Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 846
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Enkel förklaring ang det med sockret.

Gräset (och alla andra växter) vaknar ju till liv på våren. Men en period på våren så är det sol osv nog för fotosyntes, men det är inte varmt nog etc för att det ska vara tillräckligt för att växa. Då lagrar gräset in fruktan för att senare använda för tillväxt när det blir gynnsamma förhållanden. Fruktanet gör dessutom växten mer tålig mot frost, dvs gör att de kan överleva de där frostnätterna som kan komma på våren.

Sen när det blir varmt nog, då kan all den lagrade energin och fruktanet användas, och det är då hela omvärlden plötsligt 'exploderar' i grönt. Det vi kallar vår ;) Träden slår ut, gräset växer så det knakar, blommorna slår ut osv.

Man kan se det som att gräset 'står och stampar' på startlinjen och lagrar in bränsle i väntan på värmen/startskottet, och då..

Sen när det är gynnsamma förhållanden för tillväxt 'hela tiden' (dygnsmedeltemperaturen och sol osv är mer stadigt) då förbrukas fruktanet vid tillväxten och det lagras inte in samma reserv.

Därför vårgräs är så farligt och fruktanrikt.

Dock - det där sker hela tiden. En kall natt räcker, speciellt om det sen är soligt. Och för den delen torka - då finns inte maximalt gynnsamma förutsättningar för tillväxt, och det 'lagras in i väntan på'. När regnet sen kommer så - poff så 'exploderar' allt igen.

När gräset är stressat, 'vill' växa men inte kan av någon anledning (för kallt, för torrt osv) så sker den där inlagringen. Så en helt vanlig sommardag kan det på fm vara rakethöga fruktannivåer, och på em mer moderata. Eller för den delen tvärtom. Kommer nästan ofelbart en 'fångväg' när det kommer regn efter lång sommartorka.

För hårt betet gräs är också stressat btw. Börjar man ta med alla parametrar blir slutsatsen tyvärr eg att man aldrig kan vara säker, man kan aldrig veta säkert.

Men en temperatur som är tillräckligt hög, konstant över dygnet, och molnigt samt med lagom regn är tryggast fruktanmässigt.

L:s anfall förra året var just när hårt nedbetat, stressat gräs efter en lång tids torka fick regn. Ev då påspätt av IR. Trots att han innan ätit frostgräs, mer gräs osv osv - så det där fick det att gå åt helvete.

Samma dag L fick fång, så jourhavaden DV (Östhammar) hade vi elva på fm när jag ringde redan varit på FYRA fånganfall, och förutom mig hade hon en till redan då. Det bokstavligt talade exploderade, av nämnda orsak. Veckan efter midsommar, så borde vara 'tryggt' så, men...

Jag kommer följa SMHI nästan maniskt och anpassa så långt det går efter vädret hela sommaren.

Aha :idea: Det där med står och stampar på startlinjen. Nu är jag med ;)
Och förstår nu även varför det är så farligt med s.k. stressat gräs vid torka etc.

Trinity fick fång när det ännu var snö, så förra året stod hon på boxvila när våren kom så att säga. Så det här blir min första vår som jag ska hålla koll på vädret.

KL

Jag håller på och rycker bort det lilla gräs som växer runt hagen. Hästarnas små (eller stora) munnar räcks lååångt under tråden om de får syn på gräs. Snart är det så långt att man får börja trimma..

Har annars märkt en mycket positiv sak angående att jag bytte B's silage mot endast halm+lucern. Hästen har börjat skita! ;)På den sista tiden har han knappt skitit 2 högar över en natt, men nu lägger han ordentliga högar. Är töntigt lycklig då jag räknar högarna i hans lilla hage... :o Funderar om det har varit att jag gett för lite ts förrut. Silaget var ju ganska vått så jag skulle ha gett ganska mycket för att ge tillräckligt ts. Men fet häst som han var och lite för mycket socker gjorde ju att man måste ransonera.Trodde alltid att det gav diarre men kanske det också orsakar förstoppning/trög mage? Han äter ju flera timmar på sitt halm nu, tuggar och tuggar, filosofierar...tuggar...så som en häst borde göra. Så magen hålls säkert bättre i trim. Dessutom är väl också lucern mycket fiberrikt.

Annars.. rekommenderar "stora sjukhus" i sverige lucern och halm till fångisar? Behöver lite erfaret folk att referera till då jag vet att vet. här kommer att morra till då hon hör vad jag matar i hästen! ska på röntgen på måndag. Finnarna är lite efter vad det gäller fång här har jag märkt.....

Annars.. rekommenderar "stora sjukhus" i sverige lucern och halm till fångisar? Behöver lite erfaret folk att referera till då jag vet att vet. här kommer att morra till då hon hör vad jag matar i hästen! ska på röntgen på måndag. Finnarna är lite efter vad det gäller fång här har jag märkt.....

Jag vet inte vad vetklinikerna rekommenderar.
När det gäller våra hemmaveterinärer så har jag inte vågat mig på att berätta vad jag gav min fångponny för foder (lusern och halm). Jag hade en diskussion om utfodring an fånghästar med en av veterinärerna det räckte för mig. Han menade att det var jättefarligt för dem med proteiner :confused:. Det var inte läge att börja bråka med dem om min ponny.

Men jag har varit på en föreläsning på SLU Ultuna om utfodring av lättfödda ponnyer och fånghästar. Där rekommenderade föreläsaren bla att ett alternativ till foder för dessa var just lusern och halm.

En hemmavet. sa samma sak åt mej. Sen upplyste jag honom att det var sockret som var det farliga... två har sagt att soja är farligt. Lucern är också farligt. Jag borde satsa på så sent slaget hö som möjligt sa den sista vetten...hm.. ett sånt har vi också haft - nada proteiner och skyhögt socker. Är väl lika bra att hålla tyst. Men då hon alltid frågar om jag gjort några foderförändringar på sistone som kan ha orsakat fånganfallet.. känns dumt att ljuga då också. Men det var ju maskmedlet som var "droppen över" sista gången.

Min vet som var ute till shettisen när hon fick fång, sa att jag skulle ge bara halm. Men jag gav halm + lusern.

Ibland är det kanske lika bra att hålla tyst :(

*KL*

Nu ger jag snart upp, det lilla shettisynglet är ju rent makalös med att ha sönder munkorgen och få av sig den =/

Jag har en betesreducerare i ponnysize som ligger någonstans o skräpar. fick fel....
Det är av den sorten med remmar- ingen korg. för ponnys som får äta men med mer reducerat intag. Spänns fast i nosdelen på en vanlig grimma.

Min har aldrig lossnat. Däremot vill jag att den ska kunna lossna- hela grimman om den fastnar- har nyckelring i käkhaken.

Kan skicka den till ngn bekant till dig om du inte vill lämna ut adressen:devil: mot enbart porto.

KL
Förr var ju halm en del av kosten- strö o till det hö o ev. havre- bra proteinkälla för arbetande hästar.

Medan debattens vågor går höga i media om fetma och dess orsaker sprider sig denna moderna sjukdom till våra närmaste husdjur. I studier gjorda i USA och Skottland rapporteras att en femtedel eller mer av ridhästar lider av fetma. Man har även upptäckt ett klart samband mellan fetma, insulinresistens och fång.

Det finns en medfödd skillnad mellan raser i insulinkänslighet. Ponnyer har t ex generellt en lägre insulinkänslighet än hästar vilket är en bidragande orsak till att de lättare drabbas av fetma och/eller fång.
Tydligen även PRE:n

Jag har en betesreducerare i ponnysize som ligger någonstans o skräpar. fick fel....
Det är av den sorten med remmar- ingen korg. för ponnys som får äta men med mer reducerat intag. Spänns fast i nosdelen på en vanlig grimma.

Min har aldrig lossnat. Däremot vill jag att den ska kunna lossna- hela grimman om den fastnar- har nyckelring i käkhaken.

Kan skicka den till ngn bekant till dig om du inte vill lämna ut adressen:devil: mot enbart porto.
Jag tar gärna emot den, frågan är ju dock om den får sitta kvar den heller, i och med att han tar av sig grimmor med, men det är ju värt att prova alla sätt som går. Inga problem pma min adress. Den kan vem som helst på buke ta reda på, och har i vissa fall gjort. Sitter på jobbet via mobilen nu, men kolla gärna upp vad frakten blir så ska jag pma adress.

Övrigt, så welshonnyer vekar ha dels en högre andel ir, även de som växer upp 'vilt', och ffa verkar det finnas en ärftlighet. Lite intressant, de studerade ju welshflock just och kunde i princip utefter insulin säga vilka som sen skulle få fång, och stämde otäckt bra, trots att alla hade samma förutsättningar och bete. Sist jag läste om det verkade det som den sas nedärvda ir debuterade tidigare. Misstänker att om säg fem år kommer man ha helt annan koll, och kanske mer restriktiva avelsråd med t ex?

Mina funderingar länge har gått åt det hållet att man kanske inte ska avla på fånghästar, precis som man inte ska avla på eksemhästar... Sedan kanske man ska ta hänsyn till orsaken till fången i och för sig.

Jag tar gärna emot den, frågan är ju dock om den får sitta kvar den heller, i och med att han tar av sig grimmor med, men det är ju värt att prova alla sätt som går.

För att få min häst att inte lyckas ta av sig sin betesreducerare (korgmodell som såg ut som en grimma) så var jag ett tag tvungen att ha korg-grimman under en annan grimma, OCH fläta fast allt i manen.

Har du provat att fläta fast grimman i manen på din häst?

Smart med en annan grimma över munkorgen! :idea:

Jag är nästan helt säker på att hon har flätat fast den i manen.

Hejsan igen, köpte ju hem halm så att hästarna här hemma skulle kunna få lite mer att tugga på, även fångisen. Har nu tyvärr hittat lite mögel i den och den luktar den typiska instängda lukten, kollade då med h*n jag köpte fodret utav om jag kunde få byta eller lämna tillbaka den, han sa då att jag kan ta bort det dåliga för i halm sprider sig inte mögel, tycker det låter konstigt och jag vill inte stå och behöva lukta och kolla igenom ALLT jag lägger ner i påsarna, men stämmer verkligen detta :confused:

Nej usch. Jag skulle inte ge något av dem. Kolla igenom de andra balarna så det inte är mögel i alla.
Jag skulle aldrig våga ge det till en frisk häst, och definitivt inte en fånghäst :(

*KL*

Jag nojade lite här idag. De kom och gick när jag skulle fodra, peppade dem lite och trav. Sen såg jag när L kom fram att han var blodig på bakbenen och trodde han fastnat i staketet och skadat sig bigtime. Var dock knotten som kommit och ink som spruckit (se annan tråd).

I alla fall så var han aningens varm och pulsade aniiingens på BF. Dock var hela han varm (irritationen över knotten), och han har en tappsko. Men jag fick noja och låste in. Han tappade nämligen munkorgen och gick utan 2 h i år.

Hejsan igen, köpte ju hem halm så att hästarna här hemma skulle kunna få lite mer att tugga på, även fångisen. Har nu tyvärr hittat lite mögel i den och den luktar den typiska instängda lukten, kollade då med h*n jag köpte fodret utav om jag kunde få byta eller lämna tillbaka den, han sa då att jag kan ta bort det dåliga för i halm sprider sig inte mögel, tycker det låter konstigt och jag vill inte stå och behöva lukta och kolla igenom ALLT jag lägger ner i påsarna, men stämmer verkligen detta :confused:

Mögel i en ände av hö/halmbal (småbal) = mögelsporer i andra änden. Skulle bränna det om du inte får reklamera.

För att få min häst att inte lyckas ta av sig sin betesreducerare (korgmodell som såg ut som en grimma) så var jag ett tag tvungen att ha korg-grimman under en annan grimma, OCH fläta fast allt i manen.

Har du provat att fläta fast grimman i manen på din häst?

Flätar fast ja, både i nacken och på sidorna (han har ju massa man/lugg), men det hjälper inte. Han tar ju sönder spännet (metall) och får sen av sig den. Går flätorna upp så ramlar hela korgen av, annars hänger den ju och dinglar.

Tar av sig grimmor hur man än gör med. Men ska prova att ta bort alla spännen, måste räkna ut ngt annat sätt att öppna/stänga den dock (kraftig kardborre kanske?) och se. Plus fortsätta fläta fast med.

Jo, den jag har. Just detjag funderar på att använda som spänne, ta en sån bit från en trasig korg och sätta som spänne vid käken. För även om de fått bort 'yttre flärpen' så har kardborren aldrig släppt på insidan med. Och jag tror han knäcker spännet genom att rulla sig/gnugga huvudet hårt mot marken, och det kan han ju göra med kardborren om han vill tills han kräks på det.

Sen, han kanske bara byter metod, som sagt grimmor är en lätt match för lilla houdini. Sen kan han dock låta dem vara med. Blev varnad när jag köpte honom att inga grimmor i hagen, han bara tar av. Jag hade grimma ute ändå, den satt på dag ut och dag in i över en månad. Så jag tänkte faktiskt att 'han fick säkert hjälp innan'. Sen började han ta av den, och nu är det pointless, fem min efter utsläpp ligger den, helknäppt, prydligt någonstans.

Men just nu är det så tydligt att han lärt sig knäcka spännet för käkremmen bara, och sen dra av den. I en ovanligt mörk stund funderade jag på om det räknas som djurplågeri att superlimma fast en munkorg på honom? :devil:

Lillen kan också ta av grimmor, flughuvor osv. Han brukade dra av munkorgen genom att dra ner nosdelen, en extra rem som höll upp den i framkant och den sitter på 99 dagar av 100. Den hundrade tror jag är en slump att han råkar klia av den bara. Så, med tur kan jag få shettis-houdini att sluta försöka, men kräver lite omdesign och tanke.. Och jag är inte säker alls. Nu sist gick han ju snällt och 'oberört' med den en hel dag sen jag förstorat hålet, för att sen 'få nog' och knäcka spännet..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 944
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 212
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31