Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 826
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Min shettis hade sin allvarligaste rotation i just vänster bak. Båda fram var också påverkade. Höger bak, om jag minns rätt, var det ytterst lindrig rotation på.

Även Lillen har fångränder på alla fyra, och hade rejäl fång även bak när det var som värst, även om fram haft de värsta symptomen (ganska logiskt iom att han bär mest vikt där - han har ju inga rotationer någonstans).

Fång påverkar ju alltid alla fyra hovarna eg, om det inte är överbelastningsfång. Men symptomen blir oftast (inte alltid) värst fram i och med att hästar bär 2/3 av vikten på framdelen när de bara står rakt upp och ner.

Nu klampar även jag tyvärr in i denna tråd.

Mitt stora shettissto Bella har nu stått på boxvila sedan 5/1 och medicinerats med metacam framtill tisdags. Svarade snabbt på medicinen och rör sig bra igen , ingen ökad puls och väldigt pigg i sitt humör. Hon har återtagit rollen som surmärren från ha varit kelsjuk gosmärr, dock lite varm i hovarna. Fick idag rådet av vet. att låta henne gå ut i en sjukhage 3x3 m eftersom snön kyler så imorgon ska hon få komma ut. Blir det sämre ska medicin sättas in igen och åter in i boxen. Inser att rönen kring fång har ändrats en del sedan min gamla fjorda hade det vilket är ca femton år sedan. Tänkte att deltaga i denna tråd som kanske kan ge mig tankar och idéer.

Det är inte kul att se ngn ny i denna tråd. :crazy:

Men välkommen ändå!

Kyla är bra för fånghovar så det blir nog bra för din häst.

Forskningen har gått framåt en hel del de senaste åren. Det kan nog vara bra att uppdatera sig lite. När min ponny fick fång levde jag kvar i sjuttiotalets proteinskräck. Tyvärr gör em del av traktens veterinärer det också. :confused:

"Skulle vilja påstå"? Belägg för det? Eller menar du att du tror att de inte har/har haft fång möjligen. Det är skillnad på fakta och antaganden. Det finns förmodligen inga undersökningar/forskning angående detta eftersom underlaget inte är så stort (dvs antalet vildhästar). Och sedan är det inte bara fodret som spelar roll i fångkomplexet. Ett flertal andra riskfaktorer finns såsom t ex hög ålder, överhull, hormonella sjukdomar och inte minst felaktig hovvård.

Alltså det var svar till inlägg skrivna i början angående fång på vildhästar. Jesus, vilken lång tråd!

"Skulle vilja påstå"? Belägg för det? Eller menar du att du tror att de inte har/har haft fång möjligen. Det är skillnad på fakta och antaganden. Det finns förmodligen inga undersökningar/forskning angående detta eftersom underlaget inte är så stort (dvs antalet vildhästar). Och sedan är det inte bara fodret som spelar roll i fångkomplexet. Ett flertal andra riskfaktorer finns såsom t ex hög ålder, överhull, hormonella sjukdomar och inte minst felaktig hovvård.

Ja vildhästar drabbas av fång, om än i mindre utsträckning än tama. Ja det är dokumenterat.

Och sedan är det inte bara fodret som spelar roll i fångkomplexet. Ett flertal andra riskfaktorer finns såsom t ex hög ålder, överhull, hormonella sjukdomar och inte minst felaktig hovvård.

Men felaktig utfodring leder till överhull och kan även leda till att en häst med anlag för tex nedsatt insulinkänslighet utvecklar insulinresistens.
Hög ålder är nog en riskfaktor som jag undrar om jag har träffat på någonstans. Det är i så fall i kombination med ex Cushing eller tidigare anfall men det är väl knappast en riskfaktor i sig.

Jag tror att det ofta är en kombination av olika faktorer där fodret ofta är med på ngt sätt. Utom i de fall där fången utlöses av förgiftning eller mkt stor felbelastning.

Vet du vad din ponny fick fång av?

På grund av att jag är en dålig hästägare :crazy: I höstas när första frosten kom fick Bella något som kunde vara fångsymptom, åkte in fortare än kvickt in i stallet och visade inga mer symptomer sedan.

Vad som hände nu vet jag inte eller om det är ett bakslag. Har försökt att banta ned henne under dessa månader och inga foderbyten har gjorts dock, men visst hon är inte lagom i hullet än utan lite rund. Men nu har jag gett mig fanken på att jag och Bella vi ska fixa det här.

Vid lunch ska hon få gå ut i sin sjukhage. Är livrädd att hon ska skutta runt och studsa så därför ska hon få ut i samband med utfodring.

Detta med fång är inte lätt och vi är nog många som lastar oss själva för att våra hästar har drabbats. Jag gör det i alla fall.

Det viktiga tycker jag är att man tar det på allvar så att hästen inte behöver lida i onödan. Många gör inte det.

Hög ålder är nog en riskfaktor som jag undrar om jag har träffat på någonstans. Det är i så fall i kombination med ex Cushing eller tidigare anfall men det är väl knappast en riskfaktor i sig.
.

Riskfaktor på samma sätt som foder. Hög ålder innebär försämrad magtarmfunktion. Det kan i sig ge magtarmstörning - som i sig kan ge fång.

Dock så krävs ju 'mer', det där mer som man inte vet vad det är. Alla gamla hästar får ju inte fång, ens om de år magproblem.

Ålder och tjock däremot, och där är en ännu högre risk för fång. Och hästen som hela livet varit tjock, men aldrig haft fång, kan få det när den blir gammal. Vid samma förutsättningar den utmärkt klarat förr.

Här ser du en fångrand. Det är väldigt, väldigt tydligt hur långt den nya hovens utväxt har kommit...

P7070003-1.jpg

Det här var min hästs hov för 6 månader sedan.

Det är imponerande att det kan läka och bli "bra"!

Riskfaktor på samma sätt som foder. Hög ålder innebär försämrad magtarmfunktion. Det kan i sig ge magtarmstörning - som i sig kan ge fång.

Dock så krävs ju 'mer', det där mer som man inte vet vad det är. Alla gamla hästar får ju inte fång, ens om de år magproblem.

Ålder och tjock däremot, och där är en ännu högre risk för fång. Och hästen som hela livet varit tjock, men aldrig haft fång, kan få det när den blir gammal. Vid samma förutsättningar den utmärkt klarat förr.

Det är kanske jag som inte riktigt är med på vad en riskfaktor är. Alltså jag vet nog det egentligen. Men om hästen bara är gammal så får den ju inte fång för det. Sedan kan jag tycka att om en häst aldrig har haft fång så har den kanske inte de anlagen och om den då har klarat sig i många år utan att drabbas så gör den kanske det i fortsättningen också dvs då är risken mindre på ngt sätt? :confused: Jag vet ju att den kan utveckla IR osv men om den inte gör det.

Däremot om de får försämrad mag- tarmfunktion så leder det ju till en ökad risk.

Ursäkta rörigt inlägg.

Är nog vi som lägger olika innebörd? Jag menar riskfaktor som en faktor som leder till ökad risk att få fång. Ex på annat jag ser som riskfaktorer är övervikt, långa tår/för länge sedan verkning, akut överätning osv osv.

Och att åldern är en riskfaktor såtillvida att en försämrad magtarmfunktion kan öka risken för fång. Dvs vi menar exakt samma sak där =)

Jag har haft två hästar som förvisso båda varit lättfödda, och den ena hade varit tjock hela livet. (Den andra lättfödd men i fint hull, men blev rund när den blev äldre och jobbade minre). Båda fick fång på ålderns höst. Med exakt samma 'omständigheter' som de klarat i 19 respektive 28 år tidigare. Där anser jag att övervikten och åldern var riskfaktorer. Den utlösande faktorn är ju omöjlig att sia om dock.

Medan ponnyn som blev 33, och hade besvär med magen sista åren, aldrig fick fång. Han hade dock aldrig varit tjock en dag i sitt liv, men jag tror inte att det sas är just det som räddade honom från fång.

Men att äldre, överviktiga hästar som aldrig tidigare (trots övervikt, bete, etc) får fång just när de blir äldre är ett välkänt fenomen. Man vet inte exakt varför (som med allt annat *suck*) men försämrad magtarmfunktion är en del i bilden som kan förklara.

Men just det där att de där hästarna (Inte bara mina men de får vara exempel) som klarat ett helt liv utan att få fång sen plötsligt får det när de blir äldre. De hästar man skulle kunna trott var 'immuna' mot fång, alltså löpte liten risk att få det. Trots då i vissa fall övervikt och andra saker som ökar risken för fång.

(Ingen av hästarna som hade fång hade minsta tecken på cuhings/IR/övrigt btw)

Jag förstår vad du menar.

Jag krånglar till resonemanget men om man ser det mer rent statisktiskt eller vad man ska säga så är jag med på att risken ökar med åldern.

Jisses :eek:! Det där var inte snyggt...:( Den andra framhoven, som skymtar fram lite grann, ser ju inte för fager ut den heller. Hur hög är trakten där egentligen? Frågan är väl snarast om denna häst har träffat någon hovslagare över huvudtaget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 934
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022