Sv: Fångtråd igen!
Bakpå kotan kollar jag, mest för den iaf på L ökar först där om den ökar.
Jag kollar också puls, och ev värme i hovarna 2 ggr/dag. Oftast när jag ger mat på em med i hagen. Sen den här årstiden är det lite svårt, då värmen påverkar med. Så jag kollar just nu nästan ännu mer på hur de rör sig. Hästar som kommer i galopp när jag rör mig = finemang. Hästar som sakta kommer och går = alarmklockan tjuter.
Sen extrakollar jag om jag har minsta anledning. Som i morse, normalt släpper mamma ut när jag jobbat natt men jag bad henne ha de kvar inne. Lillen låg ner när jag kom, reste sig direkt dock. Det är i sig inte onormalt att han lägger sig och vilar, men det är inte dagligdags normalt heller. Så genast kollade jag ju puls vid kotan (hittades ej utan mkt besvär = normal), kände på hovarna (aningens varma, men jämnvarma) och sen tog jag ut honom på gången och vände snävt, för att se om han visade minsta besvär att vända snävt. (Det hade han inte) Sen bad jag honom lyfta alla hovar (han lyfte bara jag nuddade dem, som normalt)
Då fick de gå ut, men jag har kollat honom relativt ofta idag, om utifall att. Hitills är det samma lika, ingen enkelt kännbar puls, lite varma hovar men det har polaren med och som sagt vädret. Tyvärr lyckats pricka när de är nära där de får maten när jag kommit, så inte fått se någon trav eller galopp när jag kommer. Får jag inte det senare i em heller kommer jag lina honom ikväll för att se. Minsta tveksamhet och jag kommer hålla honom inne, kyla osv. (Hade en sån häromveckan, vilket var helt falskt alarm, men en typisk 'fångesten slår till').
Hade någon av kollerna imorse fallerat, han hade haft kännbar puls, han hade stapplat minsta i en vändning eller om han tvekat lite för länge med att lyfta hovarna hade han fått stå kvar inne tills han var 100% ua igen, och sen fått gå ut kortare tid ett tag (= mindre gräs)
Jag ger magtarmstabiliserande, diet med lågt socker och så har jag för en månad sedan tvärat och kortat tårna på båda två i lite förhoppningsvis 'förebyggande' syfte. De har inte långa tår annars heller, men nu har de kortats till kortare än normalt. Shettisen har fångverkade framhovar som just förebyggande. (Och JAG kortade dem såklart inte, jag bad hovslagaren som gjorde det, förtydligande)
Eftersom Ls anfall förra året föregicks av LOJHET i flera dagar, sen kom en enkelsidig frambenshälta 12 h innan och sen var det ett fullskaligt, kraftigt fånganfall, så just lojhet tittar jag noga efter, och bara det drar igång larmklockorna. (Det var det som hände häromveckan, han var för loj, vilket kan ha berott och troligen gjorde det pga att han gått och gått för att komma undan insekterna hela dagen, men jag fick fångest och kylde, tog in osv).
Annars förebyggnadsmässigt är det ju försöka hålla hullet nere, motionen uppe och NOGA ha koll på väder, vind och gräs. Har det varit frost på natten går mina ut senare, och de får då en omfördelning och om det krävs ökning av silaget, för att minimera den mängd gräs de äter. L har munkorg, shettisen SKA ha det men vi är inte riktigt överens där, och striden böljar fram och tillbaka. Än leder han, men i helgen tänkte jag sätta in en liten kontring i frågan