Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Hmmmmm
Det är just detta med vinkeln som oroar mig. även om hovbenen är på plats igen så är ju säkert alla vävnader försvagade.

Sedan tror jag att jag förstår vad du menar med tåbrodd i också och att det kanske inte heller blir bra :crazy::crazy::crazy:

Om man inte vet hur det blir så är det bättre att låta bli - eller? Då kan det inte bli värre. Hästen är redan smal och bör förhoppningsvis ha landat lite i alla fall i ett mer normal tillstånd med insulinet så jag väljer nog att ta det lugnt framför att utsätta en vävnad som kanske inte riktigt tål utmaningen.

Visst är det kul med alla dessa val man måste göra. Alltid försöka välja det minst dåliga alternativet eftersom det aldrig finns ngt tryggt, säkert, bra alternativ.

Visst är det kul med alla dessa val man måste göra. Alltid försöka välja det minst dåliga alternativet eftersom det aldrig finns ngt tryggt, säkert, bra alternativ.

Ja, jättekul...:grin:!

En annan fundering, som säkert INGEN av er kan svara på, men ändå...:p

Nu såg ju allt jättebra ut hos hovis när vi var där i tisdags. Lamellerna börjar se bra ut och han visade något sorts "flätmönster" med fingrarna. Antar att han menade att de börjar "dra ihop sig" och se normala ut. Så förstod jag det när jag var där i alla fall.

Okej, så ponera att inget märkligt händer framöver (dvs nytt anfall eller liknande), hur tror ni att prognosen för min häst ser ut? Jag har, med flit, försökt skippa de stycken i Pollits rapport som säger att en häst med såpass allvarliga rotationer som min i princip endast kan klara att gå i hage eller vara avelshäst i framtiden, om man har tur...:crazy: Min veterinär sa ju även att gränsen för att få tillbaks en ridbar häst ofta går vid 14 graders rotation (min hade 15 grader, så exakt man nu kan mäta detta...), men att prognosen inte var helt nattsvart pga hästarnas allmäntillstånd (positiva och glada trots att röntgenbilderna såg ut som :devil: rent ut sagt). Även hovis varnade i början för att en häst med både rotation och sänkning (liten sänkning på vf) hade en sämre prognos än en häst med "endast" rotation.

Vågar ni tro något? Hur stor är risken att allting går åt skogen när jag börjar sätta igång på allvar, dvs när marken inte är hård som betong :crazy:?

håller med dig går nog inte att svara på men man kan ju spekulera naturligtvis

Min ponny hade ju både rotationer och sänkningar båda fram. På den första kliniken vi var på var inte veterinären övertygad om att hon skulle klara sig och då såg hon inte sänkningarna. På nästa klinik den som jag sedan har varit hos resten av gångerna diskuterade vi aldrig eventuell återhämtning och ridbarhet. Men där konstaterade veterinären måttliga sänkningar och lindriga rotationer båda fram. Jag har inga mått minns inte dem. Hon hade inte så stora rotationer men väl sänkningar och de är nog nästan värre egentligen.

Idag är allt detta borta. Men lamellerna har inte riktigt helt läkt än det finns ngt lite hålrum kvar.

Har du röntgat henne nyligen? Vad visade den senaste röntgenbilden? Jag tänker som att om det har gått tillbaka så borde hon kanske klara det bättre?

Detta blev inget bra svar :cry:
egentligen tror jag inte att man kan säga ngt än. Samtidigt så tror jag att det är viktigt att fortsätta att ta det lugnt. Jag tror inte att de någonsin blir lika starka som de en gång har varit. Men om de klarar sig utan ett återfall och det måste bara bli så, så tror i alla fall jag att det ska gå att använda dem.

Jag har satt upp ett mål än så länge och det är att vi ska vara med på nästa års Hubertusjakt. Det känns lagom tufft och lagom långt fram i tiden.

Senast ändrad:

Du gjorde i alla fall ett försök till att svara :)! Jag har inte röntgat nyligen, men redan i somras menade min vet att sänkningen hade gått tillbaks till normala värden, och hovarna har ju hela tiden stadigt förbättrats enligt hovis.

Bra mål du har satt upp förresten!

Senast ändrad:

Om man ska våga tro ngt så tycker jag att det verkar hoppfullt för din häst!

Jag tyckte att det var bra att röntga henne för att veta hur det ser ut i hoven innan jag satte igång henne mer på allvar. Min veterinär tyckte också att jag skulle göra det. Men det är naturligtvis olika för olika fall och hur man själv tycker.

Nu blev det ju ett positivt besked också förstås.

Jag TROR, om jag ska tro, att det är rätt bra prognos faktiskt =) Ni har klarat er såhär långt, förändringarna har gått 'tillbaka', och du har väl satt igång litegranna eller blandar jag ihop?

Så, som jag fattar det är det en 'glad hobbyhäst' du vill ha, och det borde det vara stora chanser till tycker jag?

Det pratades lite om det kring L, när jag väl vågade fråga om prognos, där när eländet aldrig gav sig. Han har och hade ju inga förändringar vilket är superpositivt, men enligt vet och hovis så det som ofta var avgörande var om/att man kunde få dem smärtfria och symptomfria utan butta och om det fanns förändringar kunna 'återställa' dem. Då var det god prognos för de flesta. Och så berättade hovis lite solskenshistorier om de som haft rejäla rotationer men var tillbaka och tävlade igen, bla om en ponny på EM-nivå.

Sen kan man ju aldrig veta, men jag skulle se positivt på det i ditt fall utefter vad du berättat och hur långt ni kommit =)

Hmmmmm
Det är just detta med vinkeln som oroar mig. även om hovbenen är på plats igen så är ju säkert alla vävnader försvagade.

Sedan tror jag att jag förstår vad du menar med tåbrodd i också och att det kanske inte heller blir bra :crazy::crazy::crazy:

Om man inte vet hur det blir så är det bättre att låta bli - eller? Då kan det inte bli värre. Hästen är redan smal och bör förhoppningsvis ha landat lite i alla fall i ett mer normal tillstånd med insulinet så jag väljer nog att ta det lugnt framför att utsätta en vävnad som kanske inte riktigt tål utmaningen.

Jo precis, det tyckte jag kändes extra 'läskigt' med en fånghäst. Jag gillar ju inte vinkeln på en frisk heller, men på just en fångis där hoven redan varit ansträngd och kanske/antagligen inte är fullt hållfast igen, så kändes det än värre. Men, kanske heeelt i onödan som sagt.

Iaf jag är extra nojig med 'allt' sånt när det är en fångis, jag lirkade ju ut hovis att verka E såfort E var hemma, då jag tyckte han var för lång i tårna. Jag hade hovis inbokad 2 v senare, och normalt hade jag väntat in det, två veckor är ingen fara liksom. Men just då E haft fång, så ville jag eg ha det gjort nyss. Kanske gått jättebra att vänta 2 v, men jag vågade inte chansa. Och är nog lite lika med allt annat sånt också, på gott och ont..

Jag skulle också välja lugnt i ditt fall faktiskt. Tänka just som du säger att hon är smal nu, och har ni dessutom lugnt och fint tagit er ända hit, så lär det inte förstöra en massa att ta det lugnt och fint, i värsta fall, ett par månader till?

Jag måste säga att jag älskar den här vintern, vi har en riktigt vinter för första gången på ett bra tag. 70 cm snö, kallt osv. (Okej att det räcke rmed snö nu, det bara vräker ner mer hela tiden), men det täcker gräset, det är plant och fint underlag, och det kyler små fånghovar prima, och passar även oskodda E utmärkt. Dessutom kommer jag falla hyfsat mjukt när L hinkar av mig sen. Snaaart jobbat klart det här mardrömssvepet, snaaaart.. Då ska jag kravla mig upp! =)

Min ponnys hovar har ju blivit återställda men det tog mkt lång tid innan hon kunde vara utan butta så vad ska man tro. Fast jag oroar mig inte för att det inte ska gå att sätta igång henne - borde jag det :confused:? Jag tänker inte använda henne till annat än att rida ut och träna lite dressyr och kanske hoppa över några typ nergrävda hinder.

Idag blev det ingen promenad jag tyckte det räckte med tiden i hagen i detta underlag. Jag är helt nöjd med att hon kan gå på detta gräs med munkorg en stund varje dag. Det är hon också - det kan jag lova!

Jag vill också ha snö!! Nu ska det snart på vanliga snösulor under eller ovanpå eller hur man nu säger skorna så då kan jag rida om det nu blir ngn snö. Vad är det för mening med massor av minusgrader utan snö?

Men
Du ska väl sitta uppe på hästen när du rider? ;)

Som du säger det är väl omöjligt att svara på då varje individ är just individuell men det kan kanske vara trösterikt att höra vad "min" veterinär sa om russet vi har.
Hon fick ju en väldigt lindrig fångkänning/anfall i juli i år och eftersom jag redan hade en fånghäst hemma så upptäckte jag det väldigt tidigt, man blir ju övernojjig... Hon visade det enbart genom kortare steg och att jag kände en svag puls. Hon sattes genast på boxvila och butta och symptomen försvann väldigt fort.
När det så var dags för röntgen valde vi att röntga bägge hästarna även om hennes anfall hade varit så väldigt lindrigt. När vetrinären såg plåtarna såg hon ut så här: :eek: och sa att vi omedelbart skulle ställa in henne på mjukt underlag i boxen igen. Det visade sig alltså att hon hade gamla rotationer på hovarna och att hovbensspetsen endast var någon/några mm från sulan.
Men denna häst tror veterinären ska kunna användas fullt ut med passusen att hon ALLTID måste gå skodd med sula och silikon. Eftersom hon redan tidigare varit i fullt bruk med dessa rotationer säger hon att man inte ska stirra sig blind på röntgenbilder, grader osv utan se till hur individen mår. Hon hade varit tvungen att ta bort hästar med måttliga rotationer eftersom de inte mådde bra och sett hästar med stora rotationer/sänkningar som mådde prima och användes fullt ut.
Jag är böjd att hålla med henne, idag mår den lilla damen prima och när vi får lite bättre hovföre här så är det dags att börja tömköra lite försiktigt. Självklart kommer hon alltid att bevakas noggrant och allt kommer att göras för att förhindra fler känningar/anfall nu när vi vet om att hon tydligen haft allvarliga fånganfall tidigare i livet. Kan också berätta att hästen varit hos oss i ett år innan hon hade sitt anfall i somras och INGET har synts på lamellrand eller hov i övrigt vid tidigare skoningar och inte heller nu efteråt. Hovslagaren blev helt ställd när hon såg röntgenbilderna, hon hade aldrig sett en häst med så grava sänkningar där inget visade sig vid verkning.

Så ha gott hopp om din fina häst, ni verkar ju verkligen vara på väg åt rätt håll och med en sådan matte har hon de allra bästa förutsättningar.

Ang snön - ta gärna liten. Cirkus 70 cm, den når till magen på stackars shettisen som har det riktigt jobbigt. Tur han har L som kan agera snöplog.

Fast som jag fattade det, men obs att jag kan fattat fel, så spelar det ingen roll hur länge det tar, men att man måste komma dit. Om man dock när man tagit bort buttan har kvarstående symptom, som man sa sinte blir av med, då är prognosen sämre. L åt ju butta i månader han innan vi kunde ta bort. Men som jag begrep dem så det oroade dem inte i sig, däremot att anfallet inte vek. Men om/när det gjorde det - då var prognosen utmärkt god. Men kom man inte till helt symptomfri på butta, då var det mörkare. Som jag begrep det så om man kom till att man fick bort buttan och de 'akuta' symptomen inte kom tillbaka, men hästen fortfarande inte var och blev helt ren, så?

Så begrep jag det i alla fall. Så jag har inte varit orolig för annat än återfall (vilken är en oro nog spec som han verkar vara IR än/igen, samt inte är smal än), inte för att sätta igång/rida in, och han inte ska klara det. Det kanske är överoptimistiskt, men..

Och jo, jag planerar att sitta uppepå. Jag är dock inte heeeelt säker på att det är det en yster, yr och glad oinriden L planerar... Och jag är inte alls säker på vem som avgår med sista ordet i den diskussionen :devil:

Vilken fantastisk solskenshistoria :love::)! Men väldigt, väldigt underligt att det inte har synts utanpå hoven på något sätt...:confused:?

Och jo, jag planerar att sitta uppepå. Jag är dock inte heeeelt säker på att det är det en yster, yr och glad oinriden L planerar... Och jag är inte alls säker på vem som avgår med sista ordet i den diskussionen :devil:

Fast det kanske inte alls blir så stojigt som du tror, eller har han varit "vild" vid ridning förut (vet att du bara suttit på honom innan lite grann, men ändå)?

Det har ju ibland varit rena rodeouppvisningen när maken har haft Belle på promenad från marken, speciellt om man vänder på något ställe. Då kommer oftast en serie med bocksprång, bakutsparkar och allt som tänkas kan... Men första gången jag satt på henne efter ungefär ett år (:crazy:) så hände ingenting (inte ett endaste litet hopp) - förutom att hästen kändes pigg, glad och lycklig och gärna hade sprungit lite om hon hade fått...:)

Ja, nu känns det ganska bra faktiskt vad gäller bägge hästarna. Även araben börjar bli dags att sitta upp på men här är som sagt inte hovföre nu och jag har inte hunnit teckna någon livförsäkring ännu :D.

Min hovslagare som är mycket duktig och välutbildad var som sagt väldigt, väldigt förvånad. Hon har ju verkat och skott hästen ända sedan den kom till oss och absolut inte sett något som skulle tyda på att hon tidigare haft fång. Och veterinären sa att vi skulle tacka de högre makterna att hon inte varit ute för någon hovslagare som varit alltför flitig med kniven för det finns som sagt inte många mm tillgodo :crazy:.

Jag tror inte att du behöver oroa dig så jättemycket, precis som någon skrev så tror jag att det har mycket att göra med individen och så länge som hästen mår bra, är pigg och inte har ont så finns det ju inget som säger att man inte kan rida! Det gäller nog bara att börja väldigt väldigt försiktigt så att man inte överanstränger hästen och sedan jobba upp en bra grund innan man börjar jobba mer ordentligt. Min ponny har stått inne på box nu i snart fem månader (:cry:) men min hovslagare säger att det är tiden som räknas just nu för att han sak bli helt helt bra. Hans hovar måste ta tid på sig att läka helt och hållet, så det är absolut bättre att ha lite is i magen och låta det ta tid, även om det är skit jobbigt!!
Kan ju också trösta lite med att min hovslagare berättade för mig att Järvsöfaks har haft fång och har en tretton gradig (tror jag det var, är inte helt säker men det var runt där) rotation! Och se hur mycket han kan jobba och springa! :)

Fast det kanske inte alls blir så stojigt som du tror, eller har han varit "vild" vid ridning förut (vet att du bara suttit på honom innan lite grann, men ändå)?

Det har ju ibland varit rena rodeouppvisningen när maken har haft Belle på promenad från marken, speciellt om man vänder på något ställe. Då kommer oftast en serie med bocksprång, bakutsparkar och allt som tänkas kan... Men första gången jag satt på henne efter ungefär ett år (:crazy:) så hände ingenting (inte ett endaste litet hopp) - förutom att hästen kändes pigg, glad och lycklig och gärna hade sprungit lite om hon hade fått...:)

Nejdå, han har varit hur välartad som helst de 2 ggr jag suttit på honom, för drygt ett år sen. Och hur cool som helst med sadeln både första gången och nu i höstas.

Dock är han väldigt pigg och yr rent allmänt nu, och han som t ex aldrig fnattat runt när man lett honom, körde ju stor rodeo bara när vet skulle kolla hur han rörde sig.

Så förhoppningsvis händer ingenting, men jag är beredd på att jag kan fara som en vante genom luften, och då är det behagligt om man kan landa i snön ;) För OM han bockar så åker jag nog, han kan bocka den.. Jag avstod ju sitta upp i höstas där i samma period som vetkollen. Just för han var så väldigt taggad och 'vild' redan från marken, vilket han inte brukar, och det var för hårt underlag för att slå mattes skadade rygg i.

Men, förhoppningsvis kan jag rapportera om en stillsam tur i kylan nästa vecka =)

Hittade en artikel som jag tycker att alla ägare till fång hästar bör läsa, den var kanon tycker jag. Problemet är bara att den är i en tidning och inte på nätet, men jag kan ta och skriva av den så att ni får läsa om ni vill det?

Min har bra hovkvalite, men eftersom hon hade stora förändringar i hoven framför allt i bakhovarna så går hon med heartbarskor och sula bak och vanliga skor i fram. Hon har alltid varit skodd och ömmar lätt utan skor, så skor är ett måste på henne om hon ska kunna promeneras och ridas (hon ömmade även innan fånget)

VAd skönt, är ju så jobbigt innan det vänder. I och försig även efter det vänt men dock på ett annat sätt;)

Har heller inget svar, vem har nu det egentligen?

Jag tänker oxå som FA har du röntgat henne igen? Där kan man kanske få en liten mer tydligare bild om hur ridbarheten blir beroende på hur det gått tillbaka.

Min häst har rotation på alla fyra och hovbenssänkning på alla fyra. Det var lite snack om att ta bort henne och plåtarna är verkligen illa :cry: men hennes allmäntillstånd har varit bra och hon har aldrig haft speciellt ont. Därför har min vet i samråd med annan vet ansett att vi inte går på bilderna utan på hennes allmäntillstånd. Men trots hennes dåliga prognos så var det aldrig snack om att hon inte skulle kunna komma tillbaka till full ridbarhet.

Jag tänker att jag borde röntga henne igen men jag vet inte om jag vill innerst inne, hon skrittas och har gjort så ett tag nu vid promenader. Just nu har vi väl gått närmare 1 timme i 4-5 dagar i veckan. I söndags reds hon för första gången, eller reds är väl en överdrift, dottern på 9 år satt på henne under promenade. Dock så har jag inte sett henne så glad och så full av liv på väldigt länge som just den dag hon blev "riden" hon skritta på en rasande takt och ville trava, det var sånt schvung i henne. Underbart att se :love: Förlåt nu sväva jag iväg här lite och så lyckades jag få med min häst när jag skulle försöka spekulera om din:o

KL

Mina hästar har gjort något dumt idag...:(:crazy: När jag var iväg och handlade lyckades de komma in på ett avspärrat område (ca 1 x 1,5 m) och äta lite gammalt gräs som växer där mellan träden. Hur mycket ska jag oroa mig nu :(??? De har ju inte ätit gräs (mer än en eller två tuggor) på ett år, och är ju inte alls vana. De har fått ett extra 1/2 pkt jäst var nu precis. Något mer jag kan/ska göra? Usch, vad jobbigt:(!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka