Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 826
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Tack för hovbilderna :)! Det är intressant att titta på. Synd att jag inte riktigt vet hur jag ska bedöma dem, och vad jag titta bara...;)

*KL*

Snubblade över den här artikeln på aftonbladet. Nu är ju aftonbladet just aftonbladet, men tyckte ändå det var tillräckligt intressant för att länka. Inte fördjupat mig mer dock http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6444073.ab

Kort sammanfattning handlar det om något som kallas Syndrom X hos människor. Det upptäcktes på diabetespatienter som trots en kalorisnål kost osv inte blev bättre i sin diabetes, och ändå ökade i vikt. Problemet är att hur mkt de än bantar och hur fettsnålt de än äter går de ändå upp och är sötsugna. Helt enkelt för de har en genetisk disposition som ger en störd ämnesomsättning, där intaget av kolhydrater gör att insulinnivåerna blir högre än hos normala personer. Lösningen är kolhydratfattig (socker är en kolhydrat) kost.

Känns som raka översättningen på insulinresistens på häst. Ingen hjälp, inget eg nytt under solen men ändå intressant tyckte jag.

Iom att du skriver så enormt mkt i de trådar som jag läser har jag slutat att ignorera dig- för att få ett sammanhang:cool:

Det du skriver om att man t.ex rekommenderar diabetiker att inta flera mellanmål o då ofta bestående av kolhydrater- frukt, smörgås o dylikt har ju inte gett ngn effekt. Konstigt eller hur:D
Spannmål ska endast ges till högpresterande eller växande individer:angel:
Istället spär man på o diabetesen förvärras.

Därvid att det fungerar bättre med GI-metoden eller fettdieten.

Om man istället bantar o börjar att motionera blir det en klar förbättring, men ingen ger dessa råd.:crazy:

Vad man vet är att diabetiker får en försämrad cirkulation o det borde man åtgärda genom rörelse- om möjligt.
Så visst finns det genemsamma faktorer o man kanske borde lära sig av hur det fungerar på djur- som man gör i alla andra forskningsfall.

På häst har man kunnat dra slutsatsen att det finns en koppling till människans diabetes 2 så varför inte följa upp det:confused:

Nu var ju det jag länkade till just om diabetiker som INTE svarat på traditionella kostråd osv, dvs det som brukar fungera fallerade. Det jag tyckte var intressant. Sen är det inget nytt under solen vad gäller IR-hästar, men däremot fascinerande att man upptäckt samma fenomen på människa. INTE diabetes alltså, utan just det som är IR på hästar (som ju kan liknas med diabetes men INTE går jmf rakt av, man kan ju inte insulinbehandla bort IR, tyvärr)

Sen resten du tar upp är ju det som redan finns ang beh av IR-hästar och som samtliga i tråden som har IR-hästar redan anammar?

Många, men inte alla..
Om man har hästen på halm o anser att hagvistelse räcker så är man inte seriös i mina ögon.:confused:

Vi ser ju genomgående att det är först sen hästen har fått fång som de flesta blir rädda o först DÅ tar det på allvar. Då går det helt plötsligt att banta dem helt utan ngn motion.

Även om inte benämningen är helt rätt, så ska kroppen ta upp energin- läs blodsockret som blir högt.

vad vet man egentligen om förstadiet till diabetes? Har kroppen förbrukat sitt insulin? Det är ju faktiskt meningen att man ska använda den enrgin som man stoppar i sig:D Sen är väl vissa mer disponibla för att få fetma o diabetes= lättfödda naturmänniskor:angel:
Pratar nu inte om de som har det medfött.

Jo predispositionen är ju känd både hos folk och fä, även om man inte hittat exakt 'var' i generna den sitter.

Att folk inte bantar ordentligt förrän efter är mänskligt, du gick ju i samma fälla själv har du sagt? Dvs bortsåg från för högt hull, tills katastrofen blev ett faktum (fång), men därefter så har du hållit vikten under kontroll. Så där förstår jag inte riktigt hur du menar? Givetvis hade det bästa varit om alla de hästarna varit bantade och i bra hull INNAN med, och många hade säkert sluppit fång då. Men det är mänskligt att fela, att prioritera tuggtid och psykiskt välmående osv. Eller för den delen helt enkelt inte inse faran. Det är ju tyvärr av misstagen man lär sig. Och ska man se något gott i det då fånghästägare lär aldrig mer 'titta bort' när en av deras hästar börjar bli tjock/a.

Ang ha på halm så vet jag inte riktigt vad du menar heller? För mig är det helt beroende på om och hur mkt halm hästen sätter i sig? Många ggr är ju halm ett bättre alt för IR/fånghästen än hö med. Dvs om hö byts mot halm (adderas halm ovanpå bara blir det ju värre). Men en häst som står på halm och knappt noppar i den kraschar ju ingen bantning, medan en som mer eller mindre ohejdad äter halm är värre.

L funkade ju på halm sålänge han tyckte halm var ganska äckligt, men sen när han började käka av den gick det inte. Medan E rasar neråt i vikt trots ganska bra med mat och att han stått på halm. Han äter nämligen ingen halm att tala om (jag har räknat in 1 kg i hans foderstat men så mkt äter han inte). Nu står han iofs på spån, men det beror på halmbrist, iom att jag börjat mata med den i hagen räcker det inte till 'både och'.

intressant artikel

delvis knapplån

Jag tyckte nästan att det verkar som ett mänskligt förstadium till diabetes 2 dvs nedsatt insulinkänslighet. Nu kan ju IR bero på så många olika faktorer och diabetes är vad jag förstår mer som ett slags samlingsbegrepp på liknande sjukdomar dvs fler än diabetes 1 och 2. Men visst känner man igen sin IR ponny på beskrivningen, intressant också med att det är viktigt att få bort sockret ur maten.

Vid diabetes 2 kan kroppen ofta producera insulin men resten av systemet med att få in sockret i cellerna fungerar inte. Detta kan bero på kosten, fetma osv och det kan vara olika saker som inte fungerar. Det är ganska likt det som hästar råkar ut för. Skillnaden är att hästarna kan producera mkt mer insulin så de lyckas att kompenser för det dåliga svaret på insulinsignalen så att blodsockret sänks. Vår bukspottkörtel klarar inte det utan den blir utmattad mkt snabbare. Då får vi diabetes.

Jag var på en intressant föreläsning i Lund i höstas. Den hölls av två forskare från diabetesgruppen (kommer inte ihåg vad den kallas för) i Lund. De studerar hur bla kosten kan förändra generna (genom att vissa kemiska grupper binds till DNA molekylen) så att vissa gener stängs av. Då kan bla insulinkänsligheten minska och diabetes 2 utvecklas. Detta är ett tillstånd som kan gå tillbaka om kosten ändras. Det är också ärftligt.

Det med att halm är olämpligt är jag inte riktigt med på. Halm innehåller inte mkt socker och kan inte höja blodsockret.

Jag var på en intressant föreläsning i Lund i höstas. Den hölls av två forskare från diabetesgruppen (kommer inte ihåg vad den kallas för) i Lund. De studerar hur bla kosten kan förändra generna (genom att vissa kemiska grupper binds till DNA molekylen) så att vissa gener stängs av. Då kan bla insulinkänsligheten minska och diabetes 2 utvecklas. Detta är ett tillstånd som kan gå tillbaka om kosten ändras. Det är också ärftligt.
Sa de då inget om motion?

Sockret är nog vår sämsta drog idag:angel:

Min häst vara skadad o fick inte sin diet satt efter den. Den hade tidigare tränats hela tiden o ett sommarhull försvann ganska fort. Men visst har jag oxå lär mig den hårda vägen.

Därför gör jag nu hela tiden korrigeringar efter vad den presterar o t.ex väder. Nog för det egentligen inte behövs med varmt täcke på.
Dvs ingen statisk foderstat.
Nu motioneras den sparsamt o får mat därefter.

Jag har stenkoll på hur den ser ut o skulle behöva titta på mig själv på samma vis. Har nog 5 kg att kunna vara utan:o Rör ju på mig mindre just nu:cool:

Sa de då inget om motion?

Sockret är nog vår sämsta drog idag:angel:

Jag minns inte om de gjorde det. Jag förstod det nog som att de inte riktigt hade hunnit testa vilka faktorer som påverkar detta.

Däremot så finns det andra studier som visar att motion förbättrar insulinkänsligheten.

Kan ta på E, undersidan av hovarna alltså, men L är kört, man ser ju ingenting från undersidan alls ju när han är skodd. Iofs finns inte mycket 'speciellt' att se, hans lamellränder är normala sen länge osv. (E.s däremot är en annan femma..)

Om jag kommer ihåg kan jag ta när hovis är här sen, men lovar inte jag kommer ihåg det.

VB (där sulan gett sig av på vift i trakten av ngn anledning)
Thumbnail.aspx

Jag har egentligen inget att tillföra i den här tråden, men just den här bilden där sulan är på vift. Anledningen till att sulan ger sig iväg, beror ju mycket på att hoven inte är plant verkad. sista delen är ju mindre verkad än den främre vilket gör att trakten utövar ett tryck mot sulan så den trycks iväg.

Mycket möjligt, eller så har det växt avigt när sulan gett sig av? (Kan inte säga exakt när det skett, sulan flaxat iväg alltså, inte sett det förrän jag tog bilden, har ju kollat ju mest underifrån, att skon sitter kvar)

Finns nämligen en bild nyskott, där det ser plant ut, den är dock inte upplagd på nätet.

Men får se hur det ser ut när skon åker av och vad hovis säger, vore olikt honom att göra sånt misstag - men omöjligt är det inte.

Växt avigt har det nog inte gjort, om du tittar strax bakom tredje sömmen så ser du en kant på hornet.

Min tanke var att om det varit rakt från början, sulan gett sig av på vift och det helt enkelt inte funnits någon sko/etc emot där, att det växt snabbare där? Sen skoning alltså. Det ser som sagt 'rakt' ut nyskott, ska kolla 'kanten' på den bilden. Men det är ju där fångranden är, är ju lika på den andra hoven?

Annars har hovis tabbat sig, och då ska jag skälla på honom.

Ah sorry. Jag vet inte om jag kollar på rätt ställe, men jag tror det. Ska kolla när jag går ner och nattar nu om det är ett 'hack' i hornet där, eller om det är att sulans kant flisar sig, jag kan faktiskt inte se på bilden.

Men som sagt, ska försöka reda ut det där när hovis kommer, och jag blir inte glad om han tabbat sig.

Svårt säga, var en kant där, men som en hovflisa. Ett pill var den borta. Men 'snett' växer det ju ändå sas, det 'böjer ner' bak mot trakten.

Andra sidan av sulan hade glidit iväg med, och när jag skulle klippa bort den så tappade jag hans hov när han tyngde och när han smällde ner den hamnade min tå mellan brodden och golvet *aj*, och där någonstans la jag ner att engagera mig, och klippte bort sulan bara. Men får se vad hovis säger/har för förklaring sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 934
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka