Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 820
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Kollat lite i tråden.. Ja har en shettis, han har alltid fått gått på sommarbete med dom andra hästarna och får fri tillgång till ensilage, om dom är vana från första början att gå på bete så brukar det aldrig vara några problem. Fast ja tror att det är bra att motionera mycket också! :)

Nu är ju många av exemplen i tråden hästar som klarat gå på bete utan problem, men sedan 'plötsligt' fått fång. Dock har nästan alla varit för runda både när de fick fång, och betena innan.

Flera har också fått fång utanför betestid.

Min shettis har gått på bete med stora hästar, gått på fri tillgång på klsdrift med stora hästar osv. Inte minsta problem i 9 år. Sen nu i höst så PANG, fång..

Det som är det jävliga, att man i princip aldrig kan vara säker =/

Vad jag vet hade mina två också alltid gått på bete varje sommar tills de blev sjuka.

Uppdatering om mina nu i kväll: Svala, torra ben utan puls på båda. Haflingern hade aningens ljumma hovar, men temperatur är ju relativt när man vistas i -12 grader...:crazy: Än så länge verkar de alltså må bra, men det kan väl ta ett tag till innan jag vet hur det går?

Vad skönt! Det jag lärt mig, sen om det är sant eller ej törs jag inte svära på, är att om 'inget hänt' inom 48 h, så är det lugnt. Både vad gäller fång, och magen (t ex om de proppat i sig massa kraftfoder ur ngn tunna eller så)

Ja, då har jag ju en hel del tid att våndas! Än så länge har det ju bara gått en 10 timmar ungefär...:crazy:

Fortfarande okej nu på morgonen. Jag blev till och med GLAD när jag vaknade av att Belle bankade i boxväggen (dvs, ge mig mat NU) ;):D!

Hoppas jag också!

Jag börjar tänka framåt och oroa mig, som vanligt:grin:, över att mina hästar behöver stelkrampsvaccineras i mars. Självklart är det inget man kan välja bort, men är det någon som vet om stelkrampsvaccinet innebär en ökad risk för en fånghäst:crazy:?

Hoppas jag också!

Jag börjar tänka framåt och oroa mig, som vanligt:grin:, över att mina hästar behöver stelkrampsvaccineras i mars. Självklart är det inget man kan välja bort, men är det någon som vet om stelkrampsvaccinet innebär en ökad risk för en fånghäst:crazy:?

Andas in, andas ut, andas in, andas ut =)

Och så vaccinerar du. Det är ingen fara. Lillen är vaccinerad under pågående fånganfall eller hur man ska säga. Inte när det var som värst, men han var kvar på boxvila, dock var han av butta etc om jag minns rätt. Varken kliniken eller hemmavet såg några problem med det (nojmatte kollade båda).

Skönt att det fortfarande är 'lugnt'!

Vaccinet påverkar inte magen o är ett måste.

KL
Fång kommer sällan som en blixt från klar himmel.

De har som regel byggt upp / accumulerat till att bli en tickande bomb.

Som på människan får inte smala ungdomar diabetes- för att de är mkt i rörelse o sällan feta. Numera är dock fetma vanligare även på unga- ingen fysisk aktivitet för mkt snabbmat, läsk o godis.

Samma fenomen kan ses på hästar- mest ponnies då, som sällan används lika mkt- tränas hårt.

Sålänge de rids med övervikten klarar de mkt mer.

Att unga hästar får fång är som tur är än sålänge mkt ovanligt.

Vi borde anamma den tidigare devisen- att föda upp dem ganska snålt på mat- att inte ha en modern men kanske oxå fel bild av hur hästen ska se ut.
En rund överlinje på en ej arbetande häst består mest av fett- INTE muskler.
Det blir även andra problem- sadlarna har svårt att passa o ligga stilla.

KL

Finns det något som är ofarligt, men som smakar jätteilla? Skulle behöva smörja mina trästolpar med något för det stora spektaklet har börjat gnaga:crazy:. TROTS att jag lägger in andra grenar och pinnar ofta så att det alltid ligger något att tugga på i hagen.

No bite cream. Luktar inget, men när man får det i munnen..urk.. Brukar funka på de mest envisa bävrar.

Okej, tack:)! Ska försöka få tag i det snarast. Hoppas att lilla hästaffären "runt hörnet" har den, för då kan jag skaffa den redan idag.

Finns både "No Bite" och "Crib Halt" hos "något-sånär-nära"-djuraffären. Vilken ska man välja? Crib Halt var mer för just trä, sa de när jag ringde.

Tillägg: Ser när jag googlar att det verkar vara i princip samma sak, men att Crib Halt är bättre lämpat för utomhusbruk. Det får nog bli den då!

Senast ändrad:

Hade trätjära ute på stolparna, sen fick de grenar att tugga på eller aspkubbar som tog ett tag att gnaga igenom. Hade även grova grenar hängande i boxen för att undvika väggätande, den sista unghästen jag hade i mitt stall åt trä som attan trots fritt med hö osv, nån brist var det nog:)

Okej, nu har jag kletat på :devil:! Vet inte om hon hunnit smaka ännu, men hon var gräsligt nyfiken på vad jag höll på med. Sedan har jag sett henne gå dit och stå nära och nosa flera gånger sedan jag kom in igen. Har satt på de stolpar de gnagt på hittills, får se om de fortsätter och i sådana fall får jag fortsätta kleta på medlet.

Du som har så många trådar. Sätt en tråd i övre tråden brevid stolpen, längsmed neråt o sen fast i nedre isolatorn sen uppåt igen o fäst på andra sidan av stolpen.
Funkar skitfint sålänge du har ström på.

Annars kan man sätta avklippta PET plaskor ovanpå.

Jag har inte ström på de här "öarna" (runt träden) mitt i hagen. Det är där hon har börjat bita. Jag provade att vira eltråd runt hela stolpen, uppifrån och ner, men det hjälpte inte. Gnagde ändå. Hon gnager inte bara uppe på stolparna, utan även nere vid marken och på andra ställen mitt på...:crazy:

Hoppas att det fortfarande är bra med dina hästar!

delvis knapplån

Jag har just varit ute i stallet, fodrat och kollat puls och värme. När jag kände på benen greps jag nästan av panik - de var mkt varmare än tidigare! Och min ponny som varit ute på gräset tidigare idag! Men efter att inte ha hittat ngn puls och tänkt ett tag så kom jag på att det säkert beror på att det nu helt plötsligt är 10 grader varmare än vad det var igår kväll.:crazy: eller snarare :) !!

Vi har äntligen fått snö och lite mildare.

Ja, läget är fortfarande lugnt och jag hoppas fortfarande att det håller i sig :)!

Har upplevt precis samma sak som du idag med varmare ben, och även ljummare hovar. Jo, det är ju lite skillnad i temperatur på -3 och -14 grader... Jag klädde mig som jag gjort varje kväll nu när jag gick ut och höll på att börja svettas. Fick öppna på jackan lite... Att -3 grader kan kännas VARMT...:D!

Vi väntar fortfarande på snö dock, men förhoppningsvis är den på väg :)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 926
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka