Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

HUr länge han de äta?

Jag skulle kyla, ge jäst som du gjort och hålla koll. Minsta misstanke ha dem inne några dagar. TROR dock inte det är någon fara, men förstår fullt ut oron!

Svårt att säga hur länge de hann vara där inne... Jag åkte ca 10:45 och var hemma vid 12. Men det måste ha tagit dem en stund att riva staketet också. Området är LITET, men jag kan inte säga exakt hur mycket gräs som växte där. Behöver man kyla fast det är så kallt ute? Vi har nästan -10 grader i nuläget. Om jag försöker kyla kommer det att bli is på benen, är jag rädd...

Nej, då behöver du ju inte kyla. Jag trodde inte ni hade så kallt iom att ni inte har snö. Lite snabbt förutsättande där.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Gräset borde väl vara "dött" nu då det varit många minusgrader under rätt lång tid.

Jag oroar mig faktiskt inte speciellt mycket för det gamla gräset nu utan försöker ta till vara på vintern så att min fånghäst äntligen får leva ett normalt hästliv med de andra. Det innebär att hon också skrapar fram en del visset gräs under snön och äter. Jag har gjort så i flera år nu. Då gräset kan betraktas som dött, vilket kan vara olika från år till år, får hon leva hästliv i stor hage och från slutet av April till slutet av Juni är det "instängd" i liten hage med knappt något gräs som gäller. (Hon får sällskap delar av dygnet av någon av de andra.) Resten av sommaren flyttar jag ut hagen lite varje dag så hon får "stripbeta". Då har man en bra kontroll på mängden gräs de äter. I slutet av sommaren-hösten brukar hagen vara nedbetad med mkt kort nästan obefintligt gräs då går hon i hela sin hage dagtid och har i alla fall lite grässtrån att äta och har något att göra.

Detta har fungerat bra för mig. Jag tycker inte om munkorgar , Kan bara inte tänka mig att stänga in en häst i en sådan och jag skulle i vilket fall inte tordas släppa ut min häst på bete utan kontroll med en munkorg på. Skulle den ramla av så kan det nog räcka med en halvtimmes betande för att hon skulle vara i riskzonen för fång. Speciellt under vår-försommar.

Att ha fånghäst är en ständig oro och man får göra sitt bästa för att kombinera denna oro med ett sunt förnuft och visst risktagande för att ge hästen ett någorlunda bra hästliv trots sin sjukdom.

Ännu en fråga som inte går att svara på men jag vet det finns ju bara sådana. :confused:

Hur såg gräset ut långt, brunt eller kort grönt? Hur länge gick de där?

Jag hade nog sett till så att min ponny inte hade gått på ngt knaggligt underlag för att ej fresta på hovarna. Vi har bara kallt men ingen snö. Men om det hade varit snö så hade jag haft henne ute extra mkt eftersom snön kyler. Jag hade nog gett bakjäst en gång till i kväll. Och sedan kollat pulsen ofta :crazy:.

Sedan hade jag gett henne lite mer lusernpellets och halm än vanligt, det är alltså hennes vanliga mat. Men detta är en vild chansning (stavning?) att det ska åka igenom systemet och kanske få ut gräset lite snabbare.

Min ponny har ju gått fyra fem timmar på gammal gräsvall med munkorg på i och för sig men hon har nog satt i sig en del.

Hoppas att det inte händer dem ngt!
Berätta hur det går.

Fast det beror ju helt på hur gräset ser ut. Grönt gräs är fortfarande inte säkert nu.

Dock så i bm:s fall så är ju en del av risken att de ätit något de inte ätit innan, alltså även om gräset är brunt hela vägen ner till marken, så har de i X tid ätit gräs i en mängd som är större än de ätit innan, och övht att äta gräset är en 'ny' ingrediens i kosten.

Så jag förstår oron, även om jag som sagt inte tror det är någon fara. Men visst finns det en iaf teoretisk risk.

Bettysmatte - trist ja! Du kan få snö av mig. Jag kräks på snön snart, det vräker ner, konstant i flera dygn, och är nu 80 cm snö ungefär. Synd jag inte hade kameran med mig ut när jag fodrade nyss, de kom i full galopp genom snön, hade blivit underbara bilder, även om lille E knappt gick att urskilja, han kör stenhård motion därute nu, bara av att röra sig. Det snöar fö fortfarande, det är bästa vintern på länge visst, men det räcker nu.. Kommer få ge E skidor snart...

Vi kan väl dela på snön;)? Jag tar 40 cm och du behåller 40 cm - torde bli rätt lagom:D! Väderprognosen här är jättetrist, för övrigt, bara minusgrader och ingen snö att tala om alls den närmsta tiden...

OM de klarar detta känner jag att jag nästan måste rida lite några gånger/vecka trots det hårda underlaget. Jag tror att en stor del att de kom in till gräset beror på att de är uttråkade, i alla fall Belle. Hon är så rastlös att hon bara måste hitta på saker, och jag tror att det kalla vädret gör det ännu värre. Man vet ju hur pigga hästar brukar bli i kyla...

Senast ändrad:

Jag håller helt med dig om att man måste ta vissa risker med en fånghäst.

Men jag har läst tillräckligt mkt om vintergräs för att vara försiktig även med detta.
I nedanstående länk finns det några bra artiklar och referenser som jag roade mig med att läsa för ngn månad sedan.
When is dead grass safe är ett exmpel.

http://www.safergrass.org/articles/index.html

Nu bor jag i skåne och det är inte idealiskt för fånghästar på vintrarna.
Jag tycker inte heller att det känns bra med munkorg men det fungerar bra för min ponny just nu.

När jag nu ändå har länkat så är ngn av de första nya artiklarna på sidan helt enkelt bara ngt av det bästa jag har läst som fånghästägare. Den som handlar om hur man tar hand om en fånghäst. Där jag ser det tydliga budskapet att alla fånghästar är olika och det gäller att hitta det som passar en själv. Efter alla diskussioner med hovisar, veterinärer och andra så är det bra att läsa en sådan text.

Gräset lever med all säkerhet inte nu i denna kyla. Har dina hästar satt i sig mycket av det gamla gräset utan att vara vana så skulle jag nog oroa mig mer för kolik.

Både och, tror jag. Av det som var kvar såg jag både visset och några längre gröna strån. Men hur sjutton kan något i gräsväg leva? Vi har ju haft svinkallt länge, länge nu...:crazy:

Jag håller helt med dig 40 cm snö hade varit underbart! men det ska ju inte komma ngn heller.

Jag har just varit ute på promenad i det underbara läs iskalla vintervädret med min ponny. Hon fick inte å ut i hagen med munkorgen idag det kändes inte bra i kylan. Men hon sparkade fram massor av grönt gräs.

Självklart är alla fånghästar olika och det gäller att hitta ett sätt som passar en själv och hästen i dess skötsel efter den akuta perioden av sjukdomen. Jag menar bara att det i all oro kan vara lätt att överbeskydda hästen helt och hållet så att den inte alls får vara häst längre. Jag försöker vara så försiktig det bara går men har eftet några år ändå insett att jag måste ta vissa risker för att ge hästen ett värdigt liv. Jämför man med sommarhalvåret som är min oroligaste tid så tycker jag det känns betydligt riskfriare att äta lite gamla grässtrån efter 4 veckor med en medltemp. på -10 grader ute.

Min ponny är extremt fångkänslig så det är mycket oro och pyssel speciellt sommartid. ( Hon kan inte alls äta det första späda gräset t ex ) och har både Cushing ( som behandlas ) och är IR.

Vi kan väl dela på snön;)? Jag tar 40 cm och du behåller 40 cm - torde bli rätt lagom:D! Väderprognosen här är jättetrist, för övrigt, bara minusgrader och ingen snö att tala om alls den närmsta tiden...

OM de klarar detta känner jag att jag nästan måste rida lite några gånger/vecka trots det hårda underlaget. Jag tror att en stor del att de kom in till gräset beror på att de är uttråkade, i alla fall Belle. Hon är så rastlös att hon bara måste hitta på saker, och jag tror att det kalla vädret gör det ännu värre. Man vet ju hur pigga hästar brukar bli i kyla...

Vi kan dela absolut, med tanke på hur det fortfarande vräker ner så lär det räcka och bli över ändå. Och mer ska det komma (och bli 20 grader kallt). Tror också uttråkning kan ha med det hela att göra. Nu är mina inte rymningsbenägna (tack och lov, snön gör att det inte går att ha el på, undertråden är ju djupt ner i snön), men ffa Lillen håller på att krypa ur skinnet och hoppar och skuttar och brallar och försöker liva upp tillvaron.

Tror det äre n kombination av helt enkelt tråkigt, kylan som piggar upp och att det just iom all snö inte finns så mycket att roa sig med i hagen. Nu senaste dagarna har de pysslat med ngt högst upp i hagen, vid skogen. Kanske leta rätt på gräs eller massakera någon gran, jag har helt ärligt inte orkat plöja mig upp dit genom snön. Men innan så det som funnits att göra och de gjort har liksom varit att äta upp maten, dammsuga upp stråna och sen stå och hänga och vänta på nästa giva. De försökte inte ens gräva fram gräs längre, det var liksom lönlöst i alla snön, och var inte så roade av att försöka ta sig genom snön och använda hela hagen.

Så bara lite stilla promenader tror jag kan liva upp tillvaron för dem, och det borde väl funka fast det är hårt? Jag ska ju sätta igång L här, ursprungsplanen var imorgon, då jag då jobbat klart. Nu vaknade jag imorse tvärsjuk - OCH det ska bli 20 grader kallt i veckan så får väl se om det går, men ska försöka. E ska få kånka runt på grannflickan lite med (hans vagn är ju inte klar). Men inbillar mig att nästan 'allt' som inte är gammal trist rutin hjälper upp stämningen för dem?

Men inbillar mig att nästan 'allt' som inte är gammal trist rutin hjälper upp stämningen för dem?

Tror jag också. Jag slängde ut en gammal vattentunna i hagen idag och den blev så poppis ! Belle tillåter INTE att Cloetta leker med den - den är BARA hennes :D! Hon trampar i den, vänder den upp-och-ner, vänder den tillbaks igen etc etc.

Tråkigt att du blivit sjuk :(!

Självklart är alla fånghästar olika och det gäller att hitta ett sätt som passar en själv och hästen i dess skötsel efter den akuta perioden av sjukdomen. Jag menar bara att det i all oro kan vara lätt att överbeskydda hästen helt och hållet så att den inte alls får vara häst längre. Jag försöker vara så försiktig det bara går men har eftet några år ändå insett att jag måste ta vissa risker för att ge hästen ett värdigt liv. Jämför man med sommarhalvåret som är min oroligaste tid så tycker jag det känns betydligt riskfriare att äta lite gamla grässtrån efter 4 veckor med en medltemp. på -10 grader ute.

Min ponny är extremt fångkänslig så det är mycket oro och pyssel speciellt sommartid. ( Hon kan inte alls äta det första späda gräset t ex ) och har både Cushing ( som behandlas ) och är IR.

Fast beror inte det där lite på? Jag tyckte det var drygt som f*n i somras, men faktum är att sommaren var/är MYCKET lugnare än hösten och vintern här. Just för det gräs som fanns/finns kvar. Sommargräset är ju ingalunda ofarligt, men det har varit större noja - och betydligt mer problem - att 'hantera' höst och vintergräset. Först helt enkelt för det vägrade vissna och sluta växa. Sen kom snön och gav problem med att ha munkorg, och de grävde upp gräs under snön.

NU känns det helt okej i den hage de går, för vi har så jäkla mkt snö att de knappt får tag i ngt gräs. Men med mindre snö hade jag haft ångest än. Helt enkelt för snön isolerar, så gräset är grönt därunder ändå. Och antagligen rakethögt i socker och/eller stärkelse (beroende på gräs).

För snön isolerar ju prima, tyvärr. Så 'lite snö' är värsta tänkbara.

Nu är det här från förra året, och innan han fick fång och blev IR, men visar tydligt på hur utmärkt snö och kyla konserverar. Bilden tagen i mellandagarna 2008. Och det ser likadant ut i år, samma gröna gräs men mindre mängd. Dock nu med 80 cm snö ovanpå. Men utan den snön så hade paniken varit där ändå.
Thumbnail.aspx

Jag förstår vad du menar och vet sedan innan att vi nog tänker ganska lika.
Min ponny har haft två fånganfall. Det första var så pass lindrigt så det syntes bara i hovarna. Det andra var desto värre. Men båda var vid denna tiden på året. Därav min oro för nov-jan månaderna.

Jag förstår dig. Speciellt med tanke på att din ponny blivit sjuk denna tid. Det har ju varit så varma vintrar söderöver i många år nu så gräset har varit varit grönt och fint t om in i januari vissa år. Min ponny fick också fång under vintern då hon var dräktig. Det året var gräset grönt i januari..... Därför njuter jag i år i kyla och en halv meter snö. De orkar knappt skrapa fram något gräs under snötäcket. Dessutom får man ju daglig kylning av halva benen automatiskt :idea: ;) Man har sina egna "fångestperioder" Min värsta tid är Maj.

Håller tummarna för att det går bra och att gräs stunden inte har någon inverkan på rehabliteringen.

Kollat lite i tråden.. Ja har en shettis, han har alltid fått gått på sommarbete med dom andra hästarna och får fri tillgång till ensilage, om dom är vana från första början att gå på bete så brukar det aldrig vara några problem. Fast ja tror att det är bra att motionera mycket också! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka