de värsta hålorna i min lilla hage utifall det skulle frysa i natt. Det ska, enligt prognos i alla fall, bli REJÄLT kallt nästa vecka och då är det ju superviktigt att hagen är så jämn som möjligt för att undvika "knöggel"...:crazy: Tror ni att det fungerar, eller arbetar jag bara förgäves?
 
Sv: Fångtråd igen!

Hm, ikväll har jag varit ute med kratta och pannlampa och jämnat till de värsta hålorna i min lilla hage utifall det skulle frysa i natt. Det ska, enligt prognos i alla fall, bli REJÄLT kallt nästa vecka och då är det ju superviktigt att hagen är så jämn som möjligt för att undvika "knöggel"...:crazy: Tror ni att det fungerar, eller arbetar jag bara förgäves?

För oss funkade det jättebra. Nu hade inte vi så stor torvhage men jag krattade den varje kväll och la sedan på pressenning. Den höll sig t o m ganska mjuk av det. Men att kratta och jämna till på kvällen hjälper ju om det ska frysa på sen.

Det ger träning att ha fånghäst.:D Jag som klippt av gräs med handgräsklippare hela sommaren och nu då ska börja skotta snö från hagen (om det blir nån snö).
 
Sv: Fångtråd igen!

Äsch. Du får ber Bore om kall o torr snö= inga styltor:banana:

Jag ser minusgrader o då även helst snö som något positivt för en fånghäst.

Hemska styltor blir mest av mkt tjockt med kramsnö alt. blötsnö på lera- än värre.
 
Sv: Fångtråd igen!

kl

Jippie!
Jag var ute med hästen alldeles nyss. Först promenad, sen hoppade jag upp barbacka på honom. Pigg och glad, försökte trava hela tiden så jag lät honom göra det en kort sväng :o :D :love: . När jag sitter på honom barbacka känns det verkligen som att jag hittat hem efter att ha varit hemlös i ett år, det är klart värt att krångel och motgångar det senaste året.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd igen!

Försök att inte gå för tidigt fram- även om det är kul. Ta ett Toy:banana:
Från promenad till uppsuttet trav på en gång.

Hur länge skulle du skritta enligt din Vet?
Tänk på att rida på mjukt underlag- eller inte stumt.

Det var väl din häst som inte var ganska ovillig att gå på grusväg o var gallig- trots barfota.

min har skor o är helt ren i sina ben:D trots att den dessutom tränas relativt hårt.

Min hade oxå gallor- när den hade fång:crazy:
 
Sv: Fångtråd igen!

Ah, hon har fortfarande kvar skorna.
Man känner en tydlig rand på hoven ca 5 cm under kronranden.

Imorrn ska hon gå sin första lektion, mest skritta runt med nybörjare.
Håller tummarna! :bow:
 
Sv: Fångtråd igen!

Försök att inte gå för tidigt fram- även om det är kul. Ta ett Toy:banana:
Från promenad till uppsuttet trav på en gång.

Hur länge skulle du skritta enligt din Vet?
Tänk på att rida på mjukt underlag- eller inte stumt.

Det var väl din häst som inte var ganska ovillig att gå på grusväg o var gallig- trots barfota.

min har skor o är helt ren i sina ben:D trots att den dessutom tränas relativt hårt.

Min hade oxå gallor- när den hade fång:crazy:

Jag försöker tygla mig :D . Helst hade hästen fortsatt trava, men icke, 10 meter fick räcka tyckte elaka matte :D.
Jag har skrittat på honom lite smått i någon vecka. (dvs promenerat, och hoppat upp där det varit bra underlag och ridit en liten snutt). Nu har jag inte mina anteckningar här, men jag har för mig att veterinären tyckte att jag skulle skritta 6-8 veckor, och sen sätta igång mer ordentligt.

Grusväg har inte varit några problem för hästen. Men nu när det frös på och var så några dagar så tror jag att han blev lite öm. I början var det inga problem, men sista dagen av minusgrader så TROR jag att han blev lite segare pga det. Sen har jag insett att gallorna förmodligen kommer från att det är så mjukt i marken, när det blev hårt så försvann gallorna nästan helt.

Däremot har han varit seg -uttråkad- av alla förb--- skrittpromenader. Han tycker INTE det är roligt att skritta skritta skritta, och jag har full förståelse för det.

Om han har lite gallor kan jag ha förståelse för, han är ju halvgammalm 16½ :p

Jag har fortfarande inte hämtat rockarden. Ska göra det tror jag så fort minnet hjälper till. Det hade nog livat upp vardagen för herrn tror jag :)

Så, jag önskar, snälla vädergudar, minusgrader och 10-20 cm snöm och sol rest3n av året och fram till mars. :idea:
 
Sv: Fångtråd igen!

Men, jag måste ju erkänna, att det fanns en liten tanke :devil: om att bara släppa lite på tyglarna och låta honom fortsätta i valfri gångart. Tur att det sunda förnuftet snabbt tog över!
 
Sv: Fångtråd igen!

Seg= ovillig- troligen för att det känns i fötterna.
Man känner ju sin häst. Brukar den vara sdn?

När du rider borde den pinna på bättre. Välj underlag med omsorg eller vad sa vet. om det?

Jag kopplar iallafall ihop gallorna med fånget o kylan tog bort dem- hoven kyldes ner. Iom att hoven inte är helt stabil är ett ej hårt underlag att föredra.

Jag skrittade inte min alls när jag "fick" för att det var frusen barmark, utan väntade på snön.
 
Sv: Fångtråd igen!

Så, jag önskar, snälla vädergudar, minusgrader och 10-20 cm snöm och sol rest3n av året och fram till mars. :idea:

Önskar jag också, men här i Skåne kan vi kanske få sådant väder i 5 dagar den här vintern, om vi har tur :D! Vintrarna här är oftast antingen 10 grader varmt, fuktigt och regnigt (DÅ får mina lite galliga ben och jag har även kunnat hitta puls) ELLER -10 grader kallt och barmark. Inte det mest trevliga vinterväder, eller "fångväder", med andra ord:grin:!
 
Sv: Fångtråd igen!

Seg= ovillig- troligen för att det känns i fötterna.
Man känner ju sin häst. Brukar den vara sdn?

Nej inte i mitt fall, det är jag nästan helt säker på. Han kan ha varit jätteseg vid promenad t.ex dag 1 med varmt väder och mjukt underlag. För att dag 2 (med exakt samma förutsättningar ) vara piggare när t.ex stoet har varit med på promenad.
Jag har sett det förut, att han lessnar när det är samma tråkiga tugg dag ut och dag in. Han vill helst ha lite fart och variation. Därför funderar jag på att hämta hem rockarden så han får känns att han GÖR något, dvs dra en vagn. :idea:

Men jag förkastar inte att det även KAN ha något med att göra med fötterna OCKSÅ. Helt klart är hovarna fortfarande sköra.

Jag kopplar iallafall ihop gallorna med fånget o kylan tog bort dem- hoven kyldes ner. Iom att hoven inte är helt stabil är ett ej hårt underlag att föredra.

Och jag kopplar ihop det med leran i.om att den andra hästen -som ej har fång- också blir lite mer gallig nu när de står på så mjukt underlag. Även om de inte står mitt i leran, utan mer ute i skogen så är det fortfarande väldigt mjukt i markerna efter allt det här förb:devil: regnet. Jag hoppas vintern blir lika vintrig som förra året!
 
Sv: Fångtråd igen!

Anteckna också att du inte vill bo i vasa, finland. Samma sak här, önskar mej snö till julklapp!

KL
Annars, hur ligger det till med socker i rötter? långsökt jag vet men man tycker att det borde finnas eftersom de är levande. Jag menar alltså trädrötter. Har haft fjordisen ut där det finns endast lite löv, döda grässtrån och dyl. Han gräver ju som ett tok och käkar rötter. Igår var han första gången i 30min, men idag fegade jag ut så jag lät honom bara vara 15min.

Sen funderade jag på det där med värmen i hovarna. Han har alltid haft ljumma hovar, då han hade fång var de riktigt varma förståss. Men nu går jag och känner på honom HELA tiden (fångest) och tycker att det varierar från "mindreljumm" till "meraljumm"... han har ingen puls dock och är pigg, marscherar ordentligt på den lilla biten från hans nya box till hagen. Matte släpar ungefär efter;) Funderar också på att det är ju skillnad på hur varma mina händer är samt hur kallt det är ute. Vet att jag inte är enda som håller på att bli knäpp med att springa och känna på hovar och söka efter pulsen..
 
Sv: Fångtråd igen!

KL

Mitt shettis sto är inne på behandlingsdag 3 idag.... jag tyckte hon var lite svettig? Vad kan detta bero på? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 567
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 741
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 169
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp