Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 826
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Var ser du depåerna? Hur kan du på bild bedöma att han är IR? Du kan svara i bantningstråden, jag flyttar över din fråga dit med, svarar där med, den hör ju dit.

Tja, jag kan inte ge dig mer svar än att både min hovslagare och klinikhovslagaren, både min hemmeveterinär samt klinikveterinär har sett hästen, tänkt fång i första läget men sen släppt det pga helt atypiskt. Randen kändes som en utbuktning först, ett bra tag sen. Det jag skrev ju, 'åtstramningen' märkes inte förrän randen kommit ner en bit.

Svarar på resten i rätt tråd, du får gärna fortsätta diskussionen där.

KL

Jag vill tacka alla som svarat på alla mina frågor. Nu har vi tagit beslutet att ta bort honom. Har haft puls från och till några dagar i en hov, men i morse var alla fyra ordentligt varma + puls. Han vill inte lyfta hovarna. Har ingen ordentlig orsak till varför det skulle ha kommit ett anfall så nu ger vi upp. :( 9 månader fick vi iallafall tillsammans, varav 1 mån normalt hästliv, resten sjukdom. Synd på en så trevlig och fin häst.

Hoppas era fångisar blir bra!

Ja.. hade varit "enklare" om han typ rymt på gräs eller någonting. Men ingenting förändrat. Jag har varit så hoppfull men tyvärr. Känns ändå som det absolut bästa att göra för hästen. Man måste ju räkna med sånt här som hästägare. :(

Mycket tråkigt att läsa! Alltid lika tråkigt när ngn här ger upp!

Men jag förstår dig. Det är ett tufft beslut att fatta men någonstans går gränsen för hur mkt man kan utsätta dem för (och sig själv som hästägare).

Jag har tänjt ut på gränsen lite mer än jag borde. Min sambo önskar tillbaka sin flickvän, har varit så orolig konstant att det normala livet har blivit lidande. Kommer att börja rida lektioner. Skaffar nog säkert häst igen, men inte nu just.

Jag förstår det också. Det är inte lätt med all denna oro.

Det blir säkert kul med ridlektioner och kanske bra att vila sig från en egen häst ett tag. Så kan du skaffa en ny när du känner att du orkar.

KL

B. var just på rymmen ur sin lilla hage. Han galopperade (tänkte galoppera över både mig och sambon) som aldrig förr, då syntes inget, även på gruset på gården. Tuggade i sig gräs gjorde han också. Konstiga var att efter sin vilda tur var han kallare i hovarna. :confused: Men det lär väl märks imorgon av gräset. Men han fick sin sista galopp och gräsätar tur iallafall.

*Kl* Kliver in här då min nya lilla ponny fått fång. Usch & fy. Känns jättetungt men intalar mig att´man kanske visst kan ge henne ett gott liv ändå.
Hon står nu på boxvila. Känner puls men den är inte jättestark (dock mkt starkare än de andras) har lite värme i hovarna, trög & slö, ömmar när hon går på hårt underlag. Suck.
Hon är dessuitom alldeles för smal (men bukig så tror hon har proteinbrist)så jag måste räkna ut hur jag ska få upp henne i vikt.
Hur sakta ska jag introducera luzernhacket?
Är allt hopp ute om att kunna ha en häst som går ihop med de andra eller kan det funka med munkorg?

Läste förresten på Strömsholms hemsida att man inte ska göra ngt med hovarna under fångattack, min häst behöver verkas, hur skulle ni göra? Hur länge avvakta med det?

KL

B. var just på rymmen ur sin lilla hage. Han galopperade (tänkte galoppera över både mig och sambon) som aldrig förr, då syntes inget, även på gruset på gården. Tuggade i sig gräs gjorde han också. Konstiga var att efter sin vilda tur var han kallare i hovarna. :confused: Men det lär väl märks imorgon av gräset. Men han fick sin sista galopp och gräsätar tur iallafall.

kommer du ihåg att jag skrev om att min hästs hovar blev svalare efter galopp? Även att om pulsen gått upp något så försvinner den efter en rejäl galopp. Trav fungerar bra, men inte lika bra som galopp.
Jag vet inte varför det blir så, spekulerar om att det kanske finns slaggprodukter i hoven som skjutsas ut när blodet sätter igång.

Hoppet är ju det sista som lämnar en... Jag hoppas på att galoppen på något skumt sätt gjorde susen och att hästen mår bättre imorgon!

Har du haft veterinär ute? Står hästen på smärtstillande nu?

Angående hovarna så brukar de fångverkas, med kort tå, så det kan du nog låta hovis göra om hästen klarar det i nuläget. Klarar av att stå på ett ben i taget, vill säga.

Jag skulle inte tänka så mycket på vilken hage, och med vilka, hästen kan gå i utan fokusera på boxvilan nu i första hand.

Måste börja dagen med att läsa här, hoppfull är jag ju alltid. Skulle ha bokat tid till vet. (avlivning) nu idag morgon men jag vet inte. I natt har han gått på "lösdrift" boxdörren har stått upp i sin lilla hage. Han var svalare om hovarna (som igår) men fortf kännbär puls, dock endast i fram. Han gick piggt då vi kom med maten. Funderar om jag borde ringa ut en sista vet. att titta på honom, eller åtminstone rådfråga. Som han for omkring igår, är jag ju tveksam till att han har så ont. Men då undrar man ju varför han har puls. Hovis sa sist att han har om det var bärrandsröta (?) i hovarna. Eller så har han atypisk fång..att han blir galen av glädje över att vara på rymmen och gasar järnet??

Tror vi ger honom chansen tills imorgon. Måste ringa vet. och höra..

Jo jag minns. Märkte det jag också. Han har ju varit gallig i benen, men har trott att det berott på fången? Var dock mindre nu då han galopperat + varit ute hela natten.

Minns inte alla turer, men har du varit på en klinik som verkligen kan fång och haft en hovslagare som är erkänt duktig på sjukdomen? Annars skulle jag göra detta som sista utväg om jag ville göra en sista ansträngning för att få hästen frisk! Hur gammal är din häst? Hur ser hovarna ut?

knapplån

Jag läste nyss ett inlägg i solskensfångtråden om att de flesta fånghästar blir återställda.
Är det verkligen så?
Jag har nog inte riktigt fått den uppfattningen när jag pratat med veterinärer och hovslagare.

(tyckte mitt svar passade bättre här än i den andra tråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 934
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V