Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Vi var ute senast i lördags och skrittade ca en kilometer. Det ungefär så långt vi kommit, för vi har inte varit ute mer än en 5-6 ggr sammanlagt ännu. Men hon är pigg, positiv och tycker att det är attans konstigt att hon inte får springa snabbare...:D

Plusgrader:crazy:? Det vill jag inte ha, men det får ju gärna vara lite mindre kallt än de nästan 17 grader som det var när jag gick och lade mig igår!

Bildbevis...
PC080004.jpg

Vi var ute senast i lördags och skrittade ca en kilometer. Det ungefär så långt vi kommit, för vi har inte varit ute mer än en 5-6 ggr sammanlagt ännu. Men hon är pigg, positiv och tycker att det är attans konstigt att hon inte får springa snabbare...:D

Plusgrader:crazy:? Det vill jag inte ha, men det får ju gärna vara lite mindre kallt än de nästan 17 grader som det var när jag gick och lade mig igår!

Härligt med ridturen!!

Nu har vi nollgradigt och blåsigt! Det känns inte mkt varmare precis!

På tal om väder så blev det ingen hovis idag. Han ringde, tack och lov, precis innan vi hann lasta och köra iväg och talade om att han inte tyckte att det var väder att ut och köra transport i. Här snöar det lugnt, än så länge, men i Kristianstad så snöade och blåste det tydligen något hemskt! Det är ju nästan lite av skånska slätten redan där. Så nu får vi höras på måndag i stället för att boka ny tid...

På tal om väder så blev det ingen hovis idag. Han ringde, tack och lov, precis innan vi hann lasta och köra iväg och talade om att han inte tyckte att det var väder att ut och köra transport i. Här snöar det lugnt, än så länge, men i Kristianstad så snöade och blåste det tydligen något hemskt! Det är ju nästan lite av skånska slätten redan där. Så nu får vi höras på måndag i stället för att boka ny tid...

Snällt av hovis att förvarna så ni slapp upptäcka det när vi var 'mitt i' det :bow:

Snällt av hovis att förvarna så ni slapp upptäcka det när vi var 'mitt i' det :bow:

Ja, visst var det:)! Det som kändes snöpligt var julklappen som är "julig" som nu kommer att få ges i efterskott. Delar av den kommer även att få göras nytt. Vågar inte säga för mycket. Man vet ju aldrig om hovis läser här :D!

Åh, fler än jag som kör med julklappar till hovis =) Fast de brukar uppskattas även om det hamnar strax efter jul =)

Det känns så självklart att ge något till mitt "hovslagarteam" nu vid jul :)! Mina hästar har mått dåligt och nu mår de, peppar peppar, bra. Jag känner att det till en stor del är mina hovslagares förtjänst! Jag är jättetacksam...:love:

Min hovis ska oxå få en julklapp av mig i år:laugh:. Men den får han i mellandagarna när han kommer för sko fram på min gubbe

KL

Någon mer än jag som har varit ute på en julaftonsritt :banana:? Vi skrittade vår lilla runda och det var en glad och härlig häst som tyckte att det var livat värre att få komma ut :D!

Här är det härligt väder!
Idag har jag stått och sett på när min ponny galopperade ut i snön ute på vallen tillsammans med de andra hästarna. Det är underbart att se henne kunna vara med och springa i den stora hagen.

Jag har löst problemet med snö, fruset gräs, munkorg osv så att hon får vara ute i stora hagen utan munkorg ett par timmar varje dag. Det blir kvalitetstid i stället för kvantitetstid just nu.

Den senaste veckan har jag jobbat alldeles för mkt så hon har fått vila från riningen några dagar.

Det låter ju helt underbart att hon kan få komma ut och "leka" med de andra hästarna igen! Underbar känsla när man riktigt ser hur glada de blir :love:!

Jag skulle vilja påstå att vildhästar inte får fång, och att detta borde bero på att deras kost ofta är fattig. De vandrar hela tiden och söker föda, till skillnad från våra som (ofta) blir serverade högvis med foder i en box. Näringen är ju på en helt annan nivå också.

Jag har inte läst tråden, bara första sidan och vet inte om någon svarat dig på det där, men anledningen till att våra hästar får fång är att gräset idag är annorlunda odlat, det är mycket kraftigare och odlat så att det ska stå emot t.ex frost o sånt som bryter ner gräset och då uppstår fruktan i gräset = fång. Ungefär så är det, inte bäst på att formulera mig :P

KL

Vad är fel när dom inte verkar bli bättre?
Vår ponny är behandlad, blev bättre och bättre. Behandlingen avslutad hon blir något sämre igen och är i det läget nu dag efter dag efter dag, borde inte 2v boxvila med 5dagars behandling gjort henne symtomfri???

Hur fort har era blivit symtomfria = gått och rört sig som vanligt det lilla dom får och kan röra sig i boxen, stallgången?

KL

Vår ponny är behandlad, blev bättre och bättre. Behandlingen avslutad hon blir något sämre igen och är i det läget nu dag efter dag efter dag, borde inte 2v boxvila med 5dagars behandling gjort henne symtomfri???

Hur fort har era blivit symtomfria = gått och rört sig som vanligt det lilla dom får och kan röra sig i boxen, stallgången?

Vad har hon fått för behandling?
Nu ska man vara försiktig med NSAID mediciner men jag fick ändå inte sluta med det om hon blev sämre utan. Det tog bra mkt längre tid för min ponny att kunna röra sig problemfritt än 5 dagar med NSAID. Hon fick först metacam som inte hjälpte alls och sedan fick jag byta till butta. Hon hade boxvila i flera veckor med kortare utevistelse så småningom. Men allt beror på hur läget är.
Vad säger veterinären? det är naturligtvis svårt nu med alla helger men jag hade ringt i första hand till den veterinär som skrivit ut medicinen och i andra hand till ngn annan veterinär.

Sedan är det viktigt att som BM skriver att se till att ta bort det som har startat anfallet. Det kan tex vara ett hö som innehåller mkt socker och elelr fruktan. Om du fortsätter att ge det så fortsätter nog anfallet att triggas igång.

Senast ändrad:

KL

Mycket längre tid. Jag minns inte exakt (kan kolla), men han stod 3 månader på box, och åt NSAID i iaf 8 veckor. Där var just problemet att vi inte fick bort det som 'höll igång' anfallet, och det blev just som du beskriver aldrig bra, och sämre när NSAID togs bort.

I 'vårt' fall visade det sig att problemet var att han var insulinresistent, och höet innehåller massor med socker. När höet byttes bort silage med lågsockerhalt så gick det bokstavligt talat på en vecka, både att han blev bättre och att vi kunde ta bort buttan.

Dock så 2 v box och 5 dagar butta är KORT tid, så det kan helt enkelt vara att det gått för kort tid bara. Vad säger veterinären?

Kl

Vi visste ju inte riktigt vad som orsakat fånganfallet, men har bytt hö dock har jag ju inga sockerhalter på det heller.... Hon står inne på box och har lite halm att pilla i + lite betfor varje dag och lite bakjäst.

Jag jämnför allt med hennes första fånganfall som bara var fångkänning, hon fick butta i 3dagar och var helt sig själv efter 1vecka men stog på box ett tag till såklart.
Nu är det antagligen kanske ett kraftigare anfall som behöver mer vila?! Har inte kontaktat vet ang detta nyligen då hon inte är jättedålig på nått sätt, pulsen är helt borta och värmen på hovarna är svår att konstatera om den finns. Tyckte inte jag behövde någon akut vet utan kan vänta till måndag morgon, hon har ju inte blivit sämre. Hon är ju bättre än när allt börja i alla fall!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 922
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 586
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka