Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 831
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Ja, jag kände lika. Jag förstår iofs inte riktigt vad axel vill säga med bilden, alltså att det är en vidrig bild men inte det där med om man inte rör väggen. Men tyckte bilden oavsett var värd att 'synas'. Just för det är ett sånt skräckexempel. Och jag skulle velat se en rtg på HF med, den med monsterhög klack.

Men rtgbilden, kolla hovbensspetsen liksom :eek: Hur kan man låta det få gå sådär långt?

Jisses :eek:! Det där var inte snyggt...:( Den andra framhoven, som skymtar fram lite grann, ser ju inte för fager ut den heller. Hur hög är trakten där egentligen? Frågan är väl snarast om denna häst har träffat någon hovslagare över huvudtaget?
Det är de där fallen som barfotaverkarna får ta o ägarna skyller på hovisen:rofl:
Det är nog mer som du säger. De har inte fått vård alls.

Sen använder man det som skräckpropaganda mot hovisarna:mad:

Här ser du en fångrand. Det är väldigt, väldigt tydligt hur långt den nya hovens utväxt har kommit...

P7070003-1.jpg

Det här var min hästs hov för 6 månader sedan.

Som utlovat kommer här pinfärska bilder. Tyvärr inte lika bra kvalitet eftersom jag tog dem när jag var ute i hagen och fodrade, men lite ser man väl...

Det här är vänster fram, den som var värst utsatt med 15 graders rotation:
P1050012.jpg

Höger fram (10 graders rotation):
P1050014.jpg

Nu har det gått ca 10,5 månader sedan första hovslagarbesöket (2/3-09).

Vilka ludna ben:rofl:
Har du haft samma hovis hela tiden?

Den har inte en helt rak hovvägg.

Jag hade nog velat ha den lite kortare i tån.

Det ser ut som om ngt har hänt på vägen om man jämför med sommarbilden.

eller vad ser du?

På mina bilder är tåväggen o bara den inraspad högre upp. Så är inte gjort med din.

Tolka mig rätt nu.
Det kan säkert funka, men som jag ser det dröjer det innan hoven ser ut som i somras dvs utan att det raspas på den. att det växer ut rakt.

Den där lilla bubblan på h.f tar jag som att dt inte sitter helt 100 fast vid hovbenet.

Mes STOR reservation för att bilden o mina ögon inte är helt rätt.:o

Jag 'kan' inte så mycket om hovar men jag tycker det ser bra ut! Es hovar ser värre ut, han är inte röntgad så ingen aning om ev lägesförändring, men han är fullkomligt symptomfri på alla underlag, dock en VÄLDIGT breddad lamellrand fortfarande.

Kan ta kort om ngn är intresserad, både på hans och på Ls hovar. (Ls hovar tycker jag är kanonfina, men så hade han inga rotationer, så enda som syns är ju fångranden. Dock så antagligen iom att tårna kortades osv, så höll de sig finare. Es hovar kortades inte, och de är betydligt värre nu - och ffa bökigare att få ordning på)

Har du haft samma hovis hela tiden?

Den har inte en helt rak hovvägg.

Jag hade nog velat ha den lite kortare i tån.

Det ser ut som om ngt har hänt på vägen om man jämför med sommarbilden.

eller vad ser du?

På mina bilder är tåväggen o bara den inraspad högre upp. Så är inte gjort med din.

Tolka mig rätt nu.
Det kan säkert funka, men som jag ser det dröjer det innan hoven ser ut som i somras dvs utan att det raspas på den. att det växer ut rakt.

Den där lilla bubblan på h.f tar jag som att dt inte sitter helt 100 fast vid hovbenet.

Mes STOR reservation för att bilden o mina ögon inte är helt rätt.:o

Japp, samma hovis:)! Hon var hos honom sist den 29/12, så det var inte länge sedan precis. Vi ska dit igen den 12 februari. Hovis tycker att allt ser jättefint ut, och att lamellerna börjar se riktigt friska ut nu med lamellrand som dragit ihop sig, och jag litar faktiskt på honom... Jag håller med om att hovbenet säkert inte sitter 100% fast ännu, för hovis pratade i okt/nov (minns inte exakt tidpunkt tyvärr) om att hovbenet då hade ett hyffsat stabilt läge (inte hans exakta ord, men meningen var så). Han har HELA tiden manat till försiktighet, och det är först på senare tid som igångsättning över huvudtaget varit på tapeten. Jag hann ju skritta 2-3 ggr/vecka i några minuter åt gången i december innan isen kom. Nu kan man ju säga att det "ligger på is", om man vill vara lite vitsig;), och igångsättningen kommer att komma igång igen när väder och underlag blir lite bättre.

Vill väldigt gärna se hovbilder:)! Det är intressant att jämföra!

Ska ta imorgon då (jobbar natt inatt och tar alltså inte in, och ids inte släpa in dem nu bara för att fota).

Es fossingar 'skäms' jag över, fastän de inte är mitt fel så att säga, men får väl vara snäll och lägga ut bilder ändå. Fast jag får nog knyta upp hovskägget med gummisnoddar eller ngt bak, det går ju ner till marken, syns en halv cm hov som sticker ut bara ;) (Frambenen är ju rakade dock).

Men, bilder kommer imorgon då, var inte säker på de var intressanta, då det som sagt inte är några förändringar (vad jag vet, E kan jag ju inte svära på. Han kan säkert ha förändringar så rent teoretiskt iaf, men då han är helt symptomfri känns det inte så nödvändigt/användbart/vad man ska säga att röntga honom nu)

Både L och D röntgades runt om första rtg. L hade symptom även från bak, D hade det inte. Rtg nr 2 så L rtg runt om då med, men D rtg bara fram då.

Är det lägesförändringar bak bör man hjälpa/korrigera dem med ja, sen om man gör det med skor eller ej är ju individuellt.

Glömde: Lillens tår kortades in till lamellranden runt om. D.s bara fram.
Sen var det ju bara Lillens framhovar som behövde gips, men..

Senast ändrad:

På mina röntgades alla hovar vid första klinikbesöket, ja. Min haflinger hade inga förändringar alls i bak, så hon har hela tiden haft vanliga skor där. Endast heartbar-skor fram. Shettisen hade förändringar överallt, så hon skoddes först med heartbar-skor på alla hovar, men skor fungerade inte på henne, så de plockades av igen.

En del hästar (som t.ex. min shettis) klarar sig lika bra/bättre barfota. Det finns olika behandlingsmetoder.

Min ponny har haft vanliga skor hela tiden. Hon hade förändringar i båda fram och lite i hb. Alla hovarna röntgades men inte vid det senaste besöket.

Hur kan man annars korrigera om inte med skor menar du?

Det finns olika läror och olika 'tro', så vissa är barfota först och får skor sen, andra får skor direkt, ytterligare andra är barfota hela tiden, en tredje har gips etc.

Och vad gäller skor finns det nästan lika många lösningar där.

Tycker Lillens klinikvet sammanfattade det bra 'En del tycker heartbar funkar bäst, andra bakvänd/tåöppen sko, en tredje tvärtåad sko, och en fjärde barfota är bäst, och det som fungerar för just den individen är en bra lösning', som svar på när jag frågade vad för skor hon rekommenderade sen när Lillen skulle skos.

Det beror också enligt 'min' klinikhovslagare en hel del på hästens naturliga hovform. Skillnad i hur han 'behandlar' en plattfot mot en med väldigt välvd sula etc.

Hur kan man annars korrigera om inte med skor menar du?

Min häst drog vi av skorna på när han fick fång. Kommer inte ihåg hur länge han var utan, för sedan fick han skor (bakåtvända) igen och gick så några perioder (sista perioden var skorna vanligt vända) för att gå över till barfota igen.

Hade gärna haft honom fortsatt barfota om det inte vore så svårt nu på vintern. Så i fredags åkte skorna på igen. Helt vanlig skoning förutom lite kortad tå fram.
Imorrn blir det ridning, nu ska han sättas igång! :banana: exakt 9 månader sen han fick fång.

*KL*

Här kommer bilderna på Emils hovar.

INTE vackra, och jag skäms. Men har ju inte haft honom så länge, och inte ens min hovslagare kan ju trolla. Skulle tagit på upplyft fot med men glömde det. Men på upplyft fot syns varför tårna inte är kortade mer - det går inte. Det är kortat nästan helt in till lamellrand, men lamellerna är rejält breddade, så går inte ta mer utan att gå in i lamellranden.

(klippt och 'kammat undan' hovskägget på bakbenen)

VF
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

HF
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

HB
Thumbnail.aspx

VB
Thumbnail.aspx

Lillen - 2 nya hullbilder. Tycker kanske ev att depån vid länden iaf omformats lite?

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Hans hovar (vi jobbar fortf med trakterna)

VF
Thumbnail.aspx

HF
Thumbnail.aspx

HB (en brodd har gått ner i skarven mellan mattorna, han står snett, såg det inte förrän jag satt vid datorn igen tyvärr)
Thumbnail.aspx

VB (där sulan gett sig av på vift i trakten av ngn anledning)
Thumbnail.aspx

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 936
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur