Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 820
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

KL

Nu till den eviga frågan som det inte finns nåt bra svar på! Ska börja sätta igång blunder på riktigt nästa vecka. Han går i större hage hela dagen nu, galopperar och bockar efter humör;) Han har stått i 3,5 mån, inga förändringar i hovarna. Inga symptom nu sen 2,5 mån tillbaka.

Tänkte så här:
Startar med 15-20 min promenader, 1v. Eftersom han rör sig så pass mycket i hagen så känns 10 min lite "lite". Ökar med 10 min/vecka, sammanlagt 5v.

Lägger sen in 10min uppsuttet skritt, övriga 50 min promenad vid hand. Ökar under 5v.

Sen 1h skritt med travinslag, ökar under 4v.

Sen 1h skritt + trav, inslag av galopp. Ökar denna under 4v.

Detta blir en igångsättning på 4 mån.

Hur hade ni gjort med träning på volten? Tänkte om jag stället för promenader skulle tömköra honom några ggr/v. Då jag misstänker att han tycker att promenader är skiittråkiga. Små volter ska man undvika, men att tömköra på rakt spår, över bommar, nån stor volt, serpentiner?mjuka upp honom eftersom han styvnat bort rejält. Sen i vilket skede kunde man sätta in körning? i skritt till att börja med?

Ridningen då, kör man verkligen då 7 dagar /vecka (menar under igångsättning) eller kan jag rida 1h skritt+travinslag några dagar, varvat med promenader med trav för hand, tömkörning..

Låter detta vettigt? ska naturligtvis gå efter hans symptom (om det kommer sådana). Är lite rädd att börja på ifall det skulle vara för tidigt. Har inte följt vettens råd, vilket var att låta honom vila 2 mån, sen skritta igång..

Ja som du skrev en fråga utan svar.

Men jag hade ridit en dag, promenerat en dag, ridit en osv i början.
Sedan tror jag att man ska vara försiktig med böjda spår men då menar nog jag att man inte ska hålla på med det för länge som flera minuter i samma varv osv. Jag antar att lite serpentiner osv för att mjuka upp hästen borde inte vara så farligt. Dessutom är det nog inte bra för hästen om den är lite stel på ngt sätt för då kan det ju bli en felbelastning på ngt annat sätt.

Lycika till!

KL

Finns det något som är ofarligt, men som smakar jätteilla? Skulle behöva smörja mina trästolpar med något för det stora spektaklet har börjat gnaga:crazy:. TROTS att jag lägger in andra grenar och pinnar ofta så att det alltid ligger något att tugga på i hagen.

Vilken sort valde du sen? Skrev du det?
Jag måste smörja både inne och ute eftersom lillkillen gnager överallt. No-bite cream är väl vattenlöslig så den har jag bara på hans stallbandage.( Ja, han öppnar kardborren annars. ) Crib-halt är svårare att få bort och jag har behövt använda medel för att få bort den från boxinredning när jag skurat. Jag använder den för att smörja stolparna med i hagen. Däremot får iaf jag smörja om ibland för snö och regn gör att den försvinner efter nån månad typ. Tror det är mitt "fel" att han gnager så mkt. Han har alltid fått stora träd osv i hagen och det gör att han ska smaka på allt.

Jag höll ju på med mina funderingar kring snösulor osv. Mitt sto har fått ha kvar sina vanliga sulor på framtassarna som hon fick efter hovbölden och sen har hon varit utan bak. Jag har haft henne i hennes grushage istället och skottat bort snön när det kommit så hon har inte behövt få klampar eller tryck. Sen har det faktiskt inte blivit några broddar alls på henne. Jag har sandat hennes hage noga hela tiden istället, och till o från stallet. Grushagen har inte alls varit hal och det har funkat jättebra. Snart vill jag dock börja röra på henne lite mer igen och då måste det ju till brodd.

Nu är det över ett år sedan hon blev dålig. Det har ändå gått ganska snabbt.

Jag köpte Crib Halt och än så länge har hon inte tuggat mer. Hon har kanske smakat lite :devil:? Hon var fruktansvärt nyfiken när jag gick runt och kletade på det, och när jag gått in såg jag från fönstret hur hon var framme och tittade.

Jag köpte Crib Halt och än så länge har hon inte tuggat mer. Hon har kanske smakat lite :devil:? Hon var fruktansvärt nyfiken när jag gick runt och kletade på det, och när jag gått in såg jag från fönstret hur hon var framme och tittade.

Jag förstår henne. :laugh:
Jag har själv råkat få på fingrarna o sen i munnen och det går inte att äta någonting efteråt. Allt smakar bara riktigt riktigt illa.

Han är under massage behandling. Han är sjuk främst i bogarna. Hon menade att det har att göra med att han har spänt sig då framhovarna varit sjuka + att han stått och lyft en hov i taget. Han var lite kinkig att lyfta upp framhovarna för en tid sen, men några dagar efter första massage behandlingen lyfter han utan problem.

Han har varit något snedmusklad, för jag köpte en ny sadel åt honom just innan han blev sjuk och den satt lite snett. Men troligen har han tappat allt nu på 4 mån så det blir att börja om från början.

knapplån

Mitt sto hade så krafig hovbensrotation så det var 0 % chans att det skulle gå bra. Det var dock bara en hov så chefsveterinären gav sitt samtycke till att vi skulle prova under en period.

Jag började ge Fenylbutazon, dubbla påsar morgon och kväll, under två veckor.. puls och mycket varm hov... sjukhage med kutterspån... kraftigt neddrag på grovfoder och all kraft togs bort.

Sedan Fenylbutazon, en påse morgon och kväll, under en vecka... mindre puls varm hov då och då... sjukhage med kutterspån...

sedan utan medicin... puls då och då,, varm hov då och då... sjukhage med kutterspån

Hon stod sammanlagt nästan tre månader i sjukhagen med lera och kutterspån blandat som packades om varannan dag, gick mellan box och hage, det var allt.

De sista av de två veckorna började jag röra henne genom att gå varv på varv på ridbanan som jag utökade varje dag... hon fick även stå i en större hage under några timmar på eftermiddagen...

Hon slutade äta under två dagar och jag trodde att nu är hon verkligen sjuk men vi tempade, pulsade och kände på hovar och allt var OK, hon var även pigg... hon talade själv om att det behövdes tittas i munnen så distriktan kom ut och raspade,, apititen tillbaka igen.

Efter detta så släppte jag ihop henne med ett stillsamt sto i en hage och så har hon gått sedan dess... de skuttar iväg ibland men inte ofta utan det strosar på i sin egen takt i hagen och rör sig normalt... jag har slutat motionera henne utanför hagen...

i måndags var jag iväg och röngtade igen efter ungefär 3.5 månader och det visar sig att hovbensrotationen i princip är borta...

Jag har också under denna tid haft hovslagare ute som fixat men hoven för att få bästa möjliga förutsättningar för läkning... hon har varit skodd hela tiden och haft snösula efter att snön kom för att snön inte skulle ligga och trycka...

Jag får inte rida henne förrän hela hoven växt ner eftersom hovväggen fortfarnade är försvagade men jag bryr mig inte ,,, hon är på bättringsvägen...

Hon har tappat 90 kilo så nu är det bara 60 kilo kvar som ska bort... hon väger nu 660 kilo... har nu också skolat in henne på mitt eget foder, hö och halm som hon ska äta när hon kommer hem till sitt egna stall...

Detta är en häst som i mitten av september blev utdömd och skulle tas bort på plats på kliniken eftersom hovbenet i princip var på väg genom sulan... men trägen vinner...

Jag vill tillägga att jag under hela denna tid varit mycket uppmärksam på om hon smärtat eller visat minsta tecken på att det var något som inte var OK...

För mig är detta en solskenshistoria... ett mirakel...eller kanske är det så att om man sköter det på bästa sätt så kan allt gå bra...

Betsybabe

Ja, fång känns oftast helt jäkla hopplöst och vidrigt men kan gå bra - vilken härlig solskenshistoria!!!

Själv så drabbades vi av liknande händelse i februari 2009, kraftig fång, hovbensrotation kraftigt på höger fram, viss rotation på övriga. 15% chans gav min veterinär stoet mitt. Jag ville ta bort henne där och då med så dåliga odds men vi bestämde oss för att ge henne chansen. 4 påsar butta i 3 veckor, med strikt boxvila. Fortsatt boxvila 3 veckor så efter 6 veckor fick hon gå ut i sjukhage som satt i direkt anknytning till hennes utestall så hon fick umgås med kompisarna. Sjukhage på 16 kvadratmeter.

Bort med allt kraftfoder (åt inget direkt av det innan heller), ner till 3 kg hö per dag, och istället tillsatte ca 3 kg halm så totalt 6 kg strå.

I sjukhagen stod hon fram till juli och varje gång jag skulle vara "snäll" och ge henne större så kändes värme i hov. Men, från augusti gick hon sedan i hage med kompis - ca en halv hektar, kuperat underlag utan gräs (bortätet av tidigare hästar). Där går hon fortfarande. Hovslagaren var från början här var 2,3 vecka, nu är vi uppe i vanliga 7 veckor.

Dock fick hon kolik i november och i och med det fick hon jätteont i ena frambenet/hoven. Trodde fången var tillbaka, satte henne på boxvila och butta men det blev inte bättre förrän hovslagaren kom ut efter 5 dagar, fixade hovarna, satte skor på henne för första gången sen fångutbrottet i februari och på några timmar var både värme och smärta borta på henne - konstigt!!!

Totalt, sen fången utlöstes i februari har hon nu inte ridits utan vi har avvaktat tills ny utväxt av hov, på juldagen tog jag första skritturen, med tårarna rinnandes nedför kinderna av lycka! Vi skrittar nu ca 30 minuter om dagen, med uppehåll 2 dagar i veckan och kommer öka ca 10 minuter per vecka i ca 5 veckor då vi kommer testa kortare travinslag och se hur hon funkar. Går efter det där igångsättningsprogrammet från Strömsholm som någon bra person lagt ut här.

Hon har gått från 650 kg till 470 kg så det är en smal och oerhört omusklad häst jag har så det är en otrolig försiktighet som gäller men nu ser vi åtminstone en ljusning på allt elände.

Pga koliken är det nu specialtillskott varje dag så vi inte hamnar återkommande kolik och problem utifrån det istället... Loppfrön, kli, mineraler, olja, bakjäst och kiselgur varje dag vilket har hållit magen i fin trim än så länge....

Usch och fy för fång och att må så dåligt som jag mått detta året men det är ju ändå värt det när det nu går åt rätt håll. Tyvärr så är det väl så med oss fånghästägare att vi bara går runt och väntar på att det ska gå åt helskotta igen... Vågar inte släppa henne på stora vinterhagen då det finns gräs under. Här har vi haft snö och kallt sen i november men jag är skeptisk ändå.

Grattis o hoppas att det håller i sig.:banana:
Var noga med underlaget bara.

Min ena fick oxå kolik i Nov. Är dock inte fångbenägen.

Den hade sprungit som attan o drack inget efteråt.

När det nu är kallt ger jag alltid varmvatten med linfrökaka i på morgon o em. De dricker då lätt 30l plus det som jag inte ser.

såg nyss att den ena åt snö o kom på att jag hade missat det i e.m:crazy:

Vad är din för ras o hur hög?

Usch och fy för fång och att må så dåligt som jag mått detta året men det är ju ändå värt det när det nu går åt rätt håll. Tyvärr så är det väl så med oss fånghästägare att vi bara går runt och väntar på att det ska gå åt helskotta igen...

Vad skönt att höra att det har gått så bra för er:)! Och, ja, jag känner igen mig TOTALT i ovanstående...:crazy: Man väntar på nästa "krasch", så att säga... Speciellt när man rehabiliterar en häst med dåliga odds - då väntar man ju bara på att något ska gå åt skogen! Nyfiken - vad var "kraftig rotation"? Fick du reda på hur många grader det var? Vad är det för häst du har? Vet du orsaken till fånganfallet?

jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser hur bra det gått för dig och din häst.

lycka till i fortsättningen

Betsybabe

kl

idag äntligen kom jag iväg en snabbis på hästen!

ibörjan var han seg. ville stanna, vända hem osv. Nästan så jag gjorde honom till viljes för jag blev orolig om han hade ont.

Men vi fortfatte och efter ca 15 minuter så blev han en helt annan häst, travade, taktade busade osv :love:

Vi pulsade på genom snön och hade det helmysigt. Solen sken och det gick faktiskt OK att rida (-15).

Jag har försökt få tag på hovis den senaste veckorna men nu har det varit trögt. Han svarade dock idag, och jag ska ringa igen på mån-tis så hoppas vi att kylan ger med sig så han kan komma och sko.- Det kommer underlätta igångsättningen väldigt!

Låter bra :)! Själv var jag ute en sväng i onsdags, och planerar att ta en liten tur i morgon igen. Det ska bli lite mindre kallt imorgon, verkar det som, och dessutom ytterligare en solig dag! Ska försöka komma ut i alla fall ett par gånger/vecka även nu när underlaget och vädret inte är det bästa bara för att hålla igång det jag börjat på, så att säga. Längtar till framåt vårkanten när marken mjuknar och dagarna börjar bli lite längre igen!

Va glad jag blir när jag läser din historia! :)
Låter väldigt likt så som det var för min älskling.
Hovbenet var nästan igenom sulan på båda,
gick bara i hage och efter 4 månader var hon symptomfri.
Hovarna ser ju ut som fan, men några cm ny hov har växt ut.
Fast hon rids ju och så, av små barn bara.
Inte röntgad igen så vet inte hur det ser ut inuti, men vore väldigt intressant att veta förstås.

Jag tycker att det är jättepositivt att hästen verkar må bra! Men om hovbenet var nästan genom sulan tycker jag att det är oansvarigt att hon är igång redan utan röntgen. Jag VET att det inte är din häst och att du inte har något att säga till om, så det är inte dig jag kritiserar! Att hovarna "ser ut som fan" tycker jag inte heller låter bra. Det gjorde min hästs hovar i somras. Har bilder från juli när hovarna inte ser så värst trevliga ut, och det var INTE tal om att sätta igång hästen alls då. Då stod hon fortfarande i boxhage.

Men NU ser min hästs hovar nästan normala ut! Man hade nog fått titta väldigt noga, och veta vad man tittar efter, om man skulle säga att min häst haft allvarlig fång. Såpass fina är hovarna nu... Ska ta bilder någon dag och lägga ut, om det är någon som är intresserad. Lägger jag upp juli-bilderna samtidigt så kan man verkligen se vilken skillnad det är...

Jag skulle tycka det var intressant att se dina före och efter bilder:)

Tror inte det spelar så stor roll hur hovbenet ser ut, är hon symptomfri och funkar att rida på
så används hon till det. Hovbenet kan ju se dåligt ut fortf men att hon ändå funkar i verksamheten.
Kan understryka med att "se ut som fan" så menar jag inte att de är dåligt skötta, hon har fortfarande specialskorna o så,
de verkas och skos om så det är jättebra. Men det är ju ett "hack" i övre delen av hoven, fångranden, och under svänger hoven ut mer än vad den gör över hacket, men det är väl så det blir liksom?

Bilder är alltid "kul" att se :)

Nej, jag menade inte att hovarna skulle vara dåligt skötta. Men det du beskriver låter precis som hur min häst såg ut i juli, när hon också fortfarande hade sina heartbar-skor.

KL

Jag har börjat fundera på att släppa i hop min med andra hästar nu.
Jag tycker det känns bra och säkert nu när det är kallt och det ligger ett hyffsad lager med snö i hagarna. Det gör att det dels är mjukt, men också att de inte så lätt kommer åt gräset eftersom det är väldigt nerbetad under snön.

Frågan är bara hur jag ska gå till väga - hoppas ni kan hjälpa mig!
Det finns två alternativ antingen kan han gå i hop med hans gamla flock, då blir det fyra hästar i samma hage, men ingen som han har ett särskild kompisförhålande till egentligen. Annars har stallägaren föreslagit att han skulle kunna gå i hop med hans unga skäck-vallack, eftersom att den kan behöva att gå i hop med någon annan. Denna vallack är väldigt busig och om det skulle bli så att de skulle gå i hop, har jag förhoppningar om att han kunde få i gång min lite, som annars inte rör sig mer än han behöver.

Problemen med dessa två alternativen är:

Alternativ 1 - gamla flocken:
Det är en lite lång invänjningsfas på denna flocken, då halvblodet har för vana att "valla" alla i början (ovasett om han känner dom sen innan), dvs. han går och springer efter dom länge innan att det hela faller till ro igen.
Sedan är det bekymmer med fodret också, för de andra får hösilage och min får hö. Tidigare när han har fått hösilage har han varit väldigt ostabil i magen, så jag vet inte om jag vågar ge detta. Det blir lite som ett foderbyte vid varje ny bal och värst blir hans mage om det är lite blötare hösilage. I år har de haft väldigt torr hösilage (runt 70-80% ts tror jag), men det finns ingen analys på det och det går knappast att göra någon heller eftersom alla balar kommer från olika fält i princip. Jag kan ju göra analys på en bal - men vad hjälper det??? Sen åt andra sidan - hur stor effekt har ett mål om dagen? Men det blir svårt att göra en kontrollerat foderstat.

Alternativ 2 - unga vallacken:
Jag tror dessa två kommer att kunna gå bra i hop för vallacken är typ "kompis med alla". Det kommer säkerligen bli min, som kommer att ta på sig "ledarmössan". Det blir lättare att styra hur mycket mat de får när de bara är två och ev. kan jag tänka mig att ge lite av mitt hö om det bara är till en häst och ett mål om dagen. Frågan är ju då om stallägaren vill det? Problemet här är att det troligtvis inte finns någon hage till dom två i nuläget - det går ju inte att sätta stolp nu. Ska jag då vänta med att släppa ihop dom ända till tjälen har gått ur och gräset börjat växa?

Vad tycker ni? Vilket altenativ hade ni vald?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 927
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur