Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 851
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

*KL*

Först - grattis Wrangler, den lilla är ursöt!

Sen är jag i valet och kvalet igen.

De bytte ju hage för en vecka sen (väl?), till en hage som vilat i flera år, bestående av rätt mycket övervuxet, nedvissnat gräs, sly men också nytt spirande gräs. Fångesten har legat på lur hela tiden, men än *peppar peppar* har det gått utmärkt. Lillen har haft en munkorg med 'för stort' hål i botten, och shettisen har varit munkorgslös. De har serverats 2 kg silage att dela på till morgonen samt en giva på eftermiddagen. Gått in på kvällarna och ätit 'normalt' inne, även om båda backat av lite på sin halm.

De är dock HUNGRIGA därute i hagen, de kommer i full fart när maten kommer och äter upp vartenda strå silage innan de betar igen. Om jag är och mockar så de hör mig kommer de och skriker och tycker maaat, även om de ger upp när ingen kommer.

Båda har kvar att gå ner, men båda är i bättre hull nu än någonsin innan. Säger mycket vad gäller Lillen, men inte lika mkt ang shettisen som jag ju bara haft sen lucia, kom smällfet och är i jämförelse med L plättlätt att banta.

De har gnagt ner rätt bra i hagen syns stor skillnad jämfört med utanför stängslet, så än 'leder' de över gränset. Lillen har sen det här påbörjades gått ner det lilla han gick upp när jag var sjuk.

Hursom, nu har hålet i Lillens munkorg blivit väl stort (det är en av de sämre sorterna som botten är för mjuk på och nöts större), så nu är valet eg mellan att byta till den bra med liiitet hål, eller ta av den i princip.

Då jag ju gärna skulle vilja att de tappar det där sista med, så satte jag idag på munkorgar på båda. Vilket gav båda brutala problem få i sig hösilage, jag tror shettisen gav upp, Lillen kämpar på men har det SVÅÅÅRT. Dock så kommer de inte få i sig ett strå gräs med den, gräset är alldeles för kort, det är 'marknedbetat'. Så med dessa munkorgar på kommer gräset växa upp. Men ta av munkorgen på Lillen känns som det kan gå precis hur som helst?

Så, vad sjutton gör man? Gräsfri hage finns inte, alla andra hagar har MER gräs. Den här har så lite gräs att det är som jag DRÖMMER om det ska vara i sommar, så de kan gå utan munkorg och gnaga. Men det här är ju vårgräs, och inte sommargräs...

Hjälp?

Usch det där är så svårt :(

Jag hade nog låtit dem ha munkorgarna på för säkerhetsskull... Men då kommer ju gräset växa lite tills de når gräset genom munkorgarna? Blir det för mkt gräs när de kan nå det genom hålen i munkorgarna? Är det "farligt" då?

Eller tror du de kan hålla nere gräset utan munkorgar?

I måndags var hovis ute och verkade hovarna på min shettis. Han trodde inte att det var fång, då hon gick normalt etc. Han kände ingen värme i hovarna men när jag sa att de varit varma till o från, så sa han att det kan bli så att hovarna är kalla så länge hon står stilla men att pga rötan så blir hovarna varma när hon rör sig.
Han verkade bort ganska mkt för att få bort all röta, men rötan i V.F (den som var värst angripen) kunde han inte få bort allt, så jag ska göra rent och lägga på tjära tills nästa gång hovis kommer.

Efteråt släppte jag ut shettisen i hagen, dock med munkorg. Jag vill egentligen att hon ska kunna gå utan munkorg, men nu har det växt upp lite mer grönt i hagen och med min fångest så får hon gå med munkorgen till efter midsommar eller nåt.

Usch det där är så svårt :(

Jag hade nog låtit dem ha munkorgarna på för säkerhetsskull... Men då kommer ju gräset växa lite tills de når gräset genom munkorgarna? Blir det för mkt gräs när de kan nå det genom hålen i munkorgarna? Är det "farligt" då?

Eller tror du de kan hålla nere gräset utan munkorgar?

Tar jag av munkorgarna nu (det lilla shettisynglet hade fått av sig sin när jag var och handlade, lyckats knäcka ett metallspänne och dessutom bli blodig på mulen..suck) är jag säker på de kommer kunna hålla nere gräset perfekt - ev får jag stänga av en del av 'vallen' (som inte är en vall längre, men nu fattar), men det har jag med i beräkningen.

Och då når jag målet - munkorgslös sommar med 'gnaga efter gräs-terapi' samt silageutfodring.

Det jag INTE är säker på är om ffa Lillen TÅL att äta av det lilla gräs som är nu utan munkorg.

Med munkorg på båda, eftersom de inte får i sig ett smack någon av dem, de hade gett upp när jag kom hem och stod och hängde i 'minilösdriften',så kommer gräset växa upp. De kommer inte kunna hålla gräset lagom då iom den steniga delen av hagen. Men ffa så ett munkorgstapp innebar en extremt ökad risk. Nu är ett munkorgstapp mer 'fan också' men eg inte panik. Med frodigare gräs, dvs när lagom kommer in genom munkorgen blir ett tapp ren panik.

Så, egentligen hela 'problemet' sitter i om jag törs låta Lillen vara munkorgslös NU. Och det är där jag velar så hemskt, och än inte vågat..

Kan inte shettisen gå utan och lillen med? Eller lillen gå med en annan variant av munkorg så han får i sig lite?

Du har väl Globus korgarna? Min häst får inte i sig något med den. Köpte en från safiren som var rätt lagom i en veckan innan den nöttes sönder(lagom med mat så jag inte stödfodrade något men han fick i sig lagom). Greenguarden funkar inte alls att ha enbart då han flyttar den i sidled och sedan äter. Sen har jag testat några till olika modeller genom åren som inte fungerat.
Det som faktiskt fungerade var när jag monterade in greenguarden i den från safiren så kande han inte flytta den i sidled och pilla i sig maten lagom långsamt:laugh: då var banden helt borta undertill på den från safiren.

Men du kanske har provat alla olika varianter och lite till....

Greenguard lyckas han skjuta åt sidan. De 'sämre' munkorgarna är ju en sån han haft nu, han nöter sönder hålet i botten så det blir lite för stort. Fungerar utmärkt - en vecka. Sen är hela botten trasig, och blir lite dyrt med 250 spänn varannan vecka tyvärr. Den riktiga globuskorgen får han ju inte sönder botten på alls hur han är försöker dock. Men då är nackdelen att det måste vara minst ½ cm högt gräs för att nå in något.

Hitills har ju shettisen gått utan, och Lillen med korg med 'förstorat' hål vilket funkat bra. Men dels gick den med förstorat hål helt sönder igår, och jag skulle vilja ha ner herr shettis lite mer i vikt med, dvs strypa intaget lite. Därför jag slängde på 'riktiga globus' på båda idag, men med ganska kasst resultat. De lär ju gå ner i vikt förvisso, men få magsår på kuppen :crazy:

Lilla har jag inte provat GG på, men han är HEMSK på att klä av sig saker, kan inte ha grimma i hagen t ex. Nu har jag flätat fast munkorgens nackband på honom så får vi se...

Men ska möjligen vara GG + den med förstört hål i botten till Lillen, men känns väl 'trixigt'?

Jag brottas med samma dilemma här. Mina går i vinter hagen som är en gräshage och då har "fång" hästen betesreducerare på (den du tipsade om) och det fungerar bra. Hon får nog inte i sig många strå om dan nu när gräset är så kort. När de får mat så släpper jag in henne i en hage i hagen för att sedan när hon ska ut i hela hagen igen ta på betesreduceraren.

Detta kanske skulle kunna vara ett alternativ så det går lättare för dem att äta upp sin mat, stängsla in en bit där de kan vara när de äter för att sedan öppna till hela hagen igen.

Jag röstar på att du befriar de stackarna från munkorg och i stället gör hagen lagom stor ( d v s LITEN nu i början av sommaren ) så att de kan hålla den "avgnagd" men samtidigt har något att pyssla med. Efter midsommar kanske du kan utöka hagen sakta med hjälp av strip-betning. (Plasstolpar är utmärkta att dela av och flytta ut hage med.) Då har man bättre koll på den mängd gräs de äter eller ges möjlighet att äta/dag.

Varför låter du dem äta hösilaget med munkorgen på?

Min åsikt är att munkorg använder man som ett nödvändigt ont del av dagen t ex om man vill låta en fångponny gå med andra hästar i stor hage några timmar. Att ha den hela dygnet och t om tvinga hästarna äta grovfoder med den tycker jag är hemskt. Aldrig kunna putsa och klia på varandra eller klia sig själv, gå instängd med en varm munkorg på mulen hela sommaren. Nej aldrig i livet säger jag! Det finns andra sätt som fungerar bra men som kräver mer jobb. Dessutom törs man verkligen lämna en fångponny på bete med munkorg på utan uppsikt? De kan ju få av sig munkorgen .

Jag röstar på att du befriar de stackarna från munkorg och i stället gör hagen lagom stor ( d v s LITEN nu i början av sommaren ) så att de kan hålla den "avgnagd" men samtidigt har något att pyssla med. Efter midsommar kanske du kan utöka hagen sakta med hjälp av strip-betning. (Plasstolpar är utmärkta att dela av och flytta ut hage med.) Då har man bättre koll på den mängd gräs de äter eller ges möjlighet att äta/dag.

Fungerar tyvärr inte. Tillräckligt liten hage för att göra den gräsfri blir som sagt en liten 20 * 20 meters fyrkant.

Befriar jag dem från munkorgarna nu kommer de kunna hålla den nuvarande (ev med vallen bortstängslad, det märks) avgnagd alldeles perfekt lagom. MEN, frågan är om L klarar att äta den - om än lilla - mängd spätt vårgräs som det ändå blir?

Att stripbeta fungerar inte. Det blir alldeles åt helvete för mycket gräs 'utanför stängslet', och varje gång man flyttar det blir det ju ett 'foderbyte', dvs de får tillgång till kraftigare, frodigare gräs. Även om jag flyttar stängslet säg 5 cm varje dag.

Nu valde jag med stor ångest att nu vid 14 ta av munkorgarna istället för att servera eftermiddagssilage.

Varför låter du dem äta hösilaget med munkorgen på?
För att det tar längre tid än 5-10 minuter för dem då att äta upp det, dvs det sänker ättakten, och för att jag dels inte vill stå och 'vakta' dem när de äter silage och dels inte gillar att sen leka leken 'jaga ponnyerna' för att få PÅ dem munkorgarna igen. Det är ju inte direkt så att de ser/blir direkt glada när man kommer med en munkorg. Enda gången de där två är ens i närheten av svårfångade..

Min åsikt är att munkorg använder man som ett nödvändigt ont del av dagen t ex om man vill låta en fångponny gå med andra hästar i stor hage några timmar. Att ha den hela dygnet och t om tvinga hästarna äta grovfoder med den tycker jag är hemskt.

De har naturligtvis inte munkorg på natten, då tas den av, och innemat äter de såklart utan munkorg.

Sen 'tvinga dem äta silage med munkorg'. Det är inte värre än ett hönät, och de får i sig riktiga tuggor per gång (dvs inte strå för strå) med den med, och ingen av dem är minsta frustrerade av det.

JAG gillar heller inte munkorg, men jag väljer lätt munkorg, stor hage och kunna röra sig, framför att stå och kunna klia varandra i en minimal jordfyrkant. Men idealet är ju, och därför de går i just den här hagen nu, att komma till en munkorgsfri sommar, där de har 'stor' hage och kan gå och leta grässtrån, gnaga sly och tuffla runt utan munkorg. Men vårgräs är vårgräs och rent livsfarligt. Och hellre munkorg nu än en hel sommar på box pga fång.

Aldrig kunna putsa och klia på varandra eller klia sig själv, gå instängd med en varm munkorg på mulen hela sommaren. Nej aldrig i livet säger jag! Det finns andra sätt som fungerar bra men som kräver mer jobb. Dessutom törs man verkligen lämna en fångponny på bete med munkorg på utan uppsikt? De kan ju få av sig munkorgen .

De kan putsa och klia både varandra och sig själv när de är inne. De går aldrig ute dygnet runt. Nu går de in nattetid, sen när bromsen härjar kommer de att gå inne dagtid istället. Och jag mottar gärna 'andra sätt' som inte påverkar deras möjlighet att RÖRA sig, kunna busa och leka osv? Mitt mål är ju (som jag hoppas kunna nå i sommar, men vi måste ta oss dit) munkorgsfritt.

Man törs ha en fångponny på gräs med munkorg OM det är såpass lite gräs att det INTE är panik om de får av sig den OCH om de kollas tillräckligt ofta för att tiden utan munkorg är liten. Nämnde det i tidigare inlägg, att nu så om de tappar så är det 'skit också' men inte panik. Får gräset växa upp mer är det däremot panik, just för det blir för mycket.

Mina hästar går alltså hemma på gården, dessutom i hage 'utanför köksfönstret', så en tappad munkorg avslöjas ganska snart. Max de kan lalla omkring utan är 4 h. Vilket i nuläget inte är kris och panik, men med mer gräs skulle vara det. Hence strävan (planerad redan i vintras) att kunna få bort munkorgarna.

Sen ang äta silage med munkorg, Lillen gick med munkorg hela hösten, tills snön kom och låg kvar. Dvs han åt allt silage i hagen med munkorg, helt enkelt för att minska/minimera mängden frostnupna grässtrån han fick i sig.

Senast ändrad:

Du kan inte ge halm istället för en portion silage? så får du ner sockret lite - även om du hade lite socker i ditt silage. Då kanske han kan äta lite gräs. Annars har jag samma bekymmer. Inte än, men om B. nånsin blir frisk och slipper från sin lilla pyttehage han står i nu just. Men som jag sagt förr HOPPAS jag att fårskrällen äter så mycket gräs att det lämnar så lite som möjligt.;) Om jag vågar ha dom utan munkorg sen vet jag inte...en sak i taget.

min fick ju fång pga stripbetning, jag hade ju tävlingshästar och så den pensionerade och flyttade ut staketet lite varannan dag men så blev det för mycket för honom en dag. så jag gillar inte riktigt det.

Du kan inte ge halm istället för en portion silage? så får du ner sockret lite - även om du hade lite socker i ditt silage. Då kanske han kan äta lite gräs. Annars har jag samma bekymmer. Inte än, men om B. nånsin blir frisk och slipper från sin lilla pyttehage han står i nu just. Men som jag sagt förr HOPPAS jag att fårskrällen äter så mycket gräs att det lämnar så lite som möjligt.;) Om jag vågar ha dom utan munkorg sen vet jag inte...en sak i taget.

Tror inte de äter halm ute, däremot är nattamaten sen ett bra tag justerad, så det är lite mindre silage och lite mer halm (sen de började lämna halm). L fick förr 4 kg (BLÖTT) silage till natten + halm, nu får han 3 kg. Den lilla har på samma vis gått från 2 kgtill 1.5 kg. Och sen iom att det har tagits bort ett mål silage ute så är sockret rätt lågt ändå. Sen får de inte i sig halm genom munkorgen. Däremot sen om jag når målet utan munkorg är tanken att erbjuda halm + silage ute.

Jag är inte alls rädd för sockermängden totalt från grovfoder, utan just för när/om gräset fruktanpeakar, då kan det ju räcka med pyttelite (märkte jag ju förra året..) och det som är så SVÅRT att veta. Nu när han går utan munkorg sen fjorton, men minus em-målet då, så han kanske får i sig mindre/lika mycket/mer socker via gräset - men jag vet ju inte. Enda jag vet är att gräset ens utan munkorg INTE 'mättar', även shettisen - som INTE är en matgam (!!) - är vrålhungrig när silaget kommer.

kl

Så här har jag gjort
Munkorgen åkte på när gräset började växa men hon gick kvar i den stora vinterhagen. När gräset sedan hade vuxit till flera cm märkte jag på henne att det som jag har börjat misstänka är små varningstecken kom tillbaka som tex gaser i magen, lite svullna ben, lite trött osv.

Detta var för ngn vecka sedan och nu har vi mkt gräs, många vallar tex börjar få högt gräs i massor. Jag har nu minskat betestiden rejält och hon får bara gå i den lilla hagen med kort gräs. Det nya gräset på våren med soliga dagar och nätter och andra tider med temperaturer under plus fem grader kan innehålla massor, massor med socker och fruktaner. Jag vill inte riskera ngt utan tänker fortsätta på samma sätt tills temperaturen stiger.

Vi har kämpat så länge, i ett och ett halvt år efter fånganfallet, för att komma tillbaka igen min lilla häst och jag. Jag tänker inte förstöra allt genom att utsätta henne för höga riskfaktorer. Då får hon hellre stå inne och gå i tråkig hage 3-4 veckor om året.

Vi har kämpat så länge, i ett och ett halvt år efter fånganfallet, för att komma tillbaka igen min lilla häst och jag. Jag tänker inte förstöra allt genom att utsätta henne för höga riskfaktorer. Då får hon hellre stå inne och gå i tråkig hage 3-4 veckor om året.

Precis så känner jag också! Jag har, framtida planer, för att mina hästar ska få ett mer "normalt" hästliv (vad det nu egentligen är?) så småningom, men just nu är jag bara glad för att hästarna mår bra och att vi kan börja rida igen... Det är helt underbart att ha kunnat sätta igång pållan igen!

kl

Så här har jag gjort
Munkorgen åkte på när gräset började växa men hon gick kvar i den stora vinterhagen. När gräset sedan hade vuxit till flera cm märkte jag på henne att det som jag har börjat misstänka är små varningstecken kom tillbaka som tex gaser i magen, lite svullna ben, lite trött osv.

Detta var för ngn vecka sedan och nu har vi mkt gräs, många vallar tex börjar få högt gräs i massor. Jag har nu minskat betestiden rejält och hon får bara gå i den lilla hagen med kort gräs. Det nya gräset på våren med soliga dagar och nätter och andra tider med temperaturer under plus fem grader kan innehålla massor, massor med socker och fruktaner. Jag vill inte riskera ngt utan tänker fortsätta på samma sätt tills temperaturen stiger.

I hagen nu, där de går, är gräset till 99% max 5 mm (nedgnagt), finns några enstaka strån som är kanske 2 - 3 cm. Vi har alltså inte kommit till den grästillväxt ni har, och det är ju dit jag vill det aldrig ska komma i hagen de går i. Men vägen dit är knepig, när jag inte har något som kan 'förbeta'

3-4 v om året skulle inte vara problem för mig heller, men då är hela sommaren körd sen. Det är den där kampen för att det inte ska ta över. Blir hela hagen med flera cm gräs, då är det ju liksom kört, där kommer jag aldrig våga släppa - munkorg eller ej. Men ställer jag bort dem från den här i 3 - 4v nu så är vi där, och då är resten av sommaren i miniminijordhage =/

Än finns *peppar peppar* inte minsta 'reaktion'. Tills L tappade en sko var det idel 'iskalla ben', svala hovar, pulsen står inte att finna hur länge man än lättar, och aktiva, busiga hästar på lätta fötter. Det är fortfarande lika förutom att han pulsar aningen på fossingen som är barfota. Magarna stabila, inga gallor osv. Men det säger ju inget mer än att det som varit so far har varit på rätt sida gränsen. Men var den går är ju det ingen vet.

Har du munkorgen även på när din häst går i den lilla hagen med lite gräs? :)

Nu har jag det eftersom jag har blivit ganska övertygad om att man bör se upp på våren med en ponny som min som har haft två fånganfall varav det senaste med stark misstanke om IR. Nu är hon smal (nästan för smal - min hovis som "alltid" har gnällt om att hon varit för tjock sa igår att han absolut inte tyckte att hon skulle gå ner mer hm....)

Men hos oss blev det så som AW beskriver att hon inte har än. Helt plötsligt ökade gräsets tillväxt betydligt och jag tyckte att hon påverkades av det. Men annars är planen för sommaren, lite tid i stora hagen med munkorg, en del tid i lilla hagen utan och en del tid i stallet.

Gräset producerar socker genom fotosyntesen. Den sker så länge det finns vatten (alltså ej fruset vatten om jag fatta det rätt). Men soliga kalla vårdagar bildas det massor av socker. Gräset använder sedan detta socker till energi och byggstenar. Detta sker genom en process som kallas cellandningen. Den minskar betydligt vid temp under 5 grader och då måste gräsen lagra sockret. Så soliga dagar, halvmolniga dagar med samtidigt kalla temperaturer är inte hälsosamt för dessa hästar. och det kan skilja ganska mkt i sockerinnehåll mellan en mulen varm sommardag och en solig kall vårdag.

Jag har också så som AW beskriver det, jag bor också i Uppland. Då känner jag mig mer säker på att jag faktiskt ska ha munkorgen på min shettis ett par veckor till.

Jag kommer nog aldrig att förstå det där med socker och fotosyntes :o Men jag har iaf förstått att soliga dagar och klara kalla nätter är dåligt... Men för övrigt så litar jag på er ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 945
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 840
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 212
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka