Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 846
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Den veterinär som har behandlat min fångponny har varit mkt tydlig med att jag verkligen ska se upp så att hon inte får förstärkt puls (dvs märkbar) i benen. Det är ett tecken på att det inte är OK i hoven.

Precis likadant resonerade 'min' veterinär. Om pulsen varit borta, men kommer tillbaka, då är det ett varningstecken att det blev för mycket. Och då skulle vi genast 'backa' ett steg. T ex om han fått släppas från boxhage till minihage och fick puls - tillbaka till minihage. Samma sak sen när han fick börja komma ut i vanlig hage och promenera osv.

Under själva fånganfallet så om han fick ökad puls/värme/andra symptom utan buttan - på med buttan.

Så där var det inte alls synen att 'puls är inte hela världen', utan tvärtom, puls är ett tydligt, tidigt tecken på att det blev för mycket - backa.

Vad menar du med märkbar? Digitalispuls innebär ju en skada i hoven.

Efter ett fånganfall kan de ha kännbar puls länge. I synnerhet med lägesförändringar. Det man ska kolla är om den är starkare vid ngt ombyte. dvs skillnad i puls. Allt är dessutom relativt.
Så har man åtminstone sagt på Strömsholm o det verkar funka.

Jag känner efter numera väldigt sällan. Bara om det finns ngt annat som verkar skumt.

Jag tränar ju mkt o känner på så sätt minsta lilla om det är ngt fel.
Mkt mer sunt än att ha fångest:banana:

Jag menar kännbar. Det är klart att hästen har puls i benet annars är det mkt allvarligt! (Det var ett försök att vara lite rolig :))
Men de flesta kan inte känna pulsen när den är normal. Så det är precis som du skriver en förändring som ger en mer kännbar puls än normalt. Detta enligt min veterinär.

Och det är i alla fall för mig ganska uppenbart att om man känner den på ett sätt som man inte gör annars så är det ngt som inte är som det ska.

Fast det är väl just digitalpulsen som vi pratar om här, inte vanlig hederlig gammal puls...;)

Jag känner efter numera väldigt sällan.

Samma här. Jag är verkligen inte och känner flera gånger om dagen, eller ens varje dag, längre. Men precis i början när jag satte igång var det väldigt noga, enligt min hovslagare, att hålla koll på ev puls. Så om hästen har lite andra problem också, som Lindons häst kanske verkar ha, hade jag varit noga med att hålla koll på puls!

Digitalpulsen behöver du inte känna efter. Den syns ju:confused:

Jo jag skulle oxå hålla koll i Lindons fall, men inte bli hysterisk om den har kännbar puls. Bara om den dunkar.

Även venen på nedansidan av kotan brukar kunna vara synbart svälld.

Min häst har fullblodstorra kalla ben- trots sin ålder :love:o att den tränas.
Jag ser på en gång om det är knas. DET håller jag stenkoll på.

Hur långt har du kommit i igångsättningen nu?

Digitalpulsen behöver du inte känna efter. Den syns ju:confused:

Det gör den väl ändå inte alltid? Den har då aldrig synts på mina hästar, i så fall hade ju varken jag eller vet behövt känna efter den...

Hur långt har du kommit i igångsättningen nu?

I nuläget rider jag ungefär varannan dag och ca 2-3 km åt gången i både skritt och, mer och mer, trav. Hästen är jättepigg och blir VILD om jag inte lyckas rida varannan dag...:D

Nej den kan ju givetvis inte synas på ett lurvigare ben:o o bara vid skada i hoven.
Jag menar högre upp på skenan.

Jag hittade ett svar från Tant Ester angående digitalpuls:

Digitalpulsen känner du om du lägger tummen respektiwe pekfingret på war sida om kotan, sett bakifrån. På en häst med normal digitalpuls kan det wara swårt att känna, man får klämma åt lite och fånga kärlet mot benet.

Ett område som är utsatt för inflammation får alltid en ökad genomblödning. Känner man en tydligt förstärkt digitalpuls på en häst så innebär det att den har en inflammation någonstans under kotan... Ganska ospecifikt, alltså. De wanligaste anledningarna är dock howböld och fång.

En häst som går barfota har ofta en tydligare digitalpuls än en som är skodd. Detta beror på att en oskodd how har bättre fungerande cirkulation och är helt normalt. När digitalpulsen werkligen är förstärkt så dunkar den under fingrarna. Kärlen brukar då ses tydligare än annars och ibland ser man att det pulsar.

Ser digitalpulsen gör man nog mer som undantag än regel, verkar det som.

*KL*

Vad gäller digitaldelen, så både hästar och människor har arteria digitalis och vena digitalis t ex. Digitalis talar då om att det har med hoven resp händer/fötter att göra. Arteria digitalis förser alltså hästens hovar resp människans händer och fötter med blod.

Sen sinns det en rad senor och ligament som har digitalis med i det latinska namnet, samma sak där, de har då att göra med hovar resp händer/fötter.

Digitalpulsen finns alltid, om hästen inte är endera död eller blodflödet helt strypt ;) Däremot så FÖRSTÄRKT digitalpuls är det man med fångest skyr, när trycket i ovan nämnda kärl helt enkelt är förstärkt. Det är då man lättare känner den. Är det riktigt illa och på hästar med lite hovskägg etc och i övrigt väldigt torra, fina ben kan man ibland se den bulta ja. Men en bultande digitalspuls är lika mycket digitalpuls som den du får leta en kvart efter.

Det är lite som när vi säger att 'Brunte pulsade vid intag igår'. Alla i den här tråden fattar att det betyder att brunte hade förstärkt puls vid intag igår. Men Brunte pulsar ju givetvis VARJE intag, får vi verkligen hoppas, annars är han ju rätt död ;)

Att ha ett så nonchalant visiteringssätt att man ignorerar alla grader av förstärkt digitalpuls vid kotan som inte syns är för mig obegripligt. Lite som att ignorera en hälta sålänge hästen kan ta sig fram för egen maskin?

Om den syns längre upp på benet, där kärlet inte är lika ytligt som vid kotan, då är det riktigt illa om det inte är en tunnhudad häst. (De kan man ibland se den hela vägen upp varma dagar när de vidgat kärlen, det ät lite häftigt)

Nu tror jag du snurrat ihop. För puls i digitalis är det alltid, om inte hästen är död. FÖRSTÄRKT puls i digitalis är en annan sak dock, och det är ju det man tittar efter sas. Men pulsen finns alltid där, även om den i normalfallet inte ska vara helt lätt att känna utan visst besvär/tryck (stas)

Digitaldelen i digitalpuls är bara ett försvenskande av latinska benämningen digitalis som sagt, och talar om vilket kärl man känt på.

Hur gör ni alla för att hålla koll på era hästar som haft fång/har fång?

Vi kollar pulsen två gånger om dagen, har känt av det en gång i år och då åkte munkorgen på sen har det varit lugnt sen dess. Peppar peppar...
Men man kan ju känna puls på två ställen, vilket ska man gå efter och bör man kolla båda ställena? Dels är det ju bakpå kotan och sen även under baksidan av knäet eller hur man ska förklara, längst upp på skenan.

Gör ni något för att förebygga fång, ger något speciellt foder eller liknande?

Bakpå kotan kollar jag, mest för den iaf på L ökar först där om den ökar.

Jag kollar också puls, och ev värme i hovarna 2 ggr/dag. Oftast när jag ger mat på em med i hagen. Sen den här årstiden är det lite svårt, då värmen påverkar med. Så jag kollar just nu nästan ännu mer på hur de rör sig. Hästar som kommer i galopp när jag rör mig = finemang. Hästar som sakta kommer och går = alarmklockan tjuter.

Sen extrakollar jag om jag har minsta anledning. Som i morse, normalt släpper mamma ut när jag jobbat natt men jag bad henne ha de kvar inne. Lillen låg ner när jag kom, reste sig direkt dock. Det är i sig inte onormalt att han lägger sig och vilar, men det är inte dagligdags normalt heller. Så genast kollade jag ju puls vid kotan (hittades ej utan mkt besvär = normal), kände på hovarna (aningens varma, men jämnvarma) och sen tog jag ut honom på gången och vände snävt, för att se om han visade minsta besvär att vända snävt. (Det hade han inte) Sen bad jag honom lyfta alla hovar (han lyfte bara jag nuddade dem, som normalt)

Då fick de gå ut, men jag har kollat honom relativt ofta idag, om utifall att. Hitills är det samma lika, ingen enkelt kännbar puls, lite varma hovar men det har polaren med och som sagt vädret. Tyvärr lyckats pricka när de är nära där de får maten när jag kommit, så inte fått se någon trav eller galopp när jag kommer. Får jag inte det senare i em heller kommer jag lina honom ikväll för att se. Minsta tveksamhet och jag kommer hålla honom inne, kyla osv. (Hade en sån häromveckan, vilket var helt falskt alarm, men en typisk 'fångesten slår till').

Hade någon av kollerna imorse fallerat, han hade haft kännbar puls, han hade stapplat minsta i en vändning eller om han tvekat lite för länge med att lyfta hovarna hade han fått stå kvar inne tills han var 100% ua igen, och sen fått gå ut kortare tid ett tag (= mindre gräs)

Jag ger magtarmstabiliserande, diet med lågt socker och så har jag för en månad sedan tvärat och kortat tårna på båda två i lite förhoppningsvis 'förebyggande' syfte. De har inte långa tår annars heller, men nu har de kortats till kortare än normalt. Shettisen har fångverkade framhovar som just förebyggande. (Och JAG kortade dem såklart inte, jag bad hovslagaren som gjorde det, förtydligande)

Eftersom Ls anfall förra året föregicks av LOJHET i flera dagar, sen kom en enkelsidig frambenshälta 12 h innan och sen var det ett fullskaligt, kraftigt fånganfall, så just lojhet tittar jag noga efter, och bara det drar igång larmklockorna. (Det var det som hände häromveckan, han var för loj, vilket kan ha berott och troligen gjorde det pga att han gått och gått för att komma undan insekterna hela dagen, men jag fick fångest och kylde, tog in osv).

Annars förebyggnadsmässigt är det ju försöka hålla hullet nere, motionen uppe och NOGA ha koll på väder, vind och gräs. Har det varit frost på natten går mina ut senare, och de får då en omfördelning och om det krävs ökning av silaget, för att minimera den mängd gräs de äter. L har munkorg, shettisen SKA ha det men vi är inte riktigt överens där, och striden böljar fram och tillbaka. Än leder han, men i helgen tänkte jag sätta in en liten kontring i frågan ;)

Senast ändrad:

Tack för ett bra svar om digitalpuls. Jag har egentligen inte riktigt förstått vad ordet betyder (även om jag vet exakt var jag ska leta och hur det ska vara - eller snarare inte får vara)

Hur gör ni alla för att hålla koll på era hästar som haft fång/har fång?

Gör ni något för att förebygga fång, ger något speciellt foder eller liknande?

Jag kollar pulsen när jag tror det behövs. Dvs ibland bara en gång varje dag men nu när det är som extra farligt kollar jag flera ggr om dagen, innan utsläpp, efter insläpp, innan och efter ridning osv. Om hon har puls så drar jag ner på farligheterna.

Jag ger så lite sockerrikt foder som möjligt och minskar ner betet till ett minimini just nu.

Angående puls som kommer och går. Min rehabiliterade fånghäst fick en reaktion i båda framhovarna efter en galopptur på asfalten (hon hade slängt av medryttaren :crazy:) för en dryg månad sedan. Symptomen försvann efter tredje dagen på finadyne, nio dagar totalt. Hon går nu i vinterhagen= lera. I veckan fick hon förstärkt puls i ett ben. I denna hov var det helt fullpackat med torkad lera. När jag kratsat bort detta så minskade pulsen direkt för att vara helt borta på ett par timmar och det har inte återkommit. Har nu pratat med vet och hovis, vid skoningen nästa vecka ska hon få hela sulor får se om detta hjälper. Jag själv lider av kraftig fångest men försöker lugna mig med att om pulsen går ner på ett par timmar så är det ok, särskilt om man tror sig hittat en orsak.

Har våran shettis verkad med kort då, men jag kanske ska slå slag i saken att jag tänkt be hovslagaren korta den ännu mer om det skulle kunna förebygga lite.

Vad är det för magstabiliserande du kör med? Någon sort du kan rekomendera?

Jag hade tänkt ge en örtblandning som kallas för Dämpa som innehåller romerskt kamomill och bovete, jag upplevde att det fungerade när jag provade det, men det är ju svårt att veta.

Just nu ger jag av ren lathet Diamond V, har en hink efter fbl att göra av med. Men bäst, enklast och billigast tycker jag - bakjäst är. Vanlig färsk alltså, gult paket med blå text. Hjälpt bättre än ngt annat. Kräver ju dock kylskåp, jag vet inte hur du har hästen? Jag har ju stall hemma, så lätt bara ta med från kylskåpet och ut, lite svårare om man åker till stallet kanske.

Jag vet inte om den kortkorta tån gör någon skillnad, men det skadar ju iaf inte. Och jag inbillar mig att OM oturen är framme och de får fång, så kanske skadorna kan begränsas av att de startar där man så fort som möjligt vill ha dem iaf? För det är ju annars det man gör så snart man kan/hästen klarar att lyfta så länge, kortar tån in till lamellranden. Så om man har det gjort redan och slipper vänta X dagar så kanske man kan mota olle i grind OM de skulle få fång iaf.

STora ponnyn är inte lika kortad, han har tyvärr tåkappor igen på sina skor, men sen när han får sidokappor som han 'ska' ha så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 944
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 590
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 210
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett